5.1 Dolby Sorround til Pioneer XV-DV340

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 Dolby Sorround til Pioneer XV-DV340

Hei!

Har nettopp overtatt et sorroundanlegg, og er ikke så rutinert på dette - så har et par spørsmål jeg håper noen kunne svart på:

1) Hva slags kabel behøver jeg for å overføre lyden fra Canal Digital HD-PVR mottaker til anlegget?

I følge deres manual er det en koaxial-kabel til Digital IN på anlegget. Problemet er imidlertid at Pioneer XV-DV340 kun har en Optical IN - samt en Digital OUT. Vil det gjøre at jeg må ha en optisk kabel i stedet? Vil det gå utover kvaliteten på lyden, og gjøre at jeg ikke kan få det i 5.1?

På forhånd takk for svar.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan fint bruke optisk kabel og da får 5.1

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for ultraraskt svar!

Hva tenker dere er best av disse to?

High grad-optisk, 0.5 m

Home Cinema optisk, 0.5 m

Liten prisforskjell; men langt rimeligere enn hos Lefdal bl.a. - hvor en optisk kabel kostet minst 250,- kr.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må sjekke at utganger hdpvr tilsvarer innganger dvd reciver

Er det coaxial ut fra hdpvr men bare optisk inn på dvd reciver kan du jo ikke få koplet dette sammen (optisk er lys og coax er strøm)

coax ut hdpvr-----coax inn dvd reciver
    optisk ut hdpvr------optisk inn dvd reciver

med annet enn at du har feks en optisk til coax converter eller omvendt alt fra hva du har ut inn som muligheter.
    Du vil mest sansynlig ikke få dd 5.1 (ac3) surround fra hd kanaler med converter men bare stereo (men det vet de som har slike problem bedre enn meg)

er det slik er det jo kanskje ikke verdi i optisk/coax + converter lydmessig for bare stereo i forhold til utgifter på innkjøp annet enn at du bare bruker rca phono kabel fra dvd reciver til cd tuner å får stereo
    (blir jo en vurdering når man vet hva og hvor)

skriver du betegnelse på komponenter er det enklere å forklare
    XV-DV340 er grei å har bare optisk inn
    men hva heter hd pvr (den må jo helst ha optisk ut)
    har den optisk ut er det jo bare å kjøpe en optisk kabel (spiller ingen riolle hvem av de du lenker til)
    eller kjøp en billig en på biltema/Clas Ohlson eller andre steder

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bak på hdPVR er det en svart inngang med "S/PDIF" og en grønn "Pb" under. Bak på hjemmekinoanlegget står det som kjent bare "Optical IN - LINE 2"

Vil da S/PDIF-inngangen passe til følgende beskrivelse, selv om Canal Digital mener jeg trenger Coaxial?

"Optisk kabel, high-end Home Cinema. 5 meter med metallforkrommede toslink plugg. (spdif)
    High-end Home Cinema. Shadow blue.
    1 stk MiniPlug til 1 stk MiniPlug
    "

Hos Canal Digital står følgende:
    "Koble til Digital Lyd-utgangen (S/PDIF) til inngangen i ditt hjemmekinoanlegg (Koaksial-kabel medfølger ikke)."

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ser en coax eller optisk utgang inngang ut
    Coax er den runde til venstre å optisk er den til høyre

en optisk inngang dvd reciver krever at det er en optisk utgang på hd pvr
    (da er det bare å se bak om du finner slik kontakt)

Kabel man bruker til optisk er en slik

er det coax tilkopinger så er den rund å brukes som nevnt til coax inngang utgang å kabel ser slik ut som bilde under

man får ikke kabler som er optisk i ene enden å coax i den andre

passer ikke type tilkopling så må man ha en converter for å endre signalet
    En converter om hdpvr har coax ut får å få optisk inn dvd reciver er en slik

Coaxial to TOSLINK Optical Digital Audio Converter - Cables To Go
    (dette er som eksempel men er i mange varianter og kan kjøpes mange steder)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for hjelpen.

Er det kanskje denne jeg trenger i tillegg da?

Digital Audio Converter, (Coax til Toslink)

Coax hunn til optisk plugg; vil jeg kunne sette denne converteren på S/PDIF-inngangen på HD-PVR og så kjøre optisk kabel mellom? (S/PDIF på PVR ser ut som den på bildet du la ut)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du bare coax ut hd pvr å bare optisk inn dvd reciver må du ha en slik ja
    + en coax kabel og en optisk kabel (om ingen følger med converter)

Det jeg ikke kan garantere men som du må sjekk ut om det er aktuelt er

Er meningen å ta Dolby Digital 5.1 ut fra HD PVR (beste lyden fra mange hd kanaler) så må den bitstreames (se innstillinger hd pvr)
    for så decodes dvd reciver (se manual dvd reciver) ang motak inn optisk og om du får decodet dd 5.1 på denne måten eller om optisk inn bare støtter stereo

om alle convertere greier å kjøre en slik bitstream (dd 5.1)der de gjør om coax (elektrisk) om til toslink (optisk lys) å bevare bitstream DD 5.1 er jeg ikke sikker på

eller om noen slike convertere bare greier et stereo lydsignal de gjør om fra coax (elektrisk til toslink (optisk lys)

det er jo endel som bruker slike convertere her på avforum så det går jo å lete opp svar (med søke)eller kanskje noen som leser denne tråden kan gi deg svar
    Eller så står det kanskje på spesifikasjoner på den enkelte nettsiden som selger en slik converter

bare så du er obs så du ikke brenner deg i et ønske om dd 5.1 å ender opp med stereo

er stereo målet spiller det ingen rolle

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut fra andre erfaringer at det ikke alltid går:

Jeg kjøpte en sånn fra PC Express men har store problemer med den.
    Hvis jeg bruker DVD-spiller som kilde virker det fint med Dolby Digital, men ikke DTS. Fra Canal Digital sin HD-tuner virker PCM selv om lyden crapper ut av og til, mens Dolby Digital virker ikke. Dvs at det DD-indikatoren lyser på forsterkeren, men ingen lyd. Fra PC virker derimot ingen ting. Det er ingen støy heller, bare helt tyst.
    Hvis jeg kun skal ha stereo-lyd, er da det enkleste bare å kjøpe AV-kabler for å overføre lyden fra TV-en til receiveren?

Evt. bare en scart-kabel fra HD-PVR til receiveren. Jeg er ikke ekstremt kresen, så det bør vel gå. Er likevel bakhøyttalere å anbefale selv om jeg kun har stereo? Vil det gi en bedre lydopplevelse?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik A.
    Høres ut fra andre erfaringer at det ikke alltid går:

Hvis jeg kun skal ha stereo-lyd, er da det enkleste bare å kjøpe AV-kabler for å overføre lyden fra TV-en til receiveren? (Pluss scart for å bruke DVD-spilleren)
    prismessig mye billigere ja
    om du vill høre kvalitetslyd forskjell rca phono (left + right) eller en coax>converter->optisk stereo løsning ? tror jeg ikke...i såfall minimale forskjeller (forskjellen ligger i hovedsak audio dac hd pvr ved analoge kabler v.s digital overført til dvd reciver å dens dac å med ingen eller minimale forskjeller mener jeg at jeg ikke tror den ene eller andre løsningen for stereo lyd gir store forskjeller på ditt utstyr hjemme
    DAC---digital til analog converteringen av lyd

selvsagt er det stor forskjell på stereo og dd 5.1 om du har 5.1 høytaleroppsett feks å får en converter til å fungere med dd 5.1

men er ikke denne merket dolby/dts
    Coaxial to TOSLINK Optical Digital Audio Converter - Cables To Go

tror det skal la seg gjøre å finne en som støtter Dolby digital 5.1

sjekk coaxial til toslink (optisk) convertere på ebay
    Hvor man bestiller fra bestemmer du selv men finner du noen modeller som skal støtte bitstream audio (dd 5.1/dts) så går det jo å prøve å lete opp om de samme modellene selges i Norge eller i det minste brukererfaringer

Bruker du HDMI ut fra hd pvr til hdmi inn hd tv får man jo converter boxer som tar ut optisk lyd .
    Det vil da si at du setter dd 5.1 til å sendes med hdmi ut hd pvr (om din hd pvr støtter dd 5.1 (ac3) ut hdmi
    inn i en slik converter box som tar ut dd 5.1 lyden fra hdmi og sender den optisk ut og hdmi video videre til tv
    dyrt alternativ ? vet ikke men nevner det som en mulighet
    De vil vel hete noe slikt som hdmi splitter med optisk ut

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    COAX Coaxial to TOSlink Optical Digital Audio Converter - eBay (item 330463660668 end time Sep-21-10 06:06:19 PDT)

Denne bør vel i så fall gå. 24 dollar etter frakt, bør vel gjøre susen - om det fungerer - litt usikker på erfaringene folk har med den. Er det enkelt å konvertere signalet om den ikke fungerer?

Noe usikker på hva jeg blir å gjøre, det virker litt kjedelig å gamble på å kjøpe forskjellig utstyr om det ikke gjør susen. HDMI-splitter blir fort veldig dyrt ja. HD-PVRen støtter forøvrig DD5.1.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    COAX Coaxial to TOSlink Optical Digital Audio Converter - eBay (item 330463660668 end time Sep-21-10 06:06:19 PDT)

Denne bør vel i så fall gå. 24 dollar etter frakt, bør vel gjøre susen - om det fungerer - litt usikker på erfaringene folk har med den. Er det enkelt å konvertere signalet om den ikke fungerer?

Noe usikker på hva jeg blir å gjøre, det virker litt kjedelig å gamble på å kjøpe forskjellig utstyr om det ikke gjør susen. HDMI-splitter blir fort veldig dyrt ja. HD-PVRen støtter forøvrig DD5.1
    Er vel det som er problemet
    den fungerer garantert til å convertere stereo lyd
    men om den converterer dolby digital 5.1 (ac3)
    uansett finner du en som tar dd 5.1 vil den også være merket dts
    (selv om du ikke har dts på hd kanaler så er det slik at bitstreamer den tar den begge å ikke bare dolby)

Du får ta søndagen til lesedag på nettet
    trådene satelitt / kabelnett kan også ha tråder ang slike convertere
    osv
    http://avforum.no/forum/search.php

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal imidlertid ikke de fleste TV-er ha Optical OUT?

En idé er jo å kjøre inn lyden fra HDMI til TV-en - og så ut fra TV-en til receiver på optisk. Problemet var bare at jeg ikke fant optisk utgang på TVen fra Samsung, selv om det er blitt vanlig. En annen modell nevner nemlig det som løsning, men virker som det ikke er det på min modell.

Visstnok bare følgende:
    1 x VGA-inndata ( 15 pin HD D-Sub (HD-15) ) - bak
    1 x lydinngang ( minijack stereo 3.5 mm ) - bak
    2 x HDMI ( 19-pin HDMI type A ) - bak
    1 x lydutgang ( RCA phono x 2 ) - bak
    1 x komponentvideoinngang ( RCA phono x 3 ) - bak
    1 x SCART ( 21 pin SCART ) - bak
    2 x lydinngang ( RCA phono x 2 ) - bak
    1 x kompositt video/lyd-inngang ( RCA phono x 3 ) - bak

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Er vel det som er problemet
    den fungerer garantert til å convertere stereo lyd
    men om den converterer dolby digital 5.1 (ac3)
    uansett finner du en som tar dd 5.1 vil den også være merket dts
    (selv om du ikke har dts på hd kanaler så er det slik at bitstreamer den tar den begge å ikke bare dolby)

Du får ta søndagen til lesedag på nettet
    trådene satelitt / kabelnett kan også ha tråder ang slike convertere
    osv
    http://avforum.no/forum/search.php
    Den skal selvsagt ikke konvertere noe som helst, bare videreføre den digitale lyden fra en coax over til optisk...konverteringen (DOLBY) skjer jo selvsagt i receiveren---ikke sant? :-D
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Den skal selvsagt ikke konvertere noe som helst, bare videreføre den digitale lyden fra en coax over til optisk...konverteringen (DOLBY) skjer jo selvsagt i receiveren---ikke sant? :-D
    convertere coax til optisk........strøm til lys
    Vi har hele tiden snakket om at hd pvr bare har coax ut å dvd reciveren har bare optisk inn.
    Kanskje uklart skrevet for de som kommer inn i en tråd men leser man hele så er det convertere coax til optisk dette gjelder
    Problemet blir da at mange slike convertere ikke konverterer coax lyd som inneholder dd 5.1 over til optisk men bare takler coax til optisk convertering ved stereo lyd

Skal imidlertid ikke de fleste TV-er ha Optical OUT?

En idé er jo å kjøre inn lyden fra HDMI til TV-en - og så ut fra TV-en til receiver på optisk. Problemet var bare at jeg ikke fant optisk utgang på TVen fra Samsung, selv om det er blitt vanlig. En annen modell nevner nemlig det som løsning,
    Joda det går på en tv med optisk ut men alikevel........det går bare til stereo å ikke ekte surround som dd 5.1/dts
    Så har man lip sync som lett kan oppstå med en slik kopling (men kan jo ofte korrigeres i reciver)
    Så har man ofte at lyden blir elendig (stereo lyden) pga hvordan lyden blir behandlet fra den kommer hdmi inn tv til den forsvinner optisk ut tv (altså stereo lyden)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ender fort opp med at jeg kjøper SCART-kabel og bare kjører stereo-lyd, selv om det også er kjipt i forhold - men dette ser litt vanskelig ut om ingen vet at den converteren nevnt først fungerer.

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Joda det går på en tv med optisk ut men alikevel........det går bare til stereo å ikke ekte surround som dd 5.1/dts
    Så har man lip sync som lett kan oppstå med en slik kopling (men kan jo ofte korrigeres i reciver)
    Så har man ofte at lyden blir elendig (stereo lyden) pga hvordan lyden blir behandlet fra den kommer hdmi inn tv til den forsvinner optisk ut tv (altså stereo lyden)
    Kanskje da greiest i mitt tilfelle å ta lyden fra HD-mottakeren til receiveren - eller fra TV til receiver med SCART?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Ender fort opp med at jeg kjøper SCART-kabel og bare kjører stereo-lyd, selv om det også er kjipt i forhold - men dette ser litt vanskelig ut om ingen vet at den converteren nevnt først fungerer.
    Kjøpte en sånn optisk/coax konverter(denne går begge veier) til en venn for et par år siden...coax ut fra Get boksen til optisk inn på en Philips alt i ett surroundanlegg:-D ...fungerer som bare det...prøv Leteng på nettet...Svært få tv'er(hvis noen) klarer å videreføre Dolby 5.1 selv om de har en optisk utgang så eneste måten å få surround lyd i dag er å ha en surroundreciever eller en av de få surround alt i en anleggene som har en f. eks optisk inngang som noen Philips anlegg har...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er skjelden lett med slike combo dvd reciver anlegg å særlig når de er litt gamle fordi de har få muligheter fremfor mange nye som da er bedre utstyrt med tilkoplinger.

har din dvd reciver multichannel 5.1 (analog innganger) så er siste mulighet jeg kan foreslå en ekstern decoder (sånn man feks får til pc)
    der du kjører coax ut fra hd pvr og inn i ekstern decoder (som decoder dolby digital 5.1 lyden) for så ha multichannel 5.1 analog utganger...de koster ikke mye å det er ikke allverdens til analog kabler man trenger mellom ekstern decoder å multichannel analog innganger reciver

da har du fått alle muligheter tror jeg så da er det bare å google og gruble om ingen av brukere her på av kommer med en eksakt løsning de selv vet fungerer så du får dd 5.1

Får du en bekreftelse på at en converter støtter bitstream dd 5.1 fra av brukere så er vel det beste valg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •