Avstemning: Bruker du spotify og betaler du for premium? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 94 av 94
    Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Han en bror som bruker Premium, men selv frister det veldig lite. For det første, liker jeg ikke å sitte med PCen hele tiden. Bruker den til småting her og der, men har ingen interesse av å gjøre den om til et mediasenter.
    Sonos kommer med Spotify støtte i løpet av måneden. Da kan du sitte i sofaen med enten en Sonos kontroller eller en IPhone og velge musikk til alle 32 rom du måtte ha i huset.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DanElectro
    Jeg bare lurer på hva all denne klargjøringen som er så tidkrevende består i? Om plata er lagret og behandlet på skikkelig vis er det vel bare å dra den ut av hylla og legge den på spilleren?
    Med mindre du lagrer og spiller platene dine i et industrielt "clean room" vil rengjøring være en kontinuerlig prosess. Her jeg bor, i Oslo sentrum, tar det bare minutter før en ren overflate dekkes av støv, som bla.a. inneholder asfalt og sot. En vinylplate må m.a.o. rengjøres i større eller mindre grad for hver avspilling.

Men bare det å finne en bestemt plate i en stor samling kan ta flere minutter -- der den digitale musikken hentes fram på sekunder, selv i en enorm samling.

Den gang platespiller var eneste lydkilde, drømte jeg ofte om (men fikk aldri råd til) to spillere, slik at jeg kunne spille musikk kontinuerlig. Mange forsterkere hadde også to RIAA-innganger.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Samtidig må man se "tapsfritt" i en logisk sammenheng. Et menneske vil ikke høre forskjell mellom 128 bit/1536 khz og 150 000 bit/7 000 000 khz.
    Jeg er enig, et sted må man gi seg, jeg mener den grensen går ved 320kbps Mp3/Vorbis, på noen typer musikk kanskje enda lavere.

Men hvem vet, kanskje jeg endrer oppfatning etter som årene går.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Med mindre du lagrer og spiller platene dine i et industrielt "clean room" vil rengjøring være en kontinuerlig prosess. Her jeg bor, i Oslo sentrum, tar det bare minutter før en ren overflate dekkes av støv, som bla.a. inneholder asfalt og sot. En vinylplate må m.a.o. rengjøres i større eller mindre grad for hver avspilling.
    Industrielt "clean room" var vel å ta i, men jeg ser problemet med sot og asfalt og den slags ulumskheter. Vi er forskånet for slikt på landet. Her holder det med en kullfiberbørste.

Forøvrig synes jeg personlig det er greit å bla i plater når man ikke vet helt hva man vil høre på, da er ikke Spotify like grei. Synes jeg da.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Dere som sverger til CD pga lydkvaliteten.... Er ikke det for dårlig i forhold til SACD?
    Spiller selvfølgelig SACD også, men utvalget der er dessverre begrenset. Er lydkvalitet uvesentlig for deg??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Er lydkvalitet uvesentlig for deg??
    Det er nok av tester som viser at selv audiofile med dyre anlegg har problemer med å skille 320 mbps MP3 fra CD-kvalitet.

At dyrt utstyr ikke setter større krav til filkvalitet, fremgår av gjengangeren i tester av dyre DACer: "Med denne DACen høres til og med MP3 bra ut!"

(Jeg tolker som oftest det som at testeren aldri har hørt høykvalitets komprimert materiale før...)

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er man interessert i musikk, er digitale formidlingsmåter uslåelige. Er man ikke primært interessert i musikk, men i plater som samleobjekter, er situasjonen naturligvis en helt annen.
    Selvfølgelig, men for min del så klarer jeg ikke å kose meg helt foran PCen. Nå har jeg alltid foretrukket fysiske ting, så jeg ender opp med å beholde alt mulig rart, ikke bare innen musikk. Men det er noe spesielt med et skikkelig cover og et fysisk produkt. Men så har jeg heller ikke brydd meg noe særlig om å koble PCen til noe heller. Føler meg bare mer komfortabel med "gamlemåten". Føles litt vel sterilt med digitale filer, sånn emosjonellt sett.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler meg bare mer komfortabel med "gamlemåten". Føles litt vel sterilt med digitale filer, sånn emosjonellt sett.
    For noen tiår siden argumenterte mange mot innspilt musikk generelt, med at det ikke var ekte, manglet den menneskelige kommunikasjonen man atntok at fantes mellom musikere og publikum på en konsert, at det var masseproduksjon av kunstverk som egentlig skulle være enestående o.l. Tenkere og kritikere som mente dette, står fortsatt på pensum i musikk og andre kunst/kulturfag ved norske høyskoler og universiteter.

Aksepterer man først at musikk kan nytes på andre måter enn "live", blir det for meg helt feil å fokusere på mediet.

Ønsker man å se cover og lese medfølgende informasjon, får man det like bra -- i forhold til CD større og bedre -- på data- eller TV-skjermen.

Med en PC koblet til TV, eller en bærbar på fanget eller stuebordet, kan man få med denne informasjonen også når man ligger i sofaen eller sitter i godstolen.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, men personlig så liker jeg det bare ikke. Sier ikke at f.eks streaming (o.l. tjenester) er mindreverdige, bare et personlig så fenger det meg ikke. Kanskje fordi jeg fra tidlig alder ble veldig interessert, og har alltid kost meg med fysiske produkter. Bare en personlig preferanse.

Jeg har også 2 mer eller mindre identiske skjorter. Eneste forskjell er fargen. Begge gjør nytten forsåvidt, men den ene endte jeg aldri opp med å bruke fordi jeg likte den ikke like godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aksepterer man først at musikk kan nytes på andre måter enn "live", blir det for meg helt feil å fokusere på mediet.

Ønsker man å se cover og lese medfølgende informasjon, får man det like bra -- i forhold til CD større og bedre -- på data- eller TV-skjermen.

Med en PC koblet til TV, eller en bærbar på fanget eller stuebordet, kan man få med denne informasjonen også når man ligger i sofaen eller sitter i godstolen.
    Hvem snakker om CD. Det har jo alltid vært et argument mot de rare små platene uten riller. Alt for små cover. Med vinyl er det utbrettcover, papirkvalitet, trykk og slikt som også virker inn på totalfølelsen. Blir liksom ikke det samme med bilde på PC/TV.

Ellers kan det synes som om du er litt for glad i sofaen din. Om man ikke gidder reise seg for å skifte plate er man blitt slappere enn de som bra er.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror skepsisen til Spotify (og andre streamingtjenester) i stor grad er basert på at man tror det er dårlig lyd og at en del ønsker å ta på mediet. Og for de som ikke har gått over til diskbasert avspilling med Squeezebox, Transporter, Sonos eller liknende, så vil det jo medføre en investering dersom man skal slippe å sitte med PC-en på fanget.

Lydkvaliteten på Premium kan sikkert diskuteres opp og i mente, for min del og på mitt anlegg er dette ingen begrensning.

Jeg har også forståelsen av ønsket om å ta på mediet (jeg har jo selv vært sånn en gang i tiden og er nesten fristet til å kalle det "gamle dager"), men når man først har vendt seg til funksjonaliteten og mulighetene som ligger i streamingtjenestene, så blir man fort betatt. Som hybris nevnte tidligere: man kan sitte i sofaen og bla i biblioteket med en fjernkontroll eller iPhone, man kan utforske relaterte artister til den artisten man hører på, lage spillelister og lagre favoritter. Relaterte artister synes jeg er helt gull og jeg har oppdaget mye ny musikk i det siste.

At Spotify kun inneholder mainstream-musikk er jeg ikke enig i (forutsatt at man beveger seg utenom Topp100-listene), men mange har sikkert helt andre krav og preferanser enn meg.

Dessverre ser vi i nyhetene at flere norske plateselskaper trekker seg fra Spotify, og det later til at denne trenden er i ferd med å spre seg i bransjen. Dessverre beskriver jo dette plateselskapenes trangsynthet og mangel på ønske om å tilgjengeliggjøre produktet sitt på nye medier og kanaler. Om svært få år kommer alle til å gå rundt med en mobil som er konstant tilknyttet nettet, og da er det jo merkelig at plateselskapene tviholder på å pushe en sølvskive som er basert på 30 år gammel teknologi. Mange har jo faktisk kastet ut CD-spilleren fra anlegget...

På den annen side forstår jeg også artistene som ikke får betalt for jobben de gjør pga. Spotifys forretningsmodell, så jeg håper at begge parter forsøker å finne en løsning som er til fordel for oss mysikknytere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dessverre ser vi i nyhetene at flere norske plateselskaper trekker seg fra Spotify, og det later til at denne trenden er i ferd med å spre seg i bransjen. Dessverre beskriver jo dette plateselskapenes trangsynthet og mangel på ønske om å tilgjengeliggjøre produktet sitt på nye medier og kanaler.
    Dette var et problem tidligere. Idag er problemet bare at Spotify ikke gir inntekter, og at det er mange utgifter som skal dekkes ved musikkinnspillinger.

Musikere tjener ofte ingenting, og selv teknikere kan vel gjøre en og annen jobb gratis -- men husleie og teknisk utstyr må alltid betales, og hverken vaskehjelpen eller revisoren gjør noenting gratis...

Om man ikke gidder reise seg for å skifte plate er man blitt slappere enn de som bra er.
    Mulig jeg er lat -- men jeg ønsker ikke å måtte gå opp på podiet å dele ut notene til neste nummer når jeg er på konsert, heller...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er lat -- men jeg ønsker ikke å måtte gå opp på podiet å dele ut notene til neste nummer når jeg er på konsert, heller...
    Hehe. Festlig, men lite relevant kommentar.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig, men for min del så klarer jeg ikke å kose meg helt foran PCen.
    Hva har dette med PC å gjøre? Jeg og mange med meg hører da på spotify i stuen. Det finnes mange gode løsninger for å få spotify koblet til ditt vanlige stereoanlegg, så du kan sitte i sofaen og kose deg.
    --
    Thorbjørn

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •