Anlegget reagerer på lysbryter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegget reagerer på lysbryter

Jeg spiller på en PC, eldre type, bærbar, og et E-MU 1616 lydkort. Dette spiller fantstisk, men når jeg slår av og på lyset så er det stille i et knapt sekund. Bruker også en rørforsterker, men det kan ikke være denne, siden den kan spille flere minutter uten strøm. Noen ideêr til forbedring?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    strømkabel er tilkoplet E-MU 1616
    er den på samme kurs som bryter til lys (har du da prøvd annen kurs)
    Er det bare den ene bryteren (om det er flere brytere på samme kurs) så kanskje bytte bryter hjelper (skifte til ny)
    Har du andre strømforsyner som passer til E-MU 1616 så lan man jo prøve det også

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar hygen. Det er kun når den ene bryteren er på, og jeg endrer på den andre at det er et problem. Tok noen bilder, og prøvde å laste de opp, men tror det gikk dårlig. Kan jo virke som om det er litt sensitivt på strømkvalitet når det reagerer slik. Kanskje kjøpe ny og bedre strømforsyning, eller bygge noe selv, eller kjøpe strømfilter. Jeg er veldig fornøyd med hvordan anlegget spiller nå, og vil helst ikke ødelegge den kvaliteten jeg har oppnådd.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flere bilder, snakk om 48V, 18W

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tåka
    Takk for svar hygen. Det er kun når den ene bryteren er på, og jeg endrer på den andre at det er et problem. Tok noen bilder, og prøvde å laste de opp, men tror det gikk dårlig. Kan jo virke som om det er litt sensitivt på strømkvalitet når det reagerer slik. Kanskje kjøpe ny og bedre strømforsyning, eller bygge noe selv, eller kjøpe strømfilter. Jeg er veldig fornøyd med hvordan anlegget spiller nå, og vil helst ikke ødelegge den kvaliteten jeg har oppnådd.
    Kan det være at de brytere er såkalte endevendere (2 forskjellige brytere benyttes på samme lyspunkt for eks) ? Mulig å endre på det om ikke du har behov for begge brytere.
    Den enkleste feilsøking er nok å koble strøm til lydkort på en annen kurs enn de brytere slik at de ikke skaper "støy" på strømkurs som lydkort er tilkoblet. Det er verdt forsøket å teste det

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke en trappekobling. Det er imidlertid biltema-brytere, som jeg kjøpte for for 10 eller 20 kr pr stk, burde kanskje vært byttet.

Ser du har music angel kt88 mkIII. Er det samme forsterker som jeg har, og er du like fornøyd som jeg er.

Må si jeg er veldig fornøyd med en EMU'en også. Lurer bare på om jeg burde laget/kjøpt en bedre strømforsyning. Den strømforsyningen den har er på størrelse med en liten fyrstikkeske, og den er veldig varm.

Jeg spiller på BKS høytaler og XTZ 10" sub, hvis av interesse.

Har planer om å biampe, og unngå delefilteret, kun bruke EMU'en for å dele.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser som at det er den samme forsterker vi har, eg er meget fornøyd med min MA.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du lyden analogt ut fra MiniDock?

Om jeg skal gjette, sitter det også DACs/ADCs i docken, og ikke bare i PC-kortet. Da kan det fort være at det blir forstyrrelser i det digitale signalet som går fra PC-kort til dock. Dette er mest sannsynlig et I2S-signal som er ganske følsomme for støy.
    Dårlig kontakt, skjermbrudd, produksjonsfeil... ikke godt å vite, men jeg tviler på at Creative har brukt dårlige og uskjermede kabler, eller at de ikke har skjermet docken godt nok. Den er tross alt laget for å brukes rundt rundt en masse elektronikk.

Det er som sagt bare gjetting, men symptomet er akkurat det samme som man får med dårlig skjermet digitalkabel. At det skjer når man skrur av eller på lyset er også vanlig.

Før du legger tid og penger i en ny strømforsyning burde du i det minste sjekke det opp. Burde være ganske lett... sett riggen i et faraday-bur og lek litt med lysbryteren

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tror jeg du har helt rett i Forman313, fordi jeg bruker ikke den orginale skjermede kabelen fra creative, som jeg har mistet eller forlagt, men en vanlig nettverkskabel. Jeg bruker attpåtil en kabel som er 4m, mens den bare hadde behøvd være 10 cm.

Skal få tak i en skjermet kabel, lik den orginale, som var en god del tykkere. I første omgang bytter jeg til en 10cm lang kabel, det burde redusere problemet.

Hvis du i tillegg vet hvor man får tak i skjermet kabel, så hadde jo det vært storveis.

Tusen takk for svar.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at det var en skjermet kabel (metallhylse over RJ-pluggen) ?

I så fall finner du det her:

Komplett.no - Patch Cable SFTP CAT6 Grey 1m

Finnes nok også i 0,3 og 0,5m, men de hadde ikke på komplett.

Jeg ser Creative har montert et ferrit støyfilter i hver ende, men det er mest sannsynlig bare for å få folk til å kjøpe av dem. Det er penger å tjene når man selger 3m Cat6 STP for 250-300 :-?

Skulle du få problemer når du sitter i en høyspentmast og mikser, så kan du gjøre et forsøk med filter. De koster ikke stort.

Ferrit støyfilter 10 mm

BTW: Sjekket du pin-konfig før du koblet til en vanlig nettverkskabel? Selv om plugger er like, så betyr det ikke at pin-konfig er lik, noe jeg fikk erfare da jeg koblet en vanlig 12v adapter til stax-forsterkeren min. De køddene i stax hadde selvsagt snudd polariteten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •