Noen som kan anbefale en god DAC? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 100 av 100
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Men det er klart: trenger man noe som kan behandle digitale signaler som stadig flere etterhvert har fått i huset - digital-TV, digitalradio, PC etc. - må man kanskje ty til en ekstern DAC. Med mindre man har en forsterker eller en receiver med digitale innganger og innebygget DAC.
    De fleste kobler vel til med HDMI til receiver eller TV i dag? Noen få bruker kanskje de analoge utgangene på komponentene, så har vi DAC`n som jeg nesten må få lov i denne sammenheng til å kalle ett nisjeprodukt, for spesielt interesserte? Vi må ikke glemme at det skiller kun 2 % i forskjell på receiveren som du har kjøpt på Komplett for 4000 kroner VS super DAC`n til Naim til 21.000.

Her er det noe muffins...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    "Lyttetretthet" er for meg et psykisk fenomen. Knyttet til humør og dagsform, smak og behag, type musikk, arrangement og produksjon, vel så mye som utstyr.

Skal jeg identifisere konkrete årsaker, er jeg nødt til å ha noe å sammenligne med. Og ved direkte sammenligning har det jeg trodde jeg hørte, en tendens til å bli mye mindre håndfast.

Nå har jeg aldri hørt en DAC til 20.000 eller mer -- men jeg ville anta at forskjeller selv da må defineres ved sammenligning. Og at du faktisk har sammenlignet de ulike DACene i samtid, med samme musikk på samme anlegg.
    For meg er ikke lyttetretthet et dagsformfenomen - det er mer knyttet til en snikende langtidsvirkning. Når jeg - som ellers lytter til musikk så å si dagen lang - ikke finner glede i slå på hifi'en. Når jeg begynner å irritere meg over musikkfremførelsen.

Jeg fikk tilfeldigvis anledning til å få en Weiss DAC2 til rundt 20.000 på hjemlån. Med henblikk på å kjøpe den - men jeg ville gjerne teste. Det tok omtrent tre skunder å høre at denne leverte en helt annen vare enn den DACen jeg hadde.

Jeg var "dessverre" dum nok til å prøve Weiss DACen også i mitt anlegg nr. 2 - og dermed var jeg solgt enda en gang. Som konsekvens av det, tok jeg sjansen på å bestille den enda dyrere Weiss DAC1 - jeg har heldigvis en god cash-flow i og med at barna har flyttet ut og står på egne ben rent økonomisk. Da den kom i hus, ble det nytt hakeslepp.

Nå har jeg hatt begge DACene noen måneder - og så langt, er erfaringen at jeg spiller mer musikk enn jegt har gjort noen gang før. Jeg kan nesten ikke få nok.

Lyttetretthet kan muligens også komme av at man blir oppmerksom på hva andre musikkanlegg kan prestere. Sånn sett er det ikke noen billig fordel å ha hifi-venner med topp anlegg. Mersmak kan bli dyrt. Jeg har en del venner som har anlegg i det mange vil kalle referanseklassen. Mangfoldige hundretusen kroner - og topp lytterom. Det er ikke alltid at det blir det samme å komme tilbake til egen stue, da. Det har ikke noe med keep-up-with-the-Joneses å gjøre - men ører som har blitt bortskjemt ved én anledning, har det med ikke å glemme.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er ikke lyttetretthet et dagsformfenomen - det er mer knyttet til en snikende langtidsvirkning. Når jeg - som ellers lytter til musikk så å si dagen lang - ikke finner glede i slå på hifi'en. Når jeg begynner å irritere meg over musikkfremførelsen.

Jeg fikk tilfeldigvis anledning til å få en Weiss DAC2 til rundt 20.000 på hjemlån. Med henblikk på å kjøpe den - men jeg ville gjerne teste. Det tok omtrent tre skunder å høre at denne leverte en helt annen vare enn den DACen jeg hadde.

Jeg var "dessverre" dum nok til å prøve Weiss DACen også i mitt anlegg nr. 2 - og dermed var jeg solgt enda en gang. Som konsekvens av det, tok jeg sjansen på å bestille den enda dyrere Weiss DAC1 - jeg har heldigvis en god cash-flow i og med at barna har flyttet ut og står på egne ben rent økonomisk. Da den kom i hus, ble det nytt hakeslepp.

Nå har jeg hatt begge DACene noen måneder - og så langt, er erfaringen at jeg spiller mer musikk enn jegt har gjort noen gang før. Jeg kan nesten ikke få nok.

Lyttetretthet kan muligens også komme av at man blir oppmerksom på hva andre musikkanlegg kan prestere. Sånn sett er det ikke noen billig fordel å ha hifi-venner med topp anlegg. Mersmak kan bli dyrt. Jeg har en del venner som har anlegg i det mange vil kalle referanseklassen. Mangfoldige hundretusen kroner - og topp lytterom. Det er ikke alltid at det blir det samme å komme tilbake til egen stue, da. Det har ikke noe med keep-up-with-the-Joneses å gjøre - men ører som har blitt bortskjemt ved én anledning, har det med ikke å glemme.
    Og vi kan først som sist meddele at DACene som stod i fra før var var Benchmark. Hyllet som det endelige antall nuller bak komma av talltullingene... RIP...

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Og vi kan først som sist meddele at DACene som stod i fra før var var Benchmark. Hyllet som det endelige antall nuller bak komma av talltullingene... RIP...
    Benchmark'ene mine gjorde jobben her hjemme i tre år, de. Uten lyttetretthet - helt til jeg byttet litt om på oppsettene. Da skjedde det noe - alt henger sammen med alt. Men jeg har fortsatt en Benchmark DAC-1 Pre her hjemme - og den holder mål på PCrommet. Så jeg ville vel ikke erklare noe RIP her - bare si at det hele koker ned til at ting må passe sammen.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi er ganske enige: Ting skal passe og det fremkommer ikke nødvendigvis av å sammeligne SNR.

Det talltullingene ikke tenker på, er at resten av kjeden overhodet ikke kan betegnes som nøytral i det øyeblikk det plasseres i et real-world lytterom. Man blir som Kierkegaard karakteriserte det på fornorsket: Vindblåsere (i det man forsøker at tale)...

Uten at det skal bety at diverse saker låter farvet - forsøk med passiv volumkontroll versus aktiv bekrefter at virkeligheten er mørkere og varmere enn hva man skulle tro...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    De fleste kobler vel til med HDMI til receiver eller TV i dag?
    Vet du, jeg kjenner faktisk bare to mennesker som har surround-anlegg. Alle andre jeg kjenner har stereo.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det gjør det representativt for den norske befolkning??

Hva sier du trådstarter. Har du funnet en god dac etter den uheldige vendingen denne tråden har tatt. Regner med det ikke var en krangletråd du var ute etter når du ønsket forslag til bra og hyggelig prisede dacer
    Sånn har det dessverre blitt med årene her på AV-forum
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan kanskje bruke the audiocritics test med målinger av Benchmark DAC1 HDR som referanse på hva god* DAC skal prestere?

http://theaudiocritic.com/plog/index...Id=40&blogId=1

/OT
    John Meyer i Meyersound forteller om lineære lydsystemer og 'sjit inn/sjit ut' problematikken - Multimedia Gallery : Video and Audio Library

*verken legger til eller trekker fra noe hørbart på lydsignalet

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    kan kanskje bruke the audiocritics test med målinger av Benchmark DAC1 HDR som referanse på hva god* DAC skal prestere?
    Gjerne for meg.

Men andre her vil nok protestere, både mot anmelderens ideal, som er absolutt ingen endring av innkommende lyd, og mot påstanden om at det er tøv å snakke om lydsignatur, siden slikt i virkeligheten dreier seg om avvik fra dette idealet.

Målingene i anmeldelsen gjelder forøvrig bare analog lyd gjennom forforsterker/volumkontroll. Når det gjelder DACen, stoler anmelderen ubetinget på produsentens egne målinger, som ble gjort på en eldre utgave av DACen i 2002.

Newcomer TommyK sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har valget falt på CAMBRIDGE DacMagic.8-)

Gleder meg til å høre forskjell. Pr dags dato bruker jeg kun minijack - rca mellom pc og stereo, så regner med at det bare kan bli bedre.

Takk for alle innspill.:-D

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TommyK
    Da har valget falt på CAMBRIDGE DacMagic.8-)

Gleder meg til å høre forskjell. Pr dags dato bruker jeg kun minijack - rca mellom pc og stereo, så regner med at det bare kan bli bedre.

Takk for alle innspill.:-D
    DacMagic har vært en flott kandidat lenge inntil Arcam kom med sin lille tass, du skulle kjøpt denne siden du får mer for pengene her. Jeg driver litt med hjemmetesting på denne nå. Etter testene å lese skal denne være en del bedre på flere områder. Går ann å bytte den inn vet du.

Disse må vel varmes opp litt så jeg får gi den et par timer med aktiv musikkspilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    DacMagic har vært en flott kandidat lenge inntil Arcam kom med sin lille tass, du skulle kjøpt denne siden du får mer for pengene her.
    Det er vel en litt drøy påstand, så lenge prisen på DacMagic nå er det halve av ARCAMen...

Newcomer TommyK sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    DacMagic har vært en flott kandidat lenge inntil Arcam kom med sin lille tass, du skulle kjøpt denne siden du får mer for pengene her. Jeg driver litt med hjemmetesting på denne nå. Etter testene å lese skal denne være en del bedre på flere områder. Går ann å bytte den inn vet du.

Disse må vel varmes opp litt så jeg får gi den et par timer med aktiv musikkspilling.
    Hmmmmm.....
    Vel, jeg tror jeg slår meg til ro med denne foreløpig.
    Tester den ut og ser om den er noe for meg.
    FInnes noe som heter angrerett, så om jeg føler den mangler litt, er det bare å bytte.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er vel en litt drøy påstand, så lenge prisen på DacMagic nå er det halve av ARCAMen...
    Glem ikke at denne selges til "spottpris" nå da, den kostet 2400 så nyprisen er vel ikke så ulik mellom disse to kandidatene. Det er det jeg sikter til men i følge de som har testet denne så er den hakket vassere enn DacMagic. Jeg tester ut Arcam nå og skal komme med et par kjappe ord om opplevelsen, her blir det kun testet mot min cdspiller.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TommyK
    Hmmmmm.....
    Vel, jeg tror jeg slår meg til ro med denne foreløpig.
    Tester den ut og ser om den er noe for meg.
    FInnes noe som heter angrerett, så om jeg føler den mangler litt, er det bare å bytte.
    +1

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam rDac, en anbefaling.

Litt om rDac fra Arcam, litt morsom informasjon som kommer frem her og den lover veldig bra.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benchmark'ene mine gjorde jobben her hjemme i tre år, de. Uten lyttetretthet - helt til jeg byttet litt om på oppsettene. Da skjedde det noe - alt henger sammen med alt. Men jeg har fortsatt en Benchmark DAC-1 Pre her hjemme - og den holder mål på PCrommet. Så jeg ville vel ikke erklare noe RIP her - bare si at det hele koker ned til at ting må passe sammen.
    Der sa du det - det er derfor noen av oss ser lyset bare ved å bytte høytalerkabler, mens naboen ikke merker en skitt ved å bytte hos seg. Men- dette er ingen kable tråd !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest igjennom denne tråden her så må få si at veldig mange av postene ikke akkurat var til hjelp for trådstarter, heller det motsatte. Vil tørre å påstå at det i perioder var mer en krangel mellom enkelte medlemmer fremfor nyttig info relatert til spørsmål fra trådstarter

Info til trådstarter : Har selv denne DAC som eg kjøpte direkte fra produsent til ca kr 1200,- og må si at eg er veldig fornøyd med denne.:-D
    Den har inngang for USB, Toslink, Coax og RCA
    Link til produsent : Hefei XiangSheng Electronic Co.,Ltd - Display - Products - DAC-01A Multifuctional Decoders/headphone/pre-amplifier

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har fulgt denne tråden litt da jeg er fersk i hva som gjelder ekstern dac.
    Har vert i besittelse av en dacmagic i 3 uker nå. Og sammen med en brukt
    kjøpt nc2100 pre fekk jeg et positivt løft i musikkavspilling.
    Men som noen andre har nevnt i denne tråden, synest jeg det er lyst
    i toppen og litt slitsomt ved enkelte avspillninger.
    Vet ikke om det kan være resten av oppsettet, eller dacmagic. Ser mr.
    Roger Waters har samme eletronikk som meg.Har du eller andre prøvd ut flere
    forskjellige dacèr på nc2100?
    Denne Arcam virker jo spennende uten og koste skjorta.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde ikke DacMagic som lys i toppen - snarere tvert i mot: hos meg låt DacMagic litt ullent.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •