La utstyret stå på, standby eller kutte strømmen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

La utstyret stå på, standby eller kutte strømmen

Hvis man bruker utstyret hver dag - hva gir lengst holdbarhet? Slitasjen på en for eks. en forsterker er vel minimal uansett, så lenge den ikke blir for varm.

Har selv Classé pre, effekt og CD, og disse har en haug av reléer som klikker når enhetene skrus på. Kan nevne at effektforsterkeren har etter mitt øre 7 releer som hørbart klikker når man skrur på. Er det like greit å la det stå på? CD-spilleren og tildels pre holder seg lunkne selv i stand-by.

Vil det være dumt for utstyret å kutte strømmen helt mellom hver gang (for å ikke sløse strøm) eller er dette slitende på utstyret? Føler ikke at standby sparer så voldsomt, bortsett fra på effektforsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del lar receiver stå på de 4 ukene jeg er hjemme, og slår den av de 2 ukene jeg er på sjøen...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker standby, men jeg har ikke så svært og dyrt anlegg som deg. Men jeg ser for meg at hvis forsterkeren trenger lang tid for å bli varm og yte bra så kan jo den stå på.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden mitt forsterkersett er rør amper så slår jeg de av når de ikke brukes.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slår av både forsterker og CD-spiller på samme måte som jeg stenger dusjen og skrur av stekeovnen etter bruk

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Rotel RB-976 har stort sett stått på siden 1999, og den fungerer perfekt den dag i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minner litt om denne tråden jeg lagde for en stund siden http://avforum.no/forum/generelt-aud...r-standby.html

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alt utenom tven står alltid på standby...pcen slår jeg ALDRI av...

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektronikk trives jo best når det er kjølig, så det beste er nok å skru det av. En annen ting er jo som du sier, strømbruk. Leste at Hegel H200 trekker 60 w i idle, så samlet så er det nok litt penger å spare om man lar alt utstyret være slått av når man ikke bruker det.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slår det av om natten.Slår på stereodelen med en gang om morgenen og lar det også stå på hvis jeg er avgårde noen timer på dagen.Andre ting som jeg ikke bruker står alltid av.Hegel som jeg har selv er visst en forsterker som trenger å bli skikkelig gjennomvarm før den låter skikkelig bra.Hegel selv anbefaler 1 time før lytting.Vil tro at du kan gjøre ca det samme som meg ?
    Jeg reiser over 200 dager i året så strømregninga blir ikke noe voldsomt problem og det sliter lite når jeg er så lite hjemme.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pcer har vert testet på dette før, testene viser at det forlenger levetiden på en pc å la den stå på hele tiden, forrige vinter var det min sv-238 som stod for primæroppvarming i leiligheten den står nå også på hele tiden da den blir noe varm, siden alle "metaller" utvider seg når de blir varm ser jeg for meg det blir mindre slitasje av å la det stå på med untak av når man reiser bort over lengre tid, da er det gunstig å koble alt elektrisk utstyr fra strømnettet med tanke på overspenning... tror ikke det er sunt for elektronikk å bli slått av/på hver dag/flere ganger for dagen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •