Receivere: Billigere OG bedre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receivere: Billigere OG bedre?

I de siste magasinene så er gjennomgangstonen at "...man skal ikke mange årene tilbake før man måtte langt opp i pris for å få samme lydkvalitet..." (elns). Hadde vært ønønskelig med en test der man foretok en shoot-out på dette. Eksempelvis: Onkyo NR-1007 vs. Yamahas nye RX-V1067. De er ikke i samme klasse når man ser på betegnelsen. Onkyo 808 og 1067 er de faco sammenlignet nylig. Sistnevnte stakk av med seieren, enn mariganlt og avhengig av hva man vektelegger av lydsignatur. Er f.eks. Pioneers "gamle" LX-52 mye dårligere enn LX-53, osv...

Men, er nyere bedre? De er billigere, men er de bedre?. Ser man på vekten så er nyere recievere signifikant lettere enn de nye modellene. Hvordan er det egentlig mulig, uten å gå over til en helt annen teknologi? Flesteparten av de nyere receiverne veier "2 gram".

Jeg er såpass lite naiv at jeg ikke har de største forhåpninger om en "oldies" versus "newest" test da annonsører mest sannsynlig hadde hatt sine insigelser til dette.

Men, for de som leser magasinene (og som direkte er levegrunnlaget), så anta jeg en slik sammenligning hadde vært et svært nyttig bidrag i kunnskapsdatabasen. Er alltid nyere "bedre og billigere"?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det ofte overdrives litt forskjellen mellom gammel og ny receiver. Du er jo ganske erfaren i gamet Tiger. Selv gikk jeg fra RX-V1200 til RX-V3900. Hadde det ikke vært for HDMI og HD-Lyd hadde jeg ikke oppgradert.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg testerne også er mennesker og at det å huske lydsignatur er vanskelig. Man forledes ofte å tro at noe nyere er bedre.

Med å foreta en direkte shoot-out så kan vi få et (lese) sammenligningsgrunnlag om nyere er de facto (om enn subjektivt) bedre.

Når du implisitt sier at RX-V1200 versus RX-V3900 er såpass like at det kun er funksjoner som skiller så blir jeg ytterst skeptisk til de siste års tester / omtaler til receivere. Var 1200 vs. 3900 seriøst eller "are you pulling my leg"?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg testerne også er mennesker og at det å huske lydsignatur er vanskelig. Man forledes ofte å tro at noe nyere er bedre.

Med å foreta en direkte shoot-out så kan vi få et (lese) sammenligningsgrunnlag om nyere er de facto (om enn subjektivt) bedre.

Når du implisitt sier at RX-V1200 versus RX-V3900 er såpass like at det kun er funksjoner som skiller så blir jeg ytterst skeptisk til de siste års tester / omtaler til receivere. Var 1200 vs. 3900 seriøst eller "are you pulling my leg"?
    Jeg også synes at det ikke er så stor forskjell på budget og mellomklasse.
    De lager som de sier dessuten virkelig gode billige receivere om dagen, så om de har Preout så er kanskje det beste å spare pengene til en god effektforsterker.

Jeg synes Yamaha Rxv1900 er en god maskin, men ærlig talt så var det ikke de store forskjellene fra Rxv661...

HD lyden da, men jeg tror svaret er at de ofte lager de billige receiverne virkelig bra om dagen...

Jeg er dessuten av den oppfatning at de billige lette receiverne før var av mye dårligere kvalitet og hadde mye mindre ekstrautstyr enn de lettere har idag.

Så det er nok sant som det sies at man får veldig mye for pengene idag i forhold til før...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er muligens litt omtåket av for mye pasta, hvitløk og pressede røde druer, men er konsensus så langt at de nyere receivere egentlig ikke er signifikant bedre enn sine langt eldre søsken? 3900 vs. 1200, og 661 vs. 1900. NÅ er jeg litt overrasket. Spesielt siden jeg har dumpet RX-V1065 til fordel for gamle TX-NR1007...

Jørn F. og H.H; hva synes dere?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inntrykket mitt er hvertfall at RK og bildebehandling er det som gjør utslaget på gammel vs ny reciever. Utviklingen går fremover og prosessorkraft osv blir bedre vel? Mange velger vel også å bytte ut sine gamle travere pga manglende hdmi og hd-lyd.
    Men forskjellene på budsjett og mellomklasse idag mener jeg er marginal når det gjelder lydkvalitet. Tror mange velger mellomklasse kun pga pre-out og antall hdmi inn/ut.

Ang. vekten så har det vel vært publisert mange seriøse målinger etter hvert som nye modeller dukker opp. Mener å huske f.eks onkyo kom dårligere ut på ren kraft kontra eldre modeller. (var det 806/876 mot 805/875 da tro...?)

Når man leser halleluja testene i nisjeblader så konkluderes det med nyest=best i 97% av tilfellene. Kan ikke huske å noengang ha lest at "forrige modell var bedre" men slik vil det vel alltid være...
    Gorm sine projektortester er vel de eneste dønn ærlige artikler jeg vet om

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    ...Når man leser halleluja testene i nisjeblader så konkluderes det med nyest=best i 97% av tilfellene. Kan ikke huske å noengang ha lest at "forrige modell var bedre" men slik vil det vel alltid være...
    Gorm sine projektortester er vel de eneste dønn ærlige artikler jeg vet om
    Spot on. Rare greier. Betyr et at Gorm er ærligere som tester enn andre, eller er projektorutviklingen hinsides mye tregere enn receiveren? Jeg satser USD 0.02 på det første...

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamahaene også har jo blitt litt lettere, de har ikke kommet med noen nye toppmodeller enda da, iforhold til 3D funksjoner og lignende.

Men det de skårer så godt på ifølge pressen er jo prosessorkraft og ikke selve strømstyrken.
    Tror dette gjelder mest film... prosessorkraft mener jeg.

Da at de er veldig bra på film som riktignok ikke krever like mye watt som musikk, siden musikken gjerne er konstant så er jo film gjerne delt mellom noen scener med høy lyd, men mesteparten med lav lyd.
    Unntaket kan kanskje være lydbomber som Transformers etc...

Men derfor går det også an å si at musikken blir dårligere med årene, iallefall uten ekstra effekt.

Det er iallefall slik jeg forstår de nye testene, bedre på prosessorkraft og dårligere på reelle watts....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 poeng til deg. Det er lettere å imponere i flere kanaler, enn i to. Mer imponatorfaktor. 2-kanals musikk krever mer av komponenten.

Så langt i tråden er uttrykket "billigere OG bedre" satt under prøve når det gjelder "bedre"...

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Spot on. Rare greier. Betyr et at Gorm er ærligere som tester enn andre, eller er projektorutviklingen hinsides mye tregere enn receiveren? Jeg satser USD 0.02 på det første...

Tror ikke du får mange til å ta den andre siden i det veddemålet...
    (selv om du lokker med en sinnsyk innsats!)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •