fasit på hvor crossover skal stå ved musikk og film?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

fasit på hvor crossover skal stå ved musikk og film?

Musikk: Ser ut som mange her setter crossover til 80 hz + sette høytallere som smal, om man skal spille musikk!

Film: Ser det er litt delte meninger her, men man må vel sette crossover høyere enn ved musikk lytting? Hvor høyt isåfall?

Er det virkelig en fasit på noe av det her? Kommer vel mye ann på hvilke komponenter man har osv..? eller kanskje ikke!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen fasit, men det er forøvrig motsatt av hva du beskriver. 80hz og høyttalerne til small er rimelig standard til filmbruk uansett anlegg, mens på musikk prøver folk seg mer frem med forskjellige delefrekvenser avhengig av utstyr, og evt. plassering og rom.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at 80 Hz ofte settes som delegrense, er at toner under denne frekvensen er vanskelige å retningsbestemme, mens vi ved høyere frekvenser hører hvor lyden kommer fra.

Om suben bare gjengir frekvenser over 80 Hz, kan den i prinsippet plasseres hvor som helst i rommet. Spiller den høyere, ødelegges mye av lydperspektivet.

Til et godt anlegg for musikk, settes delefrekvensen gjerne så lavt som mulig.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Grunnen til at 80 Hz ofte settes som delegrense, er at toner under denne frekvensen er vanskelige å retningsbestemme, mens vi ved høyere frekvenser hører hvor lyden kommer fra.

Om suben bare gjengir frekvenser over 80 Hz, kan den i prinsippet plasseres hvor som helst i rommet. Spiller den høyere, ødelegges mye av lydperspektivet.

Til et godt anlegg for musikk, settes delefrekvensen gjerne så lavt som mulig.

Vet ikke om du har noen kjennskap til cm9? Men om jeg deler på 40-50 hz, blir det kanskje litt lavt? Grei bass i cm9, men ikke voldsomt mye..
    Med andre ord, har noen av dere en formening om hvor lavt jeg kan dele de?

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra siden til hifi-klubben ville jeg prøvd rundt 80hz. Du ser at de ruller av med -3db på 56 hz. B&W CM9 Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    Gjerne også prøve 100hz, med en god subwoofer som din.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Fra siden til hifi-klubben ville jeg prøvd rundt 80hz. Du ser at de ruller av med -3db på 56 hz. B&W CM9 Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    Gjerne også prøve 100hz, med en god subwoofer som din.

takk

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Vet ikke om du har noen kjennskap til cm9? Men om jeg deler på 40-50 hz, blir det kanskje litt lavt? Grei bass i cm9, men ikke voldsomt mye..
    Med andre ord, har noen av dere en formening om hvor lavt jeg kan dele de?
    For å unngå språk og meningsfovirring: Hva er det som skal deles? Suben eller CM9ene?

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jeg formulerte meg litt dårlig..
    Snakker om delingsgrensen mellom sub og høytalere

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter du høyttalerne som "small" i recieveren, så vil receiveren filtrere (dele) bort bass fra CMene fra 80Hz. Setter du dem som large, så spiller de så dypt de kan. Det var vel det jeg lurte på: Om du hadde planer om å dele CMene eller la dem spille helt ned.

Lar du CMene spille helt ned (large i receiver), så er det fornuftig å begynne med å sette subbens delefrekvens på samme frekvens hvor CMene ikke orker mer - d.v.s. 40-50Hz. Stiller du suben høyere, så vil du få en overlapp og summasjon gitt noenlunde faseriktighet mellom sub og høyttalere. Ingen facit, bare prøv og feil siden rommet også innvirker i betydelig grad her.

Filtrerer du CMene ved 80Hz, så er det fornuftig å dele sub i samme området - d.v.s. rundt 80Hz og prøve litt opp og ned deromkring.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Setter du høyttalerne som "small" i recieveren, så vil receiveren filtrere (dele) bort bass fra CMene fra 80Hz. Setter du dem som large, så spiller de så dypt de kan. Det var vel det jeg lurte på: Om du hadde planer om å dele CMene eller la dem spille helt ned.

Lar du CMene spille helt ned (large i receiver), så er det fornuftig å begynne med å sette subbens delefrekvens på samme frekvens hvor CMene ikke orker mer - d.v.s. 40-50Hz. Stiller du suben høyere, så vil du få en overlapp og summasjon gitt noenlunde faseriktighet mellom sub og høyttalere. Ingen facit, bare prøv og feil siden rommet også innvirker i betydelig grad her.

Filtrerer du CMene ved 80Hz, så er det fornuftig å dele sub i samme området - d.v.s. rundt 80Hz og prøve litt opp og ned deromkring.
    Det her var mye nyttig info
    Som du sikkert forstår er jeg relativt ny innen det her

Har lagt merke til at når jeg har på large i reciver, at bassgjengivelsen er litt uryddig.. I mitt tilfelle må det være en liten fasefeil, hører av og til at høytallere og sub ikke er helt synkrone..
    Tror jeg heretter kjører på smal å lar reciveren filtrere bort CMenes bass fra 80hz..

Kan velge mellom 4 forskjellige innstillinger for phase i low pass filteret i subben min: 0-90-180-270 grader.. Ved hjelp av en av disse innstillingen + litt omplassering av sub, så vil jeg kanskje eliminere disse faseproblemene jeg har når jeg kjører på large i reciver? Har ikke low-pass filteret i subben på, pga manualene til subben mener det bør stå av, om man bruker surrrond reciver.. Men burde kanskje ha det på?

Et spm til? har en annen funksjon i low-pass filteret i subben, som heter "slope".. Kan velge mellom 12db og 24db.. Om jeg f.eks velger 24db, vil ikke subben gå dypere enn det? Er slope avrulling rett å slett? Eller?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slope er bare et uttrykk for hvor raskt suben ruller av. 12dB (pr. oktav) er en svakere avrulling enn 24dB.

F.eks. hvis suben presterer 0dB avrulling ved 80Hz, vil den spille på et nivå som er 12 eller 24 dB lavere enn flat frekvenskurve ved 160Hz (som er oktav høyere) - avhengig av hva du har stilt den inn på.

For å unngå at suben gjør seg gjeldende på frekvenser langt over delefrekvensen, er det vanligvis lurt å velge så bratt avrulling som mulig - d.v.s. 24dB i ditt tilfelle. Men det er bare å prøve seg frem - det koster ingenting.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX deler på 80hz, derfor gjør jeg det også..

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Slope er bare et uttrykk for hvor raskt suben ruller av. 12dB (pr. oktav) er en svakere avrulling enn 24dB.

F.eks. hvis suben presterer 0dB avrulling ved 80Hz, vil den spille på et nivå som er 12 eller 24 dB lavere enn flat frekvenskurve ved 160Hz (som er oktav høyere) - avhengig av hva du har stilt den inn på.

For å unngå at suben gjør seg gjeldende på frekvenser langt over delefrekvensen, er det vanligvis lurt å velge så bratt avrulling som mulig - d.v.s. 24dB i ditt tilfelle. Men det er bare å prøve seg frem - det koster ingenting.
    Man lærer stadig noe nytt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •