Byttet fra RCA til XLR - endret lydbilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Byttet fra RCA til XLR - endret lydbilde

Byttet i går til XLR-kabler mellom pre og effekt (utstyret står i signaturen). Dette gir 6 db høyere gain, men det skjedde også noe med lyden. Den ble lysere og tilsynelatende klarere (akustisk illusjon av at lydbildet ble lysere?) noe som ga en ekstrem klarhet på kvinnelig vokal, men som ble litt mye med visse typer musikk slik som metallica.

Det skal sies at dette var mikrofonkabler på 1 meter, billigste jeg fant (inntil jeg får Van den Huulen min). Jeg forsøkte så å koble én kanal med RCA og en med XLR, og nivåmatchet. Forskjellen var absolutt merkbar.

Jeg finner dette ganske utrolig, da jeg har hatt ekstremt stor skepsis til slike påstander.

Hva kan dette komme av?

Jeg kan også begynne å kjøpe et logisk resonnement vedrørende filtrering av strøm – Når jeg skrur av de dimmede downlightsene i gangen så knepper det i høytalerne når anlegget står på. Man skulle da tro at mindre forandringer ville kunne gi tilsvarende mindre forandringer i lyden, men at det kunne være absolutt merkbart ettersom kneppingen fra lysbryteren absolutt er det.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet er identisk ved rca og xlr, men endringen av gain kan ha en effekt i noen anlegg, andre merker ikke forskjell. Kommer sikekrt an på hvor stor oppløsning der er i anlegget, og hvor gode ører man har. Du har jo et anlegg med enorm oppløsning.
    Dimmere er egentlig ikke så smart i forbindelse med hifi, de forurenser strømmer, skaper impulser osv.
    LCAudio har et nettfilter til 600,- der er ganske effektivt mot disse impulsene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Jeg finner dette ganske utrolig, da jeg har hatt ekstremt stor skepsis til slike påstander.
    Du nevner selv økt gain. Dette vil oppleves som "bedre" lyd. Et annet aspekt er støy. Balansert/XLR skal være støyfritt; ubalansert/RCA kan ha problemer her (selv om normalt god skjerming burde holde).

Begge deler er målbare og lett hørbare størrelser, og dermed noe ganske annet enn de obskure fenomenene kabelentusiastene opererer med.

Men du må heller ikke glemme det psykiske. Med mindre du har muligheten til å sammenligne lyden direkte og tilnærmet samtidig mellom de to kabeltypene, med justering for ulik gain -- og, vel og merke, sammenligne uten å vite hva som er hva -- er de inntrykkene du har subjektive, og ikke bevis for noe som helst.

Støyen fra lysbryteren er også målbar og forklarbar. Men er en "strømrenser" det som må til for å bli kvitt den?

Kort sagt: At du opplever noe som kan måles og forklares utfra enkel fysikk, beviser på ingen måte at noe andre opplever, som ikke kan måles eller forklares, eksisterer annet sted enn i disses hoder.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd ut det samme og de billigste RCA/XLR kablene låter tynnere. Det betyr ikke at de låter tynt fordi de er billige. Placebo, eller ikke? Vet ikke. Subjektivt signifikant, eller ikke? Ja. Jeg bruker ikke lenger de som låter dårligst..

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Du nevner selv økt gain. Dette vil oppleves som "bedre" lyd. Et annet aspekt er støy. Balansert/XLR skal være støyfritt; ubalansert/RCA kan ha problemer her (selv om normalt god skjerming burde holde).

Begge deler er målbare og lett hørbare størrelser, og dermed noe ganske annet enn de obskure fenomenene kabelentusiastene opererer med.

Men du må heller ikke glemme det psykiske. Med mindre du har muligheten til å sammenligne lyden direkte og tilnærmet samtidig mellom de to kabeltypene, med justering for ulik gain -- og, vel og merke, sammenligne uten å vite hva som er hva -- er de inntrykkene du har subjektive, og ikke bevis for noe som helst.

Støyen fra lysbryteren er også målbar og forklarbar. Men er en "strømrenser" det som må til for å bli kvitt den?

Kort sagt: At du opplever noe som kan måles og forklares utfra enkel fysikk, beviser på ingen måte at noe andre opplever, som ikke kan måles eller forklares, eksisterer annet sted enn i disses hoder.
    Jeg byttet ut en kabel og justerte ned balansen mellom kanalene , og jeg kunne høre god forskjell. Testet også å kjøre alt i mono fra PCen (via DAC seff) og det var klar forskjell mener nå jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet ut en kabel og justerte ned balansen mellom kanalene , og jeg kunne høre god forskjell. Testet også å kjøre alt i mono fra PCen (via DAC seff) og det var klar forskjell mener nå jeg.
    Du utsetter deg for en lang rekke åpenbare feilkilder. Hvor nøyaktig justerte du gain/volum? Hvor lang tid brukte du på det?

Å sammenligne to stereokanaler er uansett helt verdiløst.

Ved siden av dette, er naturligvis den største feilkilden at det var du som sto for skiftene, og at du altså visste hvilken kabel du hørte på.

Skal en slik test ha det minste snev av troverdighet, må du ha mulighet til å bytte umiddelbart fram og tilbake mellom to sett kabler (begge kanaler) med justert gain. Mer enn et par sekunders pause mellom eksemplene, betyr at du ikke sammenligner lyd, men minne om lyd.

Skal testen ha virkelig troverdighet, må det være umulig for deg å vite hvilke kabler du lytter til, eller om det i det hele tatt blir skiftet mellom hvert eksempel.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TimeOut: Var McBains opplevelse en test eller nettopp; kun en opplevelse. Alt må jo ikke ses på som en TEST hele tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    TimeOut: Var McBains opplevelse en test eller nettopp; kun en opplevelse. Alt må jo ikke ses på som en TEST hele tiden.
    Hvis det var "kun en opplevelse" har det null interesse for andre enn ham selv.

Spørsmålet om hvorvidt det lydendringen han mente å høre var reell eller psykologisk, har derimot stor interesse for all som vurderer RCA kontra XLR i egne anlegg.

Trådstarter spør vel direkte etter mulige forklaringer, og ønsker diskusjon om saken.

Som det ble påpekt i en annen tråd:

Hvis man primært bare ønsker å tro, uten å forstå eller finne årsaker -- hvorfor poster man da innlegg i et diskusjonsforum???

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det var "kun en opplevelse" har det null interesse for andre enn ham selv.
    :shock:

Med en slik holdning, så ville det ikke være mange trådene dette forumet hadde bestått av. Essensen i denne hobbyen trodde jeg var opplevelser. Supplementet er testing / objektivitet. For de som prioriterer omvendt, så har jeg respekt for det, men guuud så kjedelig.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du utsetter deg for en lang rekke åpenbare feilkilder. Hvor nøyaktig justerte du gain/volum? Hvor lang tid brukte du på det?

Å sammenligne to stereokanaler er uansett helt verdiløst.

Ved siden av dette, er naturligvis den største feilkilden at det var du som sto for skiftene, og at du altså visste hvilken kabel du hørte på.

Skal en slik test ha det minste snev av troverdighet, må du ha mulighet til å bytte umiddelbart fram og tilbake mellom to sett kabler (begge kanaler) med justert gain. Mer enn et par sekunders pause mellom eksemplene, betyr at du ikke sammenligner lyd, men minne om lyd.

Skal testen ha virkelig troverdighet, må det være umulig for deg å vite hvilke kabler du lytter til, eller om det i det hele tatt blir skiftet mellom hvert eksempel.

Selvfølgelig er det mange feilkilder. Jeg trenger derimot ikke å måle klare forskjeller med utstyr for å finne ut om jeg har skrudd på lyset på badet. Jeg trenger heller ikke måleutstyr for å høre om subben er slått på, eller om signalet er mono eller stereo, eller om mikrofonen er plassert i nærfelt eller lenger unna.

Skulle jeg gjennomført en test, ville den naturligvis foregått langt mer vitenskapelig. Det jeg derimot opplevde var at det var en overraskende stor forskjell, en jeg ikke ventet å finne.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en slik holdning, så ville det ikke være mange trådene dette forumet hadde bestått av. Essensen i denne hobbyen trodde jeg var opplevelser. Supplementet er testing / objektivitet. For de som prioriterer omvendt, så har jeg respekt for det, men guuud så kjedelig.
    Det er opprettet en ny kategori for fredede fan-sider. Det hadde vært fint om vi som innser at hi-fi er basert på teknikk fikk lov til å diskutere disse sidene av saken i de kategoriene som fortsatt er åpne for det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg gjennomført en test, ville den naturligvis foregått langt mer vitenskapelig. Det jeg derimot opplevde var at det var en overraskende stor forskjell, en jeg ikke ventet å finne.
    Spørsmålet blir da, om du ønsker å finne ut mer om hva du faktisk har opplevd. Det gjør du ikke, om du ikke stiller spørsmål ved opplevelsen, og ser etter både tekniske og psykologiske forklaringer.

Selv er jeg uhelbredelig nysgjerrig, og vil alltid vite mer. Dermed får jeg også muligheten til stadig nye opplevelser de mindre nysgjerrige går glipp av.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er opprettet en ny kategori for fredede fan-sider. Det hadde vært fint om vi som innser at hi-fi er basert på teknikk fikk lov til å diskutere disse sidene av saken i de kategoriene som fortsatt er åpne for det.
    Det er faktisk et godt poeng. Men du bommer litt med fan-side sparket. 8)

Moderatorene skal jaggu da få jobbe mye med å filtrere / moderere alle innlegg som er tuftet kun på opplevelser her på forumet.

Kanskje det heller burde vært slik at man opprettet en EGEN teknikkkategori slik HFS har gjort. Utelukkende for objektive diskusjoner. Så kan dere som er fan av objektivitet gjøre det i en egen teknikkkategori eller sågar en fredet egen fan-side...

Så kan de som fortsatt vil ha en dialog om opplevelser gjøre det slik forumet er ment benyttet.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet blir da, om du ønsker å finne ut mer om hva du faktisk har opplevd. Det gjør du ikke, om du ikke stiller spørsmål ved opplevelsen, og ser etter både tekniske og psykologiske forklaringer.

Selv er jeg uhelbredelig nysgjerrig, og vil alltid vite mer. Dermed får jeg også muligheten til stadig nye opplevelser de mindre nysgjerrige går glipp av.
    Jeg tror ikke du har en fremtid som diplomat. Bortsett fra det, så vil jeg si følgende:

Kabelen ble byttet i går kveld, og jeg har ikke hatt TID til å sette i gang en dobbeltrandomisert blindstudie med et gedigent utvalg.

Min opplevelse var at noe var ganske annerledes. Årsakene kan være mange, men om det blinker i downlightsene hjemme hos meg i stedet for å lyse jevnt, så ser jeg jo det. Ringer jeg en elektriker så spør han ikke om jeg er sikker på at jeg ikke innbiller meg at det blinker, fordi jeg ikke har målt det direkte med et apparat eller gjennomført en blindtest.

Det jeg vil da ha av info fra elektrikeren er hva som sannsynligvis er årsaken, og hva som skal til for å påvirke problemstillingen (i det tilfellet at han/hun møter opp og bytter trafo eller whatever).

Det jeg vil ha svar på her, er hva min opplevelse kommer av. Har selv vært meget skeptisk til kabelpåstander, såfremt de ikke har dårlig kontakt eller er for tynne (ev. utsatt for påvirkning).

Hva er det som kan påvirke frekvensgangen ved å gå fra RCA til XLR, eller er det kabelen i seg selv (og hvorfor) som er interessant.

Om man skulle totalt ignorert subjektive opplevelser og gått vitenskapelig til verks på den aller minste ting så ville man brukt SVÆRT mye tid på å få gjort fint lite. Det hadde vært gjort RIKTIG, men så spørs det jo hvor mye krefter man skal legge ned på bagateller.

Tipper at min bedre halvdel ikke gidder å sette av en helg til å bytte kabler for meg, for å se om jeg hører forskjell på et tilstrekkelig stort utvalg.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sies jo at enkelte forsterkere låter best hvis de kjøres balansert. Bl.a. gjelder dette Electrocomapniet, som har et - muligens urettmessig, men likevel seiglivet - rykte på seg for å låte best ved balansert drift. Densen hører vel til de merkene som nærmest konsekvent holder seg utelukkende til RCA-tilkoblinger - så her er det åpenbart mange meninger om saken.

Selv syntes jeg å merke at det låt merkbart annerledes - og bedre ettter min smak - da jeg gikk over til balansert drift i mine Bryston effekttrinn. Såpass merkbart at dette er blitt en permanent løsning her hjemme. Ikke gjorde jeg noen nivåmatching, og ikke holdt jeg meg til samme kabelmerke - så dette er i høyeste grad subjektivt fra min side.

Om dette er ren placebo, eller om det kan ha en teknisk forklaring, skal ikke jeg være altfor bastant på. Forskjellig signalstyrke kan være en forklaring. Lavere støy er nevnt. Mange forsterkere har jo små brytere på baksiden hvor man velger balansert eller ubalansert tilkobling - hva vet vel jeg om det kan være forskjeller i kretsløsningene i f.m. tilkoblingene og om dette kan bety noe?
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke ta dere nær av fahnsen folkens, dette er et menneske som ser på det å stemme en gitar uten måleapparater som umulig å uriktig i forhold til blindtester å annet fjas. man kan jo umulig ha så god hukommelse at man kan kjenne igjen en E etter flere sekunders pause med mindre du har releer av akkurat samme opbyggning som signalkablene som gjør det mulig å switche mellom kablene umiddelbart å naboen tilstede for å lure deg litt under testingen så er alle lydmessige oplevelser uriktig å falske (ifølge fahnsen & co) du må måle deg frem til et tall på en skala før du har noe du skulle sakt man :P å om du klarer å måle forskjelden å kan vise det på et diagram kan du ta deg en **** på å bli beskyldt for å ha manipulert diagrammet eller ha for dårlig utstyr eller du har misstolket begrepet "blindtest" å for all del ikke nevn brus i et eksempel for da tar det fyr gitt :P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kan de som fortsatt vil ha en dialog om opplevelser gjøre det slik forumet er ment benyttet.
    Selv har jeg så langt sett AVforum som et alternativ til HFS og andre fora, som er fullstendig dominert av synsing og har minimal plass for kunnskap.

I det siste har det imidlertid vært beinharde angrep mot alt som kan ligne tekniske argumenter, også her på forumet.

Noen har nøyd seg med å bruke de åpne diskusjonene; andre har sendt PM eller til og med funnet fram til privatmail og sendt meldinger dit. De åpne innleggene har ofte nok inneholdt personangrep, men de private meldingene har vært hinsides all skikk og bruk.

For meg har dette vært så plagsomt, at jeg ba om å bli slettet som medlem. Siden dette visstnok var vanskelig å få til pga antallet innlegg jeg har skrevet, har jeg likevel fortsatt å bidra.

Jeg lurer på hvordan folk som er opptatt av tekniske ting som hi-fi kan være så uttalt teknofobe og demostrativt uinteresserte i grunnlaget for hobbyen sin -- men først og fremst lurer jeg på hvorfor så mange ikke tåler at det stilles spørsmålstegn ved deres egne oppfatninger, og hvilke tenkemåter som kan ligge under når de krever at folk som har andre oppfatninger skal nektes å delta i diskusjoner.

Som nevnt finnes det nok av fora for synsing og trosbekreftelser. Det ville være fint om AVforum også kunne gi plass til folk som ønsker å lære og utvikle seg.

PS:

Mens jeg skrev, dukket det jammen opp enda et av disse innleggene som er blitt så typiske. Hva foregår i hodet på folk som skriver slikt?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg så langt sett AVforum som et alternativ til HFS og andre fora, som er fullstendig dominert av synsing og har minimal plass for kunnskap.

I det siste har det imidlertid vært beinharde angrep mot alt som kan ligne tekniske argumenter, også her på forumet.

Noen har nøyd seg med å bruke de åpne diskusjonene; andre har sendt PM eller til og med funnet fram til privatmail og sendt meldinger dit. De åpne innleggene har ofte nok inneholdt personangrep, men de private meldingene har vært hinsides all skikk og bruk.

For meg har dette vært så plagsomt, at jeg ba om å bli slettet som medlem. Siden dette visstnok var vanskelig å få til pga antallet innlegg jeg har skrevet, har jeg likevel fortsatt å bidra.

Jeg lurer på hvordan folk som er opptatt av tekniske ting som hi-fi kan være så uttalt teknofobe og demostrativt uinteresserte i grunnlaget for hobbyen sin -- men først og fremst lurer jeg på hvorfor så mange ikke tåler at det stilles spørsmålstegn ved deres egne oppfatninger, og hvilke tenkemåter som kan ligge under når de krever at folk som har andre oppfatninger skal nektes å delta i diskusjoner.

Som nevnt finnes det nok av fora for synsing og trosbekreftelser. Det ville være fint om AVforum også kunne gi plass til folk som ønsker å lære og utvikle seg.
    Du har ekstremt lyst til å misforstå, hvis du sikter til meg (når det gjelder at jeg ikke har målt noe i denne tråden, det andre kjenner jeg lite til).

Skulle gjerne målt alt som måles kan, men det er ikke aktuelt å bruke tusenvis av kroner på måleutstyr bare for å se om jeg hører forskjell på to kabler.

Dette var også som tidligere nevnt kun en opplevelse jeg hadde i går kveld, og var nysjerrig på hvorfor jeg opplevde så stor forskjell når jeg i utgangspunktet hadde liten tro på at det skulle påvirke nevneverdig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ekstremt lyst til å misforstå, hvis du sikter til meg
    Jeg sikter ikke til deg. Det ser for meg ut til at du virkelig ønsker å finne ut av ting, og ikke låser tankene til en forhåndsdefinert forklaring.

Det jeg reagerer på, er de innleggene som skjeller ut meg og andre for å påpeke mulige tekniske forklaringer, og/eller mulige feilkilder.

Og -- "if God intended me to be a diplomat, he would have painted pinstripes down my back", som en britisk bok- og TV-detektiv sier.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ekstremt lyst til å misforstå, hvis du sikter til meg (når det gjelder at jeg ikke har målt noe i denne tråden, det andre kjenner jeg lite til).

Skulle gjerne målt alt som måles kan, men det er ikke aktuelt å bruke tusenvis av kroner på måleutstyr bare for å se om jeg hører forskjell på to kabler.

Dette var også som tidligere nevnt kun en opplevelse jeg hadde i går kveld, og var nysjerrig på hvorfor jeg opplevde så stor forskjell når jeg i utgangspunktet hadde liten tro på at det skulle påvirke nevneverdig.
    er vell en ganske god grunn til at om du har 2 stk egentlig like forstkerkere, bare den ene er fullbalansert kontra den andre, så er sistnevnte forsterker vesentlig dyrere enn den andre. når du går over til fullbalansert, så bør du oppleve lyden som klarere, mindre støy, osv. vet det er slik, men kan ikke forklare skikkelig hvorfor, så det får noen med teknisk kunskap gjøre.
    når det gjelder det du nevner anngående den dimmeren. så er det mange hus som har dårlig strømnett, spesielt opplever jeg det mye i forbindelse med PA. selv om du ikke har koblet til noe signal kabel i forsterker, så kan du få mye støy osv i høytalerene, om strømnettet ikke er som det skal være. og det letteste da er som regel å sette inn en skille trafo. positive med det, er at det også beskytter mot overspenning osv...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •