Brokobling versus koble kun en høyttaler pr. forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brokobling versus koble kun en høyttaler pr. forsterker?

Gitt følgende case:

Man har to effektforsterkere som kan brokobles. Men, man brokobler de ikke. Man kobler litt kreativt:

- signalkabel fra R på forforsterker til R på effektforsterker
    - høyre del av høyttalerterminalene på effektforsterker kobles til høyre høyttaler

Og ditto for venstre høyttaler med den andre effektforsterkeren.

Vil dette medføre at man får utnyttet strømforsyningen fullt ut uten å brokoble?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at flere gjør det på akkurat den måten med Doxa Modell 73. Disse kan ikke brokobles så vidt jeg vet, men de utnytter ihvertfall hele strømforsyningen på en kanal når det er koblet på det viset. Blir det to Doxaer på meg en gang i fremtiden blir de koblet slik.

En artig bi effekt av å koble på den måten er at du får to kanaler ledig. Den ene kanalen kan f.eks drive senteren når du ser film.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bedre med en splitt da? At effekt får 2 input av samme signal og spiller likt i begge kanalene.

Dog, man må bruke biwiring.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er utmerket som Tiger skriver.
    Vitsen med denne måten er at man får 0 crosstalk, og strømforsyningen vil nu yte mer siden den bare skal drive èn kanal.
    Som et eksempel kan nevnes testen av Parasound HCA1000 i Stereophile hvor de brukte 1 forsterker per kanal.
    Husker ikke akkurat tallene nå, men utgangseffekten steg fra ca. 125 watt til 140, og lyden blev bedre. HCA1000 var en rimelig vellydende forsterker i USA, derfor kunne man med fordel kjøpe en til.
    Er dog litt usikker på om dette også gjelder en forsterker der er oppbygget som 100% dual mono.
    Brokobling vil dog øke effekten med ca 3x, men forvrengingen dobler seg også, og forsterkeren vil bare "se" den halve impedansen av høyttaleren.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedrørende cross-talk: Tar man den helt ut så setter man også inn to forforsterkere og deler allerede fra DAC.

Jeg skal prøve det initielle forslaget med 1 stk V4.0 ikke brokoblet på hver høyttaler.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Vedrørende cross-talk: Tar man den helt ut så setter man også inn to forforsterkere og deler allerede fra DAC.

Jeg skal prøve det initielle forslaget med 1 stk V4.0 ikke brokoblet på hver høyttaler.

Mener å ha hørt at V4.0 er bygd med brokobling i tankene fra grunnen av, men det beste er selvsagt å teste selv! Kom med erfaringer når du har fått testet begge delene da.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det å biampe to høyttalere i et 5.1 system når man har en 7 kanals forsterker (NAD M25) har ikke noe for seg? Fattern har nemlig et slikt system og påstår at det var stor forskjell fra å gå fra å bruke 5 kanaler til 7 med biamp.

Jeg bruker selv en 4x120w forsterker som bridges til 2x400 på mine høyttalere og hører ikke forskjell på 120 eller 400 watt, men nå har jeg noen følsomme stativhøyttalere så da er det nok overkill selv med 120 watt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Mener å ha hørt at V4.0 er bygd med brokobling i tankene fra grunnen av, men det beste er selvsagt å teste selv! Kom med erfaringer når du har fått testet begge delene da.
    Har hørt deg jeg også, men skal teste begge opsjoner. Henter produktene i morgen. Så melder jeg tilbake etterhvert som jeg får noen initielle inntrykk, og om oppraderingen var verdt det (les; signifikant) kontra V2.0.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har hørt deg jeg også, men skal teste begge opsjoner. Henter produktene i morgen. Så melder jeg tilbake etterhvert som jeg får noen initielle inntrykk, og om oppraderingen var verdt det (les; signifikant) kontra V2.0.
    Ja det blir spennende å høre!
    Har en V2 jeg også,men vurderer to V4 etterhvert på mine MA GS 20!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Så det å biampe to høyttalere i et 5.1 system når man har en 7 kanals forsterker (NAD M25) har ikke noe for seg? Fattern har nemlig et slikt system og påstår at det var stor forskjell fra å gå fra å bruke 5 kanaler til 7 med biamp.

Jeg bruker selv en 4x120w forsterker som bridges til 2x400 på mine høyttalere og hører ikke forskjell på 120 eller 400 watt, men nå har jeg noen følsomme stativhøyttalere så da er det nok overkill selv med 120 watt.

Der er biamp, og brokobling.
    Din far har en 7 kanals forsterker, og jeg tror han kjører biamp, altså -èn forsterkerkanal per terminal på høyttalerne, = to forsterkerkanaler per høyttaler.
    I noen systemer kan dette være en fordel, men som med det meste annet her i livet, prøv selv, ikke sikkert det fungerer i ditt system.
    Når du brokobler blir to forsterkerkanaler til èn, i noen systemer endrer lyden seg radikalt, i andre nesten ikke. Forsterkeren ser da den halve impedansen av høyttalerne.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    ...og jeg tror han kjører biamp, altså -èn forsterkerkanal per terminal på høyttalerne, = to forsterkerkanaler per høyttaler...
    Det stemmer.

Mitt spørsmål er om det er en fordel å "biampe med en stereoforsterker per høyttaler" fremfor "å bruke en kanal per stereoforsterker, og ha en ledig kanal på hver forsterker".

Med en 7 kanals forsterker i et 5 kanals system så vil man uansett ikke komme unna "cross talk". De får alle strøm fra samme trafo så hvorfor er det da en fordel med biamp fremfor å ha to kanaler som ikke brukes? Hørte min far forskjell fra biamp vs 2 "idle" kanaler i sin forsterker eller er det kun placebo?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •