Lyd fra pc/mac. Forskjell på USB eller Optisk signalformidler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd fra pc/mac. Forskjell på USB eller Optisk signalformidler?

Spm 1: Sånn jeg har forstått det, er det en begrensning på USB kabelen. Altså at den ikke kan overføre lyd med bedre kvalitet enn 44,1 Khz. Er dette rett?

Spm 2: Denne begrensningen har ikke en Digital(Optisk i mitt tilfelle) kabel?

Spm 3: Når jeg ripper en CD til Apple Lossless, som da får en samplingsstørelse på 16 bit, og en samplingfrekvens på 44,1 Khz, eller spiller av lyd fra Spotify, er det da noen forskjell på om jeg bruker USB-kabel eller Optisk ut fra Mac'en min?

Alt dette går gjennom Cambridge DacMagic.

Takk på forhånd!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jarler
    Spm 1: Sånn jeg har forstått det, er det en begrensning på USB kabelen. Altså at den ikke kan overføre lyd med bedre kvalitet enn 44,1 Khz. Er dette rett?
    Ikke kabelen, men "sender" og "mottager".

De fleste DACer takler bare 16 bits/48 kHz over USB. Noen få DACer og de fleste USB-lydkort klarer 24 bit/96 kHz, men da kreves egen driver til datamaskinen.

Til Windows finnes visstnok ASIO-drivere som kan brukes med en hvilken som helst DAC, mens jeg til Mac bare har hørt om drivere til bestemte lydkort, som ikke vil virke med andre DACer.

Spm 2: Denne begrensningen har ikke en Digital(Optisk i mitt tilfelle) kabel?
    Vanligvis ikke. Men noen billige og/eller eldre DACer, og merkelig nok ARCAMs nye rDAC, tar bare 48 kHz over den optiske inngangen.

Spm 3: Når jeg ripper en CD til Apple Lossless, som da får en samplingsstørelse på 16 bit, og en samplingfrekvens på 44,1 Khz, eller spiller av lyd fra Spotify, er det da noen forskjell på om jeg bruker USB-kabel eller Optisk ut fra Mac'en min?
    Om du holder deg innenfor de grensene DACen setter, er det hipp som happ hva signalkvalitet angår. Men noen filer, f.eks. fra Linn Records, har samplingfrekvens på 96 kHz.

Men så var det dette med støy, da. En metallkabel mellom datamaskin og musikkanlegg kan gi elektrisk støy/jordstøy. Optisk kabel danner et galvanisk skille, og eliminerer muligheten for støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Da ble jeg litt klokere. Takk igjen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •