Artikkel om losless vs lossy lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Artikkel om losless vs lossy lyd

Signal to Noise - Dolby TrueHD & DTS-HD MA vs. Uncompressed PCM | Home Entertainment

Her kan dere se. Forskjellene er minimale selv i perfekte lytte forhold.
    I en stue hjemme vil du mest sannsynlig ikke høre forskjell.

Diskuter

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evgeny
    Signal to Noise - Dolby TrueHD & DTS-HD MA vs. Uncompressed PCM | Home Entertainment

Diskuter
    At folk synes det er sykt mye bedre lyd etter at de har fått HD-formatene er nok en kombinasjon av placebo og annerledes mastering ja..
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thomlinson Holman henviser i boken sin til blind-tester gjort på Dolby Digital/AC3 (ukjent bitrate) for vanlige spillefilmer hvor lyttepanelet var i stand til å identifisere komprimert lydspor fra ukomprimert lydspor (samme kilde).

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evgeny

Diskuter
    Ahem! Du skriver at de tester lossless vs lossy, men de de faktisk tester er komprimert vs ukomprimert. Det er en helt annen diskusjon, og det burde ikke være oppsiktsvekkende at man ikke kan høre forskjell på to lydspor som skal være identiske.

EDIT: Eller kanskje jeg skal lese mer enn bare overskriften... bøye hodet i skam

Newcomer Leon83 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører i hvertfall forskjell på DTS-HD MA og komprimert DTS/AC3, med hodetelefon-riggen.

Tok fram Lord Of The Rings DVD'en med DTS 6.1 @768kbps (128kbps per kanal bare) og lyden hørtes ganske komprimert ut i forhold til Blu-ray-filmer med DTS-HD MA. Men det er igrunn ikke så rart når det er 128kbps per kanal.

Jeg har egentlig ikke tenkt over hvor komprimert lyden er på DVD før nå i nyere tid. Og før tenkte jeg ikke over at den totale bitraten selvfølgelig er fordelt på alle kanalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leon83
    Jeg hører i hvertfall forskjell på DTS-HD MA og komprimert DTS/AC3, med hodetelefon-riggen.
    Hmm, trodde DTS sporet på LOTR DVDen var 1.5Mbps, men uansett kan de jo ha re-mikset det til blu-ray utgaven

Har du prøvd å sammenligne DTS-core sporet på blu-ray utgaven mot DTS HD MA på den samme disken? Dette er jo enklere og dessuten vet du at du sammenligner likt mot likt.

Som kjent inneholder DTS HD MA også et vanlig DTS spor med datarate på 1.5Mbps. Lossless-informasjonen er differansen mellom DTS sporet og orignalen og er kodet som metadata i DTS sporet, en vanlig DTS dekoder vil overse denne og dekode DTS sporet.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første gang jeg så ringenes herre var på dvd sammen med to kompiser og lyden var ganske begredelig. Det kan godt hende at det var pga kompisen sitt elendige anlegg og det faktum at det satt to nerder og mumlet alle replikkene under hele filmen.

Neste og siste gang jeg så filmen var på bluray i egen stue og Hd-lyd. Jeg hadde egentlig ikke lyst til å se filmen fordi jeg synes hele serien er dritkjedelig med W trumfet igjennom, som vanlig. Jeg ble positivt overrasket over lyden og jeg klarte faktisk å se filmen uten å sovne.

Kanskje jeg ville satt like stor pris på filmen da jeg så den på DVD om det hadde vært et ordentlig anlegg og jeg slapp to mumlende nerder. Det får vi aldri svar på for jeg gidder ikke se den filmen en gang til. :twisted:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er fint lydspor også på DVD på denne filmen, så vi får nok skylde på dårlig anlegg og mumlende nerder ja
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var riktig nok Two Towers Extended Edition jeg sjekket. Den er så lang at det er naturlig å velge 768kbps DTS pga begrenset plass på DVD-platen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leon83
    Det var riktig nok Two Towers Extended Edition jeg sjekket. Den er så lang at det er naturlig å velge 768kbps DTS pga begrenset plass på DVD-platen.
    Tvertimot, dette er en spesialutgave hvor filmen kommer på to disker, og da skulle man tro at også lyden var av beste kvalitet, altså 1536kbps.

PS:
    Har nettopp sjekket og DTS sporet på Extended Edition DVDen er nok bare på 768 kbps. Det må jeg si var skuffende...

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte kanskje at det var noe ekstramateriale på disc 1 og 2 også. Men hvis det kun er filmen så er det dårlig at det bare er 768kbps.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •