"Lære" lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: "Lære" lyd?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Lære" lyd?

Heisann. Ny bruker hos forumet, så håper på en velkommen-stemning og ingen hets/refs

Jeg har nylig (1/2 - 1 år tilbake) utviklet en liten interesse for lyd og bilde, for det meste lyd. Men har egentlig aldri satt meg inn i denne verdenen, men vil veldig gjerne lære mer om det! Jeg går VG2 Data- og elektronikksystemer, så jeg kommer sikkert innom høyttalere i løpet av året!

Men over til mitt spørsmål. Hvordan begynte dere? Hva leste dere dere opp i?

Jeg har ikke stor peil på forsterkere/merker. Kjører ett par med CV cls215 sammen med NAD (kommer ikke på navnet i farta). Og har tidligere kjørt Jamo PP2000, og noen Kira høyttalere fra rundt '04 (Jamoene er vel fra '84 hvis jeg ikke tar feil ).

Så håper på noen sider som er fine å lese seg opp på, gjerne personelige preferanser til hvordan å lære seg! Kan noe basic (Hvordan element fungerer med magnet og slikt, samt enkelt om forsterkeren som er hvordan det kommer lyd ut med pulstog osv. osv. )

Mvh Subby! Hvis denne er postet feil, har jeg ingenting i mot flytting av tråd!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poster som er merket med Snikers-is pleier å være innholdsrike og informerende. Ellers er det veldig mange andre her inne som poster veldig mye bra. Se i diy seksjonen også. Der kan du få med mye om bygging av høyttalere.

Matching av merker er en stor del også. Da ville jeg gått inn og lest noen høyttalermerker-tråder.

De klistrete trådene kan være verd å lese en del av.

http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...rsterkere.html
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...gsmonster.html
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...hoytalere.html
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...orreksjon.html
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...vrengning.html
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Learning by doing 8)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY trådene her inne (og gjerne på Hifisentralen.no) inneholder en masse dyktige folk! Sjekk bla. Yggdrasill (Ekspert på Nelson Pass og JBL konstruksjoner), Norcad (høyttaler).. Vil ha sett gjennom der, for der skjer det mye moro

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville tro at medlemmene her har svært ulik bakgrunn.

Selv begynte jeg å tukle med elektronikk i tenårene, og bygde mine første høyttalere i 1975. Dengang leste jeg det jeg kom over av blader og bøker om emnet, i tillegg til det jeg lærte av slektninger og venner som jobbet i bransjen.

Men jeg har svært mange andre interesser, og har stort sett prioritert dem. Jeg er ikke minst mye mer opptatt av å lytte til musikk, enn å fikle med utstyr. Hi-fi-interessen har kommet til overflaten igjen bare hver gang jeg har trengt nytt utstyr. Da har jeg igjen lest alt jeg har kommet over, og ikke minst prøvd ut saker og ting selv.

I utprøvingen kommer det svært godt med, at jeg har grunnleggende kunnskaper, både om vitenskapelige metoder, og om menneskelig oppfattels- og opplevelsesevner. Dermed går jeg ikke i den samme fella som så mange: Å tro at det en opplever er objektivt og må ha konkrete årsaker...

Om jeg opplever noe bestemt, forsøker jeg alltid å finne ut hva opplevelsen bunner i; både teknisk og psykologisk. Hva jeg liker, og ikke minst hvorfor jeg liker det.

Min nåværende hi-fi-interesse har bare vart i et par år. Jeg bodde i utlandet, og planla da oppussing hjemme. Fant fort ut at oppussingslånet også kunne dekke mye lydutstyr. Siden det var lenge til jeg kunne begynne innkjøpene, fikk jeg god tid til å gjenoppfriske gamle kunnskaper og lære nytt.

Hadde glemt mye, og gikk til nettfora og blader for å friske opp. Stilte "dumme" spørsmål for å se hva folk mente, og endte opp med å konsentrere meg om AVforum, siden andre fora inneholder altfor mye sprøyt.

Etterhvert som grunnlaget var opprettet, kontaktet jeg forhandlere og produsenter, musiker- og lydvenner, og andre jeg kunne lære mer av og teste utstyr hos. Har også handlet litt på eBay og i kinesiske nettbutikker, for å få tak i billig utstyr å eksperimentere med...

Med dette har jeg ikke blitt noen teknisk ekspert -- men jeg har blitt ganske flink til å gjennomskue sludderet hi-fi-miljøet og -bransjen har så mye av. Og det har i alle fall spart meg for en del dyre bomkjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjertelig for relativt kjappe svar!

"Kjenner" deg, Ostemannen litt "gjennom" en kamerat som surfer mye her, og jeg har sett anlegget ditt, så ble litt glad over svaret fra en som overlever med CV også (mange som hetser CV..)

Du gav mye informasjon som jeg skal se på senere i helgen, da jeg har jobb/skole frem til da! Danke!

Espen: Ja, jo. Det er jo så som så. Har sett endel på nettet etter f.eks recone kit til Jamoene (Membran og litt sånt begynner å dra på åra for å si det slik ) men har egentlig aldri kommet fram til noe, så jeg tenkte å kanskje mekke min egen høyttaler til disse kabinettene

BGuarden; Tusen takk, har skuet over noen av disse sidene en gang i tiden mener jeg å huske! Men tusen takk for gjenoppfriskning av hukommelsen min, og fint tips!

Fahnsen, ble veldig fornøyd med langt og informativt innlegg Har selv sett litt på sånn "halv-jalla" nettbutikk (tenker litt mer mot ljudia.se/no) for billige elementer og begynne med, bare for å komme inn i gamet!

Gi meg gjerne navnet på hvem du har handlet fra på eBay, hvis det er en sånn eBay-nettbutikk!

Takker og bukker

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0