Utgjør bitrate-forskjeller på FLAC-filer noen lydmessig forskjell?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Utgjør bitrate-forskjeller på FLAC-filer noen lydmessig forskjell?

Hei

Når jeg skal rippe en cd inn på harddisk så ser jeg at jeg kan velge forskjellig bitrate. Wav er jo konstant på 14,1H, mens FLAC kan variere fra 600kbs og oppover..

Siden FLAC skal være tapsfritt, så har det ingenting å si hva man velger?
    Hvis det ikke er noen forskjell, velger man da alltid det laveste for å bruke minst diskplass?
    Betyr større komprimering at hardwaren må jobbe ekstra?

Ble mange spørsmål, men bare lurte litt på dette..

Takker for alle svar

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Hei

Når jeg skal rippe en cd inn på harddisk så ser jeg at jeg kan velge forskjellig bitrate. Wav er jo konstant på 14,1H, mens FLAC kan variere fra 600kbs og oppover..

Hvis det ikke er noen forskjell, velger man da alltid det laveste for å bruke minst diskplass?
    Ja, så vidt jeg kan skjønne har du vel rett på alt her :-D

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å spare diskplass er vanligvis ikke noe stort poeng - diskplass er billig moro. Hard komprimering betyr at man sparer noe diskplass - rimelig nok - men prisen for dette er at rippingen tar ekstra lang tid - og det er ikke noe moro. Jeg er blitt anbefalt å legge meg midt på treet - hvilket jeg også har gjort - og det fungerer aldeles utmerket.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er helt korrekt, FLAC er tapsfritt uansett.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hardware idag er såpass kraftig at komprimeringen ikke er tidkrevende. Når jeg ripper så er det lesehastigheten på CD-drevet som i praksis en det eneste som betyr noe tidsmessig. Bruker dBpoweramp som kan bruke alle fire kjernene i PC'n og der venter man alltid på at neste spor skal leses ut.
    Diskplass er 'billig', men det koster uansett penger. Blir litt som at det er greit å røyke hvis man kjøpe røyken i Sverige

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Har akkurat samme erfaringe som deg. Med flere kjerner går selve komprimeringen som en lek og det er selve rippingen som er det som går saktest.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Diskplass er 'billig', men det koster uansett penger. Blir litt som at det er greit å røyke hvis man kjøpe røyken i Sverige
    Vel. Det kommer jo veldig an på hvor mye diskplass du klarer å spare. Hvis du klarer å tyne plassforbruket fra 800kbps til 600kbps, så sparer du 25%, som for så vidt er ganske mye. Men, hvis vi antar et snitt på 60 minutter pr. CD, så går plassforbruket fra 360MB til 270MB pr. cd. Det gir deg plass til 7400 CDer i stedet for 5550 på en 2TB-disk, som man kan få ned i 800,- i dag.

Prisen for å lagre en CD går altså ned fra 14,4 øre til 10,8 øre.

Med andre ord: Hvor mye tid er du villig til å bruke for å spare 3,6 øre?

Men, for all del, hvis du har et sted mellom 5550 og 7400 CDer, så vil det selvfølgelig være praktisk å få plass til alle på én harddisk, og da kan det sikkert være verdt å bruke den ekstra tiden det tar å komprimere hver fil ekstra godt.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Hei

Ble mange spørsmål, men bare lurte litt på dette..

Takker for alle svar

flac faq
    What is the lowest bitrate (or highest compression) achievable with FLAC?

With FLAC you do not specify a bitrate like with some lossy codecs. It's more like specifying a quality with Vorbis or MPC, except with FLAC the quality is always "lossless" and the resulting bitrate is roughly proportional to the amount of information in the original signal. You cannot control the bitrate much and the result can be from around 100% of the input rate (if you are encoding noise), down to almost 0 (encoding silence).

Du setter ikke bitrate på flac,
    Den blir bestemt ut fra encoding å varierer i forhold til lyd man converterer så Mb lagring vil variere

rippe cd til wav eller flac bør man rippe til flac for minst mulig plass

(selv om lagring er så billig at komprimere filer er nær sagt gammeldags....fordi lagring var dyrt)

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utgjør bitrate-forskjeller på FLAC-filer noen lydmessig forskjell?
    som du selv og flere har nevnt, så er svaret nei. tenk på FLAC som .zip eller .rar - jo mer detaljert du lar komprimerinsalgoritmene jobbe, jo mer tid og prosessorressurser tar både ned- og oppakkinga. men dataene vil alltid være 1:1.

siden FLAC er en åpen codec, finner du alt du vil,trenger og kan vite om den her;
    FLAC - format

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    (selv om lagring er så billig at komprimere filer er nær sagt gammeldags....fordi lagring var dyrt)
    I utgangspunktet er jeg helt enig. For hjemmebruk er det liten grunn til å bruke noe annet enn WAV. Så kan man heller lage mp3er (eller AAC, om man vil) i tillegg, som man bruker på mobiltelefonen, eller andre portable spillere.

Men - Flac har bedre metadatastøtte enn WAV, og dette er langt viktigere enn muligheten til å spare noen megabytes, så jeg ville nok valgt Flac uansett.

Når det er sagt, så tror jeg faktisk at jeg kommer til å lagre 3 kopier av hver CD, når jeg en gang i fremtiden får ut fingeren og setter igang med rippeprosjektet mitt. I tillegg til Flac og mp3 av hvert spor, ønsker jeg å lagre én stor WAV-fil av hele CDen, sammen med cue-fil, slik at det er enkelt å brenne nøyaktige kopier hvis jeg skulle ønske det. Jeg har uansett ikke særlig mer enn 500 CDer, så det er rimelig uvesentlig for min del om jeg bruker 150 eller 500GB på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange bra innspill!

Men da har jeg et lite spørsmål angående WAV.

Med AVS Audio Converter så må jeg velge Sample-size 8-32 bit, og Sample-rate fra 44,1 til 96 khz..

Det jeg tenker da er at jeg vil ikke lagre noe i noe som cden ikke er..
    Er alle vanlige cder lagret i 16-bit 44,1 khz, slik at å velge noe annet er unødvendig ?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD er 16 bit 44.1 kHz - alltid.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i alverden vil du bruke wav? Wav har ikke mulighet for tags. Hva mener du med du ikke vil lagre en cd i noe den ikke er? En cd er ikke wav, men redbook audio egentlig.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Boo..._Disc_standard)
    Når du da ripper til lossless får du en 100% kopi av filen, uansett hvilket lossless program du bruker. Man bestemmer gjerne rippeformatet ut fra hva man skal bruke det til. Er man Apple og iPod fan går man kanskje fo Apple Lossless, vil man ha et format der er kompatibelt med det meste utenom Apple velger man kanskje flac.
    Uansett hvilket lossless program du velger kan du senere konvertere det til noe annet lossless om du vil.
    Synes du gjør ting unødvendigt kompliserte her kanskje.
    Med flac velger du komprimering, normalen er vel å sette denne på "5".
    Se eller knutinh sin store rippe guide, denne er klistret på forum her.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •