Er dagens Hi-Fi-Klubben en bløff ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 128
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er dagens Hi-Fi-Klubben en bløff ?

Mitt inntrykk er at denne "klubben" har beveget seg et godt stykke bort fra de opprinnelige motiver de hadde når Peter Lyngdorf (ja, mannen bak Lyngdorf hifi) startet HiFi Klubben i Danmark i 1980. Med egen import så skulle de levere gode produkter direkte til forbruker uten noen fordyrende mellomledd. Direkte fra importør til forbruker og priser deretter var tanken den gang da. Er det flere enn meg som husker avisene fra "klubben" tidlig på 80-tallet med tegninger/regnestykke der de krysset bort fordyrende mellomledd ?
    Sitter idag med en følelse av at de forskjellige fordyrende mellomledd er samlet til ett, nemlig "klubben" selv, er det flere enn meg som sitter med den samme følelse ?
    Ett ferskt eksempel : når Elkjøp plutselig solgte en Denon cd-spiller til 998,- som hos "klubben" kostet over 2000 kroner, da satte også "klubben" ned prisen på denne spiller til kr 998,- Når de plutselig kan sette ned prisen med over 1000 kr på en relativ rimelig cd-spiller, hva sier det om den opprinnelige pris ? Svært overpriset vil eg si, og hvor mange av de andre produktene de selger er tilsvarende overpriset ? Dette er vel resultatet av at importør, grossist og forhandler til sluttbruker er ett og samme firma, blir ikke mye priskrig av det, eller ?
    Har du monopol på ett produkt så kan du jo ta den pris du vil , så lenge markedet er villig til å betale.
    Når markedet ikke har andre alternativ på ett produkt de ønsker, så ser de seg nødt til betale det som forlanges av selger, mer eller mindre frivillig. Markedet for teletjenester er et eksempel på at konkuranse er bra for sluttkunde. Bare sammenlign priser på mobil og fasttelefoni idag med prisene for 20 år siden, før det ble åpnet for flere tilbydere av tjensten. Eg er så gammel at eg husker da det kostet 6-7kr pr minutt for en samtale i mobil, idag betaler eg ca 35 øre pr minutt, og det uten den faste abn-avgift på ca kr 200,- pr mnd eg betalte for ca 20 år siden. Oppsummert og satt på spissen så kostet det meg ca kr 207,- å snakke 1 minutt i mobil-tlf for ca 20år siden, idag koster det meg 35øre.....
    Poenget mitt er at konkuranse er sunt for forbruker, men kan ikke se at produktene fra "klubben" har opplevd den samme sunne konkuranse og at utviklingen nærmest har gått motsatt vei. Sammelign for eksempel priser på LCD-TV hos klubben og de store kjedene som selger LCD-TV så ser du hva eg mener.
    Er det noen som er enig eller uenig med meg her, så ber eg om at dere svarer her.

Ønsker dere alle en fortsatt god helg:-D

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle butikker er et fordyrende mellomledd.
    Ser mange annonserer ulike varer "direkte fra produsent"
    Jobber for en av Norges største byggevareprodusenter, og stort sett alle byggevarer kommer direkte fra produsentene, men butikkene her ønsker som Hifiklubben å tjene mest mulig penger.
    Nå er det jo opp til oss å velge om vi vil handle "monopolvarer"

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble diskutert opp og ned i en "Elkjøp selger Denon"-tråd. Sammenlign priser mot utlandet, og ikke mot et stunt en konkurrent til en kjede gjør!

Se f.eks mobil-krigen med OneCall, Chess og Tele2 som tilbyr FRI bruk av ALT ut året for ned til 89kr. Tror ikke regnestykket blir så pent for Tele2 hvis du sitter og sjekker youtube 24/7, sender SMSer døgnet rundt og ringer når du klarer å få tid

Eller Kiwi / Rema og bleie/barnemat-krig. At Kiwi nå selger bleie/barnemat til 1/4 av tidligere pris, betyr ikke at de har en vanvittig margin på dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i det kriller sier, er det rart at klubben setter høye priser med enorm avanse når du og jeg er villige å betale det?

Edit: Har forresten klubben ekte "monopol" på merkene her i skandinavia eller kan hvem som helst importere fks. dali eller B&W, i såfall må vel noen gjøre det snart?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med deg teddyh, og har selv vært ganske aktiv med å sette spørsmål rundt klubbens drift de senere årene.

Ting som får meg til å begynne å lure er hvorfor klubben plutselig slutter med merker de etterhvert må dele agenturet på.. Slik som Marantz, Celestion etc. Det er ganske tydelig at de ikke liker å ha konkurranse fra andre og velger da heller å kutte merket i sin helhet.

Prisfallet som dukket opp på Denon og ikke minst Cerwin Vega viser også at det er store marginer ute å går her. Vil nok tro at selv klubben gikk i tap på disse produktene på slutten av priskrigen men det var trossalt ganske mange tusen under deres forrige pris (CLS-215)

Har ikke handlet noe fra HFK på over 10 år og har ingen planer om å kjøpe noe der i fremtiden heller. Nå er det så mye annen god hifi å få i norge at de få merkene de pusher greier jeg meg fint uten. Skulle jeg dog få et ønske om et par B&W høyttalere i fremtiden kjøper jeg de heller brukt.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Mannen i gata er nok ikke klar over at dette er et monopol. Og for vi som er klar over det men fremdeles ønsker f.eks en nad eller denon forsterker må bite i det sure eplet fordi norge har syke tollregler og vi vil slite med garanti/reklamasjon mot en utenlandsk butikk.

Det er ikke mye til valg når man ikke har et alternativ.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er diskutert før. Og jeg må svare atter engang, om folk syns det er for dyrt på HFK, så er det bare å importere selv, eventuelt velge en konkurent, finnes maaange .

Denon cdspiller til 1000kr er uansett en syk pris med tanke på dens kvaliteter. HFK nekter å være dyrest på "sine" merker, og oftest får dem medhold med denne holdningen ifra sine produsenter, som blir med på priskrigen mot de som parallell importert varene.

Konkuranse er viktig, men enda viktigere er at vi tar vare på de dedikerte butikkene. elkjøp kan ikke stille opp med samme ekspertise som f.eks HFK eller soundgarden har (som oftest, finnes noen blindskudd der og ).

Men jeg har merka et anna problem for HFK. Ser man på Denon vs Yamaha (dette gjelder hele europa), så virker det som at Yamaha blir totalt overlegene på recivere når man ser på spesifikasjonene mellom dem kontra pris.

For å drive butikk slik HFK gjør, må man ha en viss avanse på produktene. Elkjøp har jo en mye større kundemasse (nå selger dem jo kjøkken også!!).

Nå er det vel uansett ikke noe lukrativt å selge hifi, bare se på Frydhifi og Soundplanet (som nå går igjen etter en liten nedtur for noen år siden). Det er ikke lett.

Blir som matbutikkene vi har i norge, det er vannvittig kjipe greier, utenom noen, men der er også prisene noget stivere for å kunne selge bedre kvalitet. f.eks Kiwi, rema vs Meny og Spar (noen iallefall). vil vi ha det slik i hifimiljøet også?
    Alle merkene til HFK har allerde konkuransje i andre merker:
    Denon: Onkyo, yamaha
    B&W: Monitor audio, tannoy, kef, PSB....
    Cerwin Vega: faktisk er vel disse rimelig enerådene i sitt område... klipsch kanskje, men det blir et hav bedre på hifi, med mindre fjortistrøkk.
    NAD: Harman Kardon, yamaha XTZ
    Lyngdorf: Er vel egentlig bare Roomperfect de har som er VELDIG spessielt.
    Cambridge: her gikk jo prisene ned sykt mye når dem tok over.
    Arcam: markedsføres dårlig av HFK, men sjekker man opp prisene, så er de rimelig lave etter at HFK tok over. Feks CD37.. gikk ned ifra 18000-10000kr når agenturet ble tatt over.

Jeg liker at det finnes hifibutikker, de kjemper uansett mot andre hifibutikker, dog med forskjellige merker for det meste. Klipsch selges nå til 5000kr på elkjøp mot 10000kr før... elkjøp er vannvittig i sine priser til tider! Men om det er sunt vet jeg ikke helt...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    ...fordi norge har syke tollregler og vi vil slite med garanti/reklamasjon mot en utenlandsk butikk.
    Slightly OT, men:
    Hva er det syke med tollreglene til Norge?

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er i min mening bare teit å diskutere. Når en butikk har et utvalg innenfor en begrenset "sjanger", i dette tilfellet lyd og bilde, de selger, så må det være en viss avanse for å overleve. TV tjener man lite på, og de har ikke vaskemaskiner, senger eller klær å tjene på. Skulle hifi-klubben solgt alle sine produkter til Ekjøp-stunt pris hadde de ikke overlevd lenge. Jeg er veldig enig i at en del produkter fra HFK har meget god avanse, men i det siste har de hvertfall hatt mange gode tilbud, og et tilbud avslører som regel hvor god avanse man har på det da man går ca. i null, dvs kun omsetning, lite inntjening.

Med dagens priskriger er det vanskelig for mange butikker å overleve, og har man monopol på et merke så har man fordelen med å kunne kjøre reine veiledende priser som er satt av produsenten, og dette kan jo diskuteres om er riktig eller ikke...

En butikk må ha inntjening for å overleve, det virker som om det ikke er så mange som skjønner det her. Ønsker du en bra pris, slå til på et TILBUD/SALG eller en pakkepris. Enkelt og greit!

Nei jeg er ikke ansatt i HFK men dette er ganske logisk rett og slett....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulsr
    Helt enig i det kriller sier, er det rart at klubben setter høye priser med enorm avanse når du og jeg er villige å betale det?

Edit: Har forresten klubben ekte "monopol" på merkene her i skandinavia eller kan hvem som helst importere fks. dali eller B&W, i såfall må vel noen gjøre det snart?
    Jeg snakket med noen fra Elkjøp og forskjellige butikker rundt omkring, og problemet er at hifiklubben forhandler seg frem til monopolavtaler på de merker de selger. Det er jo en grunn til at du ikke kan kjøpe B&W, DALI eller CV fra andre produsenter, og det med Denon stuntet som du nevnte, så var det strengt tatt ikke meningen at Elkjøp skulle få tak i denon sine cd-spillere, og det er vell ikke første gangen elkjøp har fått tak i typiske hifiklubben produkter. Et annet problem som du sikkert kan se, er også det faktum at når elkjøp kjører avtaler med sine grossister eller produsenter, så kan det godt tenkes at elkjøp kjøper så mange produkter at de får ønsket pris, fordi de har flere og større varehus. Litt forskjell på en audiobutikk, og et supermarked.. men du har veldig mye rett i det du sier, og det kan godt tenkes at de kanskje tar for mye.

Det er dog en ny trend at veldig mange butikker/supermarkeder selger enkelte produkter med tap, sånn som meny og ultra, som selger lam langt billigere enn det er å produsere det, rett og slett for å få oss inn i butikkene deres. Kan derfor også tenkes at stuntet til Elkjøp også er et sånt stunt, for å utfordre Hifiklubben så var de villig til å selge med tap, for å hevde seg i konkurransen, og at Hifiklubben var tvunget til å selge med samme tap de og.

To sider av samme sak, og det er vanskelig å spekulere i det. Ihvertfall så er det ganske vanlig å selge med tap for å lokke kunder i dagens marked, derfor skal du ikke se bort i fra at når en butikk setter ned prisen, så taper de kanskje penger per produkt, men tjener på at folk kommer innom og plukker med seg andre varer.

MEN det er et paradoks det du tar opp, og jeg skjønner hva du mener, og jeg trodde ærlig talt at konkurransetilsynet var skapt for at dette ikke skulle skje, et såkalt monopol er ganske farlig egentlig, men så driver konkurranse med andre produkter og høyttalere også prisene ned, så du skal ikke se bortifra at de ikke har det store avansen som du frykter.

Det er også forskjell på dedikerte hifibutikker og supermarkeder på både markedsgrunnlag, og jeg tror like mye som det jeg har lest, eller spekulert i tidligere, at det er opp til enkelte hifibutikker å selge forskjellige hifiprodukter for å unngå unødvendig konkurranse på samme produkter, ved siden av konkurransen det er mellom merkene

Må bare si at dette er ren spekulasjon! og kan være feil

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Slightly OT, men:
    Hva er det syke med tollreglene til Norge?
    At man får toll på alt over 200,- En lov som ble skrevet på 70-tallet eller hva det var.

I tillegg kommer norsk MVA som fortvekk kan være høyere enn den MVA som trekkes fra i det landet varen kjøpes.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At man får toll på alt over 200,- En lov som ble skrevet på 70-tallet eller hva det var.

I tillegg kommer norsk MVA som fortvekk kan være høyere enn den MVA som trekkes fra i det landet varen kjøpes.
    På 70-tallet var det også ca null privat handel fra utlandet, verden ser litt anderledes ut i dag. Hvis tollgrensen hadde blitt hevet til 1000kr (slik mange ønsker) hadde "samtlige" produkter til under 1000kr blitt solgt fra utlandet, og forbrukeren hadde spart 25% / firmaet hadde hatt 25% høyere avanse (eller en kombinasjon av disse to) = lite gunstig for arbeidsplasser og Norge generelt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken toll snakker du om? Mva i Norge er lik for alle importører.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Otern
    Hvilken toll snakker du om? Mva i Norge er lik for alle importører.
    Han snakker om at du kan kjøpe varer fra utlandet til under 200kr, og slippe å betale mva på varen. Han vil evt. ha muligheten til å betale mva'en i avsender landet (som kan ha noen prosent lavere moms) enn mottaker landet. Vi får håpe Revox stemmer ja til eu

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Han snakker om at du kan kjøpe varer fra utlandet til under 200kr, og slippe å betale mva på varen. Han vil evt. ha muligheten til å betale mva'en i avsender landet (som kan ha noen prosent lavere moms) enn mottaker landet. Vi får håpe Revox stemmer ja til eu
    Kunne vært interessant å se hva som hadde skjedd om vi ble med i EU ja. På godt og vondt.

Da hadde vi ihvertfall fått se hvor utspekulerte politikerne hadde vært i å finne nye måter å avgiftsbelegge oss.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Alle butikker er et fordyrende mellomledd.
    Ser mange annonserer ulike varer "direkte fra produsent"
    Jobber for en av Norges største byggevareprodusenter, og stort sett alle byggevarer kommer direkte fra produsentene, men butikkene her ønsker som Hifiklubben å tjene mest mulig penger.
    Det er nettopp det eg skriver, at i sin barndom så skulle klubben levere til forbruker uten fordyrende mellomledd, og at det nå så absolutt nå ikke lenger har den samme relevans.
    Selvfølgelig skjønner eg at de skal ha en lønn og leve av de også, men hvor stor fortjeneste kan de forsvare når vi tenker på deres tidligere argument om å levere "uten" å fordyre produktet. Tipper at de har en kalkyle som er fullt på høyde med de andre i bransjen, som ikke har flagget det samme motiv.
    Ønsker du et produkt fra deres sortiment, så kan du faktisk ikke velge.
    ps. byggevarer som du jobber med er så absolutt preget av konkuranse og priser deretter, det er min erfaring.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Ønsker du et produkt fra deres sortiment, så kan du faktisk ikke velge.
    Jeg klarer helt fint å handle alle spennende merker Hi-Fi-Klubben fører på få sekunder fra utlandet, så jeg kan i hvertfall velge hvor jeg vil handle! :-D

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha. Er det for dyrt så får man kjøpe brukt eller handle et annet sted, det meste i Norge er dyrt og dyrere blir det. Det er bare å fatte mot og heller bruke hue når man skal handle, kan jo ikke sitte å rakke ned på alle butikker bare for de har "dyre" produkter. Er noe som heter moms i dette landet, fortjeneste, lønn, leie av lokaler, forsikringer, arbeidsgiveravgift etc..... Se litt på hva dem tjener i andre land også, alt har sin pris og her til lands veit vi hva vi tjener og betale hva det koster. Ganske simpelt i grunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Haha. Er det for dyrt så får man kjøpe brukt eller handle et annet sted, det meste i Norge er dyrt og dyrere blir det. Det er bare å fatte mot og heller bruke hue når man skal handle, kan jo ikke sitte å rakke ned på alle butikker bare for de har "dyre" produkter. Er noe som heter moms i dette landet, forjeneste, lønn, leie av lokaler, forsikringer, arbeidsgiveravgift etc..... Se litt på hva dem tjener i andre land også, alt har sin pris og her til lands veit vi hva vi tjener og betale hva det koster. Ganske simpelt i grunn.
    HAHA til deg og !!
    Har du lest det eg skrev tidligere ? har du skjønt poenget mitt ?
    Hensikten var ikke å "rakke ned" på hi-fi klubben men derimot å spørre om de har gått bort fra sin opprinnelige målsetting om å levere uten unødvendig fordyrende mellomledd.

Handle brukt eller handle et annet sted er ikke et alternativ, dersom du skal kjøpe nye produkter som hifi-klubben alene har agentur på.
    Hva de tjener i andre land ?? nå er faktisk hifi-klubben opprinnelig en Dansk kjede, og lønningene i Danmark er fullt på høyde med Norge og kursen på Dansk krone er høyere enn den Norske også, så det er ikke noe argument.
    Så vidt eg husker så hadde vi merverdiavgift (moms) arbeidsgiveravgift, lønnsutgifter, forsikring, husleie for butikklokale, og ønske om fortjeneste også tilbake på 80 tallet når hifi klubben startet opp her i landet. Akkurat det har ikke endret seg, så det argumentet blir bare veldig dumt.
    Dersom du leser en gang til, mitt første innlegg i denne tråden så er det som du selv skriver "ganske så simpelt" å forstå hva eg skriver.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    HAHA til deg og !!
    Har du lest det eg skrev tidligere ? har du skjønt poenget mitt ?
    Hensikten var ikke å "rakke ned" på hi-fi klubben men derimot å spørre om de har gått bort fra sin opprinnelige målsetting om å levere uten unødvendig fordyrende mellomledd.

Handle brukt eller handle et annet sted er ikke et alternativ, dersom du skal kjøpe nye produkter som hifi-klubben alene har agentur på.
    Hva de tjener i andre land ?? nå er faktisk hifi-klubben opprinnelig en Dansk kjede, og lønningene i Danmark er fullt på høyde med Norge og kursen på Dansk krone er høyere enn den Norske også, så det er ikke noe argument.
    Så vidt eg husker så hadde vi merverdiavgift (moms) arbeidsgiveravgift, lønnsutgifter, forsikring, husleie for butikklokale, og ønske om fortjeneste også tilbake på 80 tallet når hifi klubben startet opp her i landet. Akkurat det har ikke endret seg, så det argumentet blir bare veldig dumt.
    Dersom du leser en gang til, mitt første innlegg i denne tråden så er det som du selv skriver "ganske så simpelt" å forstå hva eg skriver.
    Gjør Hi-Fi klubben så mye forskjellig nå, enn tidligere? Fleste merkene sitter dem jo både distribusjonsledd og salgsledd. Forskjellen er heller kanskje at de fleste andre gjør det også på samme måten?

De meste jeg vurderer å handle, sjekker jeg alltid priser rundt om i verden om jeg opplever hifiklubben sine varer som noen av de varene det er minst å spare på ved å kjøpe fra utlandet. Det er naturligvis unntak når elkjøp drar til med knall-tilbud (og da må man passe på! )

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •