De upålitelige ørene...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

De upålitelige ørene...

Noen ganger syntes jeg musikken er grå og kjedelig. Andre ganger oppleves den som flisete. I andre settinger kan det være svært så musikalsk og med en utrolig glatt gjengivelse. Alt dette på samme utstyr, i samme rom.

Eneste forskjellen er tid og derfor mental tilstand (gitt at det ikke gror igjen med ørevoks).

Før helgen syntes jeg all lyd generelt var overdrevent skarp og litt slitsomt, nesten uansett hva. Etter en runde på fest og byen i helgen, med en del alkohol så er opplevelsen en helt annen i dag og dagen derpå (i går). Jeg ble aldri eksponert for særlig høyt lydtrykk, så noen fysisk påvirkning har det vært kun i svært liten grad. Derimot så er min persepsjon av lyden veldig annerledes.

Syntes dette er meget fascinerende. Det er som om ørene har jevnere frekvensrespons og bedre "mastring".

Det er ikke så rart at folk blir "lurt" av alle slags mulige dippedutter og kreative løsninger som ikke er målbare som skal forbedre lyden.

Noen som har liknende erfaringer med sin egen hørsel?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Noen som har liknende erfaringer med sin egen hørsel?
    Det har alle, men det er noen som ikke vil innrømme at ørene deres er feilbarlige....

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det har alle, men det er noen som ikke vil innrømme at ørene deres er feilbarlige....
    Jeg tror feilkildene ligger mer i tolkningen av signalene fra ørene enn selve ørene, men disse kan naturligvis variere noe ifht. blodtilstrømning, ørevoks, sammensnøringer (hva vet nå jeg).

Damen derimot vet, ettersom hun er lege. Skal høre i ettermiddag om hun har noen synspunkter på mekaniske endringer i øret som kan påvirke fra dag til dag.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Humør har større betydning for opplevd kvalitet enn anlegget.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Humør har større betydning for opplevd kvalitet enn anlegget.
    Tror den helhetlige mentale tilstanden er viktigere enn kortsiktig humør, i hvert fall om man gjør sitt beste for å være objektiv.

Kan nevne at jeg en gang var i to AV-butikker for demo. Den ene fikk jeg kanon service og var kjempefornøyd. Lyden var dessverre ikke så bra. Den neste butikken fikk jeg elendig service og ble rett og slet irritert. Allikevel låt det enormt mye bedre.

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt spiller inn på lytteopplevelsen for det aktuelle tidspunktet. Jeg koser meg mer med musikk på kveldstid når det er mørkt ute med litt sport på TVen, dimmet lys og helst for meg selv. Jeg kan også kose meg på dagtid, men da er jeg som regel ikke i den "modusen" for å slappe av, noe som igjen gjør at jeg ikke koser meg like mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Jeg tror feilkildene ligger mer i tolkningen av signalene fra ørene enn selve ørene
    Ja, mennesket er ikke en maskin, og sansene er ikke registreringsapparater.

Hva vi opplever, har ofte lite med de fysiske inntrykkene vi mottar å gjøre...

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noen år siden så mente jeg at jeg hørte forskjeller på høyttalerkabler i et budsjettanlegg. Jeg synes det var forskjeller hovedsakelig i diskant og bass området. Nå hører jeg ikke forskjell på kabler lenger og det på et mye bedre stereoanlegg. Hjernen vår og følelsene våre spiller oss puss hele tiden på stort sett alt som har med subjektive oppfatninger å gjøre. Jeg vet ikke om det "korrekt" her, men for å ta et litt på kanten eksempel. Si man er på en stooor fest og så er det anbefalt å ta med egen mat. Du går rundt og ser på grillene og ser at det var et kjøttstykke der på den ene grillen som frister spesiellt mye. Du ser deg rundt og så stjeler du kjøttet mens ingen ser på. Når man da spiser kjøttet som man har fått på ulovlig vis vil de aller fleste synes at dette er EKSTRA godt kjøtt gjerne fordi det da faktisk er godt og at det at du stjal den gjør at det kommer en megaboost på psyken din akkurat når det gjelder dette kjøttstykket.

Håper ikke dette var for drøyt, menne... Det er det beste kjøttet jeg noen gang har smakt!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crime does pay!

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også veldig gøy å se resultater av blindtester av drikke som inneholder kullsyre (altså brus eller sprudlevann som det også blir kalt). Er lenge siden jeg har sett det nå, men det viste seg at folk ikke klarte å identifisere hva soom var fanta og hva som var cola feks. når de ikke fikk se hva de drakk. :P

Newcomer Lasse_H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg godt igjen her, enkelte dager låter anlegget helt supert (bra bass, ingen skarp diskant osv).
    Mens andre dager låter det kjedelig/skarpt/hva du enn vil kalle det.:-?
    Trenger ikke være at jeg har festet eller lignende, det bare kommer & går.
    Samme kan gjelde lydnivået, noen ganger kan jeg spille "lavt" men synes det låter veldig bra og relativt høyt.
    Mens andre ganger syns jeg fullt volum låter rett og slett lavt og pinglete...
    Hver gang dette skjer, begynner jeg såklart å fikle med anlegget for å prøve å få det til å låte slik jeg vil
    det egentlig skal låte/slik jeg kjenner igjen lyden på anlegget mitt

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utdrag fra samtale på msn mellom damen og meg om ørets fysiologi og relaterte emner - litt stokkete ettersom vi svarer simultant etc, men dere forstår vel

Frederik sier:
    Hei
    Kan det være fysiologiske endringer i øret som gjør at lytteopplevelsen blir helt annerledes?

Christina sier:
    vel, det kan jo i teorien det

Frederik sier:
    Psykiske endringer er jo helt klart, avhengig av sinnstilstand osv
    Hva kan det være da?

Christina sier:
    mye ørevoks feks
    hørselskade

Frederik sier:
    Det er opplagt, tenker mer på kortsiktige endringer slik som blodtilførsel, muskler som åpner/lukker øreganger eller tilsvarende (hvis noe slikt finnes)

Christina sier:
    voksen kan ligge inntil og oppå trommehinnen slik at den ikke vibrerer med like stor amplitude og frekvens som den kunne gjort
    men det skal sies at at dette ikke utgjør de helt store forskjellene
    nei, blodtilførsel vil ikke ha noe særlig med saken å gjøre
    dessuten er det ingen muskler som åpner/lukker øregangen, kun noen bittebittesmå muskler mellom de ørsmå ørebeina (hammer, ambolt, stigbøyle)
    disse kan selvsagt ryke og beina enten kalsifisere i leddet eller brekke, men det gjelder ikke for deg
    så det eneste jeg kommer an på som kan endre lydpersepsjonen din er tidligere hørselskade (skade på hårcellene), men du hører jo tilsynelatende godt

Frederik sier:
    Ja, men jeg oppfatter lyd så forskjellig nå og før helgen. Det var noe høy musikk i helgen, men det var kortvarig. På byen var jeg aldri i nærheten av noen høytalere og hadde ingen øresus etterpå.

Christina sier:
    du trenger ikke nødvendigvis ha øresus etterpå for at det skal være en skade påført

Frederik sier:
    Nei, men belastningen var ikke så stor.

Christina sier:
    jeg sier ikke at du har fått en skade, men at det kan ta litt tid for hårcellene i øret å komme tilbake til normalen
    men er du så sikkert på at du har ulik lydpersepsjon nå da?

Frederik sier:
    Ja
    For å bruke termer hifijournalister slår om seg med, så opplever jeg musikken ganske annerledes. Nå sitter jo jeg å tidvis nilytter til musikken, men dog:

Christina sier:
    for educational purposes: http://emusician.com/onstage/technic...at_fig2_lg.jpg
    venstre er normal, høyre er lydskade
    det skal altså ikke så mye til før noen av disse cellene går dukken eller blir litt frynsete

Frederik sier:
    Før helgen opplevde jeg all lyd uavhengig av kilde som litt skarpe, flisete og litt slitsomme. Nå har lyden en mye mer behagelig karakter, med større sammenheng, og en slags glatthet uten at detaljene er borte.

Christina sier:
    det er sikkert bare at du har blitt vant til høyttalerne på et vis

Frederik sier:
    nei, det er alle lyder
    stemmer, ting rundt meg...vannet som treffer flisene i dusjen, biler som kjører forbi, stemmer

Christina sier:
    på en skala fra en til ti, hvor forandret er lyden?

Frederik sier:
    Det spørs hvor audiofil man skal være
    mange ville nok ikke tenkt over det
    men jeg er jo en smule bevist på akustisk oppfattelse

Christina sier:
    det kan jo også bare være fordi du er mer oppmerksom på det, ja

Frederik sier:
    Forskjellen i lytteopplevelse er omtrent som å skifte fra et rimelig til et kostbart lydanlegg
    var ikke mindre oppmerksom før helgen
    Jeg har jo sagt til deg at jeg følte at intelligensen var mer moderat enn tidligere, i det siste, en slags sløvhet kontra peakytelse.
    Det ble på en måte borte på lørdag

Christina sier:
    men det har jo ikke skjedd noe som tilsier at det skal være tilfelle

Frederik sier:
    og føler hjernen er 100% igjen
    Nei

Christina sier:
    du har jo verken hatt symptomer eller smerter

Frederik sier:
    Men føler større mental aktivitet enn i forrige uke
    Jeg tipper det har med hormonelle forandringer å gjøre

Christina sier:
    det kan nok tilskrives naturlige svingninger

Frederik sier:
    Ja
    Men tror det har en sammenheng med serotonin og dopamin kanskje
    for generelt humør og glede
    Gjorde noe gøy i helgen, og da trigges disse.

Christina sier:
    slike hormonsystemer er uhyre kompliserte og påvirker hverandre med positiv forsterkning og negativ feedback, så det er nok ikke så enkelt
    det tror jeg ikke det fins noen holdepunkter for å si

Frederik sier:
    De har kanskje vært litt under normalen i det siste av tilfeldige årsaker. Dette kan gjøre at hjernen ikke virker like sprudlende, og andre relaterte systemer likeså, som persepsjon av lyd.

Christina sier:
    det kan skje feks under en sterk depresjon, men det virker jo ikke som om det er tilfelle akkurat

Frederik sier:
    Nei, på ingen måte
    men det er ganske interessant, fordi den subjektive opplevelsen er veldig annerledes

Christina sier:
    det er nok ikke unormalt å ha det slik i blandt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd noe av det samme selv til tider, spesielt da med bruk av hodetelefoner siden jeg er ute og farter litt til tider. Blir spennende å se om fruen din McBain klarer å kaste noe lys over hvorfor det er slik. Bare å kritisere henne om hun ikke vet :P

Edit: Så samtalen nå etter posten, følte ikke at grunnlaget kom helt frem, men det virker som om det kan være noe av det samme som med hifi. "Mange bekker små"- prinsippet.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lasse_H
    Kjenner meg godt igjen her, enkelte dager låter anlegget helt supert (bra bass, ingen skarp diskant osv).
    Mens andre dager låter det kjedelig/skarpt/hva du enn vil kalle det.:-?
    Trenger ikke være at jeg har festet eller lignende, det bare kommer & går.
    Samme kan gjelde lydnivået, noen ganger kan jeg spille "lavt" men synes det låter veldig bra og relativt høyt.
    Mens andre ganger syns jeg fullt volum låter rett og slett lavt og pinglete...
    Hver gang dette skjer, begynner jeg såklart å fikle med anlegget for å prøve å få det til å låte slik jeg vil
    det egentlig skal låte/slik jeg kjenner igjen lyden på anlegget mitt
    Kjenner igjen denne, det er bare det at jeg opplever dette med alle lyder.

Newcomer Lasse_H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass ja, da hadde jeg dratt til lege for å sjekka øra mine ihvertfall:neutral:

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lasse_H
    Såpass ja, da hadde jeg dratt til lege for å sjekka øra mine ihvertfall:neutral:
    Du mener at lyden KUN endrer seg på stereoanlegget ditt avhengig av ditt humør, men ikke noe ellers?

Forskjellen er ikke i den grad at det er noe folk flest ville tenkt over, men jeg som er lydnerd merker hvordan mine akustiske gleder svinger.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største fysiologiske sammenhengen av dem som blir borte igjen har sammenheng med betennelser. Det er ikke uvanlig at en halsbetennelse kan føre til at lyder oppfattes som skarpe og ubehagelige, men det finnes en rekke betennelsesformer som kan påvirke øret sånn sett. Dette kan ha sammenheng med det du opplevde, selv uten at du selv har vært klar over det.

Videre har vi et system i øret som kompenserer for lydtrykk, dette systemet er ganske tregt men det er ikke snakk om dagevis. Det høres ikke ut til å være en del av din opplevelse.

Dersom man er fysisk eller spesielt psykisk sliten, har hodepine eller liknende, så kan det medføre at vi ikke ønsker kraftige lyder. Vi kommer da fort i en modus der vi motsetter oss lyd uten at det er noen egentlig fysiologisk forklaring på dette i selve ørene.

Men så har vi dette med bias, og det er nok ganske viktig i det nevnte tilfellet. La oss si man hører på et anlegg en dag, så blir man sittende og lytter til hvor bra det er. Så lytter man til det igjen for eksempel en uke senere, da har man med seg de gode opplevelsene fra sist gang, og man blir svært ofte skuffet fordi man legger merke til ørsmå ting som man forrige gang ikke lot overskygge opplevelsen og derfor heller ikke bet seg merke i. Nå hører man dem lett fordi man ikke forventet at de skulle være der, basert på opplevelsen forrige gang.

Dette kan også slå ut andre veien, og det trenger ikke gjelde bare stereoanlegg, det kan også gjelde andre lyder.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes vi kan infører et uttrykk som f.eks "Bad Ear day" for dette fenomenet.

Har mange ganger opplevd dette selv, og det kommer vel ofte av at man på mange måter ikke bare hører med øret, men sterikt involverer hjernen. Audio og musikk og lytting handler vel egentlig mye om følelser, og dermed også noe som kan påvirkes av den psykiskedagsformen...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyt blodtrykk og stressa hode innvirker mye på undertegnede. De dager jeg kommer hjem fra en stressjobb, da er det INGEN grunn for meg å lytte på god musikk, det meste høres surt ut og jeg finner lite i samlingen som passer meg. Selv ikke musikk som Karunesh og "Zen breakfast" er hørbart før jeg har fått roet kropp og sjel litt.

Jeg har opplevd at jeg mistenkte at noe måtte være galt i anlegget på slike dager, før jeg koblet sammenhengen egen kropp og sinnstilstand.

Ikke uten grunn til at jeg liker musikk mye bedre etter et glass med god rødvin enn før.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en gyllen anledning til å tukle med ørene.

Fikk hentet meg noen nye høytalerkabler.

Ut med gamle og ekstremt stive Tara Labs Prism til 30 kr metern for sikkert 10 år siden.

Inn med Van den Huul MC Gold til 1000 kroner meteren.

Umulig å føre en blindtest alene.

For moro skyld lyttet jeg til de gamle. Byttet så ut én høytaler for å høre om jeg hører forskjell.

Jeg mener jeg gjorde det. Ingen enorm forskjell, men det føltes på en måte som om dynamikken bedret seg, bassen ble mer volumiøs og klarere. Instrumenter separerte seg mer, og kanskje var de mer detaljert. Det er nok bare mine egne ører som lurer meg.

Byttet så begge. Jeg må si at i hvert fall er bombesikker på at bassen er strammere og spenstigere.

Det virket som om det låt bedre når jeg dro på litt.

Alt dette kan ha en sammenheng med at Tara Labs kablene er så jævlig stive og har så tykke ledere at når de har fliset seg litt slik de gjør når de blir tatt inn og ut noen ganger av trange terminaler, så får de ikke så god kontakt lenger.

Nå har jeg enormt bra kontakt og svært tykt tverrsnitt. Dessuten veier de mye, så da må de jo være bra hehehe

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •