Er Hi-End nødt til å være så dyrt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    High End - bransjens mest misbrukte og misforståtte begrep. Burde kanskje vært slettet fra (den engelske) ordboken?

Tror det er enklere i en slik diskusjon å forholde seg til en konkret prisgruppe. Diskusjoner rundt "high-end" produkter har en tendens til å ende opp i en eneste stor smørje der en gruppe krangler om semantikk, en gruppe forsvarer den enkeltes valg og den siste gruppen prøver å tolke hva tråden egentlig handler om.

Det er nok like lett å angripe dyre produkter fordi man ikke har råd eller kjennskap til dem, som det er å angripe billige fordi man ikke innser hvor mye også det kan gi for pengene. Eierglede finnes naturligvis i alle prisgrupper.

Hvorfor et produkt blir kostbart burde være ganske innlysende. Prisen blir selvsagt også tilpasset etterspørselen (og av og til ift. kundegruppen den er ment å treffe). Sitter en produsent med 3000 timer med utvikling de skal dekke inn, og forventer å produsere 20 enheter årlig i et høykostland, blir det fort et tapsprosjekt om man skal konkurrere i pris med masseproduserte høyttalere fra en kjempefabrikk i kina. Spesielt om man skal tenke cost-no-compromise ift. matrialer, løsninger og finish. Klarer man ikke da heller å gi ytelser over budsjettproduktet, blir man nok ikke spesielt gammel i denne bransjen. Pris påvirkes også av helt andre ting, men det er ikke noe spesielt for dyrere produkter.

Den enkleste (og morsomste) måten å demonstrere "high-end" på, er å få erfaring selv. Hører man ikke forskjell på en høyttaler til 20 000kr og en til 200k bør man vel bare være glad til. :wink:

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fatter ikke hvorfor det skulle være forskjell på lyden til en høyttaler til 200 000kr og en til 20 000kr. Vet høyttaleren til 200 000kr at den er dyrere, så den spiller bedre? Pris er til en viss grad meningsløst når du er over Elkjøp boombox-kneika.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hva med en surround-prosessor til 100 000kr som ikke har HDMI i 2010? Er det highend eller bare retardert?

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Eller hva med en surround-prosessor til 100 000kr som ikke har HDMI i 2010? Er det highend eller bare retardert?
    Det er ikke alle produsenter som ser meningen i å sende bilde gjennom en lydbearbeidings-dings...
    Ser vel ikke menigen med det jeg heller.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken prosessor snakker du om?

HDMI har forresten lite med "high-end" å gjøre. Det var ment å være et konsumervennlig grensesnitt som gjorde det mulig å samle lyd og bilde i en kabel. Tanken var god... implementeringen og grensesnittet i seg selv var derimot ingenting å skryte av. Det er det fortsatt ikke.

Er nok mange andre løsninger (for eks. standard cheapo cat-5 nettverkskabel) som hadde vært foretrukket om visse produsenter hadde fått lov til å være med på å sette standarden. Men det er nok neppe de samme produsentene du har mye til overs for...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er noen virkelig merkelige kommentarer her synes jeg.
    Så man kjøper altså ikke en high end platespiller til 20K fordi den ikke er verdt mer enn en av plastic, ogman selger den ikke igjen fordi man vet man har blitt lurt? Rareste jeg noen gang har hørt.
    Hadde jeg fundet en forsterker med større pris/kvalitets forhold enn den jeg har nå hadde jeg sikkert kjøpt den, men, som jeg sagde, den har alt jeg trenger, og mer til.
    Noen er fornøyd med Zanussi, andre vil gjerne ha en Miele, hvorfor skal de der vil ha Miele diskrimineres og kaldes dumme?
    Og ja, min Squeezebox likner en Zanussi.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fatter ikke hvorfor det skulle være forskjell på lyden til en høyttaler til 200 000kr og en til 20 000kr. Vet høyttaleren til 200 000kr at den er dyrere, så den spiller bedre? Pris er til en viss grad meningsløst når du er over Elkjøp boombox-kneika.
    Dette er helt klart feil, og har heller ingen ting med High-end diskusjonen å gjøre. Du tar et produkt som helt klart må ha klare begrensninger i konstruksjonen og sammenlikner med noe som har mye mindre begrensninger.

Kr. 20 000,- i utsalgspris for et sett med høytalere er ikke veldig mye, og vil måtte ha mange begrensninger (lydtrykk, frekvensgang, og ikke minst muligheten til å spille bass, i hvertfall en av disse kriteriene blir umulig å få med). Hadde du derimot sakt kr. 100 000,- mot 200 000,- kan jeg være enig, her er forskjellene klart mindre og kan også være ikke eksisterende.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •