De upålitelige ørene... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette har mye med fokus å gjøre også. Når jeg kjøpte meg porsche oppdaget jeg plutselig porscher i trafikken hele tiden. Jeg tviler på at det var færre biler av det merket på veien før jeg selv kjørte med det.

Har man f.eks byttet kabler lytter man naturligvis nøyere, forventer å høre forskjeller, og plutselig kan man f.eks høre detaljer man "aldri har hørt før" som fingre som beveger seg på gitarstrenger osv. Sannheten er antageligvis at du hadde hørt de akkurat like bra hvis du hadde byttet tilbake til de gamle kablene, men du har blitt oppmerksom på dem fordi du lyttet nøyere, og kanskje skrudde opp lyden litt mer enn vanlig.
    --
    Thorbjørn

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øret/hjernen har helt tydelig et beskyttelseskretsløp som forsøker å dempe oppfattelsen av høye lydtrykk (men som dessverre ikke redder hørselen allikevel).
    Alle har vel opplevd dette ved spilling av musikk i bilen, å få sjokket over hvor høyt musikken stod på neste gang man starter bilen. Og nei det er ikke støy/vs turtall/fart som gjør dette, det kan lett testes hjemme også.

Jeg erfarte dette spesiellt godt når jeg bygget høyttalere og finlyttet til forskjellige delefiltere etterhvert. Frustrasjon var stor over at noe jeg synes låt virkelig bra, ikke var fullt så bra en uke senere. Etterhvert forstod jeg sammenhengen og har nå ingen problemer med å gjenkjenne "problemet".
    Jeg jobber sammenhengende mange timer i et støyfyllt miljø, og det er helt tydelig at etter 60-70 timer med støy en uke er ikke min hørsel til å stole på.
    Uken etter har jeg fri og har innsett at det å lytte til musikk de første tre dagene stort sett bare blir til irritasjon.....

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette har mye med fokus å gjøre også. Når jeg kjøpte meg porsche oppdaget jeg plutselig porscher i trafikken hele tiden. Jeg tviler på at det var færre biler av det merket på veien før jeg selv kjørte med det.

Har man f.eks byttet kabler lytter man naturligvis nøyere, forventer å høre forskjeller, og plutselig kan man f.eks høre detaljer man "aldri har hørt før" som fingre som beveger seg på gitarstrenger osv. Sannheten er antageligvis at du hadde hørt de akkurat like bra hvis du hadde byttet tilbake til de gamle kablene, men du har blitt oppmerksom på dem fordi du lyttet nøyere, og kanskje skrudde opp lyden litt mer enn vanlig.
    For å ikke glemme at man gjerne vil rettferdiggjøre seg kjøpet av dyre kabler for eksempel.

Jeg er dog ganske sikker på at du merker at det akselerer bedre med Porschen enn din tidligere bil. Dette kan du merke uten et speedometer. På samme måte kan jeg merke at bassen er kraftigere og bedre uten å ha et db-meter.

Derimot er det sikkert greit å kvantifisere slikt i tid fra 0-100 og desibel.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si meg helt enig med tråden. Jeg har også en dag i ny og ne hvor alt høres pågående og slitsomt ut, og dager hvor ting høres glatt og nydelig ut. Rødvin og stearinlys er helt glimrende tweaks for å oppnå dette.

Spennende tema som skiller seg ut fra mye annet på forumet. Hadde vært mye artigere å diskutere om alle hadde hatt et edruelig forhold til egne sanser og at vi blir påvirket av ytre faktorer.
    Til og med status og ønske om å rettferdiggjøre egne kjøp.

BTW: Tara prism er en håpløs kabel, lederne er så stive at det er lett å få dårlig konntakt.:-D Hadde de selv en gang.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Høyt blodtrykk og stressa hode innvirker mye på undertegnede. De dager jeg kommer hjem fra en stressjobb, da er det INGEN grunn for meg å lytte på god musikk, det meste høres surt ut og jeg finner lite i samlingen som passer meg. Selv ikke musikk som Karunesh og "Zen breakfast" er hørbart før jeg har fått roet kropp og sjel litt.

Jeg har opplevd at jeg mistenkte at noe måtte være galt i anlegget på slike dager, før jeg koblet sammenhengen egen kropp og sinnstilstand.

Ikke uten grunn til at jeg liker musikk mye bedre etter et glass med god rødvin enn før.
    Har også nøyaktig samme erfaring, og har etter hvert lært at det ikke har noen hensikt overhode å høre på musikk når sinnstemningen ikke er riktig, etter en stressende dag på jobben, mye reising eller bilkjøring en dag, eller liknende.

Et glass rødvin hjelper jo på sinnstemningen selvsagt, men man kan jo ikke drekke hver dag...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Et glass rødvin hjelper jo på sinnstemningen selvsagt, men man kan jo ikke drekke hver dag...
    :wink: Åh, ikke det...? Les og lev: Beviset du har ventet pÃ¥ - Helse, forbruk og livsstil - NRK

PS: Jeg går ikke god for påstandende og oppfordrer på ingen måte å drikke alkohol hver dag - jeg gjør det ikke selv, men finner debatten interessant.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en liten åpenbaring.

Har syntes anlegget har hatt litt kjip lyd i dag.

Merket litt knaking mens jeg svelget (i ørene). Blåste så ut av nesen mens jeg holdt den lukket slik man utlikner trykk under vann. Knak - så var lyden en helt annen på venstre øre. Litt jukking, spretting, dansing, vobling og dunking så kom jaggu høyre øre også!

Sikre kilder skal ha det til at jeg har en småtett tuba eustachii.

Jeg var ganske sikker på at det ikke var psykiske årsaker til de store forskjellene - små er jeg med på, men så store som jeg opplevde...hehe

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du går rundt med en tuba i øret så er det ikke rart at anlegget ditt ikke alltid spiller som du ønsker ;-)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FV.
    Om du går rundt med en tuba i øret så er det ikke rart at anlegget ditt ikke alltid spiller som du ønsker ;-)
    Hehehe...

For å forklare litt, så var det ikke slik at jeg var helt tett i ørene (som f.eks. ved trykkendring under flyreiser), bare litt.

Det åpnet seg som sagt med litt herjing.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ett godt balansert system, har jeg ikke opplevd å ha såkalte "dårlige" dager.

Dersom systemet er litt "så der", er det veldig vanlig. (for meg)

-Tim

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg har opplevd at samme anlegg låter ulikt fra gang til gang, så er det kun opplevd hvis jeg har
    vært syk halsbetennelse osv. eller har blitt utsatt for høy lyd/støy slik at man da har midlertidig nedsatt hørsel/tinitus.

Opplevelsen av musikk kan for meg oppleves anderledes etter noen
    alkoholenheter, men jeg vil påstå at jeg ikke synes anlegget spiller noe bedre av den grunn.
    F.eks. klipping/forvrenging synes jeg er enkelt å høre selv om
    man er beruset, men behovet for høye lydtrykk "i fylla" gjør nok at jeg
    spiller "for høyt" noen ganger allikevel.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man hadde nøyaktig samme opplevelse hver gang så hadde det jo ikke vært noe gøy å høre på platene flere ganger.

Mennesket er ikke noe presist måleinstrument. Til gjengjeld så kan vi finne mening og følelser i musikk som ikke noe måleinstrument kan.

-k

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror mye av forskjellen mellom folk ligger i at det faktisk er anatomiske forskjeller i øreområdet (for eksempel nå som jeg var litt tett, noe andre kanskje ikke opplever).

Det kan også være innredningsmessige endringer som påvirker refleksjoner, for eksempel flytting av en stol, store puter, hvordan gardinene er satt (jeg har lameller) og forskjeller i lytteposisjon.

Samtidig er det også slik at jeg opplever mindre endringer med low-end utstyr enn med high end. Dette har nok noe med at detaljnivået på high end er en del høyere og det er lettere å høre forskjell.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •