Konvertere fra FLAC til WAV - Samme kvalitet som å rippe på nytt i WAV ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Konvertere fra FLAC til WAV - Samme kvalitet som å rippe på nytt i WAV ?

Vurderer å kjøpe den nye Apple TV når den kommer, men det som gjør meg mest i tvil er at den ikke støtter FLAC, og at jeg da må konvertere eller rippe hele musikksamlingen på nytt..

Vil jeg få samme kvalitet på fila som jeg konverterer FLAC til WAV, som jeg ville fått om jeg finner frem cden og ripper den på nytt direkte i WAV ?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jepp! :-)
    Takk for kjapt svar

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke apple-tv kun til musikk?

I så fall ville jeg mye heller valgt en løsning som støtter flac, feks squeezebox.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Skal du bruke apple-tv kun til musikk?

I så fall ville jeg mye heller valgt en løsning som støtter flac, feks squeezebox.
    Står mellom den og playon hd mini. Noe film også..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Står mellom den og playon hd mini. Noe film også..
    Apple TV, i kombinasjon med ekstra programvare, har en funksjonalitet det er vanskelig å finne i andre produkter.

(Forbehold her for den nye modellen, som ikke har harddisk.)

Dersom du har CDene, ser jeg ikke vitsen i å rippe til WAV/AIIF. Apple Lossless (ALAC) er mer enn bra nok. Gidder du ikke rippe alle platene på nytt, eller dersom du kjøper FLAC fra kilder som ikke også tilbyr ALAC, er det uproblematisk å konvertere fra FLAC til ALAC, f.eks. med XLD.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les heller litt mer om fordeler og ulemper for de ulike formatene her:

Lossless comparison - Hydrogenaudio Knowledgebase

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Apple TV, i kombinasjon med ekstra programvare, har en funksjonalitet det er vanskelig å finne i andre produkter.

(Forbehold her for den nye modellen, som ikke har harddisk.)

Dersom du har CDene, ser jeg ikke vitsen i å rippe til WAV/AIIF. Apple Lossless (ALAC) er mer enn bra nok. Gidder du ikke rippe alle platene på nytt, eller dersom du kjøper FLAC fra kilder som ikke også tilbyr ALAC, er det uproblematisk å konvertere fra FLAC til ALAC, f.eks. med XLD.
    Har ikke lyst til å konvertere til ALAC som du nevner, da jeg blir mye mer låst til å måtte bruke Apple-software for avspilling senere. Alternativt er jo WAV, men tar jo en del mer plass..

Så det enkleste er vel å gå for Playon HD Mini tenker jeg, den støtter det meste.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Har ikke lyst til å konvertere til ALAC som du nevner, da jeg blir mye mer låst til å måtte bruke Apple-software for avspilling senere.
    Nå er det vel bare billige streamingsystemer som ikke støtter ALAC -- så med mindre du planlegger å "nedgradere", er det ingen fare.

Og hvis du har lagringsplass nok til WAV, har du også plass til å beholde FLAC-filene etter konvertering.

Dessuten: Konvertering fra FLAC til ALAC er en rask og automatiserbar prosess, mens ny-ripping av CDer til WAV/AIFF kan ta måneder...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for en avspiller som støtter flac, enkelt og greit!

Husk at WAV ikke ikke har støtte for id-tag av info om sanger og artist, om jeg ikke tar helt feil her.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, wav er det siste jeg ville konvertert til hvertfald. Apple Lossless fungerer jo knall, og som Fahnsen siger, man kan jo ha to biblioteker om det er.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Jeg ville gått for en avspiller som støtter flac, enkelt og greit!
    Velg en avspiller etter funksjoner og behov, og velg lagringsformat som passer spilleren.

FLAC er ikke den Hellige Gral...

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marginal avsporing, men dog:

Jeg ønsker å bruke Itunes til avspilling av musikk og lage playlister. Dette kommer av at jeg har iPhone og iPod, som jeg riktignok ikke bruker til musikk noe særlig fordi jeg ikke syntes det låter bra nok.

Men iTunes er brukervennlig, og jeg må uansett ha software'n når jeg bruker iPhone.

Driten støtter dog ikke FLAC, den eneste filtypen jeg laster ned. Bruker winamp nå, men playlistesystemet der er ikke særlig robust.

Kunne jo godt for Apple Lossless, men så må man finne konvertering...

Jeg har også en PS3 som jeg ønsker å bruke til musikkavspilling, men denne støtter ikke Apple Lossless.

Jeg vil veldig gjerne ha et format som er uten kompresjon og som kan leses av begge, uten å sløse plass.

Noen tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    iPhone og iPod, som jeg riktignok ikke bruker til musikk noe særlig fordi jeg ikke syntes det låter bra nok.
    Den skjønte jeg ikke.

Til "bærebruk" avhenger lydkvaliteten av hodetelefonene. Et par gode, lettdrevne hodetelefoner, og du har kremlyd.

Ønsker du å bruke dem til hjemmeanlegget, vil en digital dock til en tusenlapp, og en god DAC, gi deg like god lyd som en hvilken som helst digital kilde. Men det blir jo alltids litt enklere om du spiller filene direkte fra datamaskinen...

Kunne jo godt for Apple Lossless, men så må man finne konvertering...
    Vet ikke hvordan det er i Windows, men på Mac finnes XLD, som gjør jobben med et par museklikk.

Jeg har også en PS3 som jeg ønsker å bruke til musikkavspilling, men denne støtter ikke Apple Lossless.
    Det er mange diskusjoner om dette rundt omkring, og flere som hevder at de kan streame ALAC med PS3 og den rette programvaren.

Men hvorfor gjøre streaming vanskelig med PS3, når du liker iTunes og en AirPort Express koster 700 kroner??

Jeg vil veldig gjerne ha et format som er uten kompresjon og som kan leses av begge, uten å sløse plass.
    Ukomprimerte lydfiler tar nødvendigvis plass.

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Den skjønte jeg ikke.

Til "bærebruk" avhenger lydkvaliteten av hodetelefonene. Et par gode, lettdrevne hodetelefoner, og du har kremlyd.

Ønsker du å bruke dem til hjemmeanlegget, vil en digital dock til en tusenlapp, og en god DAC, gi deg like god lyd som en hvilken som helst digital kilde. Men det blir jo alltids litt enklere om du spiller filene direkte fra datamaskinen...

Bruker alltid iPhone med handsfree-hodetelefoner og de er mildt sagt elendige. Jeg sparer heller ørene til jeg kommer hjem.

Vet ikke hvordan det er i Windows, men på Mac finnes XLD, som gjør jobben med et par museklikk.

Poenger er å ikke ha to formater av identisk musikk, på pc og ps3.

Det er mange diskusjoner om dette rundt omkring, og flere som hevder at de kan streame ALAC med PS3 og den rette programvaren.

Men hvorfor gjøre streaming vanskelig med PS3, når du liker iTunes og en AirPort Express koster 700 kroner??

Fordi jeg ikke ønsker å streame. PS3 kan lagre 250 gb. Laptopen kan være i bruk med noe annet, eller at jeg ønsker å switche til å se et videoklipp, musikkvideo etc.

Ukomprimerte lydfiler tar nødvendigvis plass.

Ja, det er helt fint. Poenget er bare at man ikke vil ha lagret all musikken i to forskjellige formater, som også fordrer en del innsats med syncing.
    Svar markert med fet skrift

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Poenger er å ikke ha to formater av identisk musikk, på pc og ps3.
    Dersom du likevel ønsker å ha lagret musikk på PS3 for å spille uavhengig av PCen, spiller det vel fint liten rolle om de to "lagrene" er i ulike formater?

250 GB er uansett ikke nok til en større musikksamling; spesielt ikke om musikken er ukomprimert -- så "synkronisering" blir det end el av uansett...

Laptopen kan være i bruk med noe annet, eller at jeg ønsker å switche til å se et videoklipp, musikkvideo etc.
    Det er da ikke noe problem?

Selv jobber jeg hele dagen på en MacBook Pro, som samtidig er min primærkilde til musikk (med musikksamlingen liggende på NAS).

Jeg har Apple TV som svært enkelt kan brukes på den måten du tenker deg PSen, ved at den synkroniseres automatisk som en "über-iPod" mot iTunes (ekstern disk fungerer også som backup av musikksamlingen). Men så langt har jeg faktisk aldri brukt den til annet enn streaming, fordi det er så mye lettere å styre alt fra MBPen jeg har på fanget.

Hvis du bruker iPod eller iPhone som "fjernkontroll", blir det enda lettere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet poeng å være klar over ifm. Wav vs Flac er at Wav krever mye mere kapasitet av nettverket, viktig dersom man skal kjøre det over Wlan til Squeezebox el.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Et annet poeng å være klar over ifm. Wav vs Flac er at Wav krever mye mere kapasitet av nettverket, viktig dersom man skal kjøre det over Wlan til Squeezebox el.
    Hmm, vil man noen gang merke noe til dette?

Per idag har jeg en stasjonær med musikken på (både wav og flac).
    Denne er koblet trådløst til routeren, på samme måte som min bærbare som ligger i stereobenken. Om jeg spiller av WAV eller FLAC, så har jeg aldri merket noen hakking eller buffring eller noe slikt..

Men enig at FLAC generelt sett er et mer hendig format.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man vil merke det kommer an på andre faktorer som hvor godt er det trådløse signalet, hvor mange nabonettverk har man som forstyrrer osv osv.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •