Er dagens Hi-Fi-Klubben en bløff ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 128
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel, ville bare frem til et poeng at det koster mye å drive i dette landet, om butikkene skal overleve så må dem tjene penger et sted. Det er slik i alle butikker at de tjener mer på en ting og mindre på andre produkter. Er desverre slik i de fleste salgsbransjer. Ta feks motebransjen, pokker så dyre klær men hvor mye kostet det å produsere det. Er vel noen haier her som vet det å tyne folk ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar til r0ver2
    Mye misforståelse ute å går her. Det eg spør om, veldig enkelt : gjenspeiler prisene hos hifi-klubben at de er importør, grossist, og detaljist ? m.a.o at de bestemmer prisen fra produsent og helt frem. til forbruker uten at andre grossister og butikker påvirker prisen med egen kalkyle og fortjeneste.
    Bakgrunn for mitt spørsmål er som sagt at de i begynnelsen hevdet å levere rimeligere produkter nettop fordi at de kuttet ut de fordyrende mellomledd. Etter min mening så er de (hifi klubben) ikke noe spesiellt rimeligere enn andre butikker som må forholde seg til at andre firma importerer og distributerer de produkt de selger til forbruker (m.a.o ikke kontroll over de kostnader det medfører)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Mye misforståelse ute å går her. Det eg spør om, veldig enkelt : gjenspeiler prisene hos hifi-klubben at de er importør, grossist, og detaljist ? m.a.o at de bestemmer prisen fra produsent og helt frem. til forbruker uten at andre grossister og butikker påvirker prisen med egen kalkyle og fortjeneste.
    Bakgrunn for mitt spørsmål er som sagt at de i begynnelsen hevdet å levere rimeligere produkter nettop fordi at de kuttet ut de fordyrende mellomledd. Etter min mening så er de (hifi klubben) ikke noe spesiellt rimeligere enn andre butikker som må forholde seg til at andre firma importerer og distributerer de produkt de selger til forbruker (m.a.o ikke kontroll over de kostnader det medfører)
    Det er det vell bare hifiklubben som vet.. :P Få her som vet hva innkjøpsprisen på de enkelte produktene hifiklubben fører er, og hvorvidt det ville vært dyrere i andre butikker, siden ingen andre fører de samme produktene.. :P For å forsvare hifiklubben så kunne det vært slik at "klubben" faktisk ville vært billigere enn andre butikker hvis det hadde vært konkurranse på de samme produktene But, we will never know, og jeg vet ikke om hifiklubben vil røpe sin egen avanse. Du spør egentlig et spørsmål som få kan eller er villige til å svare på, ellers ville det vell stått i deres kundeavis, hvis de gjerne ville fortelle det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Jeg klarer helt fint å handle alle spennende merker Hi-Fi-Klubben fører på få sekunder fra utlandet, så jeg kan i hvertfall velge hvor jeg vil handle! :-D
    Det er faktisk ikke det eg spør om her ! Selvfølgelig er det mye du kan importere selv, allt fra bøker til biler, men eg spør om de fortsatt er den butikken som selger til forbruker med mindre påslag i pris enn eks vis den frittstående hifi butikken "på hjørnet" som må handle fra div importører ?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk ikke det eg spør om her ! Selvfølgelig er det mye du kan importere selv, allt fra bøker til biler, men eg spør om de fortsatt er den butikken som selger til forbruker med mindre påslag i pris enn eks vis den frittstående hifi butikken "på hjørnet" som må handle fra div importører ?
    Hvis påslaget er det samme, vil fortsatt importøren ha et påslag - det du vel egentlig spørr om er om det er mindre påslag på varene hos hifiklubben fra de blir produsert, til du kjøper i butikk, enn det vil være hos hifibutikken på hjørnet som handler via minst 1 ledd mer.

Skal du få en oversikt over sluttpris til oss hifi-kjøpere må du jo naturlig nok se til utlandet. Plukk ut 10-15 produkter fra de sjappene du er nysgjerrig på, sammenlign med 2-3-4 butikker i utlandet, og se hvem som ligger minst over / mest under.

Og til syvende og sist er ikke spørsmålet hvor mye rabatt du kan få, eller hvor mye avanse butikken har. Det må være å få mest mulig for pengene

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du få svar på det, må du jo naturlig nok se til utlandet. Plukk ut 10-15 produkter fra de sjappene du er nysgjerrig på, sammenlign med 2-3-4 butikker i utlandet, og se hvem som ligger minst over / mest under.

Og til syvende og sist er ikke spørsmålet hvor mye rabatt du kan få, eller hvor mye avanse butikken har. Det må være å få mest mulig for pengene
    Nei, skal ikke behøve å se til utlandet her. Eg presiserer igjen : Er prisene i butikken hos hifi-klubben så lave som de bør være, med tanke på at de bestemmer pris fra produsent og frem til forbruker (i motsetning til en enslig og frittstående butikk som handler fra andre importører) ?
    Spør ikke om rabatt o.l her...
    ikke meningen å være frekk, men er det så vanskelig å skjønne hva eg spør om her ?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, skal ikke behøve å se til utlandet her. Eg presiserer igjen : Er prisene i butikken hos hifi-klubben så lave som de bør være, med tanke på at de bestemmer pris fra produsent og frem til forbruker (i motsetning til en enslig og frittstående butikk som handler fra andre importører) ?
    Spør ikke om rabatt o.l her...
    ikke meningen å være frekk, men er det så vanskelig å skjønne hva eg spør om her ?
    ... og eneste måten du kan finne ut det av, er å sammenligne hva andre tar betalt for den samme varen, og når ingen andre selger varen I NORGE, må du se på priser i utlandet ...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Vel, ville bare frem til et poeng at det koster mye å drive i dette landet, om butikkene skal overleve så må dem tjene penger et sted. Det er slik i alle butikker at de tjener mer på en ting og mindre på andre produkter. Er desverre slik i de fleste salgsbransjer. Ta feks motebransjen, pokker så dyre klær men hvor mye kostet det å produsere det. Er vel noen haier her som vet det å tyne folk ?
    Selvfølgelig må hifi-klubben tjene penger for å overleve, men har de egentelig kuttet prisen tilsvarende som et fordyrende mellomledd som annen importør/grossist utgjør ? eller tar de selv det påslaget og hevder det motsatte ?

Med bakgrunn fra restaurant bransjen så vet eg at det koster å drive butikk i Norge, mener å huske at for hver krone vi omsatte for så gikk mer enn 80 prosent ut igjen i form av råvarekostnad, husleie, lønninger, avdrag på lån etc, etc. har du ønske om å bli rik så er det ikke den rette bransjen å satse på....
    Du nevner motebransjen, men tror ikke de er værstingen i klassen, ikke bare den bransjen som har flyttet produksjonen til lavkostland som eks vis Kina.
    Det fleste produsenter av hifi har flyttet produksjonen til Kina. Når gjennomsnittlig lønn for de som arbeider i slike fabrikker i Kina er ca 1000,- norske kroner i måneden, og de skrur sammen et to sifret antall forsterkere og cd-spillere pr dag... hva koster det da å produsere 1 stk cd-spiller som koster 5000,- i utsalg hos "klubben" ? Hvem er det som sitter igjen med fortjenesten her ? Ikke arbeideren i Kina, kan eg love deg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og eneste måten du kan finne ut det av, er å sammenligne hva andre tar betalt for den samme varen, og når ingen andre selger varen I NORGE, må du se på priser i utlandet ...
    Ok, siden du insisterer så tok eg et kjapt søk på nettet og fant følgende : En Cambridge 740C cd-spiller som koster 5498,- hos hifi klubben selges for kr 2755,- hos Richer Sounds i England. Det er jo en forskjell på ca 2740 eller omtrent halv pris av det som "klubben" selger den for....
    Den samme butikken selger også Dali Lektor 1 til kr 1370,- og klubben skal ha 2696 for samme høyttaler.
    Mener du fortsatt at klubbens påstand om at de har kuttet ut fordyrende mellomledd, er troverdig ??
    Vil påstå at dette illustrerer poenget mitt veldig bra

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klubben mistet seriøsiteten i det øyeblikket de begynte å selge kablel til over 100kr meteren terminert.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    At man får toll på alt over 200,- En lov som ble skrevet på 70-tallet eller hva det var.

I tillegg kommer norsk MVA som fortvekk kan være høyere enn den MVA som trekkes fra i det landet varen kjøpes.

Nå er du ute å sykler . Betaler utrolig lite toll på elektronikk generelt i norge.. kanskje et fortollingsgebyr på rundt 200kr...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roger Waters er inne på noe, å drive butikk i norge er ingen billig morro, lønninger o.l. er generelt høyere enn andre steder.

Men for all del, di som vil at hifi selges i store kjøpesenter ala Elkjøp, de vil vel ikke ha lytterom og skikkelige demoer før dem skal kjøpe.

Revox, lite vits å dra frem CV prisene som kom. Der var det også CV som satte ned prisene for klubben slik at de kunne ta råtta på dem som parallellimporterte i perioden. Denon var også lite happy for Elkjøp sitt stunt, og ville så si ikke ta imot eventuelle defekt vare som ikke gikk gjennom DEMS bestemte importør for landet.

Husk, det er merkene selv som bestemmer hvor de hører hjemme! Tenk om CV var i elkjøp, mye større kundemasse o.l. Hvorfor tror du/dere ikke at CV vil inn i det markedet istede? f.eks.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er mest iriterende med hifi klubben er at selv om du kjøper flere ting til over 20k får du aldri noe rabatt...
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Newcomer Kooyo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det Intrykker ikke jeg

Syntes ikke Hifiklubben er for dyrende. i det hele tatt. Tenk på det Tilbudet de gir Kunde dersom du har Hifiklubben kreditt kort. Betaler du null kr i Renter et helt år. Det er d ingen andrem som kan gi deg.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når Elkjøp har solgt Denon, og faktisk NAD en gang tidligere, så er det vel snakk om partivarer. La oss si at en kjede i Tyskland avbestiller 20 kontainere som allerede er på vei. Produsenten velger å godta det for å fortsatt ha et godt forhold til sin kunde, og tar en ringerunde rundt. Så ender det opp hos Lefdal/Elkjøp til dumpingpris. De sørger dermed for å selge til en lavere pris enn det selve merkeforhandleren har, og dered er denne debatten skapt.

Hifiklubben er ikke det samme som det en gang var, det var noe mer "personlig" over det den gang de holdt til i slitne, trange lokaler med masse små lytterom (jeg tenker på Trondheim). Men som alt annet i verden endrer ting seg, og de studentene som på tidlig 90-tallet kjøpte seg en NAD 3020 og et par små høyttalere fra Dali, Celestion eller MA kommer nå tilbake; utdannet og etablert og med platinakort på innerlomma, tilbake dit de fikk den gode servicen og den fine lyden 20 år tidligere. Egentlig er jeg forbauset over at Hifiklubben har holdt seg så godt som de har; hvor ellers får du en surroundreceiver med HD-lyd til 1998,- ? Eller se på prisene på Electrokompaniet, de ligger nå 50-70% over der de var den gang. Ei heller må det glemmes at Hifiklubben og mange av leverandørene henger sammen i eierskap og/eller felles produktutvikling Det gjelder NAD, Dali, Lyngdorf, Argon, og delvis CV (tdl. DC og AT ble utviklet i Danmark). En annen ting er service: Gå på den lokale radio/tv-sjappa eller på varehuset og prøv å spørre noen vriene spørsmål om produktene, eller spør om å få en demo? svaret bli som regel eh... mja... men... hvis.... usikker.... (Det finnes mange hederlige unntak men på Elkjøp vet dem ikke nødvendigvis hva som er forskjellen på en surroundreceiver og en satellittmottaker)

Det skal forøvrig nevnes at i mitt eget anlegg er det fortiden kun en NAD 2100 som er fra Hifiklubben, så noen fanatiker er jeg ikke.....

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin
    Det som er mest iriterende med hifi klubben er at selv om du kjøper flere ting til over 20k får du aldri noe rabatt...
    Egentlig syntes jeg det er greit.
    Om alle butikker var konsekvente i prissettingen sin, ville det blitt enklere for oss forbrukere å ha noe å forholde oss til.
    Det er jo greit ved veil priser i stede for villedende.

Har sett flere annonser fra Soundgarden på opp til 30% rabatt, og OHC har nå solgt Nordost Baldur til halv pris samt halv pris på noen Audio Physic ht.
    Regner med at de ikke selger med tap!!!!!!!!!!!

Mao, så er det veldig vanskelig å vite hva et produkt egentlig er verdt.

Når de skal prissette f eks en Denon reciver går jeg utifra at de sammenligner markedspris på "like" produkter fra Yamaha, Onkyo o.l og setter prisen ut i fra det. Så er det opp til oss å kjøpe det vi liker best.

Kan godt forstå at Klubben ikke ønsker å konk med Elkjøp på samme produkter, ettersom mange da vil gå til klubben å få hjelp og benytte seg av gode lytterom, og drar å handler på Elkjøp etterpå.

Til trådstarter. Det har rent mye vann i bekken siden klubben startet opp, og filosofien har helt sikkert endret seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom enkelte trekker paralleller til Elkjøp så viser et enkelt søk at Elkjøp i 2008 hadde en omsetning på 4,5mrd og et resultat på 105 mill, dvs et resultat på drøye 2% av omsetning, noe jeg vil anta er et ok resultat. Hifi Klubben hadde på sin side en omsetning på drøye 200 mill og et resultat på 33 mill, dvs et resultat på drøye 16% av omsetning, noe som må sies å være meget bra innenfor brunevarebransjen. Med andre ord, det fordyrende mellomleddet er Hifi Klubben selv:?
    Neida, er ikke annet å si enn at Hifi Klubben har gjort det meget bra, valgt en god/riktig markedsstrategi over flere år, noe som har gitt gode resultater.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at hifiklubben tidlig på 80 tallet og nå i 2010 virker ganske forskjellig fra den egentlige målsettingen klubben vel hadde....

Lurte på en ting, og det var om forbruker rettighetene med 5 års reklamasjon osv også gjaldt på 80tallet? noen som vet?

Slike gode forbruker rettigheter må jo koste en del for utsalgsted, og slike rettigheter er det vel ikke så mange andre land man sammenligner pris med som har....

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dyrt?

Hallo!....elektronikk generelt er vel ganske billig i Norge, er det ikke?
    Det er mange andre land i f.eks Europa, som har særavgifter, som Norge ikke har.....
    Synes denne diskusjonen har tatt mange sidespor nå...med mange artige sammenligninger.:?
    Monopol.....Ganske kompleks greie, da dette på papiret ikke eksiterer..
    Telefon som har blitt såå billig, ja men sjekk hva disse selslskapene tjener, da snakker vi avanse..hjelper ikke at det har blitt sååå mye billigere, når vi skal sammenligne med andre land, som omtrent ringer gratis.
    Det at f.eks Elkjøp og en del andre "dumper gulrøtter" ut til oss, med den hensikt å selge oss noe helt annet enn tilbudsvaren, er vel noe de aller fleste vet!
    Sitat: Salgsmøte i en Kjedebutikk: Beskjed fra ledelse om at tilbudsvaren "Skal ikke selges"
    Har selv jobbet drevet detaljhandel/butikk hvor varer blir dumpet ut med tap, men i den hensikt å ta det igjen på annen handel/ettermarked. Dette er jo gammelt nytt.:shock:
    Er jo selv opptatt av å få ting så billig som mulig, men generelt sett er Norge faktisk ganske billig
    PS: som nevt ang, HFK er det jo blitt sagt fra det holdet, at vi skal være like billig som kjedene, det kan de nok klare på noen ting, men hvis de har tenkt å overleve, så har de ikke anledning til å "dumpe" alle varene sine...som mange vil at de skal gjøre...he..he
    Butikkdrift med omtrent null lagerbeholdning og ett og annet pallesalg er vel ikke så kult i lengden...
    Service og "know how" er jo ganske mye verdt det også!

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Er enig i at hifiklubben tidlig på 80 tallet og nå i 2010 virker ganske forskjellig fra den egentlige målsettingen klubben vel hadde....

Lurte på en ting, og det var om forbruker rettighetene med 5 års reklamasjon osv også gjaldt på 80tallet? noen som vet?

Slike gode forbruker rettigheter må jo koste en del for utsalgsted, og slike rettigheter er det vel ikke så mange andre land man sammenligner pris med som har....
    Det er også riktig...det er også ett særnorsk fenomen, som selvsagt gir en merkostnad...
    Det er ofte importøren som må ta den ekstra garantidelen.
    Nok ett nytt sitat: Hørt fra el-bransjen: En stor del av ting som blir produsert/levert har en estimert levetid på 5-fem år/lik garantitiden
    Husker ikke i farten når dette trådte ikraft, men det er "forholdsvist" ganske nytt...................

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •