2.1-anlegg til lite rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 58
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2.1-anlegg til lite rom

Hei, jeg er helt ny på forumet her. Jeg er 15 år og skla da kjøpe meg anlegg til gutterommet. Jeg er veldig interessert i film. Spiller musikk hele tiden også. Anlegget skal altså brukes til film og musikk.

Har ikke råd til å kjøpe alt på en gang, så jeg får kjøpe receiver og høyttalerne først, og så subwooferen senere.

Jeg ahr tenkt å bruke ca. 2-4 k på receiveren. Ser på både Onkyo TX-SR508 og TX-SR608, men er åpen for andre forslag.

Når det kommer til høyttalerne skal jeg ha gulvstående. Har egentlig peilet meg inn på Dynavoice, men er åpen for annet der også. Tror jeg går for F-6 EX. Skulle mene de holder, men kan også strekke meg til å kjøpe M-65.

Har egentlig bestemt meg for å kjøpe subwoofer fra XTZ, da den 10" eller 12" som kommer så bra ut i alle tester.

Kan noen hjelpe meg så sette sammen et best mulig anlegg til rommet mitt( ca. 2,5m x 3,8 m). Vil ha best mulig lyd med et anlegg som passer sammen hvi ingenting overdimensjonerer det andre. Hadde vært fint om det var ganske billig, så jeg ikke må ha en forsterker uten høyttalere i 2 måneder liksom før jeg får kjøpt høyttalere.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, og velkommen til forumet

har du mulighet ville jeg nok strukket meg til å kjøpe M-65, er høytalere som får veldig mye skryt for lyden. min lillebror har dem, og er veldig fornøyd. er du kun ute etter 2.1 lyd, ville jeg heller gått for en ren stereo forsterker i stedet for surround forsterker. disse xtz subbene har jeg ikke hørt selv, men får mye skryt spesielt til musikk, så virker her som du har peilet deg inn på bra utstyr selv lett litt rundt på brukt markedene, kan finne mye bra til billig penge...
    du sier 2-4k for reciver? men hvor stort er ditt total budsjett?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, jeg har ikke noe konkret budsjett. Jeg får mine månedlige lønninger på ca. 2-5 k( er veldig variert hvor mange skift jeg settes opp på). Så jo dyrere det blir, jo lengre tid tar det. Jeg kan egentlig kjøpe så dyrt jeg vil, men da må jeg kanskje vente 3 måneder før jeg får høyttalere.

Grunnen til at jeg egentlig har bestemt meg for en receiver er vel fordi det er fullt mulig(og mest sansynlig) at jeg oppgraderer til 5.1 senere, men nå i første omgang skla jeg holde meg til 2.1. Men kjenner jeg meg selv rett kan det godt hende feriepengene mine til neste sommer går til bakhøyttalere og center.

For å kanskje omformulere meg litt: er det noen spesiell vits i å kjøpe M-65 isteden for f-6 ex til et veldig lite rom?

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I små rom er det oftest best med mindre høyttalere, gjerne stativhøyttalere.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Qln 604 mkII Gulvstående høyttaler | Soundgarden

eller

Jamo S 606 Gulvstående høyttaler | Soundgarden

Finnes også billigere versjoner av begge om du vil spare penger.

Harman/Kardon AVR260 Surroundreceiver | Soundgarden

Denne driver dette.

QLN har center og bakhøyt.

Jamo selges gunstig som 5.0 sett, men finner ikke center løs.

Tror jeg ville prøvd å strekke meg til 5.0 eller 4.0 med en gang. Skiller 1-2 tusen og da blir film MYE morsommere. Da er du kun en sub unna fullt oppsett.

Lykke til.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Du mener altså at Harman/kardon og Qln er et ebdre alternativ enn Onkyo og Dynavoice. Jeg bor nærme Trondheim, så jeg får dra en tur og høre. I hvertfall de høyttalerne fra Qln ser høyst aktuelle ut.

Det med å kjøpe 5.1 med en gang(selv om det tar en stund før alt er i hus såklart) er jeg ikke sikker på. Vet ikke om jeg har noen spesiell plass til bakhøyttalere på soverommet. Holder på å pusse opp soverommet, og er antageligvis ferdig i løpet av neste uke. Så da er jeg en tanke blakk(har betalt alt selv, alt fra maling til møbler).

Synes det virker veldig kjekt å kjøpe høyttalere med center og bakhøyttalere i samme serie.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde noen kjappe analyser av rommet.

Altså, jeg pleier å re opp senga om dagen så den bli som en sofa. TV'en har allerede fått sin plass. Plass til subwooferen er satt av. Samme med frontene. Men rommet har skråtak, så den telen av taket som går mot den veggsiden senga og skrivebordte står mot blir veldig lavt. Derfor kan jeg ikke ha bakhøyttalere mot den veggen, dvs. at de må henge der de små tynne firkantene er tegnet helt oppunder taket(som der er på vanlig høyde).

Så tror det blir vanskelig med bakhøyttalere, med mindre det ikke har noe å si om den ene blir mye lengre unna de andre

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt Onkyo eller Dynavoice F6, men M65 har jeg aldri likt.

QLN skulle bli "min neste" høytaler for 6-7 år siden. Kan jo røpe at historien tok en litt annen vending. Mener de kostet en plass mellom 6k og 10k den gang og da var jeg i en større pengeknipe enn du er nå så handel ble det ikke. Og når jeg etterhver skulle ha høytalere var QLN forsvunnet, noe som gjorde at jeg endte på SA fra samme butikk. Nærmere bestemt 1550. Anbefaler altså disse litt fra gamle minner, men sjekk de opp mtp prisen.

Jamo og H/K er en kombo jeg liker. De låter "danskt" med masse energi til både film og musikk. Og til prisen er de det jeg liker best.

En Klipsch RF52 på tilbud til rundt 4k kan også være verdt å sjekke opp. Denne imponerte meg og det stod kun på finish når jeg bikket over og begynnte på SA-stigen.

Med anbefalingen til å kjøpe 5.0 (altså uten sub, for å spare penger) var det får å få nytte av recieveren. Det gjør også endel med stemmningen på film. Om høytalerne ikke kan henges opp bak lyttepos kan de settes på siden. Gjerne på en liten hylle. Tror ikke du vil angre på det.

Bare si ifra om det er mer du lurer på.

Geir Arne

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skogsraa
    Så tror det blir vanskelig med bakhøyttalere, med mindre det ikke har noe å si om den ene blir mye lengre unna de andre
    Dette kompanserer en reciever for. Så ikke noe problem i det hele tatt. Men ideelt skal de være eksakt like langt unna. Prøv å være nøye på det med fronter.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant den linken om størrelsen på høyttalerne. Jeg spiller stort sett lavt eller middels høyt. Men du altså at gulvhøyttalere blir alt for store til rommet mitt?

Men da er det altså ikke noe problem å fikse bakhøyttalere til rommet mitt om jeg ønsker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, da var receiver kjøpt. Endte med en Onkyo TX-SR608b

Hvilke høyttalere vil matche disse best?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom rommet ditt er under 10kvm2 er nok noen gode stativhøyttalere best.
    f.eks:
    B&W 685 stereo speaker review Hi-fi speaker review - from the experts at whathifi.com

B&W DM685 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Newcomer boggie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Interessant den linken om størrelsen på høyttalerne. Jeg spiller stort sett lavt eller middels høyt. Men du altså at gulvhøyttalere blir alt for store til rommet mitt?

Men da er det altså ikke noe problem å fikse bakhøyttalere til rommet mitt om jeg ønsker.
    Gulvhøyttalere i så små rom er bare tull.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er surround å anbefale, eller legge mer penger i kun to fronter, og kanskje legge til en sub senere?

Newcomer boggie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er surround å anbefale, eller legge mer penger i kun to fronter, og kanskje legge til en sub senere?
    Legg penger i fronter og evt. sub senere.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil som flere her heller gått for 2.1 med bokhyller som fronter + integrert istedenfor receiver. sjekk ut earthquake cp8 hos dynabel. Fin liten sub som kan plasseres under senga.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bygges ut til surround senere, men om det blir om 2 eller 4 år vet jeg liksom ikke. Så reciever blir det. Satser på bokhyllehøyttalere som fronter, og kjøper en sub senere. B&W DM685 ser aktuelle ut. Noen andre jeg bør kikke på?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns du kom med godt forslag til høyttaler selv. Dynavoice F-6 EX kan du fint bruke i rommet ditt er nå min mening. Det er jo ikke noe monster av en gulvstående høyttaler heller. En kompis har disse i en "grillbu" som har omtrent samme målene som rommet ditt, det fungerer utmerket. Han har t.o.m. en Onkyo surroundreciver til å drive de.(en eldre sak)

Det er fakstisk en grunn til at de scorer så bra i tester.

Gratulerer med ny reciver!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0