Akustikktuning, osv..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikktuning, osv..

Scroller litt i div hifitråder, som vanlig, og merker meg at det er folk i nabolaget mitt som tilbyr seg å komme med akustikkmålinger og rådgivninger hjemme hos meg. Eller deg.

Kan jeg gå ut fra at jeg selv syns jeg får bedre lyd i stua etter at foreslåtte tiltak er iverksatt? Grunnen til at jeg spør er at jeg tviler.

Greit nok at mange av AVforumere sikkert syns det jeg har i stua er amatørmessig, men jeg har nå brukt endel tid og penger på å ende opp med akkurat dette.
    Har ikke engang målt, og jeg kan ikke tenke meg at kurven er vannrett fra bunn til topp.

Men er det nå det folk flest er ute etter når det kommer til stykket montro?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å gi et allmengyldig svar på dette spørsmålet siden det er svært få av tilbyderne som faktisk kan akustikkfaget.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får begynne med førsterefleksjonspunktene evt. smekke bassfeller i de nærmeste hjørnene.
    Funker ikke det, så kan ikke jeg hjelpe deg

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er vanskelig å gi et allmengyldig svar på dette spørsmålet siden det er svært få av tilbyderne som faktisk kan akustikkfaget.
    Og det er du en av få som med rette kan si vet jeg.

Men poenget er jo at hvis en kar er seriøst førnøyd med lyden, dama, bilen osv osv. Syns han den blir bedre hvis en random kar sier at han tar feil? I think not..

Av erfaring kommer sikkert tråden til å svare seg selv ut fra visninger/svar.

Eller, forresten.. Hvis man sier til en kompis at dama hans er dritstygg så kan det hende at han kvitter seg med henne men.. :P

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Du får begynne med førsterefleksjonspunktene evt. smekke bassfeller i de nærmeste hjørnene.
    Funker ikke det, så kan ikke jeg hjelpe deg

Det er gjort for lenge siden, ikke misforstå. Jeg er som vanlig ute etter å kverulere med "forståsegpåerne" som har lest et eller annet på feks internett og ikke nødvendigvis har erfaringner å backe opp anbefalingene sine med.

Hver eneste tråd jeg leser, uten å overdrive, handler om noen som har sånne og sånne komponenter, og en eller annen graf kanskje, og lurer på hva i alle dager de bare måå kjøpe eller gjøre for å bli fornøyd..

Vi er vel enige om at vi er uenige om mangt tror jeg, så evt råd fra meg driter du sikkert i. Men hadde du ikke visst bedre så?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel egentlig ikke påstått hverken det ene eller annet.. forruten jeg har (litt) erfaring om temaet både fra privat og kommersielt (i mindre grad).
    Har du prøvd det så er det som jeg sier: Jeg kan ikke hjelpe deg.
    Da må det folk med måleutstyr for å finne ut hva som trenges, om det betyr at du gjør fysiske tiltak som å flytte anlegg eller ombygging av rommet, eller for den saks skyld romkorreksjon.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Men poenget er jo at hvis en kar er seriøst førnøyd med lyden, dama, bilen osv osv. Syns han den blir bedre hvis en random kar sier at han tar feil? I think not..
    Vel, folk liker de merkeligste ting, og det kan man vel strengt tatt ikke akkurat si er en del av akustikkfaget.

Men kort sagt, enten man liker en forbedring av akustikken eller ikke så vil den medføre at man reduserer oppsettets signatur, og oppsettet vil fungere bra på et større antall innspillinger.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel egentlig ikke påstått hverken det ene eller annet.. forruten jeg har (litt) erfaring om temaet både fra privat og kommersielt (i mindre grad).
    Har du prøvd det så er det som jeg sier: Jeg kan ikke hjelpe deg.
    Da må det folk med måleutstyr for å finne ut hva som trenges, om det betyr at du gjør fysiske tiltak som å flytte anlegg eller ombygging av rommet, eller for den saks skyld romkorreksjon.

Du misforstår fremdeles A, jeg syns ikke at jeg trenger hjelp. Det er godt over 20 år siden jeg først brukte mine egne penger på stereo. Jeg er rimelig sikker på hva jeg vil ha.

Men er det dermed sagt at jeg er den rette til å veilede en helt annen kar til hans nirvana? Er det sånn at en totalt flat kurve høres best ut i alles ører? Osv osv

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, folk liker de merkeligste ting, og det kan man vel strengt tatt ikke akkurat si er en del av akustikkfaget.

Men kort sagt, enten man liker en forbedring av akustikken eller ikke så vil den medføre at man reduserer oppsettets signatur, og oppsettet vil fungere bra på et større antall innspillinger.

Ja, der sier du faktisk noe som er et kjernespørsmål vil jeg si. A kind of..
    Men et oppsett vil vel ha en signatur som både kan reduseres og fremheves via akustiske forandringer i rommet?

Uansett, hvis du bygger et komplett oppsett fra spiller, via kabler til forsterkere og høyttalere som er 100% nøytrale i alle verdens perfekte lytterom, og hver eneste skribent i verden er enige i at det er verdens beste.
    Vel, så er det jo langt fra sikkert at det er verdens beste hjemme hos meg.
    I mine ører..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei...
    Folk har forskjellig hørsel, så det som kan låte bra i ens øre kan låte mindre bra hos en annen.

Det som låter bra i mine ører trenger ikke å være ensbetydende med at du vil være enig. Så det kan være at du ikke liker det.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det vil uansett gjøre det lettere for en person å få god lyd?
    Tror ett rom med kontrollert akustikk i gjennomsnitt vil låte bedre enn ett uten? Eller?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil uansett gjøre det lettere for en person å få god lyd?
    Tror ett rom med kontrollert akustikk i gjennomsnitt vil låte bedre enn ett uten? Eller?

Mja, kan man gå ut fra at vi alle har det samme utstyret i dette rommet?

Vil mine ting høres like bra ut, i mine ører, hos deg og omvendt?

Man har jo stort sett preferanser..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Mja, kan man gå ut fra at vi alle har det samme utstyret i dette rommet?

Vil mine ting høres like bra ut, i mine ører, hos deg og omvendt?

Man har jo stort sett preferanser..
    Ingen garanti for det nei

Ett rom med kontrollert akustikk sannsynligvis lettere kunne avsløre de feil som er i anlegget? Ett anlegg som låter bra i ett udempet rom vil sannsynligvis låte dødt i ett dempet siden det på en eller annen finurlig måte har utnyttet akustikken? Nesten som man er på badet og man får den kanonstemmen?

Litt synsing...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    As for det JR sier/har sagt, for de som vet hvem jeg snakker om, så har det som regel vist seg å stemme i mitt tilfelle.
    Sånn for å understreke at det er en av de jeg stoler såpass på erfaringene til at jeg, kanskje, spør..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen garanti for det nei

Ett rom med kontrollert akustikk sannsynligvis lettere kunne avsløre de feil som er i anlegget? Ett anlegg som låter bra i ett udempet rom vil sannsynligvis låte dødt i ett dempet siden det på en eller annen finurlig måte har utnyttet akustikken? Nesten som man er på badet og man får den kanonstemmen?

Litt synsing...

Joda. Men la oss se stort på det.. Det fins fins lots of folk som har brukt årslønna mi x 20 og mer, som vi begge vet om, her på berget på hjemmekino eller evt tokanals golyd. Er du heelt sikker på at du hadde valgt det samme hvis du hadde de samme pengene til rådighet?
    For å snu tråden litt opp ned..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg suller og tuller litt med akustikk, både hjemme og hos andre. Min erfaring er at jo mer erfaring og kunnskap jeg får på området, jo mer innser jeg hvor mye rommet betyr for totalopplevelsen.

Så kommer dette med preferanser inn. Som er den neste store komponenten i opplevelsen. Hva folk liker og hva som er 'rett' er ofte to svært forskjellige ting. Noen synes alt som er annerledes enn det de hadde er kjempebra, andre synes det motsatte. Noen vet ikke hva de har lyst på før de får høre det.
    Men svært mange som hører et oppsett som måler temmelig flatt og som er av en viss standard (rom, akustikk og forsåvidt komponenter) er enige om at det låter bra.

Høyttalerne er de komponentene som skal samspille med rommet, og må tilpasses dette. Man kan gjøre en del med et rom, men til syvende og sist vil rommet ha en signatur, og høyttalerne må tilpasses denne.

Elektronikken skal samspille med høyttalerne, og må tilpasses disse. Når rommet 'sitter', høyttalerne er rett plassert og tilpasset rommet, så må man finne elektronikk som maksimerer høyttalerne. Dette er den eneste jobben elektronikken har.

Kabler er et nødvendig onde for å få elektronikken til å virke.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei...
    Folk har forskjellig hørsel, så det som kan låte bra i ens øre kan låte mindre bra hos en annen.

Det som låter bra i mine ører trenger ikke å være ensbetydende med at du vil være enig. Så det kan være at du ikke liker det.
    Folk har rimelig lik hørsel, men jeg vil heller si det handler om prioritering. For eksempel er det enkelte som foretrekker et lydbilde som er slankere i mellomtonen enn det jeg gjør. Slikt kan skyldes:

For meg: Det er så viktig for meg å ha skikkelig energi og driv i rytmen og edge på timingen at jeg er villig til å akseptere at rommet bidrar med ett og annet i nedre mellomtone.

For den andre: Det er så viktig for ham å slippe de forstyrrende romresonansene i dette området at han er villig til å gi avkall på en del av energien i dette området.

Fysiologisk sett er det i utgangspunktet ingen forskjell på hørselen selv om vi prioriterer ulikt.

I et romakustikk-perspektiv kan man si at når nedre mellomtone er riktig tunet akustisk så kan jeg få trykket mitt uten å måtte svelge resonansene, og den andre kan få sitt ønske om å slippe plagsomme resonanser oppfylt samtidig som han slipper å gi avkall på det viktige nedre mellomtoneområdet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket område snakker vi om nå, Snickers?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker vel typisk om 80-320Hz.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker vel typisk om 80-320Hz.
    Litt avsporing, men savner dette selv.

Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    3x 15" midbassmoduler under bygging
    Ser for meg at dette burde løse problemet rimelig effektivt.

Geir Arne

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •