Spørsmål om DAC / CD-spiller og lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om DAC / CD-spiller og lyd

Jeg er temmelig nybegynner på hifi-området, og en av de komponenttypene jeg har lest om med interesse er digital/analog-konvertere (DAC). Jeg gikk selv til innkjøp av en Cambridge DAC Magic nylig, og er særlig fornøyd med hvordan musikk fra PC (ikke minst Spotify) nå låter på anlegget.

Samtidig er det noen ting jeg er usikker på, og derav spørsmålet:

• Er det slik at DAC’en tar over for CD-spillerens lydsignatur/klang (altså at CD-spillerens kvalitet på sett og vis viskes ut)?

• Eller er det snarere slik at den lyden som kommer ut av høyttalerne er en slags blanding av CD-spillerens og DAC’ens respektive signaturer/klanger (altså at CD-spillerns kvalitet fortsatt har vesentlig betydning)?

Hvis ”ja” på det første spørsmålet, er det jo totalt genialt. Hvis ”ja” på det andre spørsmålet er det en del mindre genialt, men likevel ikke håpløst.

Grunnen til at jeg spør er at DAC på mange måter virker for godt til å være sant, særlig hvis det er slik at den kan forvandle en middelmådig CD-spiller til å bli en meget god spiller. Det vil jo være tilfellet dersom svaret er ”ja” på det første spørsmålet over.

La meg ta et eksempel: jeg har nå en NAD C545BEE CD-spiller til 4000 kroner. Dersom jeg supplerer med en Abrahamsen 6.0 DAC vil jeg ifølge Lyd og bilde få lyd som tilsvarer en spiller til godt over 10 000 kroner. Se for øvrig artikkel her:

Musikalsk High-end fra PC-en - Lyd og Bilde

DAC’en ligger vel på rundt 4000 kroner, så i praksis får man da langt mer for pengene hvis man har en CD-spiller som min + Abrahamsen 6.0 enn man får hvis man bare kjøper en dyrere CD-spiller (man må jo også ta med DAC’ens øvrige fordeler i betraktningen).

Konklusjon: DAC er et magisk produkt som gir veldig mye igjen for pengene. Eller?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD-spillere har en intern DAC som konverter den digitale informasjonen fra CDer og kjører dette ut analogutgangen, når du kobler til en ekstern DAC til den digitale utgangen tar denne over og konverterer det digitale signalet til analogt. Dermed kan hvilkensomhelst CD-spiller, datamaskin etc få en dramatisk bedre lyd gjennom en ekstern DAC dersom den er bedre enn den interne DACen.

Kort sagt vil en ekstern DAC eliminere/forenkle CD-spiller, og andre kilders, funksjon ved at de kun avleser og sender det digitale signalet, som enkle drev/digitalkilder mens DACen lager lyden og signaturen derav.

EDIT:
    Med henhold til Spotifytips, er det alltids kjekt å slå av den fæle volumutjevningen de har aktivert som standard i programmet dersom dette ikke er gjort.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En DAC omdanner digitale signaler til analoge signaler. Den analoge delen av en DAC har sin "lydsignatur" som andre analoge lydapparater.

Om man sender signalene fra en CD-spiller digitalt til en DAC, er det DACen som lager lyden -- spilleren leser bare signalene fra platen.

En ekstern DAC vil bety en klar forbedring, om man bruker en PC som kilde og en vanlig forsterker. Med en dyr CD-spiller eller en forsterker/receiver med digitale innganger er det ikke nødvendigvis sånn. Disse kan ha like gode DACer som de eksterne.

En ren USB-DAC er ikke nødvendigvis noen god idé. For det første er de nesten alltid (om de ikke har egne drivere til PCen) begrenset til 16-bits og 48 kHz, mens vanlige DACer som regel kan ta imot 24-bits og 96 eller 192 kHz signaler. Dette betyr ikke nødvendigvis noe for lydkvaliteten, men det betyr at 24-bits signaler blir avvist eller endret.

Viktigere er det imidlertid at USB betyr en metallforbindelse mellom PC og musikkanlegg, noe som kan føre til problemer med elektrisk støy. Optisk kabel mellom PC og DAC eliminerer slike problemer. (Men vær obs på at enkelte DACer -- bl.a. Arcams nye rDAC -- også har en 16-bits/48kHz-begrensning på den optiske inngangen.)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Viktigere er det imidlertid at USB betyr en metallforbindelse mellom PC og musikkanlegg, noe som kan føre til problemer med elektrisk støy. Optisk kabel mellom PC og DAC eliminerer slike problemer. (Men vær obs på at enkelte DACer -- bl.a. Arcams nye rDAC -- også har en 16-bits/48kHz-begrensning på den optiske inngangen.)
    Først: Så bra! Da er faktisk en ekstern DAC en svært gunstig investering, gitt at man ikke har (1) en meget dyr CD-spiller eller (2) spesielt forsterkerutstyr som overflødiggjør DAC'ens misjon.

Når det gjelder din kommentar vedrørende PC var den interessant. Dessverre har jeg ikke noen optisk utgang på PC-en min, så dermed må det bli USB. Foreløpig er jeg godt fornøyd med lyden, og har ikke lagt merke til noe elektrisk støy.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    . Dessverre har jeg ikke noen optisk utgang på PC-en min, så dermed må det bli USB. Foreløpig er jeg godt fornøyd med lyden, og har ikke lagt merke til noe elektrisk støy.
    Da er det ikke noen problem. Du legger garantert merke til det om problemet oppstår.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    La meg ta et eksempel: jeg har nå en NAD C545BEE CD-spiller til 4000 kroner. Dersom jeg supplerer med en Abrahamsen 6.0 DAC vil jeg ifølge Lyd og bilde få lyd som tilsvarer en spiller til godt over 10 000 kroner. Se for øvrig artikkel her:

Musikalsk High-end fra PC-en - Lyd og Bilde

DAC’en ligger vel på rundt 4000 kroner, så i praksis får man da langt mer for pengene hvis man har en CD-spiller som min + Abrahamsen 6.0 enn man får hvis man bare kjøper en dyrere CD-spiller (man må jo også ta med DAC’ens øvrige fordeler i betraktningen).

Konklusjon: DAC er et magisk produkt som gir veldig mye igjen for pengene. Eller?
    I det rette oppsettet er en DAC et "magisk produkt". Hos meg har jeg solgt unna alt som heter CDspillere - både dyre til over 20.000 kroner og en del som er billigere - til fordel for harddiskbasert avspilling via Squeezebox og separat DAC.

I andre oppsett er det av og til slik at "magien" ikke manifesterer seg. Alt henger sammen med alt - og hvis ikke resten av anlegget klarer å formidle DACens lydforbedrende bidrag, hører man heller ingen forbedring. Man kan selvfølgelig fortsatt kjøpe en DAC fordi man har mange digitale kilder som man ønsker lyd fra - men det er altså ikke gitt av man får noen magisk lydforbedring.

Sånn sett er det lurt å prøve før man kjøper.

Det finnes, etter sigende, DACer som er litt mer følsomme for hva slags drivverk de brukes sammen med. Men med de fleste kurante, moderne DACer - type DacMagic, Hegel, Abrahamsen, Benchmark, Beresford... bare for å nevne noen i en grei prisklasse - skal det godt gjøres å høre forskjeller p.g.a. drivverket.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det finnes, etter sigende, DACer som er litt mer følsomme for hva slags drivverk de brukes sammen med. Men med de fleste kurante, moderne DACer - type DacMagic, Hegel, Abrahamsen, Benchmark, Beresford... bare for å nevne noen i en grei prisklasse - skal det godt gjøres å høre forskjeller p.g.a. drivverket.
    Det er vel snakk om den typen forskjeller som bare spesielt begavede "gullører" hører...

Alle moderne DACer buffrer signalet; altså legger inn en liten tidsforsinkelse før signalet behandles, slik at eventuelle "hastighetsvariasjoner" i datastrømmen ("jitter") utlignes. Dermed skulle enhver innvirkning fra drivverk være eliminert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •