Avstemning: Bruker du spotify og betaler du for premium? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 94
    Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Virker som at det for noen er et slags rituale i det å lytte til musikk..

Jeg for mindel liker å ha alt oppe å gå i løpet av to sekunder, det dreier seg jo om musikken?

En annen ting er jo at det er så totalt bortkastet å ha den samme plata i tusener av hjem når det egentlig er nok å ha den på en eneste server i verden og alle streamer derfra.
    Ja her var det mange hårsåre på fremtidens vegne...er vel ikke sånn at alt nytt /fremadstormende er det som er bra/kommer til å bli det alle bruker.
    Konservativt er vel ett litt drøyt utrykk..spør du meg.
    Er forøvrig helt enig i at det nok hadde vært en god del som hadde gått skoa av seg ved bruk av blindtest....både av utstyr og kilde
    Men....uten sammeligning forøvrig: Er du f.eks. litt over middels opptatt av bil så kjøper du deg vel for f....ikke en elbil/hybrid eller?:-?
    Eller sagt på en annen måte: Hipp hurra, nå blir saueflokken enda større......

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å virke hårsår.

Er enig i at ikke alt nytt er bra, men hadde det ikke vært for utvikling så hadde vi ennå bodd i huler å lugget hverandre.

Jeg hører jo en del på vinyl selv, og det føles unektelig bra ut å sette på en plate, men musikken blir ikke nødvendigvis bedre av det.
    Det skal også en del grundig rengjøring/platevasking til før det høres like bra ut som 320kbit Vorbis.

CD er jo heller ikke et tapsfritt format, så lenge musikken lagres digitalt vil det alltid være tap av informasjon.

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å virke hårsår.

Er enig i at ikke alt nytt er bra, men hadde det ikke vært for utvikling så hadde vi ennå bodd i huler å lugget hverandre.

Jeg hører jo en del på vinyl selv, og det føles unektelig bra ut å sette på en plate, men musikken blir ikke nødvendigvis bedre av det.
    Det skal også en del grundig rengjøring/platevasking til før det høres like bra ut som 320kbit Vorbis.

CD er jo heller ikke et tapsfritt format, så lenge musikken lagres digitalt vil det alltid være tap av informasjon.
    Joda..greit nok det med at streaming av musikk osv....er tilstedeværende og etter sigende er "fremtiden" og det er jo ikke sant at alt var så mye bedre før.
    Tingen er vel det at noen, faktisk ganske mange synes det er noe mer fysisk attraktivt å kunne legge i en cd...tror vel ikke mange hadde klart å skille cd fra konvertert musikk i en blindtest heller.
    Er sikkert litt gammeldags, men får ikke helt den gode følelsen med denne miksen.
    Bruker jo spotify og andre ting selv, men det er for å høre/søke opp musikk.
    Og hva med musikkbransjen(artistene)? Ikke alle der som har det så fett...så lenge den er avhengig av cdsalg er jo det også ett argument....nei nå ble det veeeeldig kjedelig her....bruk det en synes er "best"
    Konklusjon: Inkludert meg selv, er det andre som bestemmer hva du skal kjøpe/bruke uansett om du vil eller ei......

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Spotify gratis på laptop'en på jobb..

Hjemme derimot bruker jeg Wimp som i mine øyne er bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexander8
    Jeg vil si det bare er mulig med en helt ny, helt plan og 100% sentrert plate, spilt i et støv- og vibrasjonsfritt rom på en platespiller med perfekt geometri, lydløst drivverk, og en pick-up i Lotto-vinnerklassen...

Sitat Opprinnelig postet av torbis
    tror vel ikke mange hadde klart å skille cd fra konvertert musikk i en blindtest heller
    Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kilde?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Kilde?
    Har ikke noe kilde, det er bare logisk.

For eksempel

CD = 16-bit og 44.1 kHz sample, denne gir god kvalitet på lyden.
    DVD-Audio = 24-bit og 192 kHz sample, denne gir enda bedre kvalitet på lyden.

men hva om man øket til 128 bit og 1536 kHz sample? da ville man få med enda mere informasjon.

eller 150 000 bit og 7 000 000 kHz? man vil alltid kunne gå oppover, uendelig.

Så da er CD ikke "lossless", fordi man vil alltids kunne spe på med mer informasjon.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser nå at jeg misforsto deg. Jeg trodde du mente at en digital lydfil taper informasjon når man kopierer den. Men du snakket om noe annet, så da er vi enige.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torbis
    Ja her var det mange hårsåre på fremtidens vegne...er vel ikke sånn at alt nytt /fremadstormende er det som er bra/kommer til å bli det alle bruker.
    Konservativt er vel ett litt drøyt utrykk..spør du meg.
    Er forøvrig helt enig i at det nok hadde vært en god del som hadde gått skoa av seg ved bruk av blindtest....både av utstyr og kilde
    Men....uten sammeligning forøvrig: Er du f.eks. litt over middels opptatt av bil så kjøper du deg vel for f....ikke en elbil/hybrid eller?:-?
    Eller sagt på en annen måte: Hipp hurra, nå blir saueflokken enda større......
    Alle må jo vurdere hva de ønsker å få ut av transportmediumet man velger. Personlig er primærkravene mine IKKE at jeg kan ta på mediet. Det er tvert i mot en bakdel at jeg må flytte meg fra sofaen, og ikke minst bruke masse plass i huset mitt til å lagre CDer eller Vinyl eller hva det måtte være.

Musikk som ikke tar noe fysisk plass og forflyttes til anlegget mitt gjennom luften derimot? Ja takk, perfekt. Og vil jeg høre en plate jeg ikke har hørt på 10 år, så behøver jeg ikke gå ned og grave i boden eller bakerst i skapet, jeg bruker bare 5 sekunder på å søke den frem på squeezeboxen så blir den spilt av umiddelbart på anlegget.

What's not to like?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det som er "logisk", behøver ikke ha praktisk betydning...

Få, om noen, mennesker er istand til å høre forskjell på 16- og 24-bitsmateriale, dersom lagringsformatet er eneste forskjell. Faktisk vil få høre forskjell på CD-lyd og 320 mbps MP3 eller 256 mbps AAC.

Det er også mindre "tap" ved digitale formater enn ved analoge, siden de digitale formatene tillater større frekvensomfang og større dynamikk, ikke er befengt med støy og forvrenging, og ikke får lydkvaliteten ytterligere redusert av avspillinsgutstyret.

Vi som har opplevd det utstyret som var tilgjengelig på 1960-tallet (da ser jeg bort fra highend-utstyr som dengang bare var oppnåelig for de virkelig rike), vet at digital lydteknikk har betydd en voldsomt sprang framover hva praktisk lydkvalitet angår.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    For en konservativ gjeng? Jeg kvittet meg med samtlige CDer for flere år siden etter å ha kopiert de inn på server, og spotify er jo bare enda bedre konsept.

De som synes spotify premium har dårlig lyd er nok de samme som tviholder på at høyttalerkabler er den viktigste komponenten i anlegget, og aldri hadde turt stille opp på en blindtest med hverken kabler eller spotify.

Selvfølgelig må de ha det gratis en stund for å bygge opp brukermasse. Plateselskapene er idioter som vanlig, og nekter å skjønne at den tradisjonelle distribusjonsveien er D Ø D, selv om folk har kopiert MP3er i 15 år og alle platebutikkene har gått konkurs. Nå har det endelig dukket opp et konsept som folk er villig til å betale for, men nei fysj, her er det best å trekke seg ut. Bedre at spotify dør så kan folk fortsette å kopiere MP3er, da tjener vi mye mer penger. Hvor utrolig treig i nøtta er det mulig å bli?

Hva i huleste er vitsen med å eie musikken hvis vi kan få til et konsept hvor all musikk (ja jeg vet spotify ikke har alt enda) er tilgjengelig til enhver tid uansett avspillingsenhet og geografisk lokasjon? Alt fra highendanlegget i stua til mobilen på den andre siden av jordkloden?

Ja takk, sier hvertfall jeg.
    +1

Bruker Premium selv på Android og HTPC i stua. Absolutt de beste 99,- jeg bruker hver mnd.

Å koble Androiden til stereoen i bilen med spillelista jeg lagde kvelden før på HTPCen er så genialt som det kan bli. Med mye mindre tidsbruk og "sløsing med tid" for å lete etter CDer. Bytte plater etc. Nei øsj. Jeg kunne jo brukt all den tiden på å høre musikk i stedet!

Argumentet med at det er noe bedre lydkvalitet på CD med en knallgod CDspiller er jeg enig i, men dette veier likevel ikke opp for bekvemligheten med Spotify. 320kbs Vorbis er etter min mening meget bra.

Newcomer jarand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har premium hjemme og gratis på jobben ,,har fått alle cd`ene rippet inn i pc og så nå er cd spilleren historie i mitt hjem. har funnet mye ny musikk på få sekunder istedet for og grave seg inn i hyllene i butikkene . musikken står mest i fokus for min del så dette er kanon

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet du kan bruke Premium på alle andre steder en hjemme også..?
    Bare logg inn med samme bruker på jobben så får du med deg spillelister og Premium fordelene...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer jarand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Du vet du kan bruke Premium på alle andre steder en hjemme også..?
    Bare logg inn med samme bruker på jobben så får du med deg spillelister og Premium fordelene...
    ja spillelistene er importert ,men der tåler jeg reklamen for den går i bakgrunnen bare og nok av folk innom

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarand
    ja spillelistene er importert ,men der tåler jeg reklamen for den går i bakgrunnen bare og nok av folk innom
    Ja men hvorfor bruker du ikke premiumen når du har den?
    --
    Thorbjørn

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ikke Spotify siden mesteparten av musikken der er A4/mainstream noe jeg aldri hører på uansett. Når det er sagt så er jeg 100% sikker på at dette er veien det vil gå når det gjelder distribusjon av ny musikk. Med tiden vil nok ny musikk som ikke er for hvermansen også finne veien til et Spotify lignende opplegg. Jeg venter i spenning.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For eksempel

CD = 16-bit og 44.1 kHz sample, denne gir god kvalitet på lyden.
    DVD-Audio = 24-bit og 192 kHz sample, denne gir enda bedre kvalitet på lyden.

men hva om man øket til 128 bit og 1536 kHz sample? da ville man få med enda mere informasjon.

eller 150 000 bit og 7 000 000 kHz? man vil alltid kunne gå oppover, uendelig.

Så da er CD ikke "lossless", fordi man vil alltids kunne spe på med mer informasjon.
    Samtidig må man se "tapsfritt" i en logisk sammenheng. Et menneske vil ikke høre forskjell mellom 128 bit/1536 khz og 150 000 bit/7 000 000 khz. Instrumentene og menneskestemmene er heller ikke designet for å høres innen hele spekteret til 7 000 000 khz. Du vil ende opp med mye mer informasjon, men informasjonen vil være ubrukelig.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han en bror som bruker Premium, men selv frister det veldig lite. For det første, liker jeg ikke å sitte med PCen hele tiden. Bruker den til småting her og der, men har ingen interesse av å gjøre den om til et mediasenter.

Liker også å ha ting fysisk, mye fordi jeg er samler, og det er veldig mye som mest sannsynlig aldri kommer til å være tilgjengelig via streaming. Ikke fordi det er sært sånn sett, men fordi det er en del musikk fra mindre artister som blir "glemt" med årene. Men jeg har nok et litt annet forhold til musikk enn hva flesteparten av streaming-typene har.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    jeg har nok et litt annet forhold til musikk enn hva flesteparten av streaming-typene har.
    Selv har jeg gamle sjeldenheter på LP (som jeg sjelden orker å spille, siden det går mer tid til omsorg og klargjøring, enn til lytting), mens CDene er rippet til ALAC og ny musikk kjøpes som AAC, ALAC eller FLAC. I tillegg ville jeg brukt mer streaming, om den musikken jeg ønsker var tilgjengelig der.

Er man interessert i musikk, er digitale formidlingsmåter uslåelige. Er man ikke primært interessert i musikk, men i plater som samleobjekter, er situasjonen naturligvis en helt annen.

Er man interessert i både musikk og i samling, er det ingenting i veien for å drive med begge deler adskilt. Digital musikk fra disk eller nett krever ingen tid til sortering, renhold, mekking, vedlikehold eller leting etter fysiske objekter i butikkene, så man har fortsatt tid til å stelle med LP-samling og platespiller ved siden av...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Selv har jeg gamle sjeldenheter på LP (som jeg sjelden orker å spille, siden det går mer tid til omsorg og klargjøring, enn til lytting)...
    Jeg bare lurer på hva all denne klargjøringen som er så tidkrevende består i? Om plata er lagret og behandlet på skikkelig vis er det vel bare å dra den ut av hylla og legge den på spilleren?

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •