For få digitale audio innganger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For få digitale audio innganger

Hei,

Jeg har et lite problem og hører her om det er noen som har en god løsning.

Jeg har en cambridge dac magic. Den har to coax/spdif innganger og en usb digital inngang. Videre har jeg tre enheter med digital lyd. PVR-box, blu-ray spiller og pc.

Jeg kan selvfølgelig koble pc til usb og alt er løst, men...

Er der noen muligheter å koble til alle tre på s-pdif/optisk. Finnes der en slags skjøte som gjør en optisk/spdif om til to?

Alternativt kan jeg seriekoble enheter, f.eks fra blu-ray til pvr og videre til dac?

Frekk

Ps! Forsterkeren har ikke digitale innganger

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fahnsen linket til denne i en annen tråd: SPDIF 4x1 Digital Audio Switcher

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPDIF 4x1 Digital Audio Switcher

Dette er den mest funksjonelle S/PDIF-switchen jeg har funnet, med 2x4 innganger: Man kan velge mellom inngang 1-4 med fjernkontroll, mens den optiske og koaks-kontakten på hver inngang switcher automatisk, slik at den optiske stenges når apparatet som er koblet til koaks-kontakten slås på. Man kan m.a.o. koble inntil 8 ulike kilder til denne boksen.

Skulle man ha behov for enda mer, kan man bruke to switcher på samme fjernkontroll. Støtter også Logitechs universalkontroller. En litt dyrere versjon har kontakt for tilkobling til datastyrte fjernkontrollsystemer.

S/PDIF-signalet føres rett igjennom, uten noen form for tap eller omforming. Om man ønsker det, kan man koble den optiske og koaks-utgangen til ulike DACer, og bruke dem samtidig.

Stygg som juling i kjip plast med plagsomt sterktlysende display, og gjør seg best skjult bak annet utstyr -- men det er ikke noe problem med en IR-forlenger av et eller annet slag.

Kommer på ca 1.000 norske kroner levert på Posten, med frakt og norske avgifter betalt.

En mye billigere, men mer tungvint løsning bare for optisk, er denne fra CableWorld:

Toslink switch (Digital Audio Switch)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjappe svar..skal sjekke ut disse

Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt bør det være mulig å finne switcher som kan løse det for deg.

En annen løsning, som du kanskje kan få til uten å måtte gå til ytterligere innkjøp, er å kjøre lyden fra signalkilder til TV og deretter ut fra optisk utgang på TV til dac. Da får du bare en optisk/spdif til til dacen. Eventuelt kan du bruke egen kabel til PC i tillegg hvis du ønsker å få lyd uten å gå via TV. Da har du to kabler.

Dette løser samtidig problemet med synkronisering av lyd/bilde som kan oppstå hvis du kjører lyd til dac/forsterker og bilde til TV med separate kabler. Dette gjelder særlig analoge kilder som krever mye oppskallering. Stereoforsterkere og dacer har ofte ikke mulighet for å stille delay, så kjekt at TV tar seg av synkronisering.

Mater selv HD-PVR, DVD (snart Blu-ray), PC og Wii inn i TV via hver sin HDMI/scart/component og ut fra TV med optisk til dac. Fungerer utmerket for meg. Mulig det ikke er 100 % ideelt for lydkvaliteten, men jeg har savnet noe på lydsiden - selv ikke ved scart/komponent fra DVD/Wii, hvor lyden må omgjøres fra analog til digital i TV.
    Har en egen optisk kabel som jeg kan koble rett fra PC til dac hvis jeg skal høre musikk.

Bruker forøvrig Abrahamsen V6.0 dac som har én coax, én optisk og en valgfri (coax/optisk) inngang tillegg til USB. Den koster ikke veldig mye mer enn DacMagic, og hvis du finner en brukt kan forskjellen bli ennå mindre. Du kan jo ha den i bakhodet hvis du ikke finner noen annen løsning som virker for deg.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lars N, Det høres ut som en alternativ løsning. Det skal jeg test ut. Selv om anlegget er godt har jeg ikke super high end lyd, så om der er kvalitetstap tror jeg ikke mine ører klarer å høre forskjellen.

Cambridge har to valgfrie otpisk-coax i tilegg til usb, så det manglet liksom en. Er såpass fornøyd nå at eventuell ny dac får komme senere. Dessuten vil din skisserte løsning løse mine problemer

Takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen din funket fint LarsN Kjører nå pvr, og blu-ray via hdmi inn i tv, og optisk fra tv til dac. Så bruker jeg optisk fra pc til dac for musikken.

Takk igjen

Frekk

Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra at det fungerte! Tror heller ikke kvalitetstapet i lyd er noe du vil merke. Hadde det vært snakk om musikk, og da høyoppløst flac e.l., er det mulig du kunne hørt noe. Men for PVR og video er ikke det teoretiske lydtapet SÅ viktig i mine ører. Jeg har forøvrig en HDMI fra PC via TV for å se film og en optisk fra PC direkte til dac for å høre musikk.

Har selv irritert meg over få innganger (selv om jeg har tre eks. USB) og at det ikke går an å bytte inngang med fjernkontroll, så tipset om switchen til Fahnsen skal sjekkes ut her i gården :smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger det noen lydmessig begrensning i bruk av USB kontra optisk/coax inn siden du ikke ville bruke dette?

Ser litt på dac'er selv og hadde planer om å bruke USB fra PC :neutral:

Hegel H100 forsterker har jo digital inn, og kun USB, og denne har jo fått masse skryt for sinnsykt bra lyd via USB..

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en liten begrensning i DacMagics USB, ettersom USB-brikken ikke tar i mot mer enn 16 bit/44,1 khz, mens de andre digitale inngangene tar 24 bit/96 khz. Ellers ingen forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Det ligger en liten begrensning i DacMagics USB, ettersom USB-brikken ikke tar i mot mer enn 16 bit/44,1 khz, mens de andre digitale inngangene tar 24 bit/96 khz. Ellers ingen forskjell.
    Ok, så hvis man ikke spiller av annet enn Spotify eller cder rippet i enten mp3, flac eller wav så har det ingenting å si?

Begrenser seg kun for edlere opptak?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Ligger det noen lydmessig begrensning i bruk av USB kontra optisk/coax inn siden du ikke ville bruke dette?
    Begrensningen til 16 bit/48 kHz har neppe hørbare følger for lydkvaliteten -- men det er altså en teknisk begrensning.

Viktigere rent praktisk, er det at USB betyr en metallforbindelse mellom datamaskin og musikkanlegg. Dette kan føre til støyproblemer.

Optisk kabel utgjør et galvanisk skille, som eliminerer slike problemer.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Ok, så hvis man ikke spiller av annet enn Spotify eller cder rippet i enten mp3, flac eller wav så har det ingenting å si?

Begrenser seg kun for edlere opptak?
    Det er helt riktig. Om man laster ned 24 bit-filer fra internett, vil man ikke kunne spille dem av gjennom USB-tilgangen. Men alt av "vanlig" musikk er null problem.

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Begrensningen til 16 bit/48 kHz har neppe hørbare følger for lydkvaliteten -- men det er altså en teknisk begrensning.

Viktigere rent praktisk, er det at USB betyr en metallforbindelse mellom datamaskin og musikkanlegg. Dette kan føre til støyproblemer.

Optisk kabel utgjør et galvanisk skille, som eliminerer slike problemer.
    Teoretisk sett, ja. Men jeg har aldri selv vært borti et slikt problem. Men et problem som alltid vil være der, er at datamaskiner gjør mye annet arbeid i bakgrunnen som skaper alt fra litt til veldig mye jitter. Om man vil unngå det, burde man gå for noe ala den nye rDac til Arcam, som har en veldig avansert anti-jitter-funksjon på USB-inngangen. Den tar også 24 bit-filer, og koster vel rundt 400-500 kroner mer enn DacMagic.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Teoretisk sett, ja. Men jeg har aldri selv vært borti et slikt problem.
    Det var en tråd om støyproblemer med kombinasjon av datamaskin/musikkanlegg her på forumet for bare et par dager siden.

Men et problem som alltid vil være der, er at datamaskiner gjør mye annet arbeid i bakgrunnen som skaper alt fra litt til veldig mye jitter.
    Her, derimot, har vi å gjøre med et teoretisk problem.

Selv de billigste DACer har en buffer som eliminerer problemer med ujevn datastrøm.

PS:
    Det finnes DACer som kan ta 24bit via USB -- men såvidt jeg vet krever det egen driver på datamaskinen som brukes.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket spesifikasjonene til Arcam rDAC.

Bits nevnes ikke spesielt for de ulike inngangene, men siden det nevnes at trådløst bare støtter 16 bits (trådløst gjør vanligvis det), får man tro at USB ikke har noen slik begrensning. På den annen side forutsetter altså 24 bits over USB vanligvis en egen driver.

Men det nevnes at den optiske inngangen bare støtter opptil 48 kHz sampling. Dette er litt rart; selv rimelige DACer støtter vanligvis 96 kHz via optisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode inspill!

Har sett at det er en forskjell på usb og optisk på cambridge rent teknisk, men tviler på at jeg hører noen direkte forskjell. Selv om jeg kjører det meste i flac skal jeg ikke hevde å høre forskjeller på mp3 i god kvalitet og flac. (Som hobby musiker anser jeg at mine ører er relativt bra trente).

Grunnen ligger heller i pc'en. Har tre usb-porter på pc'en, og har en følelse av at alle snart kommer til å være i bruk (trådløst tastatur og mus, harddisk og ipod. Så kan jeg enkelt frigjøre porter, så gjør jeg det.

I tillegg vil det, i mitt hodet i allefall, være en fordel å separere lyduttaket fra å dele ressurser med andre enheter på en pc. Spesielt med tanke på potensielle konflikter (arrester meg gjerne hvis jeg tar feil).

Med andre ord. Nei, det ligger ikke noen lydmessige årsaker selv om det aldri er feil at det teknisk blir bedre (selv om jeg ikke hører det).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars_N
    Så bra at det fungerte! Tror heller ikke kvalitetstapet i lyd er noe du vil merke. Hadde det vært snakk om musikk, og da høyoppløst flac e.l., er det mulig du kunne hørt noe. Men for PVR og video er ikke det teoretiske lydtapet SÅ viktig i mine ører. Jeg har forøvrig en HDMI fra PC via TV for å se film og en optisk fra PC direkte til dac for å høre musikk.

Har selv irritert meg over få innganger (selv om jeg har tre eks. USB) og at det ikke går an å bytte inngang med fjernkontroll, så tipset om switchen til Fahnsen skal sjekkes ut her i gården :smile:
    Jeg kjører en bærbar pc til kun musikk (har ikke hdmi) med det meste rippet i flac så den får egen port på dac'en. Blu-ray og PVR tar jeg, etter dine tips, lyden gjennom tv'ens optiske og inn i dac.

Filmer og tv-serier går over nettverket gjennom blu-ray spillerens DLNA (når jeg ikke ser det rett fra dvd eller bluray plate). Kan i og for seg gjøre det med musikk også, men opplever grensesnittet på DLNA som dårlig og ustabilt.

Og ja, manglende fjernkontroll til dac er irriterende....blah...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frekk
    Har sett at det er en forskjell på usb og optisk på cambridge rent teknisk, men tviler på at jeg hører noen direkte forskjell. Selv om jeg kjører det meste i flac skal jeg ikke hevde å høre forskjeller på mp3 i god kvalitet og flac. (Som hobby musiker anser jeg at mine ører er relativt bra trente).
    Sjekk

Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

så ser du at selv gullørene hos naboen har vanskelig for å skille digitale formater når de ikke kjenner fasit.

Men vær obs på, at når du spiller 24-bits materiale med høy sampe-rate (FLAC) mot en 16-bits og/eller 48 kHz forbindelse (som USB, de fleste trådløse, og noen optiske -- desverre ser det ut som om Arcams nye DAC er blant dem), vil signalet enten bli endret av utstyret, eller ikke slippe igjennom.

Har du FLAC som hovedkilde, bør du være sikker på at signalveien fra PC til musikkanlegg støtter 24 bit/96 kHz hele veien.

Selv bruker jeg Apple TV/AirPort Express, som bare bare støtter 16 bits signaler trådløst. Men da konverterer jeg eventuelle FLAC-filer til Apple Lossless -- ingen hørbar forskjell, og ingen tekniske problemer. FLAC-originalene kan jeg evt spille av med optisk kabel direkte til DAC, om jeg skulle gidde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Sjekk

så ser du at selv gullørene hos naboen har vanskelig for å skille digitale formater når de ikke kjenner fasit.

Men vær obs på, at når du spiller 24-bits materiale med høy sampe-rate (FLAC) mot en 16-bits og/eller 48 kHz forbindelse (som USB, de fleste trådløse, og noen optiske -- desverre ser det ut som om Arcams nye DAC er blant dem), vil signalet enten bli endret av utstyret, eller ikke slippe igjennom.

Har du FLAC som hovedkilde, bør du være sikker på at signalveien fra PC til musikkanlegg støtter 24 bit/96 kHz hele veien.

Selv bruker jeg Apple TV/AirPort Express, som bare bare støtter 16 bits signaler trådløst. Men da konverterer jeg eventuelle FLAC-filer til Apple Lossless -- ingen hørbar forskjell, og ingen tekniske problemer. FLAC-originalene kan jeg evt spille av med optisk kabel direkte til DAC, om jeg skulle gidde.
    Og derfor prioriterer jeg heller den mest praktiske løsningen som å ta lyden ut digitalt fra laptopen. Sa litt feil forresten, kjører meste i Apple Losseless da jeg syntes Itunes pr dags dato ar det mest hensiktsmessige grensesnittet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •