Lydkvalitet Spotify Premium

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet Spotify Premium

Denne diskusjonen er nok tatt før

Har Mac Mini som er koblet til DAC Magic med Supra optisk kabel. Fra DAC til Primare SP 31 forforsterker er det brukt Nordöst Heimdal xlr, fra forforsterker til effektforsterker Nordöst Baldur xlr. Nordöst Red Dawn høyttalerkabler til DLS M66 høyttalere..

Selve oppkoblingskjeden skal være så optimal som det nærmest kan bli, men opplever alikevel sus/bakgrunnsstøy ved lavt volum, samt at jeg føler at musikken blir litt "dvask"..

Er det spotify som rett og slett er for dårlig, selv med Premium versjonen? Kan man justere lydformatet i spotify..?
    Er det instillinger på Mac Mini som kan forbedres?

Tips mottas med takk..

EDIT: Problemet løst, normalization funksjonen var aktivert, samt at high bitrate funksjonen ikke var aktivert, dette ga musikken et litt "dvask" preg.. Susingen var på grunn av dårlig kontakt i XLR kontakt på DAC, har fått ny DAC og lyden er upåklagelig i mine ører!

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martsimo

Har Mac Mini som er koblet til DAC Magic med Supra optisk kabel. Fra DAC til Primare SP 31 forforsterker er det brukt Nordöst Heimdal xlr, fra forforsterker til effektforsterker Nordöst Baldur xlr. Nordöst Red Dawn høyttalerkabler til DLS M66 høyttalere..

Selve oppkoblingskjeden skal være så optimal som det nærmest kan bli, men opplever alikevel sus/bakgrunnsstøy ved lavt volum, samt at jeg føler at musikken blir litt "dvask"..

Er det spotify som rett og slett er for dårlig, selv med Premium versjonen? Kan man justere lydformatet i spotify..?

Tips mottas med takk..
    Med optimal tilbkobling så får du 320kbs med premium konto. Punktum
    Du kan ikke stille noe særlig på spotify, bortsett fra noe normalization o.l

PS: Bakrunnstøy kan være av helt andre grunner en kilden.

Et tips kan jo være og teste flac i feks foobar2000.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify, som enkelte CD-er også, vil på enkelte innspillinger ha sus. Mitt inntrykk etter noen måneder med Premium er at det høyst sansynlig er anlegget ditt.

Dersom du pauser en sang og du fortsatt hører sus fra høyttaleren så er jo det et fullgodt svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tips mottas med takk..
    Du har endret stream kvalitet til 320kbps under avansert i Squeezebox server ?
    Det kan nok ikke forklare sus, men mulig forklaring på at lyden blir "dvask" som du skriver ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegget er det ikke, ved avspilling fra CD er ikke problemet til stede.. Dersom støyen hadde vært der normalt ville jeg levert det tilbake på dagen.. Det begynner tross alt å koste litt etterhvert..

Det er ved avspilling i spotify jeg har problemer, og lurte bare på om det er noen instillingsmuligheter eller om spotify rett og slett ikke er så bra..

Kan selvsagt være DAC Magicen som skaper problemer da jeg ser på denne som det svake leddet i kjeden..

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegget er det ikke, ved avspilling fra CD er ikke problemet til stede.. Dersom støyen hadde vært der normalt ville jeg levert det tilbake på dagen.. Det begynner tross alt å koste litt etterhvert..

Det er ved avspilling i spotify jeg har problemer, og lurte bare på om det er noen instillingsmuligheter eller om spotify rett og slett ikke er så bra..

Kan selvsagt være DAC Magicen som skaper problemer da jeg ser på denne som det svake leddet i kjeden..
    det "svake" leddet ditt er spotify.

mao; (for din del) spotify er ikke bra nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett spotify til 320kbps i instillingene, ta av normalization. Skjekk på lydoutput instillingene dine at den står på 16bit PCM 44,1khz. Volum i spotify på 100%, samme med OS volum (vet ikke hvordan det er på mac.)(Mulig du ikke vil høre noe endring i volum også, isåfall, bare la det være på 100%) Juster alltid volumet med forforsterker.

Eneste svake leddet jeg ser hos deg er den analoge xlr kabelen som går fra dac til forforsterker. Pass på at den ikke ligger nært kabler med høy strømgjennomgang. Høytalerkabler, strømkabler osv. (Samme med den som går fra forforsterker til effektforsterker.)

Såklart om du bruker de samme kablene for cd avspilling, uten det problemet:

Om det forsatt er sus, test med en annen DAC.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med en vanelig cd i imacen.
    Suser lyden ennå?
    Er lyden fra cd mye høyere?

Og prøv å bruke pauseknappen.

Er det noen spesielle sanger det gjelder kan det faktisk være disse er hentet fra lp og derfor har noe støy.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegget er det ikke, ved avspilling fra CD er ikke problemet til stede..
    1) varierer "suset" alt etter hvilke sanger du spiller? Hvis ja; Spotify er problemet

2) er susingen der uavhengig av sangvalg, samt pausing, så er det ett eller annet i anlegget. Har du sjekket alt Revolution sa?

Dvask lyd; impedance-mismatching mellom komponentene? Ikke usannsynlig det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ute på reis ett par dager

Takk for råd og tips.. Er bortreist et par dager nå, men skal teste så snart jeg kommer hjem..

Legger ut en tilbakemelding da..

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er nok ikke Spotify skylda tror jeg. Har du valgt "High Bitrate" i innstillingene dine? Nå veit jeg ikke om dette er mulig for "Free" brukere osv da jeg har Premium selv, men har dette valget selv.

Om ikke, KJØP Premium!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun Premium som har High bitrate.
    Spotify - Premium, Unlimited, Open or Free - Choose your Spotify

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som noen tidligere har nevnt: Om volume normalization er på, fucker det lyden kraftig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som overskriften i tråden sier..:)

Som overskriften i tråden min sier så gjelder det selvsagt Spotify Premium..

Har ikke komt hjem og fått sett på instillingene i Spotify enda, men skal gi en tilbakemelding i tråden så snart jeg har fått gjort det. Reiser hjem fra sjøen på fredag, så i løpet av helgen tenker eg..

Igjen; Takk for tips og tilbakemeldinger.. Er vel en fare for at lydkvaliteten i Spotify ikke når helt opp, men får håpe på det beste etter litt prøving å feiling i helgen..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har svært liten tro på at lydkvaliteten i spotify er problemet. Skal prøve å ikke trekke alle over en kam, men tror ikke det er mange som hører forskjell i en ekte ABX test selv på spotify free.

AAC komprimerer veldig bra, og selv på 160kbps er det veldig god kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet jeg har søkt svar på er at lydkvaliteten ved avspilling igjenom Spotify via Mac Mini ikke har vært 100%, om det er selve Spotify programmet eller det er instillingene på Mac er jeg usikker på. Men da jeg ikke er noen ekspert på hverken Spotify eller Mac ville jeg sjekke her for å få tips, fremgangsmåte osv..

Nå har jeg fått mange gode tilbakemeldinger som skal prøves ut straks jeg kommer hjem fra sjøen. Dersom lydkvaliteten er lik ved avspilling av FLAC filer eller eventuelt CD via Macen vet jeg jo at det er i Macen eller DACen problemet ligger og ikke i Spotify.

Ved avspilling via CD spiller eller PS3 for den del har jeg ikke problemer, men har KUN testet Spotify som lydkilde på Macen frem til nå.. Derav kommer det svar i løpet av helgen hva resultatet blir når FLAC og Itunes er prøvd ut Samt at instillingene som er nevnt ovenfor sjekket..

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen sus her. Jeg er også uenig i at normalization "fucker lyden kraftig".

har du problemer med støy / sus er det definitivt ikke spotify som er kilden til dette.

At selve lyden for dårlig må du jo få lov til å mene, de fleste synes den er svært god. Hvorvidt det skyldes spotify eller andre deler av signalveien er vanskelig å svare på.
    --
    Thorbjørn

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke driste meg utpå med noen anbefalinger av innstillinger hverken i Spotify eller på Mac,men jeg har vært med å testet DacMagic mot andre dac'er og den gjorde det ikke spesiellt godt for å si det pent.Så jeg er rimelig sikker på at iallfall den "flate" lyden du beskriver kan tillegges den.Jeg har vært med å teste DacMagic opp mot Xindak Dac-5,innebygd dac i Yamaha Z-7 og innebygd dac i Sony BDP-S550.
    DacMagic var desidert dårligst av samtlige i det oppsettet vi testet på og det sier ikke så lite når man tenker på konkurentene den hadde.
    Lån deg litt forskjellige dac'er og se hva som matcher ditt oppsett best er min klare anbefaling.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Har svært liten tro på at lydkvaliteten i spotify er problemet. Skal prøve å ikke trekke alle over en kam, men tror ikke det er mange som hører forskjell i en ekte ABX test selv på spotify free.

AAC komprimerer veldig bra, og selv på 160kbps er det veldig god kvalitet.
    Bare for opplysningens skyld; Spotify bruker Ogg Vorbis.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ingen sus her. Jeg er også uenig i at normalization "fucker lyden kraftig".

har du problemer med støy / sus er det definitivt ikke spotify som er kilden til dette.

At selve lyden for dårlig må du jo få lov til å mene, de fleste synes den er svært god. Hvorvidt det skyldes spotify eller andre deler av signalveien er vanskelig å svare på.
    Jeg mener ikke at normalization tilfører støy, men den gjør lyden flat, innestengt og relativt udynamisk. Det er STOR forskjell om man har funksjonen av eller på på et godt anlegg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •