Spørsmål om DAC / CD-spiller og lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om DAC / CD-spiller og lyd

Jeg er temmelig nybegynner på hifi-området, og en av de komponenttypene jeg har lest om med interesse er digital/analog-konvertere (DAC). Jeg gikk selv til innkjøp av en Cambridge DAC Magic nylig, og er særlig fornøyd med hvordan musikk fra PC (ikke minst Spotify) nå låter på anlegget.

Samtidig er det noen ting jeg er usikker på, og derav spørsmålet:

• Er det slik at DAC’en tar over for CD-spillerens lydsignatur/klang (altså at CD-spillerens kvalitet på sett og vis viskes ut)?

• Eller er det snarere slik at den lyden som kommer ut av høyttalerne er en slags blanding av CD-spillerens og DAC’ens respektive signaturer/klanger (altså at CD-spillerns kvalitet fortsatt har vesentlig betydning)?

Hvis ”ja” på det første spørsmålet, er det jo totalt genialt. Hvis ”ja” på det andre spørsmålet er det en del mindre genialt, men likevel ikke håpløst.

Grunnen til at jeg spør er at DAC på mange måter virker for godt til å være sant, særlig hvis det er slik at den kan forvandle en middelmådig CD-spiller til å bli en meget god spiller. Det vil jo være tilfellet dersom svaret er ”ja” på det første spørsmålet over.

La meg ta et eksempel: jeg har nå en NAD C545BEE CD-spiller til 4000 kroner. Dersom jeg supplerer med en Abrahamsen 6.0 DAC vil jeg ifølge Lyd og bilde få lyd som tilsvarer en spiller til godt over 10 000 kroner. Se for øvrig artikkel her:

Musikalsk High-end fra PC-en - Lyd og Bilde

DAC’en ligger vel på rundt 4000 kroner, så i praksis får man da langt mer for pengene hvis man har en CD-spiller som min + Abrahamsen 6.0 enn man får hvis man bare kjøper en dyrere CD-spiller (man må jo også ta med DAC’ens øvrige fordeler i betraktningen).