Er dagens Hi-Fi-Klubben en bløff ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 128
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Den samme butikken selger også Dali Lektor 1 til kr 1370,- og klubben skal ha 2696 for samme høyttaler.
    Mener du fortsatt at klubbens påstand om at de har kuttet ut fordyrende mellomledd, er troverdig ??
    Vil påstå at dette illustrerer poenget mitt veldig bra
    Dali er HFS´s eget ht.merke. Her har det mao aldri vær noe "fordyrende" mellomledd. Men... det putter den "ekstra" fortjenesten vi i Norge tydeligvis er villige til å betale, i egen lomme.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Roger Waters er inne på noe, å drive butikk i norge er ingen billig morro, lønninger o.l. er generelt høyere enn andre steder.

Men for all del, di som vil at hifi selges i store kjøpesenter ala Elkjøp, de vil vel ikke ha lytterom og skikkelige demoer før dem skal kjøpe.
    Elkjøp´s løsning med fri retur i 10, eller er det 14 dager (åpent kjøp), er da bedre enn et lytterom. Det er kun hjemme, der anlegget skal stå, man får det rette inntrykket.
    Der er det bare å levere tilbake hvis man ikke er "fornøyd".

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yngvejos
    Klubben mistet seriøsiteten i det øyeblikket de begynte å selge kablel til over 100kr meteren terminert.
    Enig. Ser ingen grunn til å klage over prisene. Problemet er at de har beveget seg mer og mer vekk ifra seriøsitet og utelukkende fokus på lyd. Man kan vel si at de har tilpasset seg markedet og fremstår litt som en Elkjøp utgave av hifi/hjemmekino. Veldig mange ønsker i dag små anlegg som gir grei bakgrunnslyd og utseendet styrer ofte. For all del, Hifi Klubben selger mange gode produkter og har enkelte kunnskapsrike ansatte. Men de er ikke den nerde butikken med stor kompetanse som de i større grad var før. Flere som jobber der har liten kunnskap, og Klubben fungerer i dag som en proff reklamemaskin. "Bad sound kills good music". Vel, hvor mange har hørt lyd i øverste klasse hos Hifi Klubben? I så fall har man for dårlige refereranser. 8)

En kjedelig utvikling, spør du meg. Men slik er det riktig nok i veldig mange andre hifi butikker også. Er man ute etter ekstreme lydopplevelser, så finner som regel best info i DIY forum og DIY tråder i dag. Både hifiblader og mange forum fungerer mest som reklame for en vei som sjelden gir mer enn middels lydkvalitet i beste tilfellet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar man f.eks B&W så er det de som "bestemmer" markedsprisen i det enkelte land.Norge er dyrt og Norge har penger og fabrikken hadde ikke tillatt at de ble ble solgt f.eks 30 % billigere enn de gjør nå.
    Er du på shopping i USA og skal handle alt mulig mellom himmel og jord får du mye for pengene.Kommer det til HIFI,ta f.eks NAD,så er det dyrere der borte enn her.
    F.eks USA har flotte priser på Denon-receivere i butikkene.Ved nærmere ettersyn så er det eldre modeller og er ikke like moderne som oss.Tro det eller ei.
    I Brasil som har en gjennomsnittsinntekt på ca 2200 kr i mnd koster et Samsung TV langt mer enn her hjemme,i tillegg har ikke de kommet lenger enn til modell 5 og 6.Her er vi på 9 ?
    Soundgarden synes jeg kjører bedre tilbud og demopriser enn HFK.Det synes jeg HFK bør ta alvorlig.
    Kjøper man på internett eller andre butikker føler jeg det er mer bingo den dagen noe skjer med produktet.HFK slenger det inn på verkstedet og du tar det med deg 30 min etterpå,hvis de har tid.De fikser også andre merker.GLIMRENDE.Refererer til HFK i Grimstad.Det beste er at de faktisk noen ganger anbefaler andre merker og forsterkere som match til høyttalere enn det de har selv.Det gir meg et seriøst inntrykk.
    Hos andre butikker uten å nevne navn ser man aldri produktet igjen,ren svindel.Noen brukere her på AV forum vet hvilken butikk det er snakk om.OBS,OBS der.
    Sier ikke at HFK er helt topp,men service og garanti det får man og det er en god trygghet.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    I Brasil som har en gjennomsnittsinntekt på ca 2200 kr i mnd koster et Samsung TV langt mer enn her hjemme,i tillegg har ikke de kommet lenger enn til modell 5 og 6.Her er vi på 9 ?
    OT:
    Tror jeg må korrigere deg litt her. Minimumslønn i Brasil er føderalt bestemt til BRL 510 ~ Nkr 1800 (dagens kurs). Å beregne "gjennomsnittslønn" er vanskelig da 37% av arbeidsmarkedet er "utenfor myndighetskontroll".
    For mange yrkesgrupper ligger ikke lønnen mye under Europeisk snitt (høyt utdannete i privat sektor). For ufaglært arbeid (dvs. alt under høyskole) er derimot lønningene lave, ofte ned mot minimumslønn.

Eksempelet med elektronikk og Samsung TV er også helt feil.
    LED TV - TV | SAMSUNG
    De siste årene jeg har vært i Brasil har jeg alltid funnet siste modell av elektronikk. For 5 år siden (og tidligere) var det du beskriver en realitet, og da var det populært å reise til Paraguay for å "importere" varene man ville ha, men ikke fikk i Brasil.

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Hifi-klubben er vesentlig mer konkurransedyktig på pris nå, enn for fire-fem år siden jeg. Jeg handlet akkurat dm685 til 3,5K og er strålende fornøyd med ytelsen der i forhold til hva jeg betalte.

Van den hul kabler (the wave) får jeg også billigere på klubben enn hva jeg klarer å importere selv.

Hyggelig oppegående betjening... Forstår ikke denne tråden helt jeg...

Hifi-klubben og Resonans i Stavanger er uten tvil mine favorittbutikker...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, siden du insisterer så tok eg et kjapt søk på nettet og fant følgende : En Cambridge 740C cd-spiller som koster 5498,- hos hifi klubben selges for kr 2755,- hos Richer Sounds i England. Det er jo en forskjell på ca 2740 eller omtrent halv pris av det som "klubben" selger den for....
    Den samme butikken selger også Dali Lektor 1 til kr 1370,- og klubben skal ha 2696 for samme høyttaler.
    Mener du fortsatt at klubbens påstand om at de har kuttet ut fordyrende mellomledd, er troverdig ??
    Alle kan plutselig ha sellout på div modeller da, men da er det jo ikke noe problem, du får importere selv, da med kun 2 års garanti på cdspiller o.l. 3 ekstra år får du ved å handle i norge, og det er det faktisk butikkene som må dekke!

Det er sellout på klipsch nå... 5000kr for RF-82.

De eksemplene du kom med er uansett "sellout" produkter, hvor de tydelig har sluttet med produktet. Finn priser som ikke er salg du .

EDIT: Må heller ikke glemme at Camebridge er Britisk så de synger etter, så at de britiske butikkene får bedre priser skal du ikke se bort ifra, dem vil vel at dems landsmenn skal velge dem.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Elkjøp´s løsning med fri retur i 10, eller er det 14 dager (åpent kjøp), er da bedre enn et lytterom. Det er kun hjemme, der anlegget skal stå, man får det rette inntrykket.
    Der er det bare å levere tilbake hvis man ikke er "fornøyd".

Ville du kjøpt noe som var pakket opp og pakket ned? på hfk har dem alle produkter fremme for det meste, uten de dyreste. Som kan lånes med hjem for test.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp og Hifi-Klubben er "hat" butikker for mange, men det er jo bare å handle andre steder om disse butikkene er så ille. Er ikke lett å drive butikk i dag når folk skal ha slike holdninger, mye har skjedd på veien og ting er ikke som det var for 30år siden. Vi får heller tilpasse oss hvordan markedet er og følge med på utviklingen, kjøpe der man får mest for pengene og den beste servicen. Jeg synes det er viktig å ta vare på disse butikkene som er igjen, hva skjer i denne bransjen om 20år feks?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden import for privat bruk er lov. så ser jeg ikke problemet. finner dere det billigre et sted i utlandet, så for all del. kjøp.. det er ikke noe toll på slike aranti!!!! Men du mister da 5 år med

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Siden import for privat bruk er lov. så ser jeg ikke problemet. finner dere det billigre et sted i utlandet, så for all del. kjøp.. det er ikke noe toll på slike aranti!!!! Men du mister da 5 år med
    +1 Penger er ikke alt når det kommer til service i ettertid, er ikke så fett å sitte med produkter man på sende til Usa for å få de reparert. Hver sin smak og når jeg skal ha no kjøper jeg det over disk, synes det er viktig å ta med reklamsjonsrett og det hele under et kjøp.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, siden du insisterer så tok eg et kjapt søk på nettet og fant følgende : En Cambridge 740C cd-spiller som koster 5498,- hos hifi klubben selges for kr 2755,- hos Richer Sounds i England. Det er jo en forskjell på ca 2740 eller omtrent halv pris av det som "klubben" selger den for....
    Fungerer alltid like bra å ta utsalgspriser til Richer Sounds som tydeligvis skal legge ned, da har vi fair sammenligninger....

Prices valid in store (all including VAT) until close of business on the date below.
    (some of these web prices are cheaper than in-store, so please mention that you've seen these offers online)

Sunday 10-10-2010
    Vi får vente til hfk legger ned, så kan vi sammenligne utsalgsprisene dems med Richer Sounds sine da :-D

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir bare en latterlig diskusjon om de som trives med slik det er nå (gjelder hifikjeder generelt, Stereofil, Oslo hificenter, hifiklubben, soundgarden.. og de mindre f.eks PMaudio o.l.).

Samt de som ikke har baller nok til å bestille ifra utlandet selv pga prisforskjell...

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la merke til at noen mente at det å bli medlem i EU hadde vert bra for norge.... vet dere som mener dette hvorfor norge har klart seg såpass bra igjennom finanskrisen i forhold til alle EU landene? dere er klar over at om vi blir med i EU så blir alle våre "oljepenger" fordelt utover alle medlemslandene å vi kan ikke tjene penger til oss selv med salg av olje/gass til utlandet. dere er klar over at om vi hadde vert medlem i EU så hadde alle håndtverkerne her i landet hatt samme tariff som i polen. norge hadde blitt et fattig land om vi ble medlem i EU så det dere gjerne hadde spart på import og handel innen EU hadde allikevel blitt dobbelt så dyrt i forhold til inntekt.

Newcomer O'bello sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter: er påstanden din at HiFi Klubben har et annet konsept i dag enn i 1980 eller mener du at de for dyre? To vidt forskjellige problemstillinger, og folk må slutte å gjøre dette så jævlig komplisert.

HFKs vurdering må til en hver tid være: Hvilken strategi gir best lønnsomhet over tid - innenfor deres konkurransearena! Fullstendig skivebom å sammenlikne Elkjøp med HFK, da dette er to ulike konsepter (men dere må for all del diskutere hvilket konsept dere liker best). Elkjøp sitt trekkplaster er UTELUKKENDE lave priser, og for å tilfredsstille de krav EIERNE setter til avkastning, må det selges MYE. Dette er et svært vellykket konsept som KUN er mulig fordi varesortimentet er enormt, alt fra krølltang til støvsuger til TV.

HFK har et minimalt vareutvalg sml med Elkjøp, og er utvilsomt en nisjeforhandler. De har et MYE MINDRE marked, langt lavere omsetning og følgelig må fortjenesten være høyere. Dette er noe helt annet enn å si at varene er urimelig dyre, til info. Og for prosjektering, råd og anbefalinger, oppsøker jeg nisjeforhandler fremfor Elkjøp 10 av 10 ganger. Å tro at kundeservice og ekspertise er gratis, er en boble du må komme ut av snarest. Men erfaringen viser vel (her er jeg ikke helt sikker) at prisene på merker som kommer inn i HFK går ned. Hvis du blir overrasket eller skuffet over at Elkjøp kan selge disse varene enda rimeligere enn HFK, da skjønner du rett og slett ikke butikk. Elkjøp lever videre på marginene fra andre varer, HFK hadde måttet stenge.

Også må du gjerne kritisere exclusive-avtalene HFK har på Denon m.m., men dette er jo en sammenfallende strategi med med produsentenes egen. DE VIL IKKE SELGES GJENNOM "VAREHUS". Jeg personlig er dødshappy med at ikke Elkjøp forhandler alle merker - selv om jeg var ganske fornøyd når Electrocompaniet brøyt avtalen med HFK på 90-tallet, for å selge billig gjennom Elnor. Først gikk jeg til HFK og fikk testa produktene, så gikk jeg til Elnor og handlet ;-) Men så vet vi hvordan det gikk med Kompaniet etter dette da - synd for dem, ikke for meg.

Men flaks for bransjen - og oss - at vi har ulike preferanser, det betyr mangfold, konkurranse og gode diskusjoner på forumet!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Vel, ville bare frem til et poeng at det koster mye å drive i dette landet, om butikkene skal overleve så må dem tjene penger et sted. Det er slik i alle butikker at de tjener mer på en ting og mindre på andre produkter. Er desverre slik i de fleste salgsbransjer. Ta feks motebransjen, pokker så dyre klær men hvor mye kostet det å produsere det. Er vel noen haier her som vet det å tyne folk ?
    Moteindustrien er det kjerringer å homoer som styrer, ikke rart det er helt i offside da :P

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk er at denne "klubben" har beveget seg et godt stykke bort fra de opprinnelige motiver de hadde når Peter Lyngdorf (ja, mannen bak Lyngdorf hifi) startet HiFi Klubben i Danmark i 1980.

Sitter idag med en følelse av at de forskjellige fordyrende mellomledd er samlet til ett, nemlig "klubben" selv, er det flere enn meg som sitter med den samme følelse ?
    Har bedrevet litt kutting i Quoten min, men tror jeg fikk med meg hva du egentlig spurte om / lurte på.

Jeg har vel litt det inntrykket jeg også, men så er det jo med hifibransnjen som de fleste andre. Når man er etablert, har mer kroner i banken, har muligheten for effektivisering av egen drift, lager sine egne produkter, har opparbeidet seg et bra rykte og ikke minst får kunder til å handle, så går prisene litt og litt opp. De har vel igrunnen bare oppdaget at vi er villige til å betale og at de faktisk leverer mange meget bra produkter.

Det finnes idag andre hifibutikker som er bittesmå og driver litt mer på den måten klubben kanskje startet ut med. Nemlig at service er det aller viktigste for å overleve. Marginene er mye mindre, men kundene kan nok oppleve å bli tatt bedre vare på.

Klubben har blitt store og har antakelig stor fortjeneste på mange varer. Servicen er litt så som så noen steder, og meget god andre steder. Der igjen har jeg faktisk bedre erfaring med de små butikkene til klubben, da de kanskje er litt mer avhengig av å drive slik det var meningen i 1980?

Hifi-klubben er nok ingen bløff, men de har muligens vokst seg i overkant store ifht til grunntanken da de en gang var bittesmå i 1980

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin
    Det som er mest iriterende med hifi klubben er at selv om du kjøper flere ting til over 20k får du aldri noe rabatt...
    Da går du på feil klubb... alle de siste gangene jeg har vert innom har jeg fått passende kabler, plugger ol med på kjøpet som bonus.. å da har det ikke vert dyre produkter engang... fikk med 2 stumper på 2 meter med qed xt silver ved kjøp av concept 1 til 1300kr (som de kostet da jeg kjøpte dem) på mine dali lux bananas fikk jeg ca 4m med van den hul magnum til halv pris... det er større sjanse å få gode tilbud hos hfk enn hos eksempel elkjip. på elkjip får du for det første beskjed om trekke kølapp om du spør om hjelp selvom det ikke er noen andre kunder i hele butikken å det står tre selgere å spiller lommetennis i avdelingen du trenger hjelp i, å når du endelig har fått hjelp så blir du henvendt videre til han som "har peiling" innen det feltet du ønsker hjelp som viser seg å ikke "ha peiling" i det heletatt.. å vist du da etter skammelig dårlig behandling prøver å diskutere pris får du beskjed å gå på class ohlsen å handle.. service hos elkjip er søppel det er service på lik linje med biltema...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Da går du på feil klubb... alle de siste gangene jeg har vert innom har jeg fått passende kabler, plugger ol med på kjøpet som bonus.. å da har det ikke vert dyre produkter engang... fikk med 2 stumper på 2 meter med qed xt silver ved kjøp av concept 1 til 1300kr (som de kostet da jeg kjøpte dem) på mine dali lux bananas fikk jeg ca 4m med van den hul magnum til halv pris... det er større sjanse å få gode tilbud hos hfk enn hos eksempel elkjip. på elkjip får du for det første beskjed om trekke kølapp om du spør om hjelp selvom det ikke er noen andre kunder i hele butikken å det står tre selgere å spiller lommetennis i avdelingen du trenger hjelp i, å når du endelig har fått hjelp så blir du henvendt videre til han som "har peiling" innen det feltet du ønsker hjelp som viser seg å ikke "ha peiling" i det heletatt.. å vist du da etter skammelig dårlig behandling prøver å diskutere pris får du beskjed å gå på class ohlsen å handle.. service hos elkjip er søppel det er service på lik linje med biltema...
    Det å diskutere service og kunnskap er jo veldig individuelt. Finnes dårlige og gode folk i alle ledd, i alle organisasjoner i bransjen. Noen kan ha en dårlig dag og om man kommer inn med en negativ holdning smittes det lett over på en selger.

OT-
    HFK har ikke identisk drift som de startet med, en forandring måtte til da de holdt på å gå konkurs for 10 år siden. Men de driver jo fortsatt med direkte til deg handel, via at de eier, produserer eller importerer varer selv. Det er jo tydeligvis to-delt om det er bra. Noen er sure forde de mener at det er ett monopol på varer de selv produserer og selger selv. Andre sår tvil i om varen er "direkte til deg".
    Jeg personlig syntes det er litt rart at det faktisk blir sådd tvil i aspektene over, da som nevnt de produserer og eier en del av varene sine selv.

Direkte til deg uten fordyrende mellomledd. Så jeg mener HFK driver så tett til sin markedsplan fra 80-tallet de kan idag. Med internett som presser priser og ekstrem vekst i konkurransemarkedet.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •