Noen som kan anbefale en god DAC? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 100
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan absolutt anbefale Wyred4Sound DAC-2 (24/192) Bruker denne som pre. mot W4S SX-1000 blokker.
    Kommer på rett i underkant av 10K. Leveres med egen USB driver for Win/MAC.
    Dette settet erstattet Lyngdorf 2200 RP hos meg, og jeg opplever det som mer oppløst og harmonisk og ikke minst lydløst, selv med volum på fult er det 0 sus fra høytalerene. 6moon's har nylig testet denne og gitt den gode kritikker, og det er endelig kommet en forhandler her til lands.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Jeg hadde vel egentlig ikke forventet noe annet... Kan du gi noen eksempler på hva som strider mot din viten?
    Vel, det ser jo ut som om han måler bølger i det som oppgis å være et digitalt lydsignal. Det gir svært lite mening for meg.

Hans manglende evne til å uttrykke seg språklig har jeg alt nevnt -- mye kan skyldes at han ikke behersker engelsk, men det er foruroligende at han åpenbart ikke vet hva en grunnleggende forkortelse som S/PDIF står for, og hvordan det skrives. Han skiller mellom "SP/DIF" og optisk, og vet tilsynelatende ikke at optiske forbindelser faktisk bruker nettopp S/PDIF. Annet av det han skriver om TOSlink er ting som gjentas i mange "audiofile" sammenhenger, men som jeg aldri har sett bekreftet i mer seriøs sammenheng.

Tror jeg stopper der...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men utifra mine siste opplysninger så bør folk kjøpe de billigste DAC`s de kommer over, da det er kun 2% forskjell i ytelsesforhold som skiller disse mot de dyreste. Så hvorfor kjøpe en NAIM DAC til 21.000 kroner når du kan kjøpe DacMagic til under 2000 kroner?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men utifra mine siste opplysninger så bør folk kjøpe de billigste DAC`s de kommer over, da det er kun 2% forskjell i ytelsesforhold som skiller disse mot de dyreste. Så hvorfor kjøpe en NAIM DAC til 21.000 kroner når du kan kjøpe DacMagic til under 2000 kroner?
    Nå vet ikke jeg hvor du får dine "opplysninger" fra -- men lydfolk jeg vet om hevder faktisk at en M-Audio Transit gjør en akkurat like god konverteringsjobb som en DAC til 10.000. Selv innenfor hi-fi-kretser hevder mange at en Gigawork DAC til noen hundrelapper (uten kabinett) gjør det samme.

Sjansen er vel stor for at det er med DACer som med mye annen hi-fi-elektronikk: At forskjellene ligger i lydkarakter, og ikke i -kvalitet...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Vel, det ser jo ut som om han måler bølger i det som oppgis å være et digitalt lydsignal. Det gir svært lite mening for meg.
    Det er akkurat det som er poenget hans, ett digital signal skal være så firkanta som overholde mulig. Hvis du ser på målingene han har gjort er det forskjeller, ganske store forskjeller, hvor blandt annet Toslink signalet er blandt de dårligste.

Hans manglende evne til å uttrykke seg språklig har jeg alt nevnt -- mye kan skyldes at han ikke behersker engelsk, men det er foruroligende at han åpenbart ikke vet hva en grunnleggende forkortelse som S/PDIF står for, og hvordan det skrives. Han skiller mellom "SP/DIF" og optisk, og vet tilsynelatende ikke at optiske forbindelser faktisk bruker nettopp S/PDIF. Annet av det han skriver om TOSlink er ting som gjentas i mange "audiofile" sammenhenger, men som jeg aldri har sett bekreftet i mer seriøs sammenheng.

Tror jeg stopper der...
    Fyren er vel polsk, har kanskje ikke brukt stavekontroll på forskningen sin men jeg har tatt meg tiden til å lese en del av det som han har skrevet, det er tungt stoff for meg, men forståelsen økte og jeg skjønner at transport faktisk har noe for seg.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjansen er vel stor for at det er med DACer som med mye annen hi-fi-elektronikk: At forskjellene ligger i lydkarakter, og ikke i -kvalitet...
    Men..: Vil ikke forskjellig "karakter" egentlig være et avvik fra begrepet "nøytralitet" - noe som jo gjerne blir brukt som et kvalitetsparameter med tanke på overføringsnøyaktighet?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg hvor du får dine "opplysninger" fra -- men lydfolk jeg vet om hevder faktisk at en M-Audio Transit gjør en akkurat like god konverteringsjobb som en DAC til 10.000. Selv innenfor hi-fi-kretser hevder mange at en Gigawork DAC til noen hundrelapper (uten kabinett) gjør det samme.

Er det noe problem da? Det er jo bare å bevise dette så kan jo industrien veltes lett?

Hvordan kan Geir Nordby konkludere slik han gjør i denne artikkelen med produkter som er kjent for de fleste? Musikalsk High-end fra PC-en - Lyd og Bilde

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat det som er poenget hans, ett digital signal skal være så firkanta som overholde mulig.
    Poenget mitt er at det sannsynligvis bare er tull å måle et digitalt signal på den måten.

Skal det være noe poeng i å måle, må man faktisk måle noe som har betydning i den aktuelle sammenhengen.

men jeg har tatt meg tiden til å lese en del av det som han har skrevet, det er tungt stoff for meg, men forståelsen økte og jeg skjønner at transport faktisk har noe for seg.
    Det han skrev om saker jeg vet noe om, er sprøyt. Etter som dette faktisk er en del av det fagområdet han beskjeftiger seg med, antar jeg da inntil videre at det han skrev som jeg ikke skjønner noe av, også i beste fall er litt på kanten.

Stavekontroll kan ellers ikke gjøre stort når problemet er manglende forståelse av begreper.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe problem da? Det er jo bare å bevise dette så kan jo industrien veltes lett?
    Yeah, right... Det ser vi jo klart i kabelsaken...

Hvordan kan Geir Nordby konkludere slik han gjør i denne artikkelen med produkter som er kjent for de fleste?
    Ja, jeg har ofte lurt veldig på hvordan både Nordby og andre hi-fi-skribenter kan konkludere som de gjør...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, vel - det kommer an på resten av anlegget og ørene som hører. Jeg har prøvd DacMagic i mine to hovedanlegg, og der falt den helt gjennom. Lyttetrettheten trengte seg på fortere enn jeg rakk å sette meg til rette i godstolen. Den kunne til nød passere i mitt lille anlegg nr. 3 på PC-rommet - men da savnet av en hodetelefonutgang meldte seg for alvor, fikk DacMagic reisepass.

Jeg har nå endt opp med to Weiss DACer i hovedanleggene mine. Den ene til rundt 20.000 kroner og den andre ikke langt unna tre ganger så dyr. Det er mulig at forskjellen i ytelsesforhold bare er 2% - hva vet vel jeg om slikt? - men ørene mine er begeistret, og lytting til musikk har fått en helt annen dimensjon. Men det er hos meg, det. Jeg gjentar til det kjedsommelige at noen ganger er en ekstern DAC helt bortkastede penger. Andre ganger representerer den et røverkjøp av en prikk over i'en.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er at det sannsynligvis bare er tull å måle et digitalt signal på den måten.

Skal det være noe poeng i å måle, må man faktisk måle noe som har betydning i den aktuelle sammenhengen.

Hvorfor er det tull å måle ett digitalt signal? Hvordan skal ett digitalt signal måles da? Jeg stiller ikke disse spørsmålene for å kverrulere bare for å ha det klart.

Det han skrev om saker jeg vet noe om, er sprøyt. Etter som dette faktisk er en del av det fagområdet han beskjeftiger seg med, antar jeg da inntil videre at det han skrev som jeg ikke skjønner noe av, også i beste fall er litt på kanten.

Stavekontroll kan ellers ikke gjøre stort når problemet er manglende forståelse av begreper.
    Vel så helt på trynet kan det ikke være når det finnes mange som bruker "tweakene" hans.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jeg gjentar til det kjedsommelige at noen ganger er en ekstern DAC helt bortkastede penger. Andre ganger representerer den et røverkjøp av en prikk over i'en.
    Da skulle jeg gjerne ha visst fasiten, når skal du sette inn en DAC? Hva slags kriterier må ligge i bunn for å forsvare kjøp av DAC?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Lyttetrettheten trengte seg på fortere enn jeg rakk å sette meg til rette i godstolen.
    "Lyttetretthet" er for meg et psykisk fenomen. Knyttet til humør og dagsform, smak og behag, type musikk, arrangement og produksjon, vel så mye som utstyr.

Skal jeg identifisere konkrete årsaker, er jeg nødt til å ha noe å sammenligne med. Og ved direkte sammenligning har det jeg trodde jeg hørte, en tendens til å bli mye mindre håndfast.

Nå har jeg aldri hørt en DAC til 20.000 eller mer -- men jeg ville anta at forskjeller selv da må defineres ved sammenligning. Og at du faktisk har sammenlignet de ulike DACene i samtid, med samme musikk på samme anlegg.

Newcomer Xqisit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skulle jeg gjerne ha visst fasiten, når skal du sette inn en DAC? Hva slags kriterier må ligge i bunn for å forsvare kjøp av DAC?
    Jeg kan slenge meg på denne litt mindre kranglete måten å spørre på og lure på det samme.

Dette er en interessant diskusjon, men føler det mangler litt facts her og der fra flere hold. Vrient for oss som vil lære, men ikke helt vet hva som blir konklusjonen, for det må vel være en fasit et sted

Bøyer meg for kunnskapen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er to-delt:
    -Pragmatikeren vil svare at du bør låne/teste og avgjøre på selvstendig og subjektivt grunnlag om det er verdt merkostnaden.
    -Talltullingen vil hevde at en enkel sammenligning av THD og S/N-ratio gir deg svaret. Antallet nuller bak komma gir svaret.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det tull å måle ett digitalt signal?
    Det er ikke tull å måle et digitalt signal. Men da må det måles som et digitalt signal. For meg ser det ut som om han har målet det som et analogt signal.

Men dette gidder jeg ikke å diskutere mer, før noen som faktisk vet noe om saken melder seg på i diskusjonen.

Vel så helt på trynet kan det ikke være når det finnes mange som bruker "tweakene" hans.
    Det finnes mange som henger høyttalerkablene på små stativer også, eller bruker grønn tusj på CD-platene...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Svaret er to-delt:
    -Pragmatikeren vil svare at du bør låne/teste og avgjøre på selvstendig og subjektivt grunnlag om det er verdt merkostnaden.
    -Talltullingen vil hevde at en enkel sammenligning av THD og S/N-ratio gir deg svaret. Antallet nuller bak komma gir svaret.
    fant ikke løsningen i noen av svarene

Om jeg finner ut at det var verdt merkostnaden, og forklarer hvorfor så kommer Talltullingen og knuser drømmene mine og forteller meg hvor skapet skal stå.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fant ikke løsningen i noen av svarene

Om jeg finner ut at det var verdt merkostnaden, og forklarer hvorfor så kommer Talltullingen og knuser drømmene mine og forteller meg hvor skapet skal stå.
    Svaret er: Gi **** i talltullingen.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - den fasiten skulle jeg gjerne også ha hatt. Jeg tror dessverre at man ikke kommer unna det å prøve i eget anlegg. Jeg har hatt mine DACer rundt på besøk hos familie, venner og kjente - og veldig ofte satt vi alle igjen med et stort "tja?". Noen ganger, derimot.... Det er små forskjeller - du har nevnt tallet 2% - men noen ganger er disse små prosentene helt avgjørende.

I et typisk budsjettanlegg, vil jeg gjette på at en separat DAC ikke er strengt tatt nødvendig. En grei CD/DVD/BD-spiller vil være grei nok for de aller fleste. En god venn av meg kjører signalene analogt fra Squeezebox inn på hifien sin. Uhørt for mange hifi-freaker - og jeg var da også innom hos ham med en av mine DACer for å overbevise ham om at dette var noe han trengte. Én liten hake, bare: verken han eller jeg hørte den aller minste forskjell som det var verdt å betale ekstra kroner for.

Men det er klart: trenger man noe som kan behandle digitale signaler som stadig flere etterhvert har fått i huset - digital-TV, digitalradio, PC etc. - må man kanskje ty til en ekstern DAC. Med mindre man har en forsterker eller en receiver med digitale innganger og innebygget DAC.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke tull å måle et digitalt signal. Men da må det måles som et digitalt signal. For meg ser det ut som om han har målet det som et analogt signal.

Men dette gidder jeg ikke å diskutere mer, før noen som faktisk vet noe om saken melder seg på i diskusjonen.

Det finnes mange som henger høyttalerkablene på små stativer også, eller bruker grønn tusj på CD-platene...
    Slik jeg tolker ditt svar har du ikke lest mye i artikkelen, hvertfall ikke sett på bildene, har du sett på de andre eksemplene?

Dette er absolutt ikke analogt, selv om toslinken kunne se ut som det pga en sinnsyk "rise time"

Her er det ingen tvil om at vi har med ett digitalt signal å gjøre med.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •