Sonos: Beste steamingen??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sonos: Beste steamingen??

Sitter og vurderer å klemme til å kjøpe Sonos, dette lander på litt over 6000.- på HFK.

Men lurer da på om det er noe bedre til prisen? Ser jo litt på Logitech sine løsninger som er så mye billigere... men er dem da også mye dårligere? Man får jo som regel hva man betaler for, designet på Sonos er jo genialt å veldig pent. Nettradio er jo også noe som er et pluss. Men reint kvalitetsmessig, er dette de beste kjøpet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avgjørende her for min del er at Sonos støtter Spotify, mens Logitech støtter Wimp.
    I tillegg kan Sonos brukes med Ipad/Ipod touch/Iphone som fjernkontroll.
    Så for min del er det ivertfall Sonos som gjelder.

Newcomer geirarne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zion
    Det avgjørende her for min del er at Sonos støtter Spotify, mens Logitech støtter Wimp.
    I tillegg kan Sonos brukes med Ipad/Ipod touch/Iphone som fjernkontroll.
    Så for min del er det ivertfall Sonos som gjelder.

Kan kjøre Spotify på Sqeezebox også, og den kan styres med iPeng på Ipad/Ipod/Iphone :-D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker jo Spotify en god del, Wimp har jeg dessverre ikke fått testet ut.

Men hvorfor støttes ikke Spotift av Logitech sine produkter?

Newcomer geirarne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kekka
    Bruker jo Spotify en god del, Wimp har jeg dessverre ikke fått testet ut.

Men hvorfor støttes ikke Spotift av Logitech sine produkter?

Les arikkel så ser du at Logitech har det

Endelig Spotify på Squeezebox | Lyd, Musikk

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geirarne
    Les arikkel så ser du at Logitech har det

Endelig Spotify på Squeezebox | Lyd, Musikk
    Men gjelder dette kun Boxen eller også Dueten? Blir vel Duet som blir hjemme hos meg om det blir Logitech.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Spotifys FAQ om bl.a. Squeezebox:

Can I stream Spotify music to speakers with Airport, Logitech Squeezebox, Sonos, etc?
    Support for Spotify in Sonos has now been enabled. Read this blog post for details.

Note that there is currently a delay of about 30 minutes before a newly created Spotify Premium subscription is recognised within the Sonos system.

Please go to this page for Sonos help.

Currently, there is no built-in support for other systems, but some of our users have found ways to make it possible. For more info read here about Apple Airport and Logitech Squeezebox.
    Kilde: Can I stream Spotify music to speakers with Airport, Logitech Squeezebox, Sonos, etc? - Spotify

.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spotify på squeezebox

Hei. Har squeezebox duet og kjører spotify som bare det via den. Kan også styres fra min iphone via appen ipeng. Faktisk bedre å styre spotify derfra, da det er lettere å skrive inn tekst om man søker etter noe.
    Har også forsøkt wimp via squeezebox duet, men av en eller annen grunn støtter den ikke fullt oppløsning, slik at bitraten blir i laveste laget. Squeezebox touch skal vistnok støtte dette bedre.
    -Jeg har vurdert sonos, men er nå vant med squeezebox og liker det. Hvis noen kan overbevise meg at lydkvaliteten blir mye bedre, kunne det vært aktuelt, men tviler egentlig på det så lenge jeg har en ekstern dac uansett.
    -Tror egentlig kombinasjonen squeezebox touch og duet controller kunne vært noe. -Vurderer å kjøpe en squeezebox touch
    -Et annet pluss er at duet controlleren har en "hemmelig" ir sender som kan programmeres til å styre feks volum på forsterkeren. Det har jeg gjort, og fungerer genialt. Har deaktivert den digitale volumkontrollen i squeezecenter slik at signalet går umodifisert.

Det sies at sonos skal være mer stabilt enn squeezebox, og det er vel sannsynlig i og med at det har sitt eget nettverk, men jeg har hatt lite problemer med squeezebox i mitt nettverk.

Om du går for logitech eller sonos tror jeg blir en smakssak. Få begge demonstrert

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos og Squeezebox gjør mye av det samme.

Det samme gjør en Fiat og en Porsche også

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Sonos og Squeezebox gjør mye av det samme.

Det samme gjør en Fiat og en Porsche også
    Selvfølgelig må det være flere forskjeller enn prisen. -Men kom gjerne med noe mer utdypende enn Fiat/Porsche sammenligningen.
    -Leverer Sonos bedre LYD når man spiller gjennom en ekstern dac?
    Noen som har gjort tester på dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man bruker en ekstern DAC og kobler disse sammen digitalt så vil forskjellen i lydkvalitet ligge i filene man spiller av, og anlegget man har. Mao vil det dermed ikke være forskjell mellom Sonos og Squeezebox.

Personlig har eg flere Squeezeboxer, og er storfornøyd. Men eg har ikke testet Sonos, så eg kan ikke uttale meg hvorvidt det er bedre eller ikke.

Men bare for å ha det klart, påstandene som går på nettet om at Squeezebox er tregt, henger/fryser og er vanskelig å sette opp beror i 99% av tilfellene på hardwaren og brukeren. Kjører man Squeezeboxene på et travelt trådløst nettverk eller med dårlig signalstyrke så har man kun seg selv å skylde på

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kirkeleit
    Dersom man bruker en ekstern DAC og kobler disse sammen digitalt så vil forskjellen i lydkvalitet ligge i filene man spiller av, og anlegget man har. Mao vil det dermed ikke være forskjell mellom Sonos og Squeezebox.

Personlig har eg flere Squeezeboxer, og er storfornøyd. Men eg har ikke testet Sonos, så eg kan ikke uttale meg hvorvidt det er bedre eller ikke.

Men bare for å ha det klart, påstandene som går på nettet om at Squeezebox er tregt, henger/fryser og er vanskelig å sette opp beror i 99% av tilfellene på hardwaren og brukeren. Kjører man Squeezeboxene på et travelt trådløst nettverk eller med dårlig signalstyrke så har man kun seg selv å skylde på
    Jeg har nå hatt Sonos i 2 år og det virker alltid.....
    Bruker grensesnittet er slik at våre bedre halvdeler elsker det, noe som ikke er tilfelle for resten av hifi'en til gutta. Prøv å ta frem Sonos fjernkontrollen på en fest og se hva som skjer...
    Jeg tror desverre ikke du kan si det om squeebox.
    Hvis du vil ha bedre lyd enn Sonos bør du velge Linn sine nettverkspillere som er high-end og da sammenlignet med CD spillere uansett pris.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nobleman
    Bruker grensesnittet er slik at våre bedre halvdeler elsker det, noe som ikke er tilfelle for resten av hifi'en til gutta. Prøv å ta frem Sonos fjernkontrollen på en fest og se hva som skjer...
    Hvis du vil ha bedre lyd enn Sonos bør du velge Linn sine nettverkspillere som er high-end og da sammenlignet med CD spillere uansett pris.
    Hmmmmmm...........ryktene Nobleman, sier at du er i gang med ny kino og at det skal bli helt værst! Stemmer det? Ikke at det var noe galt med den gamle, men har hørt noen spurver si at det er noe på gang.............

Skulle dessuten hilse fra Sten,Bjørn Erik, Snorre, Øya, Waskaas og flere fra bilstereomiljøet i Grenland!

Hvis jeg blander med en annen, så beklager jeg!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Hmmmmmm...........ryktene Nobleman, sier at du er i gang med ny kino og at det skal bli helt værst! Stemmer det? Ikke at det var noe galt med den gamle, men har hørt noen spurver si at det er noe på gang.............

Skulle dessuten hilse fra Sten,Bjørn Erik, Snorre, Øya, Waskaas og flere fra bilstereomiljøet i Grenland!

Hvis jeg blander med en annen, så beklager jeg!

Nei du blander ikke. Hils alle de gamle gode kameratene fra bilstereo miljøet.
    A4'en er fremdeles oppgående med 400 gamp og Alpine anlegget er oppgradert sist NASCA mesterskap.
    Du har vel også rett når det gjelder hjemmekinoen som er under oppgradering. Både lyd og utsyrsrmessig blir det nok et stort steg fremover....
    Kanskje jeg legger den ut på sidene her.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nobleman; I og med at du har både Linn og Sonos; merker du noe forskjell på musikken streamet direkte til Akurate DS eller Sonos? Vet ikke om du har koblet slik at du har kunnet ta en direkte sammenligning, i så fall ville det ha vært en veldig interessant sammenligning....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har aldri sagt at Sonos ikke alltid virker, eg ville bare påpeke at Squeezebox ikke har et stabilitetsproblem slik enkelte innlegg rundtom vil ha det til. Men, skal man kjøre trådløst så må man sørge for at den trådløse løsningen er god nok. Skal man bruke en server til å lagre filene på/streame i fra så må serveren være kraftig nok. Man trenger ikke en kraftig server i forhold til dagens standard, men en P3 med 64MB minne og 512MB disk vil være for svak/liten.

Når det gjelder hvem som liker hva osv så forblir det en smakssak og den diskusjonen kan vare evig, om vi vil. Eg har aldri hatt noe problem med at hverken bedre halvdeler, dattera på 6 år(5 år når hun først begynte med egen Squeezebox på soverommet), venner/familie som har vært på besøk eller selverklærte DJ'er på fester ikke klarer å styre systemet etter en liten eller ingen intro. I stua så styres Squeezeboxen via Harmonyen, og hvilken fjernkontroll som da er mulig er dermed irrelevant. Eg bruker i tillegg mobilen min til å styre musikken i alle rom, og når det er fest så styres musikken via webgrensesnittet på en minipc som er lett tilgjengelig. Eg tviler dog på at for eks en Squeezebox Controller ville falt i dårlig jord på en fest. Tvert i mot vil eg tro.

Kan du utdype hvordan Sonos, eller andre high-end multiromsystemer, kan spille av lyden bedre en Squeezeboxen når det brukes en digital kilde(som vi forutsetter er lik i hvert scenario) og en ekstern DAC(som vi også forutsetter er lik)? Dette er ikke magi. Det er digitale signaler. Om man velger Sonos eller Squeezebox vil ikke ha noe å si for de digitale signalene sin del. Forskjellene vil ligge i funksjonalitet ut over lydavspilling, interface, brukerterskel, installasjonsterskel og evnt hardwarekvalitet/stabilitet. Lydmessig vil man ikke merke noe.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Nobleman; I og med at du har både Linn og Sonos; merker du noe forskjell på musikken streamet direkte til Akurate DS eller Sonos? Vet ikke om du har koblet slik at du har kunnet ta en direkte sammenligning, i så fall ville det ha vært en veldig interessant sammenligning....

Jeg har nå en Klimaks men forskjellen ned til Akurate er ikke så stor. Lyden fra Linn DS'er er high-end og vesentlig bedre enn å bruke den innebygde DAC'en i Sonosen. Når jeg tester Flac inspillinger via Linn DS'er
    er disse bedre analog lyd fra alle CD spillere jeg har hatt i mitt anlegg.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo DA-konverteringen det kommer an på da. Om du da kjører en Sonos eller Skvisboks mot en separat DAC, da der det jo den (DAC´en) som bestemmer mye av lyden. Når den da tar i betraktning at Linn er blant de ledende å akkurat å "forkorte veien" fra kilde til DAC, og selv har utviklet sine egne systemer på det, bør det jo ikke være noen bombe at Linn kan ha et ess eller to opp i ermet når det gjelder å få best mulig lydkvalitet ut av de digitale strømmer.

Selv har jeg en Marantz SA-15s2, med samme DAC til CD-avspilling og på den digitale inngangen, og der låter alltid CD-versjonen best i ren AB-testing mot Sonos inn i den digitale inngangen. Når det da i praksis er en identisk DAC, så må det da tydelig gå an å detektere forskjeller på hvordan signalet streames til
    nevnte DAC.....??? Eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som kan være verdt å ta med i vurderingen(så lenge man bruker ekstern DAC eller ikke er kresen på lyden) er jo prisen. Ikke nødvendigvis på en avspiller(de fleste her er jo villige til å betale litt ekstra om det trengs), men på flere.

Hadde det ikke vært for prisen på Squeezebox så hadde eg aldri hatt så mange som eg har. Dvs 5(2 soverom, kjøkken, bad og stue) + to softsqueeze(på to PC'er). Det er kun den i stua som er koblet opp via et bedre anlegg(og da koblet via digitalt), da det er her eg ønsker høyest lydkvalitet. I resten av rommene så er det mer kun for å ha noe som spiller musikk.

Og det er der multirom-løsningen er så genial. Den har man uten tvil sikkert minst like bra på Sonos(eller andre), men ikke alle(dvs meg) ville tatt seg råd til en Sonos i hvert rom når de koster såpass mye pr stk.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Da er det jo DA-konverteringen det kommer an på da. Om du da kjører en Sonos eller Skvisboks mot en separat DAC, da der det jo den (DAC´en) som bestemmer mye av lyden. Når den da tar i betraktning at Linn er blant de ledende å akkurat å "forkorte veien" fra kilde til DAC, og selv har utviklet sine egne systemer på det, bør det jo ikke være noen bombe at Linn kan ha et ess eller to opp i ermet når det gjelder å få best mulig lydkvalitet ut av de digitale strømmer.

Selv har jeg en Marantz SA-15s2, med samme DAC til CD-avspilling og på den digitale inngangen, og der låter alltid CD-versjonen best i ren AB-testing mot Sonos inn i den digitale inngangen. Når det da i praksis er en identisk DAC, så må det da tydelig gå an å detektere forskjeller på hvordan signalet streames til
    nevnte DAC.....??? Eller?
    Mine kommentarer vedrørende Sonos og Squeezbox var primært rettet mot bruker grensesnittet og stabilitet hvor jeg mener Sonos er vesentlig bedre enn Squeezbox. Jeg er helt enig med deg når det gjelder DAC'er hvor der er forskjell fra leverandørene når det gjelder å få best analog lyd ut fra DAC'en, med mindre du har en vanvittig god innebygd i forforsterker/prosessor.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •