Hifi-anlegg til en tangoklubb

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hifi-anlegg til en tangoklubb

Tangoklubben vurderer å kjøpe seg til bedre lyd, og jeg har fått i oppdrag å gjøre undersøkelser.

Lokalet er ca 100 kvadrat og omtrent like avlangt som en domino. Jeg tipper takhøyden er oppunder tre meter. Parkett på gulv, på veggene en slags trepaneltype, og i taket noe som kan være mjuke gipsplater.

Det vi har nå er en NAD C326, som drar to par med litt store bokhyllehøytalere, som er hengt opp på veggen. Kablene er neppe særlig kostbare, og høytalerne, i alle fall det ene paret, kosta 2200 kr i 2006 og var da et bra kjøp for den summen.

Som dere sikkert skjønner pleier vi ikke spille spesielt høyt. Skal vi oppgradere vil det være greit å ha noe som kan spille litt høyere - når det er fullt av folk der kan det bli litt lite trøkk i musikken.

Avhengig av hva slags utstyr DJ-ene har med seg og hva slags kvalitet lydfilene deres har, så varierer lydkvaliteten til rimelig rævva til noenlunde greit.

Det jeg skal finne ut er altså hva vi kan gjøre for å få bedre lyd. Mer lyd er ikke grunnen til at vi vil oppgradere, vi vil ha bedre lydkvalitet, men hvis vi først oppgraderer, vil vi ha noe som kan spille litt høyere også.

Jeg har fått noen innspill på at bare vi kjøper en sub, blir det sikkert greit, og da koster det ikke så mye heller. Kansje vil det å kjøpe en DAC og få dj-ene til å bruke den hjelpe endel også. Eller, kjøpe alt nytt, forsterker, høyttalere, kabler, alt. Men billig er bra, og spørsmålet er hvor mye bedre lyd vi får for det vi oppgraderer.

Noen med innspill?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arehb
    Tangoklubben vurderer å kjøpe seg til bedre lyd, og jeg har fått i oppdrag å gjøre undersøkelser.

Lokalet er ca 100 kvadrat og omtrent like avlangt som en domino. Jeg tipper takhøyden er oppunder tre meter. Parkett på gulv, på veggene en slags trepaneltype, og i taket noe som kan være mjuke gipsplater.

Det vi har nå er en NAD C326, som drar to par med litt store bokhyllehøytalere, som er hengt opp på veggen. Kablene er neppe særlig kostbare, og høytalerne, i alle fall det ene paret, kosta 2200 kr i 2006 og var da et bra kjøp for den summen.

Som dere sikkert skjønner pleier vi ikke spille spesielt høyt. Skal vi oppgradere vil det være greit å ha noe som kan spille litt høyere - når det er fullt av folk der kan det bli litt lite trøkk i musikken.

Avhengig av hva slags utstyr DJ-ene har med seg og hva slags kvalitet lydfilene deres har, så varierer lydkvaliteten til rimelig rævva til noenlunde greit.

Det jeg skal finne ut er altså hva vi kan gjøre for å få bedre lyd. Mer lyd er ikke grunnen til at vi vil oppgradere, vi vil ha bedre lydkvalitet, men hvis vi først oppgraderer, vil vi ha noe som kan spille litt høyere også.

Jeg har fått noen innspill på at bare vi kjøper en sub, blir det sikkert greit, og da koster det ikke så mye heller. Kansje vil det å kjøpe en DAC og få dj-ene til å bruke den hjelpe endel også. Eller, kjøpe alt nytt, forsterker, høyttalere, kabler, alt. Men billig er bra, og spørsmålet er hvor mye bedre lyd vi får for det vi oppgraderer.

Noen med innspill?
    Har du vurdert noen bra aktive installasjonshøyttalere i stedet for typiske hifi/hjemmehøyttalere? Budsjett?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk høyttalere med horn og større Bass-mellomtoner for å begrense spredningen. Monter opp fler enn 2 høyttalere, kanskje 8 stk, for å få bedre fordeling av lyden og mer direktelyd vs reflektert lyd.

Hva er budsjett?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjettet - vi har endel penger som vi potensielt sett kan bruke. Mer enn tjue-tretti tusen, da bør jeg ha veldig gode argumenter for å få med de andre i styret på å bruke pengene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •