Hegel H100 med pc som spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hegel H100 med pc som spiller?

venter på en Hegel H100, lurer på hvordan lyden er siden h100 har koverter. er det noe spesielle usb kabler som er bedre en andre? og så lurer eg på om det er noe forskjell på å det i flack en mp3. siste eg lurer på er det noen dockingstation som har signalet ut i usb- ellers er vel hele meningen vekke med en doc?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB er beregnet på tilkobling av datamaskiner. Har ikke hørt om docker som kan kobles til slik. USB-tilkobling for iPod-docker på forsterkere, aktive høyttalere o.l. er vanligvis bare for lading av iPod'en.

I alle fall for noen måneder siden var det bare to docker som tok signalet digitalt fra iPod: en fra Onkyo og en (dobbelt så dyr) fra Wadia. Begge har vanlige S/PDIF-utganger (optisk og koaks).

Kabelen er fullstendig uten betydning for digitale signaler, så lenge den holder visse minstemål og er hel.

Metallkabler mellom datamaskin og musikkanlegg kan imidlertid gi elektrisk støy. Derfor er det bedre med optisk kabel, enn med USB eller koaks.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var det eg tenkte ang docking, men må vel være bedre med en usb på hegel siden utgangen er laget for det og tar over som lydkort sånn som eg har forstått? på andre forstrekere er enig med det du sier kan være hegel kommer på markedet med en dock til ipod? noen som vet?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fahnsen sagde han ikke hadde hørt om noen dock med usb....
    Ellers, hvorfor vil du bruke iPod som kilde til en Hegel H100? Er det ikke bedre å bruke pc`en og evt. en Airport Express trådløst? Den har digital utgang som du kan koble til hegel. Eller om din pc har optisk ut kan du jo bruke det.

Ellers, her er litt docks, ikke alle med digital ut dog, der er sikkert fler derute, du kan jo søke selv: iPod-tilbehør kan du kjøpe her | Hi-Fi Klubben

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja er nok den som blir mest brukt, har fjernkontroll til pcen så er ikke noe problem der, men altid kjekt å ha hvis noen med en ipod kommer og vil spille av noe musikk

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har hørt på en hegel koblet opp mot pc?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg brukte så og si bare Hegel-100 som avspiller av lyd fra PC, funker kanon bra. Men bruker den ikke akkurat nå siden eg bruker noen andre forsterkere til film bruk, så blir så mye kobling frem og tilbake av høyttalerkabler om eg skal bruke begge. Venter på en switch.. Bruker Onkyo 807->Rotel RB1092 nå, og med Hegelen så var det bedre lyd på musikk i stereo fra PC. Så Hegelen vil drive høyttalerene i stereo om ikke så lenge igjen.

Men har ikke merket noe til støy over usb kabelen hvertfall, kjøpte meg en 3m kabel på class ohlson for en billig peng. Så kjør på, håper du blir like fornøyd som oss andre med Hegel

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    satser på åbli fornøyd, får den i dag. ganske ok hvis du kan ha litt lengde på kabelen da kan pc brukes mens eg hører på musikk. vet du om det er noe forskjell på flack format vs mp3?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke koble iPod til pc og da bruke digitalt ut fra pc?
    Flac vs. mp3? Flac er en 100% kopi av en cd, mp3 er lossy, altså komprimert, og du kan aldrig få tilbake originalen. ITunes eller iPod tar ikke flac.
    Skal du ha best mulig kvalitet bruker du Lossless ripping, Apple Lossless hvis du har iTunes, og siden du har iPod bruker du sikkert dette allerede jo.
    Der er absolutt ingen vits i å rippe til mp3 medmindre du har veldig liten harddisk da, du får dårligere kvalitet på lyden, og må du rippe til mp3 da bruk hvertfald 320 kbps.
    Du kan jo se rippe tråden der er klistret øverst på forum her, den er laget av knutinh. http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html da slipper vi repetere så mye..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvorfor ikke koble iPod til pc og da bruke digitalt ut fra pc?
    Flac vs. mp3? Flac er en 100% kopi av en cd, mp3 er lossy, altså komprimert, og du kan aldrig få tilbake originalen. ITunes eller iPod tar ikke flac.
    Skal du ha best mulig kvalitet bruker du Lossless ripping, Apple Lossless hvis du har iTunes, og siden du har iPod bruker du sikkert dette allerede jo.
    Der er absolutt ingen vits i å rippe til mp3 medmindre du har veldig liten harddisk da, du får dårligere kvalitet på lyden, og må du rippe til mp3 da bruk hvertfald 320 kbps.
    Du kan jo se rippe tråden der er klistret øverst på forum her, den er laget av knutinh. http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html da slipper vi repetere så mye..
    takk for svaret laster ned i flack no, fikk min hegel i dag koblet opp mot pc en men ble klipping i lyden. lurer på om det er koblingen i pc som er dårlig har kjennskap til det fra nettadpt i pcen, men var irt. følte litt at eg klarte å elminere det litt m ne så klarte eg å rote skikkelig til og mistet lyden både på itunes og windows, men virket på data lyder. måtte til slutt bruke en gammel dvd spiller . fikk desv ikke råd ril cd spilleren cdp2. men **** for en bedre lyd e ndet var før . skal innrømme at eg hadde en sourond yamaha til 5500 var teatvinner i den klassen men det betyr fuck. lyden var utrolig myyyye bedre. gleder meg til cd spillern står der. høytalerene er B&W CM7.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cd spiller trenger du da ikke når du har pc og forsterker med dac.
    Se i innstillinger for ditt lydkort, kanskje der er noe der du har misset siden du bruker digital ut.
    Det ville hjelpe om du skriver hvilken pc det er, hvilken tilkobling du bruker osv....bruker du usb ut nå til lyd?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    byttet over til en annen pc no det gjorde utslaget

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble aldri noen cd spiller heller, gikk heller for lp clearaudio consept.
    veldig happy med den

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en netbook (mini-PC) som musikkspiller, med en ekstern harddisk tilkoblet der hele musikksamlingen min er lagret i wav-filer.
    Derfra med en USB-kabel til min Hegel H100.
    Og det låter glimrende!

Det eneste jeg mangler er fjernkontroll til PC-en for å kunne spole og skifte spor.

Dessverre må jeg nok kopiere vinylsamlingen på nytt til digitalt format, da jeg i noen filer har drop-outs i lyden. Dette skyldes sannsynligvis mitt M-Audio lydkort, som jeg brukte for å digitalisere vinylplatene.
    Jeg har et annet lydkort, et TerraTec, som jeg vet fungerer 100%, men det kan ikke måle seg med M-Audio i lydkvalitet. Jeg skal teste et Creative lydkort og sammenligne lyden, så får vi se hvilket utstyr jeg ender opp med å bruke til slutt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Hegel H200 og hd20 dac å må si at jeg er strålende fornøyd med oppsettet så langt,

Tidligere så brukte jeg onkyo koblet opp mot pc for avspilling og det låt helt forferdelig, måtte bare skru av musikken. Var vel dette så fikk meg til å se etter nytt anlegg, i tillegg så har jo HD20 dacen fjernkontroll så en kan styre avspilling på pcen.

-Rene-

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer fremdeles om jeg skal kjøpe Hegel H100 med eller uten DAC. Eventuelt HD2 (ekstern USB DAC) og H100SE i det pakketilbudet på Soundgarden.
    Jeg har et ASUS STX Essence lydkort med en veldig god DAC i HTPCen, og vurderer å bare bruke det videre. (Hvis dere ikke mener den innebygde DAC'en i H100 eller den i HD2 spiller "fletta" av lydkortet mitt)

Vil dere si at jeg ikke vil savne en cd-spiller i oppsettet mitt når jeg har en god DAC innebygd i H100 eller eksternt (HD2) eller lydkort i pcen med god DAC?

Jeg har en Liteon blu-ray brenner i HTPC'en, men spiller for det meste digitale filer rippet i Flac eller MP3 320kbps.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •