Er dagens Hi-Fi-Klubben en bløff ? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 128
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kenneth1979
    de er bare en 13 på dusinet stereosjappe, for å si det sånn
    Og færre blir det...
    Tror vi har 1 stereosjappe mindre å velge i her i vårt område i tiden som kommer.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om argumentasjon om at man kutter ett ledd og dermed prisene tilsvarende skal holde må prisene ligge omkring 30% lavere enn samtlige konkurrenter som tar varene sine fra distributører.

Den enkleste måten å kontrollere slikt på er ved å sjekke prisutviklingen hver gang et merke går ut av sortimentet og overtas av en distributør, eller hver gang et merke går inn i sortimentet og inntil nylig har vært representert av distributør.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    monopol drift gir penger i kassa !!!

40-80% avanse vs. 15-40% avanse

hvorfor tror dere oslo hifi center sluttet med mark levinson, eller hvorfor de vil selge deg adyton fremfor martin logan ?

klubben er en av få lyd og bilde aktører i norge som tjener gode penger år etter år. hvorfor det? fordi de har så mye bedre produkter eller faglig kunnskap enn andre ? i think not. de har selvsagt mange gode merker, flinke folk som jobber der, de har en gjennomført profil, effektiv markedsføring i mange ulike kanaler, og klubben har blitt en etablert merkevare i seg selv og de er en motvekt til lefdal, elkjøp og expert. men hovedgrunnen er jo at merkene de fører ikke er konkurranse utsatt, en ting er å konkurrere mot andre produsenter, men å konkurrere mot andre butikker med samme merke bidrar jo til vesentlig lavre inntjening, da marginen er lavere fordi importør skal ha 10-20%. når man i tillegg må rabattere bort ytterligere margin sitter de igjen med småpenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blir forøvrig ikke noe bedre med prishorer som melker entusiastsjappene for det de er verdt for så å kjøpe faenskapet på nett/i utland/brukt.

om noen år vil det kunne være komplett og mediamarkt igjen.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig i det du skriver. Det er lov å drive bbutikk og tjene penger.
    Butikken ønsker å tjene mest mulig penger og vi ønsker å betale minst mulig for produktet.
    Markedskreftene rår.

Tråden her handler vel om Klubben har gått bort fra sin opprinnlige intensjon.
    Bra hifi til en billig penge.
    Jeg mener Klubben prøver å få mest mulig betalt for produktene sine. Bare se på Dacmagic. Ble lansert til 1600,- og de satt raskt opp prisen da etterspørslen ble stor.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Har de det? Nja..... Jeg har aldri blitt invitert til Elkjøp, Netshop, Lefdal, Netonnet eller Expert til
    - hjemmekino arrangement
    - streaming arrangement
    - 3D bilde arrangement
    - HD lyd arrangement
    - stereo arrangement
    - produktinfo arrangement

Er ikke HFK litt flinke som holder slike arrangementer, gratis?
    Gratis ? tja gratis på den måte at du slipper å betale ved inngangen for å komme inn er det nok ja, men... . Tipper at de utgifter de måtte ha med de arrangement er nok kalkulert inn i prisene på produktene, på lik linje med varekostnad, husleie, strøm, etc, etc
    Hensikten deres er vel at du skal kjøpe ett eller flere av produktene deres, eller ?
    Er nok ikke kun for å være snille med oss de gjør det, tipper eg

Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Har de det? Nja..... Jeg har aldri blitt invitert til Elkjøp, Netshop, Lefdal, Netonnet eller Expert til
    - hjemmekino arrangement
    - streaming arrangement
    - 3D bilde arrangement
    - HD lyd arrangement
    - stereo arrangement
    - produktinfo arrangement

Er ikke HFK litt flinke som holder slike arrangementer, gratis?

Jo forsåvidt, sånne ting er et pluss, men gratis er de ikke. Ingenting er gratis når du driver butikk. Går pengene ut en plass, må de komme inn igjen en annen. At de er litt mer engasjert enn andre på eget initativ er vel og bra, men det er ingenting ved det jeg ikke hadde fått hos f.eks Stereofil om jeg ba om det.

HFK HAR gått bort fra sitt opprinnelige konsept, sakte men sikkert. Hadde de kuttet ut glossy reklameblekker kunne de spart en utgift som kunne bidratt til rimeligere produkter. At HFK tjener flesk er det ingen tvil om, de er jo overalt nå, glimrende beliggenheter, store fine lokaler etc etc. De kunne GLATT ha solgt noen flere produkter i en høyere prisklasse til en rimeligere penge, iallefall i perioder. Enkelte skamtilbud har de jo, men hvem har ikke det av og til....Aint what they used to be....

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kenneth1979
    HFK HAR gått bort fra sitt opprinnelige konsept, sakte men sikkert. Hadde de kuttet ut glossy reklameblekker kunne de spart en utgift som kunne bidratt til rimeligere produkter. At HFK tjener flesk er det ingen tvil om, de er jo overalt nå, glimrende beliggenheter, store fine lokaler etc etc. De kunne GLATT ha solgt noen flere produkter i en høyere prisklasse til en rimeligere penge, iallefall i perioder. Enkelte skamtilbud har de jo, men hvem har ikke det av og til....Aint what they used to be....
    Etter det jeg husker, så har HFK alltid hatt en katalog, en oversikt over varespekteret. At den nå er mer glossy enn før; at det nå benyttes annen måte å markedsføre på, det er ikke unikt for HFK. De følger med i tiden, rett og slett.
    I riktig gamle dager solgte de også NAD, med "2 knapper på frontpanelet" (on/off og volum, eller play og stopp). Fjernkontroll var fy-fy. Ting skulle være ultramegeaenkelt, av en eller annen grunn.
    Slik husker jeg det ihvertfall.

At de nå er "tidsriktige" i både markedsføring og produktspekter, har jeg vondt for å klandre de for.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommersielle aktører setter prisene på det nivået hvor de tror at de kan tjene mest mulig penger. Hvis det å selge en CD-spiller eller mobiltelefon med tap isolert sett gjør at de kan selge andre ting (kabler, ringetid) som mer enn kompenserer for tapet så vil de antagelig gjøre det.

Jeg tror ikke at hifi-klubben er spesielt mye bedre eller verre enn de andre, men jeg tror at lojalitet til merker og butikker er en ulempe for oss kunder.

Dersom vi som kunder gjorde grundige undersøkelser av et produkts "sanne kvaliteter" så ville ikke marginene i bransjen ha hatt noen betydning. Hva så om evt hifi-klubben selger med 2.5-kalkyle og konkurentene selger med 1.8-kalkyle dersom kvaliteten på de varene klubben fører faktisk gjør at de er mer for pengene?

-k

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifiklubben har bare fulgt markedet for å overleve, de hadde aldri overlevd på den gamle "taktikken".

Syns det er synd at dere kun henger ut HFK i egen tråd her. dette er spesial butikker, på lik linje med f.eks Soundgarden, PMaudio, SoundPlanet (se utfallet det ble med dem når dem prøvde å ha åpne dører for folket).

Denon, OK, det er kun HFK som selger dette merket, men du verden å mange kokurenter det er mot dem. Åpne øynene!!!! Det er dog Denon og B&W som selv har bestemt at de ikke skal selges gjennom andre kanaler (rart om noen hadde takket nei til dette).

NAD og Dali er HFK sitt eget! så det vil altid være slik i scandinavia.

Si HFK har ca 40% på Denon (pga markedspress ifra andre merker er det mest sannsynelig noe rundt dette)HAdde det vært en importør ved navn HFK, så skulle dem hatt ca 25%, så skal selve butikken ha sitt..15% (husk at da skal dette dekke lønn, butikkostnader o.l.) <-- veldig få vet hvor "dyrt/vanskelig" det er å drive butikk i norge.

Det at HFK tjener bra med penger (de holdt jo på å gå konkurs rundt 2000 mener jeg å huske) må jo bare være et slag i mageregionen til Elkjøp, lefdal og de store, som driter i hva kunden vil ha, bare de får solgt nok!

Spessialisering er vanskelig, men veldig gøy å se at noen får det til! Lenge leve butikker osm:
    PMaudio, Hifiklubben, Soundgarden, Oslo HifiCenter

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dersom vi som kunder gjorde grundige undersøkelser av et produkts "sanne kvaliteter" så ville ikke marginene i bransjen ha hatt noen betydning. Hva så om evt hifi-klubben selger med 2.5-kalkyle og konkurentene selger med 1.8-kalkyle dersom kvaliteten på de varene klubben fører faktisk gjør at de er mer for pengene?

-k
    Veldig, veldig riktig. Det er oss forbrukere som har plikt til å innhente relevant informasjon; hva koster det, hva "kan" det, hva er fordelene/begrensingene, hvordan er service ved feil osv osv

Slikt gjelder for nær sagt alt av handel.

skorob: +1

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener også at det ligger i brukerens hender og at man gjør en stor feil om man antar at selgeren/butikken er kapable til eller ønsker å gi deg det beste mulige resultat.

Når jeg kjøper noe som helst går jeg ut i fra følgende:

1. Selgeren kan ingen verdens ting om det han skal selge og sier det du ønsker å høre for å bringe handelen i boks.

2. Selgeren ønsker primært å tjene mest mulig penger, sekundært at du blir fornøyd

Dersom det viser seg at erfaringen ikke stemmer med disse to punktene så tar jeg det heller som en positiv bonus.
    Sånn situasjonen er i dag synes jeg faktisk det er punkt 1 det skorter mest på. Den ultrakunnskapsrike entusiasten bak disken er mer eller mindre borte og erstattet med folk med overfladisk kunnskap nok til å selge produktene men ikke nok til å diskutere på samme nivå som en entusiast som allerede er dypt inni materien. Uten tvil et resultat av marginalisering av driften og økt konkurranse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Når jeg kjøper noe som helst går jeg ut i fra følgende:

1. Selgeren kan ingen verdens ting om det han skal selge og sier det du ønsker å høre for å bringe handelen i boks.

2. Selgeren ønsker primært å tjene mest mulig penger, sekundært at du blir fornøyd.
    Det er flere måter å se dette på. Man kunne jo tenke seg at "seriøse" forretninger som har et langt perspektiv evner å motivere selgerne sine med andre ting enn kortsiktig salg. F.eks det å opprette langsiktige kunderelasjoner, kunde-lojalitet, å få skryt i venne-kretsen til kjøperen. Altså at rent kyniske prioriteringer kunne gjøre forretningen mer "sympatisk".

Men det krever antagelig at vi er bevisste som kunder. Ikke bare at vi ser på hvilke produkter som gir "best lyd for pengene", men også at man er villig til å kjøpe hos andre enn billigste butikk dersom man setter pris på servicen, demo-oppsett, etc.

-k

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer

Sånn situasjonen er i dag synes jeg faktisk det er punkt 1 det skorter mest på. Den ultrakunnskapsrike entusiasten bak disken er mer eller mindre borte og erstattet med folk med overfladisk kunnskap nok til å selge produktene men ikke nok til å diskutere på samme nivå som en entusiast som allerede er dypt inni materien. Uten tvil et resultat av marginalisering av driften og økt konkurranse.
    Og av en eller annen "merkelig" grunn er dette mest fremtredende hos Elkjøp, Lefdal, Expert og slike megastores....

knutinh: +1

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handlet ikke denne tråden om hvorvidt det er reelt at hfk presser prisene ved å ha ett ledd mindre, eller om det er en bløff og at prisene dermed er omtrent som hos andre aktører?

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Handlet ikke denne tråden om hvorvidt det er reelt at hfk presser prisene ved å ha ett ledd mindre, eller om det er en bløff og at prisene dermed er omtrent som hos andre aktører?
    Men spørsmålet blir også da --> Hvem er de andre aktørene?
    Automatisk tenker jeg på Soundgarden, etc.
    Men faktum er at også Elkjøp er blitt en konkurrent (spes på hjemmekino?), og Elkjøp er også sin egen importør (har i årevis drevet med samme markedsføring som Hifiklubben på det punktet), dog med et latterlig større distribusjonsnett/volum, og langt lavere servicegrad (tenker her på demorom etc.).
    Som kjent, Elkjøp skryter av at dem presser prisene.

Altså, så nevnt tidligere i tråden, at Hifiklubben holder følge er vel et tegn på at prisene er nogenlunde riktig. Ikke at dem lurer noen.

Min egen konklusjon:
    Selv om forskjell mellom butikk og "klubb" kanskje var større før (innbilt eller ikke), så synes ikke jeg det er noe galt med markdsføring til Hifiklubben i dag. Føler meg ikke "lurt" av "klubbkonseptet". Men nå anser jeg dem for å være en butikk også da, og ikke en "my-little-ponnie"-klubb 8)

Føler meg sånn sett mer lurt av at Coop sier at jeg er medeier.... Men det er en helt annen diskusjon...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hi fi klubben en bløff ?

Etter å ha lest gjennom tråden synes jeg en ting er klart.
    Kundelojaliteten er borte !

Før kunne entusiast butikkene regne med en viss kundelojalitet,
    Nå shopper man pris på nettet og har dermed ingen lojalitet til nær butikken.

Hi Fi Klubben har tatt konsekvensen av dette og tilpasset seg markedet !
    (alt blir mere og mere likt)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    HFK var i alle fall før ivrig med å presentere før/etter priser når de overtok et agentur.

Dersom noen gjør jobben med å sammenligne prisene når HFK går _ut_ av et agentur (og neppe har samme mulighet til å prise taktisk) så kunne vi kanskje mene noe fornuftig om spørsmålet ditt.

En annen måte er å sammenligne priser i land vi liker å sammenligne oss med på HFK-varer og ikke-HFK-varer.

Magefølelsen min er vel at HFK tar akkurat den prisen den mener at de er i stand til å selge varen for, og at alle andre gjør det samme. Dersom jeg "eide aksjer" i HFK og det viste seg at de gav bort unødig profit til kundene så ville jeg ha stilt noen kritiske spørsmål til ledelsen.

-k

Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, de følger med i tiden. Men som andre sa og, "det fordyrende leddet" har jo blitt dem selv. Jeg sier ikke at de på noen måte er en dårlig hi-fi sjappe, tvert imot. Det jeg ville få frem er at de ikke fremstår/er spesielt mer gunstig å handle hos enn f.eks Sterofil, Soundgarden etc. Jeg opplever ikke at jeg får like gode produkter til en "mindre fordyrende penge". Enkelte av produktene er jo grisebillig, det skal de ha. Ser at de har nesten halvert prisen på et par Denon ting. Men poenget var at det er heller unntaket enn regelen.

Kundelojalitet blekner litt i en så stor sjappe uansett. Er mye lettere å være lojal/få en følelse av at det er godt å opptre lojalt i en mindre butikk.

At man betaler litt mer for eksepsjonell/utvidet kunnskap syns jeg er helt greit, skulle vel egentlig bare mangle. Jeg skyr "megakjedene" som pesten, og syns generelt sett at kundeservicen i disse sjappene er like horribel som kunnskapsnivået. Og når jeg som ikke akkurat er en guru kan/vet mer enn studenten på kveldsskiftet hos Expert (eller den sure gamlingen for den saks skyld) så syns jeg det er rart det går såpass bra med de....

HFK er en gullegod sjappe, men for min del har de mistet magien.
    Som nevnt her tidligere og, så ligger kanskje noe av den tapte magien i at de har blitt større/mer kommersielle/folkelige.

Ang. priser er vel norge ganske stive generelt. Jeg sparte godt over 1200,- på å handle fra england nylig, og det er inkludert toll/moms.

Når det er sagt, så ser jeg på kabler hos HFK nå

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk om HFK hadde vært akkurat det samme i dag som for 20 år siden. Samme Avisa, stort sett bare billige no-nonsense-produkter, lite kostbat highend, ikke TV'er etc.

Da hadde det vært en tråd her ved navn: "Hifiklubben - Gammeldags??"

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •