Ikon 6 Mk1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Ikon 6 Mk1

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikon 6 Mk1

Kjøpte meg akkurat disse høyttalerne, jeg bruker de sammen med en H/K HK670. Testa de i butikken sammen med den forsterkeren og syntes det låt utrolig bra, men her hjemme i stua mi funker det ikke.
    Uansett hvor jeg setter de og justerer de så får jeg ikke den fyldige lyden jeg fikk i butikken, har lagt flere tepper på gulvet osv...
    Høyttalerne spiller helt klokkerent, men det blir med det, vil gjerne ha mer varme og bass, og et generellt mer behagelig lyd.
    Noen her inne som kan anbefale evt annen forsterker?
    Vurderer sterkt å bytte inn høyttalerne igjen om ikke gooooofeelingen snart byr seg!

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du spilt de inn enda?
    Noen høyttalere åpner seg veldig etter innspillingstiden, men det kan jo være rommet ditt som gjør at du ikke får den lyden du leter etter.
    Har du prøvd flere plasseringer osv?
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skullis
    Kjøpte meg akkurat disse høyttalerne, jeg bruker de sammen med en H/K HK670. Testa de i butikken sammen med den forsterkeren og syntes det låt utrolig bra, men her hjemme i stua mi funker det ikke.
    Uansett hvor jeg setter de og justerer de så får jeg ikke den fyldige lyden jeg fikk i butikken, har lagt flere tepper på gulvet osv...
    Høyttalerne spiller helt klokkerent, men det blir med det, vil gjerne ha mer varme og bass, og et generellt mer behagelig lyd.
    Noen her inne som kan anbefale evt annen forsterker?
    Vurderer sterkt å bytte inn høyttalerne igjen om ikke gooooofeelingen snart byr seg!
    HK'en er nok synderen, den passer bedre på B&W som trenger mer energi oppover, på Dali IKON blir nok det litt feil.

IKoN6 er forresten er veldig bra høyttaler . Denon er nok en bedre match til disse... spessielt surround reciverene til dem (og yamaha sine) spiller forrykende bra på IKON serien!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det var de samme høyttalerene og elektronikk i HiFi-klubben, og du ikke får samme lyd hjemme, så er det jo rommet som er faktoren.
    Så blir det jo nesten skudd i blinde å gjette på hvilken annen elektronikk og høyttalere som gir samme lyd som HiFi-Klubben fikk med den nevnte sammensetning.

Så i mine ører er første bud her å få rommet til å "ligne" akustisk på HiFi-klubben.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ligne HiFi-Klubbens lokaler noe mer enn det jeg allerede gjør blir en umulighet, stua er i toppetasje og har skråtak og parkettgulv osv... Hos klubben var jo det veggtilvegg teppe over alt og totalt annerledes, burde egentlig skjønt at det ikke kom til å låte på samme måten.
    Men men, hifiklubben er jo veldig greie og har tilbudt meg å bytte de inn igjen.
    Men er litt i tvil, høyttalerne er demomodell og er nok blitt innspilt i butikken. Lurer bare på om jeg burde kjøpe en annen forsterker, vil jeg merke stor forskjell med for eks Thule? eller Denon PMA1500? Eller er simpelthen akustikken i en såpass "naken" stue umulig sammen med IKON?

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hifiklubben selger vel denon og vil sikkert låne deg en forsterker og på den måten muligjøre nok et salg istedenfor at du skal heve kjøpet du allerede har gjort. Det skader ihvertfall ikke å spørre.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Kan i denne sammenheng nevne at jeg her hjemme i min nakne stue, med mye bare vegger i gips, har en del akustikkproblemer.
    Har også jaktet på litt den HiFi-Klubblyden jeg hører der nede når jeg lytter til høyttalere.
    Har i et godt stykke tid nå spillt på Yamaha receiver. Først RX-V1700, så nå RX-V3900.
    I en periode var det Ikon 7 mk1, og nå i sommer fikk jeg fingrene om Mentor 6.

Så kom hallelujahstemningen min på plass her i helgen. (RX-V3900 har jo 7x140Watt. Og jeg bi-ampet Mentorene, så de fikk 2x140Watt hver.)
    Fikk en NAD C275BEE effektforsterker i hus. 2x150Watt.
    Koblet Mentor 6 til effektforsterker, og vips, så fikk jeg den tørre stramme bassen jeg har jaktet på de siste års tid i denne stuen.

Hver gang jeg har hørt på høyttalere hos HiFi-klubben er det nettopp denne effekten de har spillt med. Jeg trodde aldri at den effek-forsterkeren skulle gjøre så stor forskjell her hjemme hos meg.
    Med romkorreksjon så var det give and take. Jeg fikk litt mere av den bassen jeg ønsket, men mistet klarhet i mellomtone og litt diskant.
    I ren Pure-mode var mellomtone og diskant på plass, men bassen alt for svulmende, drønende og upresis.
    Effektforsterkeren tok fullstendig kontroll over bassen. Så nå er det i Pure-mode jeg har den beste lyden i stuen. Og jeg er meget fornøyd.

Så i mitt tilfelle var NAD C275BEE løsningen. Hva som i løsningen i ditt tilfelle vet jeg ikke. Men jeg fikk det i hvertfall bedre etter å ha nærmet meg det utstyret klubben min spiller med.
    Og det er heller ikke et særlig lytterom det står i i min klubb. Det står i selve butikk, kasse og betjeningsområdet. Så 110% sterilt og lytteromsaktig er det ikke. Men klart vegg til veggtepper hjelper stort.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det kan sammenlignes, men det er uansett en erfaring. Jeg kjøpte ikon bakhøyttalerene. Ved å sammenligne disse med mine kef iq9, som jeg har som front, så merker jeg at ikonene er fantastisk detaljerte og en nydelige diskant. Ikke vanskelig å skille instrumentene der i gården. Så jeg vurderte å springe ned å kjøpe de som fronter også. Men nå er jeg litt i tvil nettopp pga de samtidig er veldig bassfattige (snakker ikke dypbass her) eller om det er mellomtonen som er tynn? Har ikke helt begrepene inne. Kef er mye varmere og detaljene i musikken gjemmes mer. Så jeg er fortsatt usikker på om jeg skal bytte på sikt, nettopp pga det trådstarter beskriver.
    Ble dårlig med klare råd her. , men så er jo mine erfaringer ikke helt identisk med ditt problem, selvom det er i samme gate (eller by).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •