Trenger tips om høyttalere og DAC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger tips om høyttalere og DAC

Hei, er helt ny her og setter stor pris på litt tips og hjelp.

Jeg har akkurat kjøpt en brukt Lyndorf SDA 2175 effektforsterker og en brukt ROTEL rc 1070 forforsterker.

Nå trenger jeg Høyttalere og en USB DAC.

Jeg skal kjøpe en DAC for å spille av FLAC filer fra PC/Laptop og lurer på hvilken. Har jo sett alt fra 900kr til 15.000 og jeg lurer på hvor mye man må betale for en brukbar sak. Tror jeg vil han en med balaserte XLR utganger. (bare noe jeg har sett på div tester) :-)
    Fungerer DACen som en forforsterker?

Av høyttalere har jeg sett på PSB Image T45, Dali IKON 8 og Dynabel s2.5 eller s2 byggesett.

PSBen er jo mye billigere en de to andre, men jeg lurer på om de kan være for store for forsterkeren.

Alle tips mottas med en STOR TAKK :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av traalgast
    Jeg skal kjøpe en DAC for å spille av FLAC filer fra PC/Laptop og lurer på hvilken. Har jo sett alt fra 900kr til 15.000 og jeg lurer på hvor mye man må betale for en brukbar sak. Tror jeg vil han en med balaserte XLR utganger. (bare noe jeg har sett på div tester) :-)
    Fungerer DACen som en forforsterker?
    Noen DACer har forforsterker-funksjon, men de mest populære typene har det ikke -- bortsett fra Beresford. Skal du ha en som kan styres med fjernkontroll, må du opp i over 15.000 (Benchmark DAC1 HDR).

FLAC og USB er ikke noen god match -- USB tar bare 16-bits signal (med mindre det dreier seg om et eksternt lydkort med egen driver), mens FLAC gjerne er 24-bits. Mellom datamaskin og musikkanlegg er det også en stor fordel å bruke optisk kabel, da en metallforbindelse kan medføre støyproblemer.

XLR gir neppe noen hørbar forbedring av lyden, med mindre du trenger veldig lange kabler.

Ellers er det min personlige mening at valget av DAC, om man unngår de aller billigste alternativene, er et spørsmål om smak og behag. På den digitale siden er det ofte de samme brikkene som sitter i billige som i dyre DACer, så forskjellene går på den analoge lydbehandlingen -- eller "lydsignaturen", om man vil.

Selv har jeg bl.a. kjøpt en kinesisk Matrix mini-i på eBay. Den har balanserte utganger, hodetelefonforsterker og forforsterkerfunksjon, og flere ulike innganger (S/PDIF koaks og optisk, AES/EBU, og USB). Tror den kom på drøyt 2.000 levert i Norge.

Andre rimelige alternativer er Beresford, som er en billig kina-DAC som er modifisert i England (hodetelefonforsterker og forforsterker), aune (kineser med hodetelefonforsterker, som også har en analog inngang), Gigawork (som selges uten kabinett) -- og ikke minst Cambridge DacMagic, som er på salg i anledning Hi-Fi-klubbens 30-årsjubileum. Pro-Ject har også en rimelig DAC med flere typer innganger, men den har ikke bedre specs enn den rene USB-versjonen.

I Norge får du, foruten DacMagic, til stigende pris Abrahamsen, Electrocompaniet, Hegel, og klassikeren Benchmark (som finnes i ulike versjoner; med og uten forforsterker og fjernkontroll).

Hvis du bare skal bruke den til datamaskin og bare har USB tilgjengelig, bør du også vurdere et eksternt "lydkort". Selges i butikker for musikkutstyr; ofte til mye lavere pris enn tilsvarende spesifisert utstyr for hi-fi. Disse gjør jobben utmerket, men vil ikke "farge" lyden slik enkelte av hi-fi-butikkenes DACer gjør. Slike bokser vil, i tillegg til å konvertere digitale signaler til analoge, også kunne gjøre det motsatte -- om du har behov for å gjøre digitale opptak fra analoge kilder. Mange har dessuten mikrofoninngang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det et par småting jeg ikke umiddelbart er enig i:

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    FLAC og USB er ikke noen god match -- USB tar bare 16-bits signal (med mindre det dreier seg om et eksternt lydkort med egen driver), mens FLAC gjerne er 24-bits.
    Jeg har ikke peiling på signaloverføringen, men FLAC over USB fungerer glimrende i min stue. At USB paketerer signalet som 16bit (gjør den det?) har vel ingenting å si, så fremt båndbredden er stor nok? Har aldri hørt om dette som et problem. Mulig du mener at USB1 har for dårlig båndbredde i forhold til USB2, men har man fortsatt en pc med kun USB1 er det større problemer i gjære uansett

Mellom datamaskin og musikkanlegg er det også en stor fordel å bruke optisk kabel, da en metallforbindelse kan medføre støyproblemer.
    Kommer i stor grad an på jordingen av pc'en. Dersom den er koblet til bredbånd via kabelanlegg eller telefonnettet, _kan_ det bli problemer. Bruker den trådløst er det stort sett greit. Ellers kan jeg henge meg på at forskjellen mellom optisk og coax ikke er stor, selv om de fleste med langt fremskredet hifi-paranoia holder en knapp på coax-overføring...

XLR gir neppe noen hørbar forbedring av lyden, med mindre du trenger veldig lange kabler.
    Enig at XLR ikke er noe kvalitetsstempel i seg selv. På den annen side, dersom komponentene HAR XLR bør man høre hva som låter best. I mitt oppsett med Dacmagic, og Hegel P2+H2 låter det noe bedre med XLR...tror jeg. Nivået er også høyere, dermed er det vanskelig å si.

Denne Matrix mini-i hørtes forøvrig særdeles spennende ut! Er du fornøyd med den?

Hvis du bare skal bruke den til datamaskin og bare har USB tilgjengelig, bør du også vurdere et eksternt "lydkort". Selges i butikker for musikkutstyr; ofte til mye lavere pris enn tilsvarende spesifisert utstyr for hi-fi. Disse gjør jobben utmerket, men vil ikke "farge" lyden slik enkelte av hi-fi-butikkenes DACer gjør.
    Her er det mulig jeg misforstår. Mener du at studioutstyr ikke farger lyden?? Det er i så fall en grov forenkling. Studioutstyr kan ofte høres annerledes ut en rene hifi-komponenter, men at de farger lyden mindre... Mulig vi definerer farging av lyd forskjellig.

Trådstarter: bruk ørene og prøv noen forskjellige komponenter. Bruk aller aller aller aller mest tid på å velge deg høyttalere. Ingen dac i verden kan endre lydsignaturen til høyttalerne dine. Er du ikke fornøyd med dem, kan det være det samme med resten av lydkjeden. Og gitt at du har en eller annen form for budsjett, bør du legge ganske mye mer i høyttalere enn i DAC. Bytt heller dac'en på et senere tidspunkt når du kjenner oppsettet. Jeg synes forresten min DACmagic fungerer helt greit, men det finnes sikkert mange vellydende DAC'er i den prisklassen. Bruk i utgansgpunktet resten av penga på høyttaler - eller musikk!

En kjempefordel med å kjøpe en billig DAC nå, er at du har noe å fokusere hifiparanoian på når du om en (kort) tid kjenner at oppgraderingssyken velter inn over deg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=2roll]Jeg har ikke peiling på signaloverføringen, men FLAC over USB fungerer glimrende i min stue. At USB paketerer signalet som 16bit (gjør den det?) har vel ingenting å si, så fremt båndbredden er stor nok?[/quit]
    Hvis signalet kommer frem, er det tvilsomt om du hører forskjell -- selv om signalet på en eller annen måte er "nedgradert" underveis. Det finnes 16-bits utstyr som faktisk ikke overfører 24-bits signaler -- men jeg har ikke hørt om at dette gjelder USB-DACer.

Poenget mitt er mer av det filosofiske slaget: Hvorfor bruke 24-bits lydofrmater (FLAC) hvis man likevel bare overfører 16-bits signaler?

Og så finnes det altså ekstrene "lydkort" som faktisk overfører 24-bits lyd over USB -- og ofte koster mindre enn utstyret man finner i hi-fi-butikken.

Ellers kan jeg henge meg på at forskjellen mellom optisk og coax ikke er stor, selv om de fleste med langt fremskredet hifi-paranoia holder en knapp på coax-overføring...
    Signalet er 100% identisk. Men mange eldre, og noen få nye DACer har visstnok en dårligere receiverbrikke (eller hva det nå heter på norsk) på TOSlink-inngangen.

Om forskjellen er hørbar, er en annen sak...

Enig at XLR ikke er noe kvalitetsstempel i seg selv. På den annen side, dersom komponentene HAR XLR bør man høre hva som låter best. I mitt oppsett med Dacmagic, og Hegel P2+H2 låter det noe bedre med XLR...tror jeg. Nivået er også høyere, dermed er det vanskelig å si.
    Nemlig. Litt høyere nivå = høres bedre ut.

Det tekniske poenget med XLR er å eliminere støyproblemer over lengre kabelstrekk.

Denne Matrix mini-i hørtes forøvrig særdeles spennende ut! Er du fornøyd med den?
    Så langt jeg har brukt den. Har ikke testet hodetelefon- og forforsterker-funksjonene.

Den har én synlig og en potensiell svakhet: Det første er displayet, som bare er lesbart på nært hold; det andre er den interne strømforsyningen, som visstnok sitter litt for nær vitale deler.

Jeg liker lyden -- man mange vil sikkert oppfatte den som "tynn".

Mulig vi definerer farging av lyd forskjellig.
    Jeg mener vel primært tilsiktede avvik fra en flat frekvenskurve. Mange hi-fi-produsenter tilstreber en "varm" lyd; noe man gjerne slipper med studioutstyr.

Bruk i utgansgpunktet resten av penga på høyttaler - eller musikk!
    Enig.

Det er høyttalerne som skaper lyden. Velg dem først, og finn en forsterker som kan drive dem skikkelig. Mange høyttalere stiller små krav til forsterker; har man et trangt budsjett er det lurt å sjalte ut krevende høyttalere først som sist.

(Min yndlingshøyttaler gjennom alle tider, som jeg fortsatt bruker etter 20 år, spiller bra med 20-watts forsterkere, og kan plasseres overalt uten nevneverdig avvik i lyden. Men slikt lages nok ikke lenger...)

Og når det gjelder DAC: Hi-Fi-klubben har DacMagic på salg for tiden. Om man ikke trenger hodetelefon eller forforsterkerfunksjon, er det vanskelig å slå dette tilbudet. Nærmeste konkurrent i norsk butikk blir nesten dobbelt så dyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo vurdere Emotiva XDA-1 også ?
    Denne kommer i oktober mest sannsynlig, og har både volumkontroll og XLR-utganger. Det følger også med en fet fjernkontroll

Denne koster 299$, noe som vil si maks 3 500 kr inkl frakt og mva.
    Kjøpes direkte fra emotiva.com

Og til Fahnsen:
    Denne støtter 24-bit over USB..

Bilder fra Emonatics

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Denne støtter 24-bit over USB.
    Men kan en datamaskin sende det uten egen driver til DACen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan en datamaskin sende det uten egen driver til DACen?
    Har ikke utstyr til å teste selv, men jeg har hørt at laster man ned denne Asio-driveren, så gjør den at det kan sendes 24-bit over USB på hvilken som helst pc.
    ASIO

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyfan gutta!

Tusen takk førr mange gode tips å råd. :-D

XDA-1 så jo veldig fiffig ut. Driver litt med innspilling av musikk og på de lydortene/MIDI cintrollerne bruker jeg en ASIO driver. Har ikke peiling på Bit, men det er i allefall grei lyd i de.

Men har lyst på noe eget til hifi anlegget, derfor DAC.

Vist de også støtter ASIO drivere er jo det perfekt.

HØYTTALERE.

Vil gjerne ha litt mere tips / personlige meninger om hvordan høyttalere jeg bør velge.

Har tenkt mye på PSB Imnage T45. Ser også at HiFi klubben har gode tilbud på IKON-8, men lurer på om disse blir for kravstore for min effektforsterker. (Lyngdorf SDA 2175)
    Jeg ønsker i utgangspungtet å ha effektoverskudd på forsterkeren.
    Har aldrig hatt et HiFi anlegg, men vet som musiker at dette er avgjørende for god lyd på et PA anlegg.

Jeg setter meget stor pris på at dere tar dere tid til å diskutere dette med meg :-D

Kommer uansett tilbake med rapport når nybegynneranlegget er i hus:-D

Noen inspill på høyttalere?
    Hva er deres "politikk" på brukte høyttalere?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av traalgast
    lurer på om disse blir for kravstore for min effektforsterker. (Lyngdorf SDA 2175)
    Den skulle kunne drive det meste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DacMagic er veldig grei DAC Anbefales fra min side, men nå har ikke jeg hørt de andre her, men skal visst være lik den DAC'en du finner i de dyrere Cambridge Audio CD spillerne

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ojey
    DacMagic er veldig grei DAC Anbefales fra min side, men nå har ikke jeg hørt de andre her, men skal visst være lik den DAC'en du finner i de dyrere Cambridge Audio CD spillerne
    Denne får du til jubileumspris på Hifi Klubben nå til 1699,-. Good deal.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ojey
    Ikke helt riktig. Husker jeg ikke feil, er noen av komponentene identiske med de som sitter i 740C -- men DACene er ikke identiske. 840C bruker andre komponenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo mange fine dac' er innenfor budsjettet av denne dac'en. Denne så jo fin ut den og.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt riktig. Husker jeg ikke feil, er noen av komponentene identiske med de som sitter i 740C -- men DACene er ikke identiske. 840C bruker andre komponenter.
    Jeg har allerede fått vite det, men jeg bare forteller det de på hifiklubben sa, nå husker jeg ikke hva de sa på ordet, men det var det jeg fikk ut av det Ihvertfall poenget er at jeg synes den er kjempebra, og til en 0verkommelig pris

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva var budsjettet på høyttalerne du kunne tenke deg ? Hva slags musikk hører du på og ønsker du deg gulvstående eller stativ ? kanskje folk kan hjelpe deg hvis du setter dette på plass, ellers så er det veldig subjektivt hva du liker, så det er egentlig bare å dra på hifibutikktur og lytte, synes den prossessen var ganske morsom jeg da, hørte mye bra og noe som ikke falt så i smak

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •