Konsert på BD kontra DVD - Noen forskjell om man bruker stereo-dac ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Konsert på BD kontra DVD - Noen forskjell om man bruker stereo-dac ?

Lurer enkelt og greit på om det lydmessig vil være noen forskjell på en BD eller DVD utgivelse av en konsert dersom man sender signalet via optisk/coax til en stereo-dac ?

Optisk/coax kan jo som kjent ikke overføre noe HD-signal, så vil dacen for samme signal uavhengig om det er BD eller DVD utgave av plata i spilleren ?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt enkelt å si da svar er både ja , nei ut fra lyden
    (+ årsaker jeg ikke kan si direkte hvordan utføres)

Sånn enkelt .......surround downmix til stereo er det copyright og båndbredde som begrenser ut

Så har man spørsmålet om hva som blir downmixed
    Har man en DVD så kan feks beste lyd være
    DD 5.1 448 kbps
    eller DTS 768 /1536 kbps
    (eller begge delene ...både dolby og dts)

kjøper du samme disc som BD behøver jo ikke den feks ha DTS HD MA selv om beste lyd på DVD utgaven var DTS men kan ha Dolby ThrueHD
    eller
    beste DVD lyd DD kan godt ligge på en BD utgave av samme film som DTS HD MA

henger du med

Min teori er at det ikke er HD lydsporet som downmixes til stero men core lyden
    Kjernelyden på BD til DTS er normalt ca 1500 kbps og 640 kbps for Dolby

Det vil da si at kjernelyden på BD er bedre enn sd codec på DVD så en downmix til stereo bør bli bedre i stereo på en BD
    vanligvis
    men så har man den delen der noen dvd har DTS helt opp til 1536 kbps å som nevnt har både dvd og bd dolby codec som best eller dts codec
    for
    har en DVD feks beste lyd som DTS 768 kbps (half rate) eller 1536 kbps (full rate)
    å man kjøper en BD utgave av samme filmen har den kanskje Dolby ThrueHD som beste lyd
    å om da kjernelyden i Dolby thruehd som nevnt har max 640 kbps vil jo BD utgaven ha en dårligere downmix utgangspunkt enn DVD som vil ha fullrate DTS før lyden mixes (ved 1536)

eller dvd 448 kbps v.s bd der dolby kjernelyd er 640 kbps
    osv osv med ulike kombinasjoner
    __________________________________________________ ____________

Er det derimot HD lyden som downmixes til stereo i en bd spiller er det i utgangspunktet bedre lyd
    men som nevnt så blir en downmix vanligvis uansett på 16 bit 24 kHz på grunn av copyright
    (blir jo bare 768 kbps stereo)
    å en downmix vil ikke bare da i mange tilfeller bli en downsampling bit/khz men en lossy reduksjon

(best ....HDMI har HDCP så her vandrer høyere oppløsning på downmix til stereo og vanlig er 2304 kbps på mange spillere )

(som sikkert kan bli dillemma for enkelte HDMI reciver eiere da......
    blir kjøp av ekstern dac til lavkvalitets downmixen noe å satse på
    v.s
    en reciver som utfører dac av downmix stereo lyd av mye høyere kvalitet)

Uansett kan ingen ting bli bedre på stereo ut optisk / coax enn BD spiller da man får både valg til BD plate å DVD plate å således kan velge plate om det skulle være forskjell i downmix.

Om det er hd lyden som downmixes eller kjernelyden på bd ?
    Har prøvd å finne det ut.....eneste jeg har funnet ut er at dolby thruehd har flere lyder i selve overføringen å en av dem kan være en downmix (men downmix av hva ??? he he)
    __________________________________________________ _______________

Så har man disc med stereo lyd (DVD/BD) der det vil variere med max bit kHz ut optisk / coax mellom ulike spillere.
    Mange BD/DVD disc kan ha et stereo spor (i ulike kvaliteter)
    BD disc kan kan også ha feks et bra stereo spor på disc med multichannel pcm

__________________________________________________ ___________________
    du kan jo prøve å finne ut ...er det hd lyd som dowmixes til stereo..........eller kjernelyden
    Det står så varierende info på nettet at man må vel fordype seg i decoder white paper
    (selv har jeg ikke gravd med så dypt ned i dette da downmix er uaktuelt for min del)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, må leses et par ganger. Alt dette gjør at man er redd for å kjøpe spiller, man må ha doktorgrad for å skjønne hva man får, og ikke får.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hmm, må leses et par ganger. Alt dette gjør at man er redd for å kjøpe spiller, man må ha doktorgrad for å skjønne hva man får, og ikke får.
    Tror man må ha doktorgrad ja for full kontroll på hva man får ang bit , kHz , hva blir downmixed , optisk/coax utgang osv
    (såfremt man er ute etter det lille ekstra å det gjør jo mange , viktig blir det jo ikke for de som mener at 16 bit 48 kHz lyd å 24 bit 192 kHz er helt lik eller mener alle prosesser en lyd kan bli behandlet digitalt gir ingen forskjell)

Hovedtrekk med BD spillere er
    For content with copyright protection, audio signal is down sampled to 48kHz 16bit and is output (altså som downmix)

man kan jo avspille disc som ikke er copyright også å variasjoner mellom en optisk /coax utgang mellom BD spiller varierer også da i bit kHz

Analogt er det jo differanser i bit kHz DAC da noen BD spillere upsampler til 32 bit å andre ikke osv

HDMI har ulike variasjoner bit/kHz med PCM/LPCM/MPCM

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra hygen. 8) God lesing!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg har doktorgrad, men jeg skjønner likevel ikke dette uten videre...kanskje når man blir professor?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •