Byttet fra RCA til XLR - endret lydbilde - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er forskjell på å årsaksforklare en opplevd forskjell, og å spekulere i om den opplevde forskjellen ikke er reell og etterspørre bevis.

For øvrig er det han opplever interessant. Det er vel neppe meningen at overgang til balansert skal gi en dårligere lydopplevelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Det er forskjell på å årsaksforklare en opplevd forskjell, og å spekulere i om den opplevde forskjellen ikke er reell og etterspørre bevis.
    Psykologi er i høy grad årsaksforklaring ved opplevelser. Opplevelser er psykologiske.

For øvrig er det han opplever interessant. Det er vel neppe meningen at overgang til balansert skal gi en dårligere lydopplevelse.
    Og nettopp derfor er det psykologisk svært vanskelig ikke å oppleve en forbedring.

Problemet er at enkelte ikke kan slå seg til ro, hverken med den tekniske eller den psykologiske forklaringen, enda begge hver for seg er gode nok og til sammen overveldende.

De vil at det skal ligge noe mystisk og uforklarlig i det; noe som de også kan ta som bevis for andre opplevelser, som ikke har noen teknisk forklaring.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Problemet er at enkelte ikke kan slå seg til ro...
    Nettopp, og uten å være krass; det er deg. Les gjennom tråden en gang til og ta en opptelling på "opplevelse" vs. "teknikk". Tror det blir en overveldende hjemmeseier.

Målinger er selvsagt interessant. Se eksempelvis på projektortrådene. Der er det mye lettere å forholde seg til målinger. Men, innen (in)signifikante forskjeller i lyd; meget vanskelig.

Jeg mener fortsatt at det burde vært opprettet et underforum for måling / testmetoder slik at man kan skille ut mer vitenskaplige tilnærminger innen audio. Tror alle hadde vært tjent på det, og at dere som besitter god kunnskap om emnet fritt fikk diskutere dette i ro og mak. Det er når man blander opplevelser med målinger det skjærer seg. Se bare på transistor vs. rør. En helt meningsløs tråd. Den meningsløsheten hadde trolig ikke vært der dersom tråden var i et teknisk fokusert underforum.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at enkelte ikke kan slå seg til ro, hverken med den tekniske eller den psykologiske forklaringen, enda begge hver for seg er gode nok og til sammen overveldende.

De vil at det skal ligge noe mystisk og uforklarlig i det; noe som de også kan ta som bevis for andre opplevelser, som ikke har noen teknisk forklaring.
    Igjen: problemet her er ikke at du forklarer årsaken til forskjellen, men at du nærmest latterliggjør vedkommende fordi han ikke har "bevis" for den. Hvis han hører stor forskjell med noen sekunders mellomrom, ja, så er det vel forskjell da. Hadde det vært snakk om ørsmå nyanser kunne det vært en psykologisk forklaring, men hvis det er store forskjeller er det neppe det. Dermed er eneste mulige forklaring et eller annet med utstyret.

Og hvis han opplever balansert som dårligere, ja, så er det dårligere. For ham. Lydkvalitet er subjektivt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen: problemet her er ikke at du forklarer forskjellen, men at du nærmest latterliggjør vedkommende fordi han ikke har "bevis" for den.
    Det er ikke latterliggjøring å vise til elementær psykologi.

Alle, inkludert meg selv, lar seg påvirke av mye annet enn fysiske impulser når vi opplever noe. Sansene våre er ikke måleapparater.

I en annen diskusjon stilte jeg spørsmål om hvorfor så mange her på forumet stadig bytter ut utstyr som de kort tid i forveien har lovprist. Svaret jeg antydet, var at de ikke har noe begrep om hva de skal se etter for å oppnå det de ønsker. De stoler på andres subjektive anbefalinger, kjøper, prøver og feiler.

Selv ser jeg på tekniske egenskaper, og velger utstyr som har de egenskapene som mest sannsynlig vil oppfylle de kravene og forventningene jeg har. Det er sjelden jeg har råd til det ideelle utstyret, og det kan være at jeg bytter ut noe på veien, når inntektene stiger eller prisene synker -- men jeg har fortsatt utstyr jeg kjøpte for 20 år siden og aldri har gått lei av.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på hvordan folk som er opptatt av tekniske ting som hi-fi kan være så uttalt teknofobe og demostrativt uinteresserte i grunnlaget for hobbyen sin
    Det er ikke slik at alle som skriver på et hifi-forum er så opptatt av det tekniske som sådan, og hvorfor skulle det være et krav? Man kan være interessert i naturopplevelse uten å være interessert i alt av biologi. Man kan være glad i film uten å forstå hvordan TV-en lager et bilde osv. På samme måte kan man være glad i musikk og god lyd uten å være motivert for å ta en master i akustikk på NTNU. Hva er så galt med det da?

Jeg vil heller tro at de fleste som oppsøker et hifi-forum er opptatt av gode lytteopplevelser, og søker den kunnskap som trengs for å få dette til. Et mindretall andre gjør alt vitenskapelig, og i noens øyne overkomplisert og usjarmerende. Hvis musikklytting går fra å være et nytelsesmiddel/kunstopplevelse til å være blodig alvorlig forskning, er det i hvert fall langt utenfor mitt interesseområde. Ikke dermed sagt at jeg har noe problem med at andre er interessert i det tekniske.

Slik jeg ser det er det er ingen grunn til å kaste bort masse tid på å måle alt mulig. Jeg merker at det er kaldere i januar enn i juli uten å bruke termometer. Jeg merker at bilen kjører fort istedenfor sakte uten speedometer osv. Hvis jeg ikke liker diskanten i Dali, hvorfor skal jeg måtte underbygge dette med formler og kurver og "bevis"? For de fleste formål er det mer enn tilstrekkelig å kjenne til noen hovedregler for lyd. Man trenger ikke å ha Fahnsens kunnskapsnivå. Faktisk er jeg redd for at sannsynligheten for gode lytteopplevelser synker etter et visst punkt på kunnskapsnivåkurven, fordi man blir så pinlig nøyaktig og kresen at man ikke klarer å slappe av ett sekund. Det blir en besettelse.

Ikke for å være frekk, men jeg må le litt av folk som bruker en måned på å stille inn subwooferen sin. Det er da ikke så vanskelig? :wink:

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke latterliggjøring å vise til elementær psykologi.

Det kommer helt an på hvordan det gjøres og i hvilke tilfeller. Som sagt: hvis det er store forskjeller som oppleves blir det bare tullete og arrogant å avfeie det som ren psykologi. Hvis du går fra vinterkulda inn i en badstue og uttrykker ”oj, her var det varmere gitt”, så ber jeg deg ikke om å ”bevise” at du har rett – rett og slett fordi jeg stoler på at du har et minimum av dømmekraft.. Det er denne dømmekraften du ikke tilkjenner trådstarter, og når han snakker om lett hørbare forskjeller grenser det til ren frekkhet å bare avfeie dette slik du gjør.

Hvis det derimot er snakk om å finne ut om det er 24 eller 25 grader ute, kan det være lurt å ta frem et termometer. Problemet i vårt tilfelle er at trådstarter snakker om en helt klar og svært merkbar forskjell. Da trenger man ikke å måle det eller bevise det. Da holder det å konstatere at det er en forskjell. Det er dette du ikke klarer, og når folk påpeker det svarer du med å fremstille det som om det ikke finnes gradsforskjeller av ting. ”Alt må måles”, er i praksis din bastante påstand.

I en annen diskusjon stilte jeg spørsmål om hvorfor så mange her på forumet stadig bytter ut utstyr som de kort tid i forveien har lovprist. Svaret jeg antydet, var at de ikke har noe begrep om hva de skal se etter for å oppnå det de ønsker.

Det er nok heller at folk blir ”hektet” og får lyst til å prøve nye ting når de stadig leser om det og diskuterer det med andre. Hvis jeg er med i en vinklubb og har funnet en vin jeg liker godt, betyr ikke det at det blir uinteressant for meg å smake andre viner i fremtiden.

Det er selvsagt på ingen måte slik at den jevne bruker har hørt enhver høyttaler eller testet enhver kombo, så det er vel ikke så rart at det av og til kan dukke opp nye og interessante produkter? Denne hobbyen kan åpenbart bli en besettelse, i likhet med pengespill og alt mulig annet. Derfor har jeg personlig tenkt å bare lese overfladisk på forumet fra og med den dagen jeg har et anlegg jeg er tilfreds med. Jeg tror ikke det fører til annet enn frustrasjon å stadig skulle strebe etter noe bedre, når faktum er at man faktisk er fornøyd med det man har.

Så nei, det blir altfor enkelt å slutte at enhver som bytter komponenter i ny og ne er tvunget til dette fordi de ikke har din vitenskapelige tilnærming, underforstått at din tilnærming er ”rett”.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være frekk, men jeg må le litt av folk som bruker en måned på å stille inn subwooferen sin. Det er da ikke så vanskelig?
    Nå er det vel du som har laget en egen tråd fordi du ikke fikk den lyden du ønsket....

Selv har jeg på ingen måte "hi-fi som hobby", slik enkelte har her. Jeg liker musikk, og ønsker best mulig lyd (i betydningen "mest mulig uforandret i forhold til innspillingen") uten at det skal koste en formue, og uten at jeg skal behøve å ofre anlegget en tanke når det først er satt opp.

Jeg begynte å se etter et nytt anlegg for et drøyt år siden, fordi det gamle var en nødløsning etter at en god forsterker brøt sammen i en periode da jeg ikke hadde råd til en ny av samme kvalitet -- og fordi jeg skulle gjøre noen forandringer hjemme som krevde litt mer av utstyret.

Før dette hadde jeg ikke tenkt alvorlig på hi-fi på 20 år (da jeg måtte skaffe et nytt anlegg etter en skilsmisse). Og før det igjen, ikke på 10 (da jeg begynte å få råd til brukbare saker, og slapp å lage dem selv).

Av ulike grunner hadde jeg god tid til å forberede kjøp, og brukte tiden til å gjenoppfriske gamle kunnskaper og oppdatere meg på ny teknologi. Brukte også akademiske kunnskaper om metodikk til å gjøre lyttetester med ulike digitale filformater, siden planen var å legge all musikk på nettverksdisk.

En bieffekt var at jeg kjøpte inn en del billig utstyr, nytt fra China eller brukt i Norge, og forsøkte dette i ulike sammenhenger, sammen med eldre utstyr jeg har tatt vare på. Veldig lærerikt, for en som drev mye med elektronikk som ung, men har vært opptatt med andre ting siden.

Deltagelsen her på forumet var en ren bieffekt. Jeg begynte fordi jeg trodde det var mye å lære, og ble revet med i diskusjoner ettersom jeg oppdaget at kunnskapsnivået ofte var mye lavere enn mitt eget, men overbevisningene desto sterkere.

Uansett, jeg har oppnådd det jeg i utgangspunktet ville: Å finne utstyret som gir meg den lydopplevelsen jeg er ute etter. Siden forberedelsene nå var enda grundigere en sist jeg kjøpte et helt nytt anlegg, regner jeg med at jeg ikke behøver å tenke på hi-fi-utstyr de neste 20 årene. Jeg henger ennå igjen her på forumet på etterdønningene, men forsvinner nok snart.

Interessen for menneskelig erkjennelse og oppfattelsesevne, derimot, er jeg ikke ferdig med. Selv om jeg nok kommer til å diskutere dette i helt andre sammenhenger enn her i fremtiden...

PS:

Den vin-analogien din synes jeg traff litt dårlig. Vinen er vel i såfall heller musikken; bytte av hi-fi-utstyr må heller sammenlignes med bytte av glass...

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel du som har laget en egen tråd fordi du ikke fikk den lyden du ønsket....

Ja, og så?

Selv har jeg på ingen måte "hi-fi som hobby", slik enkelte har her. Jeg liker musikk, og ønsker best mulig lyd (i betydningen "mest mulig uforandret i forhold til innspillingen") uten at det skal koste en formue, og uten at jeg skal behøve å ofre anlegget en tanke når det først er satt opp.

Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor det er viktigere at lyden er ”autentisk” enn at man selv liker den, men du er selvsagt i din fulle rett til å ha det som din subjektive rettesnor.

Den vin-analogien din synes jeg traff litt dårlig. Vinen er vel i såfall heller musikken; bytte av hi-fi-utstyr må heller sammenlignes med bytte av glass...

Nja, vin handler om smak i likhet med hva lyd gjør. Poenget er at det ikke er noen automatikk i at man har hatt en dum fremgangsmåte tidligere, bare fordi man velger å bytte ut noen komponenter senere.

Ellers er det hyggelig at du har funnet den lyden du ønsker, men slutt å tro at din vei er den eneste som leder til Rom.

Det finnes sikkert mange påståelige folk uten kunnskap, men jeg vil tro at flertallet har større problemer med hvordan du fremlegger ting enn det faktum at du deler din tekniske kunnskap. Selv kan jeg synes det er interessant å lese det tekniske du skriver, for eksempel når folk spør om DAC, men samtidig er det kjipt når du inntar en nedlatende tone overfor folk som forteller om sine opplevelser.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor det er viktigere at lyden er ”autentisk” enn at man selv liker den, men du er selvsagt i din fulle rett til å ha det som din subjektive rettesnor.
    Mange synes ikke jeg har den retten. Du ser jo selv hvaslags innlegg som dukker opp straks jeg melder meg på en diskusjon. Jeg har verre eksempler fra private mailer.

Nja, vin handler om smak i likhet med hva lyd gjør.
    Men sammenligningen din forutsetter at anlegget skal bidra med egen lyd. Jeg mener altså at anlegget bare skal gjengi lyden som finnes på innspillingen. Musikken er vinen; anlegget er bare glasset. Et glass som setter smak på vinen er uønsket ved mitt bord...

Ellers er det hyggelig at du har funnet den lyden du ønsker, men slutt å tro at din vei er den eneste som leder til Rom.
    Du må skille mellom to ting her:

For det første at jeg liker utstyr som "farger" lyden minst mulig, mens du liker lyd som "farges" på en bestemt måte. Det er et spørsmål om smak.

For det andre at lyd faktisk "farges" i større og mindre grad, og at et anlegg som ikke forandrer frekvensgangen og ikke tilfører hørbar forvrengning eller støy, faktisk gjengir innspillingen "riktigere" enn et anlegg som f.eks. forsterker bassen eller legger på "harmonier". Dette er et teknisk faktum; helt uavhengig av om du liker det ene eller det andre.

Det finnes folk i "min" leir, altså som innser at "farget" lyd er "farget", som selv liker dette og argumenterer saklig for det som et smaksvalg.

Det jeg reagerer på, er folk som benekter at denne lyden faktisk avviker fra innspillingen, påstår at den er mer "naturlig" o.l. Da uttrykker de ikke smak; de demonstrerer kunnskapsløshet.

Og det er altså faktisk sånn, at enkelte her inne, som selv hevder sin egen rett til subjektive vurderinger, konsekvent nekter folk med en annen smak enn deres egen, å hevde sin smak. Både jeg og andre med avvikende meninger blir jevnlig skjelt ut, beskyldt for ikke å være opptatt av musikk eller lyd men bare av tall, for å ha dårlig hørsel, for aldri å ha hørt et godt musikkanlegg o.s.v.

Og så blir vi i tillegg altså beskyldt for å være nedlatende og mangle respekt for dem som skjeller oss ut....

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Fahnsen
    ikke for å gnage på gamle bein her... tror du missforstod meg med at jeg "veivet" rundt med en mic kabel, jeg kveilte kabelen opp å ristet den så isolasjonen slo mot enannen, noe som resulterte i at det kom en lyd som kunne minne om keramikk som slåes mot glass, samme lyden kom da kabelen berørte gulvet bare litt svakere, dette skjedde ikke med taralabs kabelen min på samme forsterker. hvorfor kan jeg ikke ta disse eksemplene med i denne diskusjonen kablene var av ca samme dim men laget helt forskjellig lyd å den ene kabelen hadde et veldig høyere støynivå enn den andre.... begge er skjermet.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen mener at du ikke har rett til å bestemme din egen lydsmak, så virker det helt surrealistisk for meg. Slikt tar jeg selvsagt avstand fra.

Jeg tar til efterretning at du heller vil kverulere enn å ta til deg mitt poeng hva gjelder vinanalogien, så den gidder jeg ikke å gå videre med.

Du må skille mellom to ting her:

For det første at jeg liker utstyr som "farger" lyden minst mulig, mens du liker lyd som "farges" på en bestemt måte. Det er et spørsmål om smak.

For det andre at lyd faktisk "farges" i større og mindre grad, og at et anlegg som ikke forandrer frekvensgangen og ikke tilfører hørbar forvrengning eller støy, faktisk gjengir innspillingen "riktigere" enn et anlegg som f.eks. forsterker bassen eller legger på "harmonier". Dette er et teknisk faktum; helt uavhengig av om du liker det ene eller det andre.

Ja, de tingene har jeg hele tiden skilt mellom. Hva som er ”god” lyd er subjektivt, mens hva som er ”korrekt gjengivelse av innspillingen” er mer objektivt.

Det jeg reagerer på, er folk som benekter at denne lyden faktisk avviker fra innspillingen, påstår at den er mer "naturlig" o.l. Da uttrykker de ikke smak; de demonstrerer kunnskapsløshet.

Jeg forstår hva du mener, men samtidig er jeg ikke ubetinget enig når det gjelder ”naturlighet”. Det du sier forutsetter at den lyden produsenten har skapt i studio uten videre betraktes som den naturlige. Det går imidlertid an å se annerledes på det, og for eksempel hevde at produksjonen får instrumentene til å høres unaturlige ut. Da er vi mer over på det subjektive igjen, og således kan ikke vedkommende stemples som kunnskapsløs.

Og det er altså faktisk sånn, at enkelte her inne, som selv hevder sin egen rett til subjektive vurderinger, konsekvent nekter folk med en annen smak enn deres egen, å hevde sin smak. Både jeg og andre med avvikende meninger blir jevnlig skjelt ut, beskyldt for ikke å være opptatt av musikk eller lyd men bare av tall, for å ha dårlig hørsel, for aldri å ha hørt et godt musikkanlegg o.s.v.

Og så blir vi i tillegg altså beskyldt for å være nedlatende og mangle respekt for dem som skjeller oss ut....

Jeg kjenner ikke til de kranglene du måtte ha hatt med andre, så det kan jeg ikke kommentere. Generelt er det fra min side en selvfølge at folk har rett til å ha sin egen smak. Denne kan gjerne kritiseres, men ingen annen kan fortelle deg hva som er rett/bra for deg. Det er imidlertid på det rene at jeg opplevde deg som nedlatende overfor trådstarter, da du nærmest avfeide hans beskrivelser av meget tydelige lydforskjeller som psykologisk selvbedrag.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deltagelsen her på forumet var en ren bieffekt. Jeg begynte fordi jeg trodde det var mye å lære, og ble revet med i diskusjoner ettersom jeg oppdaget at kunnskapsnivået ofte var mye lavere enn mitt eget, men overbevisningene desto sterkere.

Uansett, jeg har oppnådd det jeg i utgangspunktet ville: Å finne utstyret som gir meg den lydopplevelsen jeg er ute etter. Siden forberedelsene nå var enda grundigere en sist jeg kjøpte et helt nytt anlegg, regner jeg med at jeg ikke behøver å tenke på hi-fi-utstyr de neste 20 årene. Jeg henger ennå igjen her på forumet på etterdønningene, men forsvinner nok snart.

Interessen for menneskelig erkjennelse og oppfattelsesevne, derimot, er jeg ikke ferdig med. Selv om jeg nok kommer til å diskutere dette i helt andre sammenhenger enn her i fremtiden...

PS:

(Edit: formen på glasset har vel en del å si for hvordan aromaene blir tatt vare på og hvordan luktesansen påvirkes, så selv om jeg ikke er vinsmaker så syntes jeg din analogi ble litt bedre...)

Intelligens og Kunskap er helt klart viktig i de fleste sammenhenger.

De mange intelligenser - Wikipedia

Mulig at den responsen du av og til får i forumet her ikke har med din hifi kunskap og dine prefferanser å gjøre, men har med andre faktorer å gjøre....

(Edit:til Elefant vs Mus eksempelet ditt, er jeg faktisk ganske enig med deg. Begge eksemplene vil lage vibrasjoner i bakken, men om disse er merkbare for en menneskelig organisme eller om man må ty til mer følsomme målemetoder er vel da spørsmålet. Man skal ikke se bort i fra at enkelte vil subjektivt og følelsesmessig vil reagere mer på om en mus pilte over veien enn om man ser en 50T semitrailer kjøre forbi, men det blir vel en annen diskusjon.... )

Hvordan stiller du deg ellers til hva slags egenskaper selve XLR kabelen skal/må ha, og eventuelle målbare/hørbare forskjeller mellom billige "standard" mikrofon eller dyrere HIFI kalbler.

Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Det skal sies at dette var mikrofonkabler på 1 meter, billigste jeg fant (inntil jeg får Van den Huulen min).
    Fikk ikke med meg om trådstarter merket noen forskjell på XLR mikrofon vs Van den Huul kablen....

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting tar tid - VDH fucket opp en batch, kommer til uken.

Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    (Edit: formen på glasset har vel en del å si for hvordan aromaene blir tatt vare på og hvordan luktesansen påvirkes, så selv om jeg ikke er vinsmaker så syntes jeg din analogi ble litt bedre...)

Intelligens og Kunskap er helt klart viktig i de fleste sammenhenger.

De mange intelligenser - Wikipedia

Mulig at den responsen du av og til får i forumet her ikke har med din hifi kunskap og dine prefferanser å gjøre, men har med andre faktorer å gjøre....

(Edit:til Elefant vs Mus eksempelet ditt, er jeg faktisk ganske enig med deg. Begge eksemplene vil lage vibrasjoner i bakken, men om disse er merkbare for en menneskelig organisme eller om man må ty til mer følsomme målemetoder er vel da spørsmålet. Man skal ikke se bort i fra at enkelte vil subjektivt og følelsesmessig vil reagere mer på om en mus pilte over veien enn om man ser en 50T semitrailer kjøre forbi, men det blir vel en annen diskusjon.... )

Hvordan stiller du deg ellers til hva slags egenskaper selve XLR kabelen skal/må ha, og eventuelle målbare/hørbare forskjeller mellom billige "standard" mikrofon eller dyrere HIFI kalbler.

Fikk ikke med meg om trådstarter merket noen forskjell på XLR mikrofon vs Van den Huul kablen....

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •