USB DAC og støy

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

USB DAC og støy

Hallo folkens,

Jeg sliter med støy som kommer via USB kabel fra PC til DAC (Beresford TC7520SE). Støyen er typisk nett-brumming men også noen lysere "blipp" typisk når det er aktivitet på pc'en. Har samme problem med 2 ulike stasjonære pc'er, mens min laptop ikke har problemet selv med nettadapter tilkoplet. DAC'en er koblet videre til en ADAM Sub7 og deretter til ADAM A5X monitorer.

Jeg testet Hegel HD10 som ikke har samme problem med USB-tilkobling, men den mangler hodetelefonutgang og volumkontroll og er derfor uaktuell.

Alternativene mine er da:

1. Løse støy-problemet. Mr. Beresford anbefalte en ledning fra en skrue under DAC'en til en skrue på PC-kabinettet men dette hjalp ingen ting. Har også forsøkt strømfilter til pc'en uten hell, men jeg tror hovedproblemet er relativt støyende PSU'er.

2. Kjøpe en annen DAC (som har USB, hodetelefonutgang og volumkontroll). Har snust litt på Benchmark USB som tilfredsstiller kriteriene men finner ingen som har den på lager så jeg kan teste før kjøp. En annen fordel med Benchmark vil være at den også har XLR analog utgang. Evt. andre DAC'er som tilfredsstiller kravene?

3. Kjøpe nytt lydkort i PC og bruke optisk kabel. Jeg har fått det for meg at integrert lydkort på hovedkort ikke duger, er derfor jeg bruker USB i dag. Rett meg gjerne dersom dette er feil.

4. Kjøpe en elektrisk isolert USB

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har et jordet elektrisk anlegg hjemme hos deg, er det mest sannsynlig en jordsløyfe ute og går i musikkanlegget ditt. Mellom PC og DAC og videre derfra til de innebygde forsterkerne i sub/høyttalere.

Det at du ikke har problem med lap-top'en din, tyder på at PCen er synderen. Lap-topens nettadapter bryter jo jordforbindelsen mellom strømnettet og lap-top - den leverer bare pluss- og minusspenning til lap-topen - ingen jord.

Du kunne jo prøve å utvide MR. Beresford's anbefaling til også å omfatte forsterkerne i sub/høyttalere.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har en ledig coax inngang på DAC'en - tro om denne da kunne hjulpet deg:

Halide Design - Bridge USB to S/PDIF converter

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd å flytte litt på kablene inni PC'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hvis du har et jordet elektrisk anlegg hjemme hos deg, er det mest sannsynlig en jordsløyfe ute og går i musikkanlegget ditt. Mellom PC og DAC og videre derfra til de innebygde forsterkerne i sub/høyttalere.

Det at du ikke har problem med lap-top'en din, tyder på at PCen er synderen. Lap-topens nettadapter bryter jo jordforbindelsen mellom strømnettet og lap-top - den leverer bare pluss- og minusspenning til lap-topen - ingen jord.

Du kunne jo prøve å utvide MR. Beresford's anbefaling til også å omfatte forsterkerne i sub/høyttalere.
    Bor i et relativt nytt hus med såkalt TN-nett så her er det jord i alle kontakter. Både sub og monitorer har jordet nettledning, eneste er faktisk DAC'en som ikke har det. Skal forsøke å utvide testen og forbinde skruer i chassis fra alle komponentene og se om det gjør noen forskjell. Bare for sikkerhets skyld, dette er ikke musikkanlegget mitt. Bare et par påkostede monitorer og sub til pc'en min på arbeidsrommet 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Supertramp: Da tror jeg heller jeg går for spdif direkte fra PC'en vha. coax eller optisk.

@Gurba: Utelukker ikke at det kan hjelpe litt, men siden jeg har samme problem fra 2 ulike stasjonære pc'er med forskjellig innmat er det vel mindre sannsynlig?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Da tror jeg heller jeg går for spdif direkte fra PC'en vha. coax eller optisk.
    Koaks er fortsatt en metallforbindelse, så det vil ikke hjelpe deg.

Optisk vil hjelpe, da det isolerer PCen fra musikkanlegget.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Koaks er fortsatt en metallforbindelse, så det vil ikke hjelpe deg.

Optisk vil hjelpe, da det isolerer PCen fra musikkanlegget.
    Jepp. Jeg testet med optisk spdif nå rett fra hovedkortet til DAC'en og støyen er helt borte :-D

Så da er jeg en lykkelig mann igjen inntil en eller annen forteller meg at den integrerte spdif-utgangen på Asus hovedkortet mitt suger :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert!

Jeg opplever støy med dac en (abrahamsen a dac) som kun har usb inngang og bruker laptop. Sliter med å løse problemet, og tar gjerne i mot tips. Slags "blikking/støy i korte glimt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg veit at jeg svarer i en gammel tråd nå, men jeg har en mulig løsning.

For to uker siden mottok jeg min Emotiva XDA-1, koblet pcen til og opplevde høyfrekvente smell og knitring ved bruk av USB. Jeg har testet andre drivere til dacen uten hjelp.

I dag kom jeg over en tråd på et annet forum hvor løsningen for å få pc og DAC til å spille sammen var å benytte en USB-hub med eget power. Nå hadde jeg allerede testet med å boote en linux live cd som fjernet problemet så nå var det bare å finne ut hvordan jeg skulle få windows til å levere mer strøm via USB.

Dette var løsningen for min del:
    Åpne regedit
    Legg til KEY: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Servic es\USB
    Legg til DWORD "DisableSelectiveSuspend" og endre verdi på denne til 1.

Restart maskin og nyt lyden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •