Noen som kan anbefale en god DAC? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 100
    Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Løsningen vedr. Arcam-DACen ligger i Hifi-klubbens 30-dagers returett. Prøv og lytt. Enkelt og greit. Oppstår det støy, så er jo saken klar. Hvis ikke, så er det det lydmessige man vurderer.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det "gir ikke mer støy"; det kan føre til støyproblemer.

Det er flere linker på forumet her, og på andre fora, der folk klager over støy med PC koblet til musikkanlegg. Bare å søke.

Koaks er vanligvis ikke noe tema her; valget står vanligvis mellom USB og optisk. Men koaks er naturligvis også en metallforbindelse som kan overføre elektrisk støy.
    Godt å lese at din konklusjon er nyansert og gitt med forbehold. Linker finnes begge veier, så jeg var interessert hva som gjorde deg så overbevist. Men, siden du åpner for at TOS-link ikke alltid er best, så kan vi la det ligge.

Coax: Selvsagt er coax vanlig. Spesielt når man bruker CD / DVD-spiller som kilde til DAC...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ingenting her i verden kan sies med 100% sikkerhet.

Men hvorfor leser du ikke litt om digital lydteknologi, et sted der de som skriver vet hva det dreier seg om og ikke bare spekulerer på sviktende grunnlag, heller enn å kverulere med meg om dette?
    Hehehe....
    Audiofili har ikke bare om å sitte å lese Fidelity, Stereophile, Hifi News ol...
    Det har litt med å bruke ørene og.

Og jeg kan min del om det som har med digital lydteknologi.
    Om ikke dyptpløyende, så vet jeg iallefall hva som fungerer for min del

Hadde du ikke vært så bastant så hadde jeg heller ikke gidda å krangle med deg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Godt å lese at din konklusjon er nyansert og gitt med forbehold. Linker finnes begge veier, så jeg var interessert hva som gjorde deg så overbevist.
    Nå må jeg innrømme at jeg ikke forstår hva du snakker om.

Støy er et mulig problem når en datamaskin kobles til et musikkanlegg.

Dette betyr ikke at alle opplever støyproblemer.

Det blir foreslått her å kjøpe rDAC'en og evt returnere den om man opplever støy. Men datamaskiner er kortlivede. Om du ikke får støy med din nåværende PC, har du ingen garanti for en støyfri forbindelse med USB når du bytter den ut om et år.

Selvsagt er coax vanlig. Spesielt når man bruker CD / DVD-spiller som kilde til DAC...
    Det er ikke CD/DVD-spillere vi snakker om her. Vi snakker om datamaskiner.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hehehe....
    Audiofili har ikke bare om å sitte å lese Fidelity, Stereophile, Hifi News ol...
    Det har litt med å bruke ørene og.
    Det er definitivt ikke i de bladene du finner saklig informasjon om tekniske forhold rundt hi-fi...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke CD/DVD-spillere vi snakker om her. Vi snakker om datamaskiner.
    Nei, kjære Fahnsen, Vi snakker om DAC. Ref. trådens tittel.

Korttidshukommelse refresh:

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen 19:38 den 17. september
    Nå må jeg innrømme at jeg ikke forstår hva du snakker om.
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen 19:08 den 17. september
    Det "gir ikke mer støy"; det kan føre til støyproblemer.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er definitivt ikke i de bladene du finner saklig informasjon om tekniske forhold rundt hi-fi...
    Gjett hvorfor jeg nevnte dem

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, kjære Fahnsen, Vi snakker om DAC. Ref. trådens tittel.
    Du siterte et av mine innlegg, og kommenterte dette. Da må du nesten forholde deg til hva jeg skriver i det innlegget.

rDAC er sikkert utmerket i mange sammenhenger -- men til PC-bruk er du henvist til å bruke USB og tredjeparts driver om du vil spille FLAC uten nedsampling. Har du en PC med jordingsproblemer, vil du oppleve støy.

Og ikke nevnt så langt: Så lenge ikke ARCAM eller noen andre lager en USB-driver til Mac, gir rDAC faktisk ikke Mac-brukere noen løsning for filer med samplingsfrekvens over 48 kHz i det hele tatt.

Dette er vesentlig informasjon som potensielle DAC-kjøpere bør få med seg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Og ikke nevnt så langt: Så lenge ikke ARCAM eller noen andre lager en USB-driver til Mac, gir rDAC faktisk ikke Mac-brukere noen løsning for filer med samplingsfrekvens over 48 kHz i det hele tatt.
    Det finnes fullgode alternativer via FW. Ikke mange, men de finnes, så konlusjonen din isolert til Arcam er korrekt men ikke på generelt DAC / Mac.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det sånn at jeg har stor respekt for deres faglige nivå også. Iallefall mtp det som har med det journalistiske og enkeltes store kunnskap når det gjelder produkter.

Men man kan heller ikke bare basere ting på en formell man har lest en plass. Det beste er vel å lese reportasjer om produsenten, hvor han forklarer tanken bak produktene ol.]

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes fullgode alternativer via FW. Ikke mange, men de finnes, så konlusjonen din isolert til Arcam er korrekt men ikke på generelt DAC / Mac.
    Jeg skriver eksplisitt om ARCAM rDAC.

Men for å være litt generell et øyeblikk:

Det er heller ikke noe problem å kjøre 24 bit/96 kHz via USB fra Mac -- man får slike løsninger for godt under 1.000-lappen. Men de innebærer bruk av egen driver.

Så å si alle nye DACer til tilsvarende pris, har også mulighet til minst 96 kHz via TOSlink. Det er dette som gjør ARCAMs valg så ubegripelig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bunn og grunn er det trådstarter som må definere behovet. Dette med behovskompabilitet er selvsagt numero uno. Dernest ønsker man god lyd. I så måte kommer ting som analogt utgangstrinn, implemetering og strømforsyning også inn i bildet. Meningsløst å diskutere den isolerte ytelsen til R137, men sluttproduktet henvender seg til ørene. Der har Arcam levert i tiår, og jeg ser ingen grunn til at de ikke fortsatt har orden i sysakene.

Btw: Hva slags musikk finnes i 96kHz? (Jeg er fortsatt på CDplate-nivå hva format angår, og er ikke oppdatert). Bare obskuriteter?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Hva slags musikk finnes i 96kHz? (Jeg er fortsatt på CD-plate nivå hva format angår, og er ikke oppdatert). Bare obskuriteter?
    Linn Records og andre selger nye innspillinger i 24 bits/96 kHz FLAC som nedlastning fra nettbutikk. Mest klassisk.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er sikkert greit å ha muligheten selv om ikke behovet er prekert akkurat nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Toslink under scopet.

Sitat av han gjorde målingen "That square directly from Toslink receiver is bad bad bad. It is a miracle the DAC reads and understands this crap"

Støyfordelen det diskuteres her er kun som isolator, ikke i kvaliteten i signalet, der finnes det andre som er mye bedre. For dem som er interessert kan lese om emnet her: CD_transport_DIY

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Toslink under scopet.

Sitat av han gjorde målingen "That square directly from Toslink receiver is bad bad bad. It is a miracle the DAC reads and understands this crap"

Støyfordelen det diskuteres her er kun som isolator, ikke i kvaliteten i signalet, der finnes det andre som er mye bedre. For dem som er interessert kan lese om emnet her: CD_transport_DIY
    Fair enough - det er mulig at enkelte DACer sliter med slike firkantpulser. Min erfaring er at ganske mange DACer ikke har noen problemer i det hele tatt. Broren min var veldig i tvil om han skulle velge koaks eller optisk fra Squeezebox til sin Benchmark DAC-1 - så jeg stilte opp for å forvirre ham etter beste evne. Han endte opp med ganske konsekvent å utpeke optisk som det som ga best lyd - i hans ører, vel å merke. Og optisk ble det. Selv har jeg aldri vært i stand til å høre forskjeller med mine DACer. Vel jeg TROR at jeg hører forskjell - men vi snakker myntkastpålitelighet her.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toslink under scopet.

Støyfordelen det diskuteres her er kun som isolator, ikke i kvaliteten i signalet, der finnes det andre som er mye bedre. For dem som er interessert kan lese om emnet her: CD_transport_DIY[/QUOTE]

det er vell ikkje toslink direkte som skaper det signalet der...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Toslink under scopet.

Hva er målt her? Har det i det hele tatt noen relevans?

Fyren som har skrevet artikkelen kan ikke uttrykke seg språklig, og roter sammen helt grunnleggende begreper. Han kan naturligvis være et ensporet teknisk geni som mangler elementær kunnskap på andre områder... Men inntil noen med fagkunnskap kan bekrefte dette, tillater jeg meg å tvile...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Toslink under scopet.

det er vell ikkje toslink direkte som skaper det signalet der...[/QUOTE]

vel, han skriver så...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er målt her? Har det i det hele tatt noen relevans?

Fyren som har skrevet artikkelen kan ikke uttrykke seg språklig, og roter sammen helt grunnleggende begreper. Han kan naturligvis være et ensporet teknisk geni som mangler elementær kunnskap på andre områder... Men inntil noen med fagkunnskap kan bekrefte dette, tillater jeg meg å tvile...
    Jeg hadde vel egentlig ikke forventet noe annet... Kan du gi noen eksempler på hva som strider mot din viten?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •