Første 5.1 lydsystem! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Prat
    Lefdal selger denne pakken: Jamo S 606 HCS 3 Høyttalerpakke | Soundgarden
    Nå til 2995,- Har forstått det slik at det er meget gode høyttalere for prisen, har dog aldri hørt dem selv...
    Den pakken så meget interessant ut, men går det da an å bruke denne: Yamaha RX-V467 receiver - Elkjøp, som reciever?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    men Mr Supertramp
    frontrekke + sub (L/R - sub - C)
    Ved alle surroundlyder til DVD og Blu Ray vil man miste
    LFE (dybasssporet fra den ekte surround) å eneste lyden man får til ført subwoofer er delefrekvens lyden
    DRC vil automatisk stå på (Dynamic range compression) som tar bort "toppene" i lydopplevelse i lydeffekter i lyden som gjør surround som opplevelse
    (surround back vil ikke tilføres fronter helhetlig men men får downmix)
    Man får en night mode lydopplevelse som flater ut lyden..........

Derfor bør man opprettholde Surround back for å opprettholde ekte surround og opprettholde dynamikk og lydopplevelse (og få med ekte lfe)
    Du vet dette 1000x bedre enn meg, men jeg visste ikke at det er LFE i bakkanalene....... Er ikke de kun styrt til L/R + sub, evt kun sub - avhengig av innstillinger i receiver? Husker ikke at jeg har noe om LFE i receiveroppsettet på center + SL/SR?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Du vet dette 1000x bedre enn meg, men jeg visste ikke at det er LFE i bakkanalene....... Er ikke de kun styrt til L/R + sub, evt kun sub - avhengig av innstillinger i receiver? Husker ikke at jeg har noe om LFE i receiveroppsettet på center + SL/SR?
    LFE (dybass lyden til subwoofer)
    er et eget lydspor
    I 5.1 lyd der den lages til feks DTS til en DVD er 5.1 lyden
    6 sepparate lydspor som encodes til DTS...når man decoder DTS lyden (pakkes) de 6 sepparate kanalene ut igjen
    (1 sepparat lydspor til hver høytaler i 5.1)
    men
    setter man høytaleroppsett uten surround back l+r vil decoderen automatisk settes som downmix å da tas ikke LFE med + DRC blir automatisk satt som on
    Har man ikke satt høytalere som små så tilføres ikke laveste hz i 20 hz-20kHz lyden heller å sobwoofer blir dønn stille.
    Setter man høytalere som små tilføres laveste hz i 20 hz-20kHz lyden
    (avhengig av fixed delefrekvens eller om man selv kan sette delefrekvens)
    men laveste hz i 20 hz-20kHz lyden er ikke det samme som LFE men der man avspiller surround (full og ekte) vil LFE og delefrekvens (små store) blandes å bli totale subwoofer lyden
    i fleste tilfeller med utstyr
    men
    som nevnt tror jeg Panasonic BD spillere lager en egen måte som kan gå.
    På samme måte som det er de eneste BD spillerene som kan feks gi 5.1 lyd ut til 7.1 høytalere
    (da må spiller decode lyden)
    (for hos andre må reciveren utvide 5.1 til 7.1)

Prøv å sett høytalere som store , ingen delefrekvens+ surround back left + right som off å test
    Alle decodere er neppe like i recivere så med noen kan man kanskje få lfe ved å fjerne surround back men ingen garanti for at det går med alle

Ja du kan få full LFE osv ved å sette surround back høytalere til on(små/store) men droppe å kople til høytalerledningene til disse høytalerene men da blir ikke surround back l+r lyden bakt inn i frontlyden å man taper 2 lydspor

Derfor vil jeg vel egentlig ikke anbefale Grievous å droppe surround back men selvsagt tar jeg feil så er jo det å droppe surround back en mulighet (er jo mulighet uansett da det bare er å kjøpe bakhøytalere senere)
    å får man begrenset lyd over bare frontrekke + sub så endre jo dette seg til full surround når bakhøytalerene settes opp

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fram til i fjor vår så har jeg bare hatt stereo i forskjellige varianter og jeg har egentlig aldri savnet surround, men vill prøve det for skøy. Nå som jeg har hatt anlegget noen måneder, det er riktignok ikke så veldig stort, så er konklusjonen min følgende: Foruten fronter så er sub nødvendig. Senter og surround er ikke nødvendig, men artig. Jeg har sagt mange ganger her på forumet når det har vært spørsmål om surround med et litt for begrenset budsjett at det er bedre med skikkelig lyd i stereo enn med dårlig lyd i surround. Et par godt fronter og eventuelt en fet sub er egentlig alt man trenger for å få god lyd på film.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men med en stramt budsjett så virker jo tilbudet som Prat viste til som et godt valg. Vil helst ha surround lyd også. Leste om den pakken her på forumet og det var kun gode tilbakemeldinger så jeg tror jeg skal gå for den. Men spørsmålet er, kan jeg bruke Yamaha RX-V467B som reciever?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grievous
    kan jeg bruke Yamaha RX-V467B som reciever?
    Ja eller en annen du ønsker.
    Surroundforsterkere / receivere - Finn de beste tilbudene, informasjon og omtaler
    Til BD er det best med en reciver som decoder hd lyd
    (dvs minimum HDMI 1.3)
    (resten ......watt , antall innganger , utganger , 3d eller ikke osv blir opp til deg å lommeboka)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg går for den pakken pluss recieveren som jeg nevnte. Er det noe mer jeg trenger da?
    Kabler for eksempel, holder det med slike som disse: http://img.gfx.no/360/360345/319296.501x376!.jpg ?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •