Er dagens Hi-Fi-Klubben en bløff ? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 128 av 128
    Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Tenk om HFK hadde vært akkurat det samme i dag som for 20 år siden. Samme Avisa, stort sett bare billige no-nonsense-produkter, lite kostbat highend, ikke TV'er etc.

Da hadde det vært en tråd her ved navn: "Hifiklubben - Gammeldags??"
    Hehe, spot-on!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Handlet ikke denne tråden om hvorvidt det er reelt at hfk presser prisene ved å ha ett ledd mindre, eller om det er en bløff og at prisene dermed er omtrent som hos andre aktører?
    Takk, Snickers-is....
    Du har, i motsetning til mange andre lest og skjønt hva det er eg vil frem til her.
    Poenget mitt er at når denne "Danmarks Hi-Fi Klub" var relativt ny i bransjen, (ca slutten av 1970 og begynnelsen av 80 tallet) så innholdt alle avisene fra de en tegning for å vise hvor stor betydning for prisen det hadde at de kuttet ett eller flere ledd mellom produsent og forbruker ved direkte import og at produkt gikk rett fra importør/grossist til forbruker.

Ja, den gang var forskjellen betydelig (om eg ikke husker helt feil) men etter min mening så er denne forskjellen blitt mindre og mindre og er nærmest marginal i dag.

Mener å huske fra de avisene at grunnlegger startet klubben/firma som en protest fordi han mente at prisene på slike produkter var altfor høy.

Poenget mitt er ikke å "henge ut" HI-FI klubben (har handlet der flere ganger) og påstå at de er verre enn andre i bransjen.

Poenget mitt er at eg mener de har gått bort fra sin opprinnelige filosofi (eller retter sagt, Peter Lyngdorf sin filosofi)og er blitt ganske så lik de fleste andre aktører i denne bransjen.

Ha en fortsatt fin kveld:-D

Newcomer Pagan sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Takk, Snickers-is....
    Du har, i motsetning til mange andre lest og skjønt hva det er eg vil frem til her.
    Poenget mitt er at når denne "Danmarks Hi-Fi Klub" var relativt ny i bransjen, (ca slutten av 1970 og begynnelsen av 80 tallet) så innholdt alle avisene fra de en tegning for å vise hvor stor betydning for prisen det hadde at de kuttet ett eller flere ledd mellom produsent og forbruker ved direkte import og at produkt gikk rett fra importør/grossist til forbruker.

Ja, den gang var forskjellen betydelig (om eg ikke husker helt feil) men etter min mening så er denne forskjellen blitt mindre og mindre og er nærmest marginal i dag.

Mener å huske fra de avisene at grunnlegger startet klubben/firma som en protest fordi han mente at prisene på slike produkter var altfor høy.

Poenget mitt er ikke å "henge ut" HI-FI klubben (har handlet der flere ganger) og påstå at de er verre enn andre i bransjen.

Poenget mitt er at eg mener de har gått bort fra sin opprinnelige filosofi (eller retter sagt, Peter Lyngdorf sin filosofi)og er blitt ganske så lik de fleste andre aktører i denne bransjen.

Ha en fortsatt fin kveld:-D
    Hello!

Vel, jeg synes du bommer delvis her.

Ja, HFK HAR beveget seg bort fra sin opprinnelige filosofi.
    Dersom du går inn i en HFK-butikk eller på nettsiden så er det ingen steder som fokuserer på at dem er billige fordi dem kutter mellomledd. Men istedet fokuserer dem på at opplevelser er viktig osv.

Altså hvis du leser dine "aviser" fra åttitallet, for så gå i butikken kan jeg skjønne at du føler deg lurt, men det er jo ikke HFK sin feil. Du lurer deg selv ved å lese 30 år gammel markedsføring.

Og det skulle jo bare mangle at HFK har forandret seg.
    IMO er det de andre aktørere som du nevner som har adoptert HFK sin strategi, f.eks Elkjøp reklamerer villig vekk med at dem hopper over ledd, i tillegg har dem volumer som andre kan drømme om. Altså blir skjermene deres billig.. Og som påpekt mange ganger før på dette forum, gjerne på bekostning av service/kunnskap, etc.
    Ikke noe hokus pokus med det

HELE verden har forandret seg med internett (1998?). "Alle" kan være sin egen importør og hoppe over så mange ledd man bare ønsker. Ja, da sier det selv at det er naturlig for HFK å skifte strategi og profil.

Jeg synes du sammenligner epler og pærer.

JA, aktørene har blitt likere, men hvem er det som har blitt likere hvem egentlig?
    Og hvorfor har det blitt slik?

Og uansett, er det noe galt med det?
    Det er ingenting i HFK sin markedsføring i dag som skulle tilsi at det er noe annet enn en butikk.

Powebuy på AVForum er et eksempel på hvordan forbrukerne kan hoppe over ledd, eller på annen måte presse prisene.
    Alle importtrådene på forumet forteller jo det samme.

En god søndag ønskes til alle. :-)

EDIT: Som noen prøvde i en annen HFK-tråd, så sammenlignet man priser på Denon i Europa, mot Denon i Norge (en HFK-monopol-vare). Og hvis jeg husker rett var det ingen grunn til å bli skremt av resultatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Hello!

Vel, jeg synes du bommer delvis her.

Ja, HFK HAR beveget seg bort fra sin opprinnelige filosofi.
    Dersom du går inn i en HFK-butikk eller på nettsiden så er det ingen steder som fokuserer på at dem er billige fordi dem kutter mellomledd. Men istedet fokuserer dem på at opplevelser er viktig osv.

Altså hvis du leser dine "aviser" fra åttitallet, for så gå i butikken kan jeg skjønne at du føler deg lurt, men det er jo ikke HFK sin feil. Du lurer deg selv ved å lese 30 år gammel markedsføring.
    Sitat hifiklubben :
    " Hi-Fi Klubben handler direkte og eksklusivt hos en rekke av verdens beste hi-fi-produsenter, og sparer på denne måten avansen til overflødige mellomledd og grossister. Gevinsten går i din lomme......."Direkte-til-deg” er en gammel kjepphest som vi i Hi-Fi Klubben har holdt trofast ved helt siden vi ble grunnlagt i 1980. Ved å selv importere produktene kan vi nemlig selge dem til deg vesentlig billigere enn hvis vi også skulle finansiert en grossist underveis "

Direkte til deg | Om Hi-Fi Klubben

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var den ja!
    Jeg så etter det i sted (ikke så nøye), men fant det ikke.

Dette er i 2011 ikke akkurat unikt for HFk (som det kanskje var en gang). All Supply Chain-litteratur forslår jo at man skal kuttet mellomledd for å øke konkurranse kraft (og det har den gjort siden 80-tallet).
    Konkurrentene til HFK har altså gjort akkurat det samme som HFK.

Det sikker ikke noe galt i det som står der, og man kunne jo tatt med resten av avsnittet også:

"Vi selger ikke billige produkter – vi selger dyre produkter billig. Og det kan vi gjøre fordi vi selger så mange av dem. "

Og av seks punkter kommer punktet om mellomledd nest sist. Kan det tenkes at det er slik fordi det ikke lenger er unikt? Og at det er andre ting som er mer i fokus?

Poenget mitt blir fortsatt at i dag så er det Elkjøp som aktivt markedsfører seg med at dem kutter mellomledd, mens HFK markedsfører seg med at dem ikke selger kjøleskap, men gode opplevelser.

Og ja, de har forandret seg, ikke for å lure noen, men fordi verden har forandret seg.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som HFK ikke har Arcam lengre i sitt sortemang, ser jeg at Arcam dac'ene har økt med ca 15% i pris siden HFK ga seg med det merket :\. Og folk sier fortsatt at HFK er dyre pga "monopol".

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Nå som HFK ikke har Arcam lengre i sitt sortemang, ser jeg at Arcam dac'ene har økt med ca 15% i pris siden HFK ga seg med det merket :\. Og folk sier fortsatt at HFK er dyre pga "monopol".
    Det er vel ikke helt riktig at de er blitt 15% dyrere ?
    Den kostet vel 2998,- hos hifi-klubben og eg finner den hos Lytterommet.no til 3150,-
    Det er vel mer 5% enn enn 15% ?
    Noe dyrere ja, men det er vel ikke unaturlig at en enkeltstående butikk er litt dyrere en en stor kjede ?

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •