Første 5.1 lydsystem!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første 5.1 lydsystem!

Hei, etter et par års interesse for surround lyd så har eg nå gått inn for å skaffe meg et surround lydanlegg, nærmere bestemt 5.1. Jeg er en gutt på 19 år med deltidsjobb så dette skal være et anlegg innen bestemte prisområder Anlegget har jeg forøvrig tenkt til å sette opp i kjellerstuen, som er ca. 3,5x4m.
    Jeg har "laget" 4 forskjellige forslag til oppsett, to innenfor en akseptabel prisramme og to litt utenfor.

De to innenfor er:

1.
    MONITORCENBL - Eltax center speaker black 995,-
    MONITOR3BL - Eltax book shelf speakers black 1995,-
    CONCEPT400BL - Eltax gulvhøytalere sort 1995,-
    SOLOSUBBL - Eltax subwoofer 8" black 2495,-
    RXV467BL - Yamaha surround reciever 5.1 black 2490,-
    = 9970,-

2.
    SUPERNOVA5S - Pure Acoustics book shelf speakers 895,-
    SUPERNOVA5C - Pure Acoustics center speaker 995,-
    SUPERNOVA5F - Pure Acoustics front speakers 1295,-
    SN10SUB - Pure Acoustics subwoofer 10" 1495,-
    = 7170,-

De to andre oppsettene som er litt lenger utenfor akseptabel prisgrense er:

1.
    KEFC7B - KEF gulvstående høyttaler sort 2995,-
    KEFC7B - KEF gulvstående høyttaler sort 2995,-
    IQ30B - KEF book shelf speaker black 4995,-
    KEFC6B - KEF centerhøytaler sort 1799,-
    KEFC4B - KEF subwoofer black 2995,-
    = 18 269,-

2.
    BPNS555B - Yamaha sort fronthøytalere 3290,-
    NS333B - Yamaha book shelf høytalerpar 1590,-
    NSSW210PB - Yamaha subwoofer sort 1795,-
    NSC444B - Yamaha center speaker 1295,-
    = 10 460,-

Jeg har et par spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på:

1. Vil dette la seg gjøre?
    2. Hvilket av de to første oppsettene bør satses på?
    3. Burde jeg blande sammen alle oppsettene til ett?
    4. Vil det være lurt å heller gå opp til et av de to dyrere oppsettene?

Mange takk for svar, kom gjerne med innspill og forslag til endelig løsning:-D

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett på Surround.no - Høyttaler spesialisten sine sider?

Dette feks : Onkyo TX-SR608 Black m/ Dynavoice M-65 EX 5.0 Black + XTZ W99 12.16 Piano Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Eller denne:Onkyo TX-SR608B m/ Dynavoice F-6 EX og XTZ W10.16, 5.1- Surroundpakke Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Dynavoice er ett merke som gir deg mye for pengene pluss at her følger det med XTZ sub og du skal lete lenge etter sub til samme perisen som er bedre enn disse.
    Har ikke erfaring med de anleggene du har listet opp men har hatt dynavoice selv og kjenner flere som har m65 og de spiller rett og slett utrolig bra til prisen!
    Jeg hadde seriøst vurdert den dyreste pakken ehr hvis du kan strekke deg til det.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Josruu er inne på noe der. Gå heller for en av dynavoice pakkene. Spiller helt overlegent også er ikke prisen overveldene heller.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er villig til å handle inn over tid så vil du få et bedre anlegg om du begynner med en receiver og fronthøyttalere. For å fortsette med surround.no:

Yamaha RX-V767 Black Yamaha | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    og
    Dynavoice M-65 EX Natural Oak Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Deretter så sparer du opp til sub og følger på med senter og surround senere.

Eventuelt så er det jo tilbud på Klipsch for tiden.
    F.eks.
    Klipsch RF-82 Tilbud! - Bass Brothers AS

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tusen takk for svar

Absolutt interessante pakker det der. Eneste minuset er at til de prisene så må jeg sikkert spare i et par måneder i og med at jeg reiser på ferie neste måned og da går det en del penger. Men jeg fant en annen pakke, Yamaha RX-V465 + Dynavoice 5.1-pakke svart Høyttalere | Surround.no - Høyttaler spesialisten, hva sier dere om den?

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du absolutt skal kjøpe før du skal på ferie så er det ingen dårlig pakke

Men personlig ville jeg kanskje spart litt til og kjøpt ett enda heftigere ett
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnsen90
    Hvis du absolutt skal kjøpe før du skal på ferie så er det ingen dårlig pakke

Men personlig ville jeg kanskje spart litt til og kjøpt ett enda heftigere ett
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig utålmodig så spørs om jeg klarer å vente helt til jeg har spart nok til en av de dyre pakkene dere foreslår Men jeg vurderer seriøst den billigste av de to pakkene som JosRuu anbefalte, den til 9990,-

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter fremdeles og tenker, frister virkelig med dette anlegget: Yamaha RX-V465 + Dynavoice 5.1-pakke svart Høyttalere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Noen som har noen erfaring med dette eller som kan si at det er brukbart? Som sagt, dette er mitt første surround anlegg, trenger ikke være det beste, har tenkt til å oppgradere komponentene etter som årene går. Dessuten kommer ikke anlegget til å bli brukt fryktelig masse siden jeg bor hjemme hos familien. Rommet er ganske lite og anlegget skal kun brukes til film og spill, ikke musikk.

Takker for svar!

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grievous
    Sitter fremdeles og tenker, frister virkelig med dette anlegget: Yamaha RX-V465 + Dynavoice 5.1-pakke svart Høyttalere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Noen som har noen erfaring med dette eller som kan si at det er brukbart? Som sagt, dette er mitt første surround anlegg, trenger ikke være det beste, har tenkt til å oppgradere komponentene etter som årene går. Dessuten kommer ikke anlegget til å bli brukt fryktelig masse siden jeg bor hjemme hos familien. Rommet er ganske lite og anlegget skal kun brukes til film og spill, ikke musikk.

Takker for svar!

Har desverre ikke hørt dette anlegget. Trur enda at du vil bli veldig fornøyd. Dynavoice er kjent for æ levere bra "value for money" (eller "bang for the bucks" om du vill) og Yamaha er jo også anerkjent. Dette vil gi deg en helt annen verden enn lyden fra TV. Når det er sagt trur jeg du ville blitt fornøyd lenger tid med en XTZ sub i pakken:-D

Mvh
    Peter

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt pakken med dynavoice og XTZ - 99W10, bare med mindre fronter. Kan absolutt anbefales!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar8) Blir bare mer og mer usikker, men jeg tror jeg venter til jeg får lønn om 2 ukers tid og ser da hva av penger som kan brukes. Frister veldig med et litt dyrere anlegg, like greit å kjøpe noe som duger når man først skal kjøpe noe

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny tanke!

Siden rommet høytalerne skal brukes i ikke er særlig stort og jeg sliter med plass så tror jeg at jeg dropper bakhøytalere i første omgang. Er dette lurt, får man fremdeles en bra lydopplevelse? Noen anbefalinger på hva jeg bør kjøpe? To fronthøytalere, en senter og en sub.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grievous
    Siden rommet høytalerne skal brukes i ikke er særlig stort og jeg sliter med plass så tror jeg at jeg dropper bakhøytalere i første omgang. Er dette lurt, får man fremdeles en bra lydopplevelse? Noen anbefalinger på hva jeg bør kjøpe? To fronthøytalere, en senter og en sub.
    Fjerner du bakhøytalerene fjerner du også ekte surround opplevelsen å sitter igjen med en downmix
    ( er du som velger opplevelse )
    Bakhøytalere i 5.1 står ikke direkte bak men på sidene så størelse rom du har går fint med 5.1.
    Hvorfor ikke en ny eller brukt reciver og brukte høytalere
    Mye bra å billig

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem senter i første omgang. Siden du skal kjøpe sub med en gang så kan du kjøpe små fronter som du senere kan flytte bak til surround når du kjøper støre fronter.

Jeg foreslår dette. Ikke la deg lure av at det er små bokshøyttalere. Hadde disse som fronter en stund selv og de spiller meget bra.

SVS SBS-02 Stativhøyttaler - 6" basselement - L-Sound AS
    SVS PC12-NSD DSP Subwoofer - 12" basselement og 400W DSP - L-Sound AS

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg går for surround allikevel å så heller ta problemet med plassering når det kommer. Hva med en slik pakke: Yamaha RX-V465B + Dynavoice 5.1-pakke svart Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten ?

Noen erfaringer eller råd?

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lefdal selger denne pakken: Jamo S 606 HCS 3 Høyttalerpakke | Soundgarden
    Nå til 2995,- Har forstått det slik at det er meget gode høyttalere for prisen, har dog aldri hørt dem selv...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Glem senter i første omgang. Siden du skal kjøpe sub med en gang så kan du kjøpe små fronter som du senere kan flytte bak til surround når du kjøper støre fronter.
    Jeg tillater meg å være veldig uenig.
    På filmlyd skjer det meste i centerkanalen og jeg ville mye heller hatt en frontrekke + sub (L/R - sub - C) hvis valget står mellom det og "L/R - sub - SL/SR"

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jeg tillater meg å være veldig uenig.
    På filmlyd skjer det meste i centerkanalen og jeg ville mye heller hatt en frontrekke + sub (L/R - sub - C) hvis valget står mellom det og "L/R - sub - SL/SR"
    men Mr Supertramp
    frontrekke + sub (L/R - sub - C)
    Ved alle surroundlyder til DVD og Blu Ray vil man miste
    LFE (dybasssporet fra den ekte surround) å eneste lyden man får til ført subwoofer er delefrekvens lyden
    DRC vil automatisk stå på (Dynamic range compression) som tar bort "toppene" i lydopplevelse i lydeffekter i lyden som gjør surround som opplevelse
    (surround back vil ikke tilføres fronter helhetlig men men får downmix)
    Man får en night mode lydopplevelse som flater ut lyden

Dette er det lyd decoder som bestemmer ut fra hvem høytalere man har aktivert eller satt som off.
    Eneste muligheten jeg tror man kan oppnå din tankegang og beholde lyd tror jeg er med Panasonic BD spiller der spilleren decoder lyden til multichannel PCM overført HDMI til reciver
    (fordi Panasonic BD har en undelig måte de gir ut lyd ved enkelte høytaleroppsett)

Derfor bør man opprettholde Surround back for å opprettholde ekte surround og opprettholde dynamikk og lydopplevelse (og få med ekte lfe)

Man kan avspille uten center
    (phantom center) der samme mono centerlyd blir tilført begge fronter
    Det krever jo at man sitter 100% midtstillt mellom fronter for at man skal oppfatte lyden slik at den er rett forran deg.
    Litt avik til sidene eller ved flere lyttere så tapes phantom center å ren centerhøytaler er uten tvil best.
    Man vil med phantom center miste feks fordelingen der lyd mellom feks center og fronter er delt for å fortelle at lyd feks menes som det som skjer i høyre/venstre del av bilde osv
    (dette har med plasseringer og sweetspot hvor , når og om man opplever slik lyd med center eller ikke å selvsagt om phantom vil gi tap av opplevelse eller om man ikke mister noe alikevel pga plasseringer)

De eneste høytalere man normalt kan droppe å alikevel få ekte surround er Subwoofer og center
    (fordi lydene kan tilføres andre høytalere å man fortsatt opprettholder ekte surround ...altså ingen degradering av kvalitet lyd)
    men ingen høytalere anbefales å droppe for full og best opplevelse.

Tar jeg feil ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •