Out of phase Audyssey

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Out of phase Audyssey

Etter litt høyttaler og kabelbytte, fant jeg ut at det var på tide å kjøre Audyssey igjen. Den viste at frontene var ute av fase, selv om jeg har koblet de rett. Sjekket flere ganger og kjørte også Audyssey flere ganger. Noen som vet årsakene? Kan det være skadelig for høyttalerne og evt koble de feil på denne måten?
    Dette er nok noe av den enklere utgaven av Audyssey jeg har. Den måler opp bare for en sitteplass. Jeg så også at den ofte viste ulikt mht avstand og nivå under de ulike målingene. Det så ut til at det innbyrdes forholdet derimot var likt hver gang, f.eks lik nivåheving, senking innbyrdes mellom ht. i hver måling. Eks: -1 Front Left +1 Front right den ene gangen, og +1 FL og +3 neste gang. Er dette vanlig. Avstand til sitteplass kunne også variere.

Ja, det var stille i huset da jeg foretok målingen.:-D
    Dette var med en Nad t755 surroundforsterker.
    Selvfølgelig takknemlig for svar og erfaringer.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, det er ikke skadelig å ha høyttalere i motfase. men det låter som regel litt ymse. hehe.

merker du noen nivåforskjell? du hører det tydeligst i de lavere frekvensene evt.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått denne feilen 2-3 ganger. Hos meg har jeg bare tatt en ny runde med målinger, så har det blitt ok.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Yamaha og jeg får alltid denne feilen på sidesurroundene, noen ganger én andre ganger begge. Hvis du vet at høyttalerne er koblet riktig så er det ikke noe å bry seg om, det står det faktisk i manualen til receiveren min.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være at høyttalerne dine faktisk ER ute av fase, og at konstruksjonen er sånn. En annen mulighet er at ett element er ute av fase pga en feil i monteringen av høyttaleren. Det skjer oftere enn man skulle tro. Mest sannsynlig er det ikek noe å bry seg om, men greit å sjekke + og - i alle fall.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for raske svar. Får prøve å koble feil i kveld og se om jeg kan høre om lyden blir dårligere eller bedre. :-). Jeg har også fått det før, men da har det endret seg etter ny måling, men denne gangen var det konsekvent på fire, fem målinger. Ble derfor en smule usikker.

Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også opplevd dette ved bytte av lytterom. Alt er garantert rett koblet og høyttalerene er feilfrie. Hos meg løste det seg ved å endre litt på akustikken i rommet (Flyttet et par bilder og dempet lydrefleksjoner fra vinduene bak meg ved å dra for gardinene... og bittelitt på høyttalerplasseringen. Ved ny kalibrering fant den høyttalerene i fase og alt var bra.

Husk at lytterommet kan ha stor innvirkning på hvordan lydbølgene treffer mikrofonen, så små endringer kan være nok til å registrere en høyttaler ute av fase...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må jeg prøve, om enn med litt forsiktighet. :-D
    Hva betyr det forresten at høyttaleren er ute av fase. Noen som kan forklare det enkelt for en enkel sjel i et enkelt legeme?

Newcomer Geir Kristiansen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en NAD T785HD og får fasefeil på både front- og surroundhøyttalerne når jeg kalibrerer. Jeg overser dette og bare fortsetter kalibreringen.

Kalibreringen blir i alle fall et rimelig godt utgangspunkt for fininstillingen slik at du får din subjektive oppfatning av lyden innbakt i innstillingene

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Streethassle
    Dette må jeg prøve, om enn med litt forsiktighet. :-D
    Hva betyr det forresten at høyttaleren er ute av fase. Noen som kan forklare det enkelt for en enkel sjel i et enkelt legeme?
    kort fortalt så betyr det at om ene høytaleren spiller + så spiller den andre -. hvis elementet på den ene høytaleren som er riktig koblet går utover, så vil elementet på høytaleren i motfase gå innover i stedet. i praksis så kan du oppdage at noen frekvenser blir mye høyere, mens noen blir mye lavere. hvis feks en stemme havner tydelig i motfase på ene høytaleren, så kan du oppleve den som veldig "diffus" og vanskelig å plassere hvor den faktisk kommer fra.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forklaring. Dette gjorde det mye klarere. Lurer på om det kan være det jeg opplever hvis jeg synes lyden kan være litt ullen? Har nemlig ikke vært det før. Ser ut til at det må trippelsjekking til her. :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •