Byttet fra RCA til XLR - endret lydbilde - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Selv har jeg så langt sett AVforum som et alternativ til HFS og andre fora, som er fullstendig dominert av synsing og har minimal plass for kunnskap.
    Nja. Her er det jo en egen kategori jeg villel tro det var riktig for AVforum å opprette også: Forskjeller og Testmetodikk

I det siste har det imidlertid vært beinharde angrep mot alt som kan ligne tekniske argumenter, også her på forumet.
    Jeg vil anta at dette kan beskrives fra begge sider. Har man en opplvelse så sables man ned fordi man ikke kan begrunne hvorfor. Så det er forberingspotensiale begge veier. Jeg tror derfor den beste løsningen er å opprette en egen kategori som linket til over, slik at man kan skille hardcore teknikk / kunnskap / målinger fra opplevelser / subjektivitet. Majoriteten av brukerne tilhører den siste kategorien, vil jeg anta.

Noen har nøyd seg med å bruke de åpne diskusjonene; andre har sendt PM eller til og med funnet fram til privatmail og sendt meldinger dit. De åpne innleggene har ofte nok inneholdt personangrep, men de private meldingene har vært hinsides all skikk og bruk.
    Slikt er jo hinsides, og skal selvsagt ikke tolereres. Meld fra til moderator / admin med kopi av mail / PM og de får da stenge slike uroelementer ute fra forumet.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg sikter ikke til deg. Det ser for meg ut til at du virkelig ønsker å finne ut av ting, og ikke låser tankene til en forhåndsdefinert forklaring.

Det jeg reagerer på, er de innleggene som skjeller ut meg og andre for å påpeke mulige tekniske forklaringer, og/eller mulige feilkilder.

Og -- "if God intended me to be a diplomat, he would have painted pinstripes down my back", som en britisk bok- og TV-detektiv sier.
    Skjeller deg ikke ut man, bare trekker deg litt opp leste inlegget mitt selv etterpå.. kan hende jeg tok litt hardt i.... :O enyhow det at folk hører forskjeld fra det ene til det andre er ikke nødvendigvis alltid oppspinn, jeg har et veldig godt eksempel: jeg kobler gitaren min til forsterkeren sin med en ubalansert monokabel denne kabelen er av grei dimensjon å det skal ikke være noe dårlig gitar kabel, den er ca 3 meter lang å jeg la merke til en liten greie hin dagen, gitarforsterkeren min har ganske høy gain å det gjør at det er veldig lett å ta opp støy i kabel, jeg kveilet kabelen sammen å ristet den, steike det laget mye lyd i forsterkeren, lyden forandres også når kabelen er borti gulvet. å det forandrer seg såpass at målerne på apparatene dine ville danset rundt hva er forklaringen her?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    er vell en ganske god grunn til at om du har 2 stk egentlig like forstkerkere, bare den ene er fullbalansert kontra den andre, så er sistnevnte forsterker vesentlig dyrere enn den andre. når du går over til fullbalansert, så bør du oppleve lyden som klarere, mindre støy, osv
    En fullbalansert forsterker er nødvendigvis ikke lik en ikke-balansert forsterker. Det er helt ulike konstruksjoner, og som du sier vil den første lett bli vesentlig dyrere enn den andre.

Forskjellen mellom en balansert og en ikke-balansert forsterker er m.a.o. noe helt annet enn balansert kontra ikke-balansert kabel mellom samme komponenter.

Som nevnt en del ganger nå: Nivåforskjell er den åpenbare forklaringen på opplevd forskjell; støy med RCA er en mulig tilleggsforklaring.

Men en sammenligning mellom høyre og venstre kanal i stereo er en så stor feilkilde, at det egentlig blir meningsløst å diskutere detaljer på det grunnlaget. Signalene er ulike, og om man lytter gjennom høyttalere vil både disse i seg selv og akustiske forhold spille inn. Det ville egentlig være rart om lyden skulle være identisk.

Pluss på psykologien, og det er svært lite igjen å holde seg til.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    jeg kveilet kabelen sammen å ristet den, steike det laget mye lyd i forsterkeren, lyden forandres også når kabelen er borti gulvet. å det forandrer seg såpass at målerne på apparatene dine ville danset rundt hva er forklaringen her?
    Svært enkel. Og det du hører er både målbart og lett hørbart for alle.

Om du merker at det dundrer i bakken når en elefant gå forbi, beviser ikke dette at det er musen som lager bråket, om det dundrer når en mus går forbi.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært enkel. Og det du hører er både målbart og lett hørbart for alle.

Om du merker at det dundrer i bakken når en elefant gå forbi, beviser ikke dette at det er musen som lager bråket, om det dundrer når en mus går forbi.
    Den tok jeg ikke helt... gidder du å forklare litt nermere?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Fahnsen mener er at dersom en elefant OG en mus går forbi deg så er det elefanten som lager bråket, og ikke musa.

Eller: Det kan jo være at det var en rosa elefant og det da faktisk var musen som trampet hardt...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tok jeg ikke helt... gidder du å forklare litt nermere?
    Det at det finnes en enkel og åpenbar årsakssammenheng i ett tilfelle, betyr ikke at det finnes en tilsvarende årsakssammenheng i alle tilfeller som ligner.

Både elefanten og musen er dyr som går forbi.

Det er lett å slå fast at dundringen i bakken når elefanten går forbi, skyldes nettopp at elefanten går forbi.

Men selv om vi har bevist at det dundret i bakken på grunn av elefanten, beviser dette bare at elefanten fikk det til å dundre. Om det dundrer også når musen går forbi, tilsier alt vi vet om mus, at det ikke er den som lager dunderet.

Selv om den, akkurat som elefanten, er et dyr som går forbi.

Om vi setter "dyr som går forbi" og "dundring i bakken" for "hi-fi-kabler" og "lyd", er det svært vanlig å peke på elefanten som bevis på at dyr som går forbi får det til å dundre i bakken -- selv om det man egentlig snakker om er en mus.

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fullbalansert forsterker er nødvendigvis ikke lik en ikke-balansert forsterker. Det er helt ulike konstruksjoner, og som du sier vil den første lett bli vesentlig dyrere enn den andre.

Forskjellen mellom en balansert og en ikke-balansert forsterker er m.a.o. noe helt annet enn balansert kontra ikke-balansert kabel mellom samme komponenter.

Som nevnt en del ganger nå: Nivåforskjell er den åpenbare forklaringen på opplevd forskjell; støy med RCA er en mulig tilleggsforklaring.

Men en sammenligning mellom høyre og venstre kanal i stereo er en så stor feilkilde, at det egentlig blir meningsløst å diskutere detaljer på det grunnlaget. Signalene er ulike, og om man lytter gjennom høyttalere vil både disse i seg selv og akustiske forhold spille inn. Det ville egentlig være rart om lyden skulle være identisk.

Jeg fikk signalet sendt over i mono fra kilde for at feilkildene skulle bli færre..

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tippen den ovennevnte musen har funnet egenresonansen i bakken

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at det finnes en enkel og åpenbar årsakssammenheng i ett tilfelle, betyr ikke at det finnes en tilsvarende årsakssammenheng i alle tilfeller som ligner.

Både elefanten og musen er dyr som går forbi.

Det er lett å slå fast at dundringen i bakken når elefanten går forbi, skyldes nettopp at elefanten går forbi.

Men selv om vi har bevist at det dundret i bakken på grunn av elefanten, beviser dette bare at elefanten fikk det til å dundre. Om det dundrer også når musen går forbi, tilsier alt vi vet om mus, at det ikke er den som lager dunderet.

Selv om den, akkurat som elefanten, er et dyr som går forbi.

Om vi setter "dyr som går forbi" og "dundring i bakken" for "hi-fi-kabler" og "lyd", er det svært vanlig å peke på elefanten som bevis på at dyr som går forbi får det til å dundre i bakken -- selv om det man egentlig snakker om er en mus.
    Er ikke en rca kabel en monokabel (ene kabelen i et stereosett)? var det ikke det at det ikke går an å høre forskjeld på likt dimensjonerte signalkabler som var casen her? ser ikke helt hvordan du kan sammenligne en monokabel med en elefant å en rca kabel med en mus? eller var det gitarforsterkeren på 15 watt som var elefanten å den dagligdakse stereoforsterkeren som var musen? kan du forklare hvorfor det er støy på "gitarkabelen" å ikke på en likt dimensjonert rca kabel?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt noen små bataljer med deg og er ikke i tvil om at du er en belest fyr.. bare synd du bruker den feil. Når du bruker terminologi som du kun finner hos psykiatere, da har du allerede tilnærmet stemplet en person som dum. Å da sutre over at alle er urettferdige mot deg blir da feil, Fahnsen.

Når det mikrofonkabelen. Består av mange ledere. Mulig at slaget blir generert av ledere som med strøm + energi fra slaget? At den energien blir utladet i kabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok tru som sagt før i innlegge. Att mulig støy i RCA kablen er med og "Vasker" ut signale, slik att det ikkje blir like ryddig lydbilde

Remi Tveit

Admin edit: fjernet reklame/link

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Jeg fikk signalet sendt over i mono fra kilde for at feilkildene skulle bli færre.
    Likevel: Ulike høyttalere med ulik plassering...

I en tråd her for en tid siden viste en eller annen at bare noen millimeters flytting av målemikrofon ga såpass store utslag i frekvensgangen, at det burde være hørbart. Det sier litt om hvilke fysiske problemer vi må regne med når vi forsøker å sammenligne lyd sendt ut fra to ulike punkter.

Jeg lurer også litt på hvordan du har justert for ulikt gain, og hvordan du har målt. Det er jo litt delte meninger om hvor liten forskjell det i praksis er mulig å høre — men noen mener at det kan dreie seg om så lite som 0,5 dB.

For meg er det egentlig ingen annen mulig konklusjon her, enn at du ikke har noe som helst grunnlag for å tvile på det man allerede vet: At XLR gir et noe sterkere signal, og garantert fravær av støy. Dette, sammen med akustikk og psykologi, er mer enn nok til å forklare det du opplever. Om noen velger å ta opplevelsen din til inntekt for kabelmystikk, er det de som har et forklaringsproblem.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser ikke helt hvordan du kan sammenligne en monokabel med en elefant å en rca kabel med en mus?
    Eksemplet mitt viser at man ikke kan bevise noe ved hjelp av et eksempel på noe helt annet.

At du kan lage rare lyder ved å veive med en mikrofonkabel, er ikke noe bevis på at det er ulik lyd i forskjellige hi-fi-kabler. Det første kan lett forklares utfra elementær fysikk; effektene kan måles, og lydutslagene er lett hørbare for alle med normal hørsel. Det andre kan ikke forklares, er ikke målbart, de fleste kan ikke høre det, og ingen har lykkes i å høre det under kontrollerte forhold. Det dreier seg rett og slett ikke om det samme -- den eneste likheten er at det er en kabel med i spillet i begge tilfeller.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du må heller ikke glemme det psykiske. Med mindre du har muligheten til å sammenligne lyden direkte og tilnærmet samtidig mellom de to kabeltypene, med justering for ulik gain -- og, vel og merke, sammenligne uten å vite hva som er hva -- er de inntrykkene du har subjektive, og ikke bevis for noe som helst.
    "Bevis"? Kan du ikke bare slå deg til ro med at mannen byttet kabler og opplevde stor forskjell? :-? Det er vel ikke slik at man alltid må ha måleutstyr for å finne ut om lyden høres "normal" eller "lys" ut.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

er fullstendig klar over det du sier her, jeg ville bare frem til at selv om du har en full-balansert forsterker, så hjelper det lite om du bruker rca kabler, som ikke er balanserte. derfor om du går over fra rca til xlr, og faktisk begynner å utnytte at du har full-balansert forsterker, så vil du oppleve dette jeg nevnte i tidligere innlegg. forklaring på hvorfor trådstarter opplevde det han gjorde.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    "Bevis"? Kan du ikke bare slå deg til ro med at mannen byttet kabler og opplevde stor forskjell? :-? Det er vel ikke slik at man alltid må ha måleutstyr for å finne ut om lyden høres "normal" eller "lys" ut.
    Ikke nå igjen...

Mannen spurte etter mulige forklaringer på hva han opplevde. Noen av oss har forsøkt å hjelpe ham med det.

Hvorfor denne uttalte skrekken for å det minste glimt av hva som finnes under overflaten?

ToneLoc, du hadde jo selv en tråd der du ba om råd for å få en viss type lyd. Hvor mye hjelp hadde det vært i den tråden, om ingen brød seg om hvordan den lyden du liker kan tenkes å oppstå, og hvilke tekniske løsninger som trengs for å oppnå den?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    jeg ville bare frem til at selv om du har en full-balansert forsterker, så hjelper det lite om du bruker rca kabler, som ikke er balanserte. derfor om du går over fra rca til xlr, og faktisk begynner å utnytte at du har full-balansert forsterker.
    Mulig. Men her er det faktisk mange teknisk kyndige som ikke er enige. Spør du en lydtekniker, er det store muligheter for at han vil si at RCA eller XLR er ett fett, så sant det ikke er snakk om lange kabelstrekk.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor denne uttalte skrekken for å det minste glimt av hva som finnes under overflaten?

ToneLoc, du hadde jo selv en tråd der du ba om råd for å få en viss type lyd. Hvor mye hjelp hadde det vært i den tråden, om ingen brød seg om hvordan den lyden du liker kan tenkes å oppstå, og hvilke tekniske løsninger som trengs for å oppnå den?

Ja, jeg har stor respekt for din ekspertise. Du virker som om du kan svært mye om dette, og langt, langt mer enn meg selv. Så er det avklart.

At jeg er redd for det som finnes under overflaten er bare tull. Men samtidig ser jeg ikke vitsen med å komplisere ting mer enn nødvendig.

Det jeg reagerer på er at holdningen av og til virker nedlatende. Det er kanskje ikke med hensikt, men likevel. Jeg synes det blir søkt å etterspørre "bevis" når en person hører en klar lydforskjell når han skifter en kabel.

En del ting må man måle her i verden, men det betyr ikke at det alltid er nødvendig. Hvis det regner i dag og er sol i morgen, så er det noe jeg enkelt kan fastslå uten måleinstrumenter. På samme måte kan jeg oppfatte at noe lyd er lys og annen mørk. Hvis det bare tar sekunder å svitsje mellom kablene ser jeg ingen grunn til å betvile at det mannen sier er korrekt. Da blir det for dumt å begynne å messe om psykologi og manglende bevis.

At du forklarer hva forskjellen kan komme av er imidlertid flott. Det har jeg da aldri kritisert.

For øvrig var det helt på sin plass å påpeke i den andre tråden at lydkvalitet er en subjektiv størrelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Hvis det bare tar sekunder å svitsje mellom kablene ser jeg ingen grunn til å betvile at det mannen sier er korrekt. Da blir det for dumt å begynne å messe om psykologi og manglende bevis.
    Det er ikke "dumt" å påpeke noe det er forsket mye på, og som man følgelig vet mye om.

Det som er dumt, er å godta alt som virker åpenbart utfra det man tror på forhånd, og lukke øynene for at dette ikke er like åpenbart hvis man vet bare litegrann mer om saken.

Og nok en gang, altså: Trådstarter spurte etter mulige forklaringer på det han opplevde -- ikke etter å få bekreftet opplevelsen som en uimotsigelig åpenbaring.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •