FM båndet fullt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

FM båndet fullt?

Myndighetene vil at vi skal gå over til dab radio, fordi Fm båndet er fullt.
    Når jeg skrur eller søker på Fm båndet er det vel 95 prosent ledig (støy-uten sending) og kansje 5 prosent kanaler, og av de 5 prosent på Fm båndet, går mange kanaler igjen på 2-3 frekvenser; (slik er det der jeg bor)
    Har ikke satt meg inn i hvordan man sender på Fm, men har fått en forståelse av at de sender en pilot-tone sammen med sendingen, men dette bør vel ikke ta opp plassen til andre sendinger.
    Innlegget er ikke dødsalvorlig ment, men kansje noen kan forklare overnevnte forhold?
    (ønsker ingen dab debatt)

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antall kanaler på FM-båndet er begrenset. Grunnen til det er at en FM-sending i stereo legger beslag på +/- 75 kHz - regnet fra den offisielle sendingsfrekvensen eller sentralfrekvensen - eller i alt 150 kHz båndbredde. For å være sikker på at kanaler ikke forstyrrer hverandre, er det lagt inn en liten sikkerhetsmargin - slik at hver radiostasjon/kanal får 200 kHz til disposisjon. Da blir det 5 ledige plasser pr. MHz - og når FM-båndet strekker seg fra 88 til 108 MHZ - d.v.s. over 20 MHz - blir det plass til 100 stasjoner.

Det er et lite puslespill å sette sammen et FM-lappeteppe som kan bestå av kraftige sendere som dekker store områder - og som har krav på å ikke bli forstyrret i hele sitt dekningsfelt - og mindre lokale sendere - som verken skal forstyrre hverandre, eller bli forstyrret av de kraftige senderne. At du hører mye tilsynelatende ledig plass, kan være fordi du bor slik at du ikke hører absolutt alle senderne som må tilpasse seg hverandre innenfor et område.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Antall kanaler på FM-båndet er begrenset. Grunnen til det er at en FM-sending i stereo legger beslag på +/- 75 kHz - regnet fra den offisielle sendingsfrekvensen eller sentralfrekvensen - eller i alt 150 kHz båndbredde. For å være sikker på at kanaler ikke forstyrrer hverandre, er det lagt inn en liten sikkerhetsmargin - slik at hver radiostasjon/kanal får 200 kHz til disposisjon. Da blir det 5 ledige plasser pr. MHz - og når FM-båndet strekker seg fra 88 til 108 MHZ - d.v.s. over 20 MHz - blir det plass til 100 stasjoner.

Det er et lite puslespill å sette sammen et FM-lappeteppe som kan bestå av kraftige sendere som dekker store områder - og som har krav på å ikke bli forstyrret i hele sitt dekningsfelt - og mindre lokale sendere - som verken skal forstyrre hverandre, eller bli forstyrret av de kraftige senderne. At du hører mye tilsynelatende ledig plass, kan være fordi du bor slik at du ikke hører absolutt alle senderne som må tilpasse seg hverandre innenfor et område.
    Takker for svar.
    Hvis en kanal krever 150 kHz båndbredde, ble det fort mere forståelig

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men blir fm båndet borte etterhvert?

da blir man jo på måte nødt å skaffe seg ny radio på jobb, kjøkken, stua, badet og bilen da??? Blir jo fort kostbart etter dab-prisene å regne!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pusurask
    men blir fm båndet borte etterhvert?

da blir man jo på måte nødt å skaffe seg ny radio på jobb, kjøkken, stua, badet og bilen da??? Blir jo fort kostbart etter dab-prisene å regne!
    En DAB-radio kostet 100.000,- i 1993. De har blitt billigere etter hvert, og vil nok fortsette å bli billigere.

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    En DAB-radio kostet 100.000,- i 1993. De har blitt billigere etter hvert, og vil nok fortsette å bli billigere.
    tja jeg er jo skeptisk ennda da, hjelper ikke at de blir så mye billigere når allt må byttes? er jo noen 100 000 øreklokker for eksempel i bruk? samt radioer i mobiltlf, integrerte radioer i biler etc...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runarmoe
    tja jeg er jo skeptisk ennda da, hjelper ikke at de blir så mye billigere når allt må byttes? er jo noen 100 000 øreklokker for eksempel i bruk? samt radioer i mobiltlf, integrerte radioer i biler etc...
    Vel, det selges over to millioner mobiltelefoner i året i Norge. TVer selges det vel drøyt 600.000 av i året. Det at man må bytte ut en del radioapparater over en tiårsperiode bekymrer meg faktisk ikke veldig. Det er også interessant å høre at det skal være så stort problem at man må bytte ut bilradioen. De fleste vil ha bytta bil to ganger innen FM-nettet slukkes.

Jeg har sett påstanden om at det er 20 millioner radioapparater i bruk i Norge, men jeg tviler ganske hardt på at hver eneste nordmann, stor som liten, har fire-fem radioapparater i aktiv bruk. Skal liksom en familie på fire ha 20 FM-radioer som de faktisk hører på jevnlig?

At klokkeradioen til 99,- må byttes ut, ser jeg ikke på som en katastrofe. Kanskje litt leit at 12-åringens stereoanlegg ikke lenger kan ta inn radio, men sannsynligheten for at han er særlig interessert i å beholde anlegget når han har blitt 20 er nok relativt liten uansett. Mobilen har sannsynligvis blitt byttet 10 ganger før FM slukkes, så hvis man klarer å kjøpe en uten digitalradiostøtte rett før slukkingen, så synes jeg egentlig ikke så synd på vedkommende.

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja er fremdeles ikke lett for alle å bare bytte bil for eksempel? jeg har ikke råd til å kjøpe en helt ny bil? og ikke bare å bytte ut et integrert anlegg i bmw/toyota whatever..
    men ja det skal jo fases ut Fm båndet da. så noen umiddelbar problematikk blir det jo ikke.
    og at klokkeradioen til 99,- må byttes ser jeg heller ikke på som et problem, men for eksempel et skikkelig sett hørselsvern, type Peltor og lignende koster jo glatt rundt 1000,- og oppover da? og de er jo på plass på de fleste industriarbeidsplasser for eksempel?
    det blir snakk om ganske store summer til sammen da?

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fm er ikkje døande og kommer ikkje til og dø ut med dei første årene. Las ein artikkel ein eller anna plass *leiter opp* Dab - Skandalebok om DAB - ITavisen der var det. Dab kommer nok til og overta etter fm men i norge vill me nok ha fm i maaaaaange år til synest personlig at det er litt feil av Noreg og bygge ut dab når resten av Europa har slutta og bygge ut Dab og beggynt og bygge ut dab+ då blir jo heile dab systemer bortkasta sidan ein då ikkje kan bruka den radionen ein kjøpte her i Noreg i resten av Europa.

B

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •