Noen som kan anbefale en god DAC? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 100
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Om du mener apparatet som sender ut de digitale signalene, har det ingenting å si -- enten det er en CD-spiller til 15.000 eller en DVD-spiller til 1.000, en PC, en digital iPod-dock til 1.000 eller flere tusen. Digitale signaler er digitale signaler, og DACen avgjør lyden. Drivverk innvirker ikke på lyden når informasjonen er digital og bufres i DACen (i motsetning til med en gammeldags platespiller, der både hastighetsavvik og støy/vibrasjoner fra drivverket kan gi hørbare utslag).
    MAO så er det beste kjøpet ett billig driverk, spiller ingen rolle hva det er, bare det greier å rotere plata og har en laser som leser 1 og 0, kombinert med en god DAC? Og hva er en god DAC?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hva du mener med "lydkilde".

Om du mener apparatet som sender ut de digitale signalene, har det ingenting å si -- enten det er en CD-spiller til 15.000 eller en DVD-spiller til 1.000, en PC, en digital iPod-dock til 1.000 eller flere tusen. Digitale signaler er digitale signaler, og DACen avgjør lyden. Drivverk innvirker ikke på lyden når informasjonen er digital og bufres i DACen (i motsetning til med en gammeldags platespiller, der både hastighetsavvik og støy/vibrasjoner fra drivverket kan gi hørbare utslag).
    Ikke for å være trass eller noe, men det er en sannhet med modifikasjoner.

Har selv hatt en Audio Note DAC i besittelse en stund og hatt en masse drivverk på besøk: spesielt etter at Pink Triangle-drivverket tok kvelden.

Min erfaring her var at:
    1. Uten tvil Pink Triangle! Null støy eller fnidder.
    Malte alt på en svart bakgrunn og ga en meget god dybdefølelse.
    2. Nåværende: En PD-06 fra Pioneer. Ett beist av en spiller.
    Har mye av egenskapene til PT, men savner den totale "stillheten"
    3. Onkyo DVD. God avlesning og musikalsk. Men var mere 2D pga. litt støy
    4. En eldre Phillips spiller jeg brukte en kort periode og som var close med Onkyo'en som jeg da brukte. Noe mere brukervennlig enn onkyoen så den ble brukt som drivverk.
    Ble konka ut av Pioneer etter at 2 forum medlemmer (Yggdrasill og TO) konkluderte det samme som jeg.
    5. Harman/Kardon DVD
    6. Verste var en 12år gammel Sony DVD. Ikke verdt å skrive om.

Har masse med hvilken støy som kommer igjennom.
    Billigste løsning her er uten tvil toslink. Veldig grei i den forstand at den ikke fører støy som det en coax føring gjør. Personlig er jeg litt tvilende til optisk fordi at det krever at signalet blir konvertert flere ganger:

optisk-elektrisk-optisk-elektrisk-analog;
    mens en coax-kobling er enklere:
    optisk-elektrisk-analog.

Det er ikke noe absolutt svar egentlig. Enkelte dac'er gjør liten forskjell på drivverk, mens andre...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Det er ikke noe absolutt svar egentlig. Enkelte dac'er gjør liten forskjell på drivverk, mens andre...
    Det er med drivverk som med kabler: Noen hører forskjell; andre gjør det ikke...

Personlig er jeg litt tvilende til optisk fordi at det krever at signalet blir konvertert flere ganger
    Signalet blir ikke konvertert. Signalet er det samme over optisk kabel, som over koaks. Forskjellen er at det blir sendt som lysimpulser i stedet for som elektriske impulser.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke Audio Note kjent for å være noe kresen på kilde?

En meget respektert entusiast brukte jo i årevis digital ut fra en dvd spiller han kjøpte på Coop eller Rema1000 som kilde.
    Ellers, her er en test av noen dacs.
    HIFI4ALL.DK | Anmeldelser | DAC Stortest

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg eid DacMagic og Hegel HD10. Begge er utmerkede i sine respektive prisklasser. HD10 (som jeg nå eier) er definitivt den beste av disse to (og, naturligvis, den dyreste). Det kommer vel bare an på hvor mye du er villig til å betale. Er budsjettet stramt, er DacMagic veien å gå. 2400 kroner er vel prisen på nå.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet blir ikke konvertert. Signalet er det samme over optisk kabel, som over koaks. Forskjellen er at det blir sendt som lysimpulser i stedet for som elektriske impulser.
    Det er ikke riktig...
    Har sjekket litt rundt og det går som jeg anviste...
    Forruten du vet noe jeg ikke vet?

Stemmer det Niels.. Hvis du sjekker på bla. Audio Note's venneside på HIfisentralen så er det flere som erfarer akkurat det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke riktig...
    Har sjekket litt rundt og det går som jeg anviste...
    Naturligvis sitter det en dings i den ene enden som omgjør elektriske impulser til lys, og en i den andre enden som omgjør lyset til elektriske impulser igjen.

Men dette er ikke en konvertering av signalet. Signalet er det samme, fullstendig uforandret, hele veien. Både optisk og koaks sender enere og nuller i henhold til Sony/Philips Digital Interconnect Format.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok puttet sparepengene i en Arcam rDAC til 3000,- hvis det var meg og tilkoblingsmulighetene holder til formålet.

-Johan

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Jeg ville nok puttet sparepengene i en Arcam rDAC til 3000,- hvis det var meg og tilkoblingsmulighetene holder til formålet.
    Det forutsetter at man ikke ønsker å spille FLAC-filer fra PC uten fare for elektrisk støy...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tenker du på her. Er det indikasjoner på at man får PC-problemer mot rDac fra enhver overføring?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hva tenker du på her. Er det indikasjoner på at man får PC-problemer mot rDac fra enhver overføring?
    Jeg tenker på begrensningen til 48 kHz på TOSlink-inngangen.

De FLAC-filene jeg kjøper, har en sampling rate på 96 kHz. Det samme gjelder ALAC.

TOSlink er den beste måten å koble datamaskinen til musikkanlegget på, fordi det eliminerer muligheten for elektrisk støy.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naturligvis sitter det en dings i den ene enden som omgjør elektriske impulser til lys, og en i den andre enden som omgjør lyset til elektriske impulser igjen.

Men dette er ikke en konvertering av signalet. Signalet er det samme, fullstendig uforandret, hele veien. Både optisk og koaks sender enere og nuller i henhold til Sony/Philips Digital Interconnect Format.
    For å være picky... To convert = konvertere/omgjøre

Så det vil si at hvis du kjører i gjennom 10 eller la oss si 100 slike sirkler så skal det ikke skje en degradering av signalet?

I teorien stemmer det, men ofte samsvarer ikke teorien med praksis.
    Og om det er en teori så er den ikke spesielt ok, feil kan også skje her og jeg tviler på at lampen eller er så presis? Eller?

Teorien sier at for hvert ledd ett signal må gjennom så skjer det en forandring. Iallefall har min erfaring med konstruksjoner tilsagt at det enkleste er ofte det beste.
    Nesten som man stiller opp 100 personer og sier en setning til en som skal si det videre til neste. Du kan nesten være sikker på at resultatet vil være ett annet

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TOSlink er den beste måten å koble datamaskinen til musikkanlegget på, fordi det eliminerer muligheten for elektrisk støy.
    Nja. Du mener vel elektrisk isolasjon av komponentene? Ørten tråder om at overføring via TOS-link eller coax er begge digitale, og sånn sett egentlig ikke skal ha lydmessige forskjeller.

Finnes det målinger som underbygger at TOS-link er best?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være picky... To convert = konvertere/omgjøre
    Meningen ligger ikke i ordet, men i måten vi bruker det på...

Så det vil si at hvis du kjører i gjennom 10 eller la oss si 100 slike sirkler så skal det ikke skje en degradering av signalet?
    Det skjer ingen "degradering" av digitale signaler; de er korrekte eller ikke korrekte. Om et digitalt signal blir for svakt eller inneholder kritiske feil, er virkningen dramatisk: Lyden blir redusert til skurring, eller forsvinner helt.

Uansett kjøres det ikke hverken 10 eller 100 slike "sirkler"; det kjøres 1.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meningen ligger ikke i ordet, men i måten vi bruker det på...

Det skjer ingen "degradering" av digitale signaler; de er korrekte eller ikke korrekte. Om et digitalt signal blir for svakt eller inneholder kritiske feil, er virkningen dramatisk: Lyden blir redusert til skurring, eller forsvinner helt.

Uansett kjøres det ikke hverken 10 eller 100 slike "sirkler"; det kjøres 1.
    Men kan ikke sender eller mottaker gjøre feil? Lysbrytning?

Ingen formater er ufeilbarlige....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja. Du mener vel elektrisk isolasjon av komponentene? Ørten tråder om at overføring via TOS-link eller coax er begge digitale, og sånn sett egentlig ikke skal ha lydmessige forskjeller. USB derimot...
    Jeg mener det jeg skriver: At en optisk kabel eliminerer muligheten til elektrisk støy. Det er selvfølgelig fordi den isolerer apparatene fra hverandre.

DACers USB-inngang har ofte en begrensning til 16 bits/48 kHz (CD-kvalitet), mens S/PDIF (koaks eller TOSlink) gjerne mottar 24 bits med 96 eller 192 kHz sampling. Her skiller rDAC seg ut; positivt for USB (så sant man har en Windows-PC med ASIO-driver); negativt for TOSlink.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan ikke sender eller mottaker gjøre feil? Lysbrytning?
    I teorien, kanskje. Ikke i praksis.

Du kan jo tenke litt over hva tallene i de digitale spesifikasjonene egentlig betyr:

Sampling rate på 44,1 kHz betyr (for å si det banalt) at det hentes ut informasjon om lydbildet 44.100 ganger pr sekund. 96 kHz betyr at det hentes ut informasjon 96.000 ganger i sekundet.

Hvor mye tror du det betyr om det glipper en gang eller to?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det jeg skriver: At en optisk kabel eliminerer muligheten til elektrisk støy. Det er selvfølgelig fordi den isolerer apparatene fra hverandre.
    Jeg betviler ikke at du mener det du skriver, og med din fokus på målinger og signifikans: Har du en kilde som underbygger at TOS-link gir de facto mindre støy som overføring enn coax?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien, kanskje. Ikke i praksis.
    Svært så bastant da...
    Kan du si dette med en 100% sikkerhet da?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betviler ikke at du mener det du skriver, og med din fokus på målinger og signifikans: Har du en kilde som underbygger at TOS-link gir de facto mindre støy som overføring enn coax?
    Det "gir ikke mer støy"; det kan føre til støyproblemer.

Det er flere linker på forumet her, og på andre fora, der folk klager over støy med PC koblet til musikkanlegg. Bare å søke.

Koaks er vanligvis ikke noe tema her; valget står vanligvis mellom USB og optisk. Men koaks er naturligvis også en metallforbindelse som kan overføre elektrisk støy.

Svært så bastant da...
    Kan du si dette med en 100% sikkerhet da?
    Nei, ingenting her i verden kan sies med 100% sikkerhet.

Men hvorfor leser du ikke litt om digital lydteknologi, et sted der de som skriver vet hva det dreier seg om og ikke bare spekulerer på sviktende grunnlag, heller enn å kverulere med meg om dette?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •