Med hensyn til naboer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer Lasse_H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Med hensyn til naboer

Hei

Jeg lurte på hva folk her inne tenker mtp naboene sine.
    Hvor/hvordan bor folk iforhold til naboene sine (avstand)
    og hvilke hensyn tar dere når dere skal spille musikk/høy musikk.
    Hvor ofte hører dere på høy musikk?
    Evt "hva" er høy musikk for dere?

Grunnen er at jeg liker å spille litt over normal lyttevolum/"høyt" iforhold til det folk vil kalle normal lyd.
    Å igår var jeg å så på 2mannsbolig, men nå i etterkant er jeg så usikker,
    da jeg ikke får brukt anlegget slik jeg nå gjør. (Bor hjemme hos mor & far i tømmerhus/godt isolert) :twisted:

Jeg føler meg helt låst til det å ikke kunne bruke anlegget slik jeg vil og klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal gjøre... Tips/tanker?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke tenk på det så lenge det ikke er Søndag eller sent på kvelden Da må de takle så langt de ikke er en varm sommerdag med grilling osv i hagen til naboen..

Ellers kan det jo lønne seg og bo NEDERST eller i en bolig slik at du ikke har noen oppfor/under deg da det vil riste i gulv og/eller tak. :twisted:

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor selv i en tomannsbolig i dag. Naboene har to barn, er vel 10-12 år kanskje. Jeg spiller aldri veldig høyt sent på kvelden av hensyn til dem. Jeg ville ikke likt det selv om jeg hadde hatt barn som skulle sove med en hensynsløs nabo ved siden av

I leiligheten jeg bodde i før hadde jeg en nabo som bodde under meg som likte å spille ekstremt høyt, å da mener jeg ekstremt høyt, om nettene i helga. Jeg jobba skift på den tiden og når jeg skulle opp kl 0515 lørdag og søndags morgen var det ikke så veldig kjekt å høre på dunkingen til langt på natt.... Jeg tok meg som regel en tur ned og snakka med han, ikke alltid med noe resultat. Han var semi-alkoholiker, drakk seg dritings hver helg, alene..., og jobba og levde normalt resten av uka. Ble en del utskjelling av han ja

Tar du ikke hensyn får du en enten sure naboer på dør, eller politiet som kan ta anlegget ditt. Ser ikke noe poeng i å gjøre seg til drittsekk bare for å høre på høy musikk på kveldene.

Om dagen, og en fest en og annen gang, går jo selvfølgelig. Jeg har snakket med naboene og bedt dem si i fra om de synes jeg spiller for høyt. Enkleste måten å unngå nabokrangel på det

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om tomannsboligen tilhører et boretslag ville jeg sjekket med dem først, om bestemmelser osv.

Selv bor jeg i betongblokk og jeg må si Klipsene mine å SVS suben før dunke på bra til tider...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Jeg bor selv i en tomannsbolig i dag. Naboene har to barn, er vel 10-12 år kanskje. Jeg spiller aldri veldig høyt sent på kvelden av hensyn til dem. Jeg ville ikke likt det selv om jeg hadde hatt barn som skulle sove med en hensynsløs nabo ved siden av

I leiligheten jeg bodde i før hadde jeg en nabo som bodde under meg som likte å spille ekstremt høyt, å da mener jeg ekstremt høyt, om nettene i helga. Jeg jobba skift på den tiden og når jeg skulle opp kl 0515 lørdag og søndags morgen var det ikke så veldig kjekt å høre på dunkingen til langt på natt.... Jeg tok meg som regel en tur ned og snakka med han, ikke alltid med noe resultat. Han var semi-alkoholiker, drakk seg dritings hver helg, alene..., og jobba og levde normalt resten av uka. Ble en del utskjelling av han ja

Tar du ikke hensyn får du en enten sure naboer på dør, eller politiet som kan ta anlegget ditt. Ser ikke noe poeng i å gjøre seg til drittsekk bare for å høre på høy musikk på kveldene.

Om dagen, og en fest en og annen gang, går jo selvfølgelig. Jeg har snakket med naboene og bedt dem si i fra om de synes jeg spiller for høyt. Enkleste måten å unngå nabokrangel på det

Jeg vil tippe jeg er i motsatt ende på skalaen enn de fleste her inne. Jeg er nok lyd ego.

Politiet kan ikke ta anlegget ditt. Finnes ingen regler for det. Det finnes bare normer i loven, ikke regler for at "da og da" skal det være lavt.

Gjør som du føler for selv.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Polititet kan beslaglegge anlegget ditt. Første gang de kommer får du gjerne en advarsel og andre gang kan de ta det midlertidig og gi deg en bot.

Det finnes ikke noen konkrete regler for at da og da skal det være rolig nei, men politiet kan anse at du bryter § 181 (ordensforstyrrelse) i straffeloven. Om du ikke er enig i deres vurdering kan du ta det til retten. Lykke til med det... med dine holdninger kommer du sikkert langt.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her gjelder det bare å sjekke ut at tomannsboligen har en fornuftig planløsning i forhold til naboen. Ganske ofte - men dessverre ikke alltid - har tomannsboliger og leiligheter ganske greie planløsninger som gjør det mulig å bruke stuer og oppholdsrom uten å forstyrre naboens nattesøvn. Stuer pleier å ligge inntil stuer - soverom pleier å klumpe seg sammen med andre soverom, i grei avstand fra stuene. Er man i tillegg litt forutseende, og passer på å lukke utgangsdører og vinduer, pleier dette å gå ganske greit. Unngå å bruke et av soverommene som film- eller musikkrom - det gjør en av naboene til datteren min, og det er ganske slitsomt.

Dette med lydisolasjon er litt avhengig av alder og byggemåte, naturligvis - her har det skjedd endel endringer i regelverket i årenes løp.

En og annen gang opplever man at planløsningene er helt idiotiske. Som f.eks. når den enes stue ligger vegg i vegg med naboens soverom - og gjerne omvendt også. Eller at stuen og verandaen i en blokk vender ut mot soverommene i neste blokk. Da er det god grunn til å tenke seg litt om - for en som vet at han kommer til å spille høyt. Litt hensyn må man ta når man velger å bo tett innpå naboene.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg vil tippe jeg er i motsatt ende på skalaen enn de fleste her inne. Jeg er nok lyd ego.

Politiet kan ikke ta anlegget ditt. Finnes ingen regler for det. Det finnes bare normer i loven, ikke regler for at "da og da" skal det være lavt.

Gjør som du føler for selv.
    Det mener jeg de kan gjøre for en liten periode og bøtlegge deg. Korriger meg om jeg tar feil.

Men bor du i Egersund, og kombinerer høy musikk med gjentatte "fyllefester", kan det gå samme vei som med denne mannen

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Polititet kan beslaglegge anlegget ditt. Første gang de kommer får du gjerne en advarsel og andre gang kan de ta det midlertidig og gi deg en bot.

Det finnes ikke noen konkrete regler for at da og da skal det være rolig nei, men politiet kan anse at du bryter § 181 (ordensforstyrrelse) i straffeloven. Om du ikke er enig i deres vurdering kan du ta det til retten. Lykke til med det... med dine holdninger kommer du sikkert langt.
    Var dette jeg ville fram til ja

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge en bruker sunn fornuft, har en god dialog med nabo ved festligheter, og "behandler andre som du vil de skal behandle deg" går det som oftest bra. Så lenge du ikke har en hest k** av en nabo, tror jeg ikke det er noe poeng i å være paragraf-rytter og si "loven sier jeg kan spille høyt til kl 23.00" etc etc. Slikt blir det bare dårlig stemning av.....

Og er det ikke kjekt å ha et godt forhold til naboene da?? 8)

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lasse_H
    Hei

Jeg lurte på hva folk her inne tenker mtp naboene sine.
    Hvor/hvordan bor folk iforhold til naboene sine (avstand)
    og hvilke hensyn tar dere når dere skal spille musikk/høy musikk.
    Hvor ofte hører dere på høy musikk?
    Evt "hva" er høy musikk for dere?
    Jeg bor i rekkehus, og har naboer vegg i vegg på begge sider.
    Alle, meg inkludert, har små barn, så det sier seg selv at det ikke kan spilles høyt døgnet rundt. Jeg ser dessuten mer film enn jeg hører på musikk, og høy filmlyd kan nok være enda mer irriterende enn høy musikk.

Så det jeg gjør er benytte anledningene når naboene ikke er hjemme til å spille ordentlig høyt (som for meg er mellom -10 og -20dB i forhold til referanse). Når de er hjemme og før sengetid for barna spiller jeg ganske høyt (-30dB). På kvelden etter leggetd bruker jeg nesten konsekvent hodetelefoner. Et sett gode hodetelefoner er en av de beste investeringen jeg har gjort med tanke på å kunne se film til alle døgnets tider.

Jeg tar sikkert mer hensyn enn mange andre, men syns det er fint å være på talefot med naboene Jeg tror at det at de vet at det er stille på kvelden gjør at de tolererer mer på dagtid. De har også fått beskjed om å si ifra hvis de syns det spilles for høyt, men de har ikke gjort det enda.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis slipper jeg og ta hensyn til en eneste nabo der jeg bor

Men den som klager mest på høy lyd her er kjerringa......
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk politivedtekter som kan håndheves, og det finnes en lov om 'helgedagsfred'. Jeg kan ikke detaljene, men i sum sier de i alle fall at det skal være generell nattero mellom 23 og 07, og ro på søndager.

Personlig ble jeg imidlertid vesentlig mer styrt av et ønske om gode naboforhold enn lover og regler mens jeg bodde i blokk. Og det er en grunn til at vi bor i enebolig nå.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beslag har vært gjort og sak med presedens i høyesterett:
    http://avforum.no/forum/generell-chi...-handling.html

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den karen der spilte seg jo også til 18 dager ubetinget fengsel

Dømt til fengsel for musikkterror - Innenriks - Dagbladet.no

Det var også aktuelt å inndra platesamlingen hans, men det unngikk han såvidt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lyst å være venner med naboene dine, og lyst til å spille høyt bør du gå for enebolig med litt avstand til nabohus.

Gir du blaffen i om naboene liker trynet ditt og du betrakter det som din rett å spille høyt uten å bry deg om at det er ille for andre kan du bo hvor som helst og bråke så mye du vil inntil det blir reaksjoner.

Eller viss man skal droppe bullshitten og tompratet:
    Sunn fornuft er nøkkelen dude.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i enebolig, og jeg tok meg en runde rundt huset tidligere i år - med musikken på for fullt, på det volumet jeg trives med når jeg skal dra på skikkelig.

Selv med skalkede luker - d.v.s. alle dører og vinduer godt lukket - ble jeg overrasket over hvordan det låt selv 10 meter fra huset. Jeg kan utmerket godt forestille meg at det ville ha vært til sjenanse for naboen hvis han skulle sitte ute på terrassen og nyte en kald sommerpils og fuglekvitter. Om vinteren - når også naboen skalker sine luker - er dette naturligvis helt uproblematisk. Men det ga noe å tenke på, ja...

Jeg har heldigvis muligheten til å flytte ned i underetasjen til mitt lille anlegg nr. 2 - mer behagelig der om sommeren uansett - og da låter det ikke fullt så ille utendørs.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er snakk om borettslag så kan du faktisk bli kastet ut. En kompis av nevøen min må selge leiligheten pga gjentatte klager på festing og bråk. Vil du kunne spille høyt uten å måtte ta hensyn til naboer så må du nok ha enebolig med lang avstand til naboene. Jeg bor i enebolig, men har fått et par klager.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er snakk om borettslag, rekkehus, vertikaldelt, enebolig i rekke eller enebolig; å spille høy musikk etter 23:00 kvalifiserer for nakkeskudd.

Har bodd (og bor fortsatt) ved siden av et hus der det var 2 modne tenåringer i huset og foreldrene reiste på hytta hver helg. Smith&W var mange ganger en våt drøm. :twisted:

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ved tidligere anledninger (noen år siden) hatt snuten stående i stua seint på natt.
    Som kjent går volumet opp i lag med alkoholinntaket, og jeg bor i en liten leilighet i borettslag. :wink:

De var faktisk meget hyggelig, og fikk med seg telefonnummeret mitt før de forsvant.....noen måneder seinere slapp de dermed og "rykke" ut, og ringte bare i stedenfor.

Skal selfølgelig nevnes at om dette skjer, er det bare og "føye" seg, og være snill med "onkel". Da er de mye enklere og ha med og gjøre.8)

(naboene har hvertfall fått litt og bryne seg på de 5 årene jeg har bodd her, og vi omgåes ikke under noen omstendigheter )

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •