Bortgradering av lyd, oppgradering av bilde....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bortgradering av lyd, oppgradering av bilde....

Hei,

sitter i dag med et hjemmekino/stereo oppsett jeg er lydmessing fornøyd med - men bildedelen har en del å gå på.

Vurderer derfor å oppgradere bildedelen samt "justere" lyddelen slik at totalopplevelsen for film får et kraftig oppsving - mens stereolyden tilnærmet vil være på dagens nivå. Dette uten å legge inn noe særlig med midler..:roll:

Idag har jeg:
    Sony BDP-550 BR spiller - blir stående
    Sony 40v2500 tv - antatt salgspris = 2 - 3' alternativt soveromstv
    Pioneer VSX-LX50 receiver - antatt salgspris 2 - 3'
    Cary SLI-80 forsterker(rør) - antatt salgspris 16 - 19'
    Pioneer S-3EX fronthøyttalere - antatt salgspris 25 - 28'
    Focal Dome bakhøyttalere - blir stående(hengende..)
    - Ingen sub
    - Ingen center

Foreløpige bildekandidater for fremtiden:
    - Sony HW15 projector(samt beholde Sony tv'en) - ca. 20'
    - Sony 52HX900 - ca. 25 - 27'
    - Philips 58" 21:9 tv - ca. 35 -40'

Så er det store spørsmålet -hva selges på lydsiden for å finansiere bildeoppgraderingen - og hva skal anskaffes av nytt lydutstyr ??

Skal sies at jeg er svært fornøyd med komboen Pioneer S-3EX og Cary, både lydbilden og Cary'ens evne til å "romkorrigere" passer både meg og rommet fint. Benyttet Pioneer SC-LX81 tidligere - også her fungerte høyttalerene godt med korreksjonen på. Directlyden var slitsom.Rommet er ca. 35 m2 med parkett, betong og glass - samt til Rockwool i taket.

Noen som har forslag til høyttalere rundt 8-15'(brukt) som er i nærheten av å matche S-3EX ?? Har tenkt litt på Proac D15, Yamaha Soavo, JBL LS60/80 eller f.eks. MA GS20(ny modell med bånddiskant er på gang om jeg ikke tar helt feil), men dette er bare forslag basert på at jeg oppfatter de som gode, ikke noe mer.

Tilsvarende er hvilken elektronikk skal inn om Caryen/Pio LX50 ryker ut. En større Pioneer er absolutt aktuell, SC-LX81 får en vel for rundt 8 - 10' brukt. Alternativet kan være stereoforsterker med prosessorinngang samt beholde LX50. Ny elektronikk må uansett matche de aktuelle nye høyttalerene.

En forutsetning for alle kombinasjoner er at det spiller bra også på lave lydnivåer(med nødvendig dynamikk etc.), bor i leilighet og sjelden behov for hinsides lydnivå.

Summa summarum er jeg ut etter noe nytt som (nesten) matcher dagens oppsett lydmessig, men som frigjør 20 - 30' for investering i bilde. Projektor er (pr. idag )sisteprioritet ved valg av bildefremviser, dette pga "monsteret" som blir hengende i taket..... Philips'en er hva jeg primært ønsker, men vet ikke helt om jeg vil betale antatt prisnivå.

Noen (kreative) forslag til kombinasjoner/kommentarer til mine forslag ?

Trenger forøvrig ikke 110 synspunkter/forslag på Dali, Klipsch, SVS:wink: , tror ingen av disse blir aktuelle...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja! Prisen på HW15 er jo 16 490,- på Avshop. Så der er du allerede godt på vei

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Tja! Prisen på HW15 er jo 16 490,- på Avshop. Så der er du allerede godt på vei
    Stemmer det, men + lerret blir det nok i overkant av 20'. I tillegg er det svart og stor:???: (projektoren altså...) så er ikke helt enig med meg selv om den passer inn i stua(hvit og lys).

Men er i utgangspunktet helt med på tanken.:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Otern
    Stemmer det, men + lerret blir det nok i overkant av 20'. I tillegg er det svart og stor:???: (projektoren altså...) så er ikke helt enig med meg selv om den passer inn i stua(hvit og lys).

Men er i utgangspunktet helt med på tanken.:wink:
    OK! Da skjønner jeg. Projektoren er ihvertfall helt fantastisk. Jeg kjenner en god lakkerer om du vil ha den hvit

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    OK! Da skjønner jeg. Projektoren er ihvertfall helt fantastisk. Jeg kjenner en god lakkerer om du vil ha den hvit
    Er det mulig å få fin finish ved lakkering av denne ? Risikerer ikke at det flasser av etter en tid ? Ellers et godt forslag -noen ide om hva en lakkjobb koster ?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ønsker å selge ht som har en nypris på godt over 50k og erstatte disse med noe til 15k som matcher. Det kan vel bli vanskelig. Det kommer vel helt klart an på preferanser, kanskje du burde snakke om hvilke parametre du prioriterer til musikk\film?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Du ønsker å selge ht som har en nypris på godt over 50k og erstatte disse med noe til 15k som matcher. Det kan vel bli vanskelig. Det kommer vel helt klart an på preferanser, kanskje du burde snakke om hvilke parametre du prioriterer til musikk\film?
    Er veldig klar over "utfordringen". Om jeg kjøper brukt blir det sikkert noe med nypris i området 20' - 30', men fortsatt ikke enkelt.

Liker størrelsen på og balansen i lydbildet fra Pio'ene, både når det gjelder musikk og film. Jeg er allergisk mot skarp diskant og "gjallende lyd" generelt. Har tidligere hatt Proac med mye av den samme balansen, men de ble svært harde i diskant/mellomtone i min nåværende stue(de forsvant før Rockwoolen ble montert i taket). Dyyp bass har ingen prioritet, men mellombassen må være på plass, fyldig men fast. Detaljer er også kjekt å ha..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •