Lydkvalitet Spotify Premium - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Jeg mener ikke at normalization tilfører støy, men den gjør lyden flat, innestengt og relativt udynamisk. Det er STOR forskjell om man har funksjonen av eller på på et godt anlegg.
    Jeg trodde denne var kun for å utjevne evt forskjeller mellom låtene og ikke innad i låtene?

Har for sikkerhets skyld aldri brukt den funksjonen.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måten den utjevner nivåforskjellene på er å kjøre alt gjennom "loudness", slik at all musikk er på et veldig høyt nivå. Går utover låter med mye dynamikk.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interressant

Kan du nevne en låt du hører dette godt på?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grandmaster flash and the furious five - the message. Legg merke til forskjellen på punch i bassen. Den blir faktisk lavere i volum og mer sammentrykket, så min første tanke om at den kjører alt på maks var ikke helt riktig.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja en hørte godt forskjell på denne låten, men jeg tror nok at det på denne låten var litt for høy gain, altså at den kanskje er utsatt for litt dynamikkompresjon fra før.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer litt an på hvilken av versjonene du hører på, men de er alle ganske "frempå", ja. Det var bare det første eksempelet jeg kom på med litt dynamikk og trøkk. Det høres godt på de fleste låtene på Spotify.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener ikke at normalization tilfører støy, men den gjør lyden flat, innestengt og relativt udynamisk. Det er STOR forskjell om man har funksjonen av eller på på et godt anlegg.
    Det vil jeg tro avhenger sterkt av innspilling og lyttevolum. Alt dette maset om dynamikk er litt oppskrytt spør du meg.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er det ikke all musikk som har like mye dynamikk, men å sette på et filter som reduserer dynamikken som er der er en nedgradering av lyden spør du meg.

Jeg ser intet poeng i å bruke det med mindre du spiller gjennom et par dårlige pc-høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mange gode tips for å få max ut av pclyden over til stereoanlegget, fra både spotify, nettleser, og avspillingsprogrammer.
    Jeg kjører all lyd fra spotify og foobar selv, via Hegel HD10 til forsterker.

Drister meg fremdeles å spørre om litt flere tips hvis det går greit for trådstarter.
    - Hva kan man gjøre med lyden i Foobar for å gjøre denne bedre? Codec`er, innstillinger internt i foobar osv.
    - Innstillinger på pc for å øke lytteropplevelsen? Både XP, Vista, og W7?

Noe annet som jeg har glemt?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, litt generelt om komprimering og normalisering, og litt spesifikt om spotify:

Normalisering er ikke nødvendigvis det samme som komprimering.

Forøvrig: Det som er litt greit å få med seg er at komprimering er ikke et skjellsord, og det er ikke ubetinget negativt i alle sammenhenger.

Rent sett bort fra at det er praktisk når man hører på mye forskjellig type musikk (som typisk er innspilt med forskjellig volum), så vil det ved normalt/lavt lyttenivå faktisk kunne gi deg flere detaljer i musikken.

Hvis du spiller av musikk med høy dynamikk / store nivåforskjeller i musikken (Damien Rice og albumet "O" er et godt eksempel) på moderat volum så vil du med komprimering få frem flere detaljer i musikken som uten komprimeringen ville gått tapt fordi du rett og slett ikke hører de.

Ja, du vil få mindre dynamikk på låter som i utgangspunktet har mye dynamikk, men mange av oss spiller uansett musikk på et såpass moderat nivå at dette ikke er noe problem, og tidvis til og med en fordel.

Så over til normalisering:

For det første - Det er ingen spesiell grunn til å anta at digital normalisering vil gå nevneverdig ut over selve kvaliteten på lyden.

For det andre - normalisering er ikke det komprimering som sådan. Det er rett og slett en justering av volumet, hvor man setter det høyeste nivået på alle låter til et fast, absolutt volumnivå. Resultatet er at de fleste låter høres ut som om de spilles av omtrent like høyt (i teorien), uavhengig av hvordan originalinnspillingen egentlig er. Forskjellen mellom laveste og høyeste signal (dynamikken) forblir uendret. Dette er dog en litt unøyaktig måte å få noe som oppfattes som likt volum, så det er normalt å kombinerer dette med komprimering.

Uansett, kort forklaring her: Audio normalization - Wikipedia, the free encyclopedia

Uansett om spotify hadde brukt komprimering, normalisering, eller en kombinasjon(hvilket de gjør): Her som med alle andre ting inne hifi kan det være sterk placebo ute på tur når man slår av og på en checkboks man på forhånd tror vil gi dårligere lyd

Les også her, hvor en artikkel som argumenterer for at normalisering av låter med korrekt dynamikk låter mye bedre enn låter som er komprimert fra studio:
    How Spotify will end the Loudness Wars – Ian Shepherd

Spotify bruker såvidt jeg har klart å finne ut en implementasjon av ReplayGain, som er en god modell for jobben (Replay Gain - Wikipedia, the free encyclopedia)

Folkelig forklart på engelsk:
    "Spotify uses normalisation, and a limiter. BUT most modern stuff (anything with Dynamic Range of 12 or less, roughly speaking) will be turned DOWN, so no extra compression is applied.

More dynamic recordings will be boosted, and mildly limited to avoid clipping distortion, but this should be fairly unobtrusive"
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra hybris!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvis du spiller av musikk med høy dynamikk / store nivåforskjeller i musikken (Damien Rice og albumet "O" er et godt eksempel) på moderat volum så vil du med komprimering få frem flere detaljer i musikken som uten komprimeringen ville gått tapt fordi du rett og slett ikke hører de.

Ja, du vil få mindre dynamikk på låter som i utgangspunktet har mye dynamikk, men mange av oss spiller uansett musikk på et såpass moderat nivå at dette ikke er noe problem, og tidvis til og med en fordel.
    Hvor mange detaljer du fr frem på normalt lyttevolum vil i stor grad være avhengig av kvaliteten på anlegget. "Moderat" volum i en veldig dynamisk innspilling vil ikke kunne kalles et moderat volum, ettersom lydstyrken varierer såpass mye. Som en rent subjektiv oppfatning vil jeg si at kvaliteten på lydgjengivelsen ikke utelukkende avhenger av alle detaljene man hører, men at klangen og dynamikken er viktigere.

Skal man ha på musikken lavt i bakgrunnen mens man f.eks. jobber, vil jeg være enig i at det er upraktisk at deler av musikken blir veldig lav, mens andre deler blir veldig høyt. Da er det greit å ha en loudness-knapp som kan flate ned volumforskjellene. Men å lytte til musikk der volumet til vokalen er like kraftig som orkesteret som slår inn etterpå kan være veldig uengasjerende, og får orkesteret til å fremstå fislete.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaster inn et trolig særdeles idiotisk spørsmål her:

"Enable hardware acceleration" = betyr dette om signalet skal sendes pure eller behandles av maskinens hardware? Hvilken innstilling skal(bør) jeg ha på "Enable hardware acceleration"?
    Kobler videre fra en gammel lap-top m/premium=> HRT II dac => forsterker, så ønsker jo å fore dac'et med så "rent" digitalsignal som overhode mulig.

Snart helg: så både hjerne og engelskkunnskaper beveger sog over mot zombietilstand:roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av erfaring vet jeg at nesten alle pc`r støyer på signal ut grunnet trafo....

Sett på et galvanisk skille (får kjøpt det på hifiklubben og andre steder) mulig også et eksternt lydkort tar vekk trafostøy.

Jeg kjører aldri lyd ut på pc uten dette lenger og all støy er borte.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endel internet radiokanaler kjører jo kompressorer for å booste lyden og gi litt mer dynamikk i lydbildet......Kjører spotify kompressorer tro?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man ha på musikken lavt i bakgrunnen mens man f.eks. jobber, vil jeg være enig i at det er upraktisk at deler av musikken blir veldig lav, mens andre deler blir veldig høyt. Da er det greit å ha en loudness-knapp som kan flate ned volumforskjellene. Men å lytte til musikk der volumet til vokalen er like kraftig som orkesteret som slår inn etterpå kan være veldig uengasjerende, og får orkesteret til å fremstå fislete.
    Når jeg sier at du skal ta en alvorsprat med sønnen din som har knust vinduet mitt med en fotball mener jeg ikke at du skal ta livet av ham.

ReplayGain-baserte komprimeringsalgoritmer er ikke så unyanserte som du her beskriver.

Men det er ikke tvil om at det er forskjell i lyden med og uten komprimering, så her må man naturligvis veie fordeler og ulemper opp mot hverandre.

Men som jeg skrev i forrige mail så vil spotify sin rutine i teorien ikke gjøre noe med dynamikken hvis dynamic range er 12bit eller lavere. Og det vil nok overraske deg hvor mange innspillinger som havner i den sekken.

Kort sagt: For alle som primært hører på populærmusikk / nyere innspillinger så får man ikke redusert dynamikk selvom normalisation er påslått. Hører man mye på 80tallsinnspillinger vil man til en viss grad påvirkes, hvor mye dette har å si for opplevd lydkvalitet må nesten hver enkelt vurdere.

Det er jo forøvrig positivt at spotify lar brukeren selv bestemme om man ønsker å bruke dette eller ikke.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var normalization skrudd av og high bitrate aktivert.. STOR forskjell.. Støyen var det faktisk DACen som lagde.. Dårlig kontakt i ene xlr tilkoblingen, fått meg ny og nå låter det svært bra i mine ører.. Takk for alle tips og tilbakemeldinger.. Spotify er svært mye brukt her i huset så å få skikkelig lyd fra den siden var helt topp

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Hansy & Bankruptstudent

Asio drivere er jo en måte man utelukker software synthesizere/equalizer i div avspillere, vil anbefale å sjekke dette ut...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martsimo
    Da var normalization skrudd av og high bitrate aktivert.. STOR forskjell.. Støyen var det faktisk DACen som lagde.. Dårlig kontakt i ene xlr tilkoblingen, fått meg ny og nå låter det svært bra i mine ører.. Takk for alle tips og tilbakemeldinger.. Spotify er svært mye brukt her i huset så å få skikkelig lyd fra den siden var helt topp
    Har gjordt det samme no, og vert konge fornøgd med tanke på lydforskjelen

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips: Hva med å oppdatere første innlegg i denne tråden med å tilføye et EDIT der man gjør nye lesere oppmerksom på at det løste seg. Dette slik at man ikke tror Spotify Premium har dårlig lydkvalitet...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •