Optisk kabel og HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk kabel og HDMI

Hei,

Jeg er ikke den beste på teknologi akkurat, så jeg prøver meg her i håp om at noen andre kan gi meg noen tips.

Jeg kjøpte et sourrundanlegg i går, av merket LG HB405SU. Jeg kjøpte i tillegg en optisk kabel på anbefaling av selger på Elkjøp. Han sa at hvis jeg plugget den inn i tven og i sourrundanlegget så skulle all lyd gå igjenom det. Dekoder, PS3 osv osv. Men problemet er at det ikke fungerer. Den optiske kabelen fungerer kun når jeg drar ut HDMI kabelen fra anlegget og til TVen.

Hva gjør jeg feil? Blir litt vanskelig å velge fra menyen på sorrundanlegget når jeg ikke har bildet fremme.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må kanskje aktivere den digitale utgangen på tv`et i tv`ens meny....men hvorfor tilkobler du ikke lyden fra dine kilder direkte til anlegget, det er mye bedre. Tviler på du får surroundlyd ut fra den digitale utgangen på tv`et.

http://avforum.no/forum/generelt-aud...-surround.html

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg har prøvd å stille det inn på tven også, men uten hell. Jeg har 4 HDMI innganger på TVen, for å gjøre det enklere å forklare så har jeg Dekoder på HDMI 1, PS3 på HDMI 2, og hjemmekinoen på HDMI 3. Alle de forskjellige eksterne enhetene fungerer som de skal når jeg står på HDMI 3 på tven, da kan jeg velge mellom optisk 1 og 2. Og da fungerer lyden til PS3 og dekoderen. Men så fort jeg skal bytte til HDMI 1 eller 2 så forsvinner lyden igjen. Når jeg da drar ut HDMI 3 kabelen så fungerer plutselig alt som normalt igjen, bare at jeg ikke har noe bilde på HDMI 3.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være at HDMIen og den Optiske kabelen jobber i mot hverandre eller no?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har løst problemet, eller om det bare er en innstillings-greie?

Jeg lukter litt på denne... Har ikke kjøpt'n, så jeg vil gjerne vite før jeg kjøper
    katta i sekken.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kris1987

Jeg kjøpte et sourrundanlegg i går, av merket LG HB405SU. Jeg kjøpte i tillegg en optisk kabel på anbefaling av selger på Elkjøp. Han sa at hvis jeg plugget den inn i tven og i sourrundanlegget så skulle all lyd gå igjenom det.
    Nesten aldri en grunn for å bruke optisk/coax ut fra en tv

Har ikke satt meg eksakt inn i ditt utstyr men skriver hva "normalen er" ut fra ditt valg der man ikke har hdmi inn reciver men bare ut

PS3, tv tuner osv -----optisk eller coax fra hver enkelt kilde å inn reciver

om man ikke gjør det men sender lyden først til tv for så ut til reciver vil man miste dolby og dts surround å bare få stereo.

Når man bruker optisk / coax ut fra tv å inn reciver vil men normalt få stereo...kople på den måten vil også ofte få større sjangse for/avik leppe/lyd synkronisering.

Når det gjelder å få ut dd/dts ut fra en tv så er det bare hovedsakelig mulig om tv har intergrert hd tv decoder eller tv med intergrert blu ray spiller.
    (ikke der tv er mellomledd .............lydkilde--->tv--->hjemmekino)

Så de aller fleste kilder til lyd bør hver og en koples sepparat til en reciver med optisk/coax

Man må gjøre innstillinger i hver enkelt avsender til lyd (ps3,pc,spillere,tv tunere osv) for riktig lyd

Uansett hva valget er for å få lyd ut fra spillere,pc,tv decoder, ps3 osv ville jeg a l t i d valgt digitalt direte fra kilder til hjemmekino (aldri gjennom en tv )

en tanke om men ikke har men skal kjøpe (enklest å best)
    Enklest er der man har hjemmekino anlegg med flere hdmi innganger
    alle komponenter tilkoples hdmi til hjemmekino...for så 1 hdmi fra hjemmekino til tv

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel min tankegang:

TV LG LE730n toslink/optisk ut -> LG HB405su (Hjemmekino)
    MKV dts playback av TV (ikke hjemmekino)

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Når det gjelder å få ut dd/dts ut fra en tv så er det bare hovedsakelig mulig om tv har intergrert hd tv decoder eller tv med intergrert blu ray spiller.
    (ikke der tv er mellomledd .............lydkilde--->tv--->hjemmekino)

Man må gjøre innstillinger i hver enkelt avsender til lyd (ps3,pc,spillere,tv tunere osv) for riktig lyd
    Jo, det er vel nesten en selfølge, da "auto" ikke alltid er så mye å stole på?
    Jeg vil anta du får den kodeken som konfigureres både på TV & hjemmekino?

en tanke om men ikke har men skal kjøpe (enklest å best)
    Enklest er der man har hjemmekino anlegg med flere hdmi innganger
    alle komponenter tilkoples hdmi til hjemmekino...for så 1 hdmi fra hjemmekino til tv
    Jo'a, men..., ikke alle har råd til det beste, skjønner du. :-)
    For min del, skulle jeg gjerne ha pøst på med en orntli' 7.1 reciever (ikke basert meg på billig hjemmekinoanlegg uten input).

Denne setupen er noe jeg tenker på å putte sammen. Har ikke kjøpt enda.
    Kjør diskusjon dersom noe ikke skulle være (helt teoretisk) OK med setup'n.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

før det første ta vekk den optiske kabelen,så tar du hdmi ut fra reciveren din,og opp i tven,så tar du ps3 på hdmi 1 inn og resten av det du har på,hdmi 2 og 3 og videre,så går du inn på lyd innstillinger på reciveren og velger alt på hdmi,så kommer vel både lyd og bilde tenker jeg

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wishmasterkk
    Dette er vel min tankegang:

TV LG LE730n toslink/optisk ut -> LG HB405su (Hjemmekino)
    MKV dts playback av TV (ikke hjemmekino)

Jo, det er vel nesten en selfølge, da "auto" ikke alltid er så mye å stole på?
    Jeg vil anta du får den kodeken som konfigureres både på TV & hjemmekino?
    Ofte vil auto fungere best (man slipper å tenke så mye + lyden man avspiller blir valgt)

men om du må slå av , sette standbye hjemmekino anlegg for å få tv lyd ?
    codec eller ikke vil vel velges ut av lyden du velger.
    Mest viktig er at din tv høyst sansynlig ikke pass through surroudcodec så ønsker du annet enn bare stereo må du bruke optisk/coax fra hver eneste avspillingskilde å rett inn hjemmekino (ikke via tv)

jeg henger ikke helt med på forslaget til holm_thomas@hotmail.com ?
    Sitat Opprinnelig postet av holm_thomas@hotmail.com
    før det første ta vekk den optiske kabelen,så tar du hdmi ut fra reciveren din,og opp i tven,så tar du ps3 på hdmi 1 inn og resten av det du har på,hdmi 2 og 3 og videre,så går du inn på lyd innstillinger på reciveren og velger alt på hdmi,så kommer vel både lyd og bilde tenker jeg
    Er jo ingen HDMI inn hjemmekino reciver ???? skal man droppe optisk ??? hvor får man lyden fra

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så de aller fleste kilder til lyd bør hver og en koples sepparat til en reciver med optisk/coax

Henger med på denne tråden jeg. Har et oppsett som er en slags blanding med og uten hdmi.
    Lurer på om du har til å se på mitt oppsett (har ikke satt opp ting ennå, venter fortsatt på et par kabler til.)

Her er lenken til tråden min:
    http://avforum.no/forum/generell-vid...se-utstyr.html

Meget takknemlig hvis du (og alle andre :-D ) kan komme med ide/forslag.

Mvh
    TTN

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI <-> optisk kabel

Jeg er vel ingen ekspert, men jeg er vel en funderende teoretiker.

Jeg vet ikke *hva* som sendes gjennom optisk kabel, vet bare at det er lys igjennom den. Så, da mener expertene at det er mulig så lenge TV'en støtter passthrough av soundcodec ut på TV'ens optiske utgang.

Men står gjerne sånt i brukermanual på TV'n?

Men som jeg skrev i mitt eksempel, så tok jeg utgangspunkt i min økonomi
    der jeg får både Bluray/Mediesenter og surround-avspiller (med dette, mini-hjemmekino). Orker ikke tanken på å kjøre stor kreditt på en "orntli'" reciever.

Konklusjon:
    Så jeg forstår at dersom kodeken ikke støttes av TV'en, og den ikke kjører passthrough - så vil den ikke sende noe lyd i det hele tatt.

Men dersom TV'en støtter passthrough ut igjennom optisk/toslink-greia, så
    kan jeg putte'n inn i hjemmekinoanlegget (som bare har optisk in (2stk, tror jeg), så går det greit.

Layout'n i min tankegang:

LG HB405SU Bluray med DLNA,USB med 5.1 forsterker hjemmekino (ingen reciever, ingen hdmi-inngang, bare to optiske lydinnganger)
    og
    fiber HD PVR dekoder går inn i hver sin HDMI port på
    TV LG 47LE730N, som da sender en optisk lydkabel inn tilbake til hjemmekino'n.

Så, om TV'n støtter passthrough, er alt OK med playback fra DLNA'n til TV'n.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er jo ingen HDMI inn hjemmekino reciver ???? skal man droppe optisk ??? hvor får man lyden fra
    Jeg tror det er litt forskjellig hva folk tenker om en
    "Hjemmekino(-reciever)" og en "reciever".

Jeg ville se på en reciever som :
    - et slags mixer/point-merge før alt går inn i TV'n.
    - lydforsterker/hifi anlegg stereo, 5.1,7.1,9.1 og alle disse greiene ...
    = en dyrere, men den beste løsningen.

Hjemmekino(-reciever)
    - Bluray/DVD-spiller med lydforstker/hifi anlegg på stereo, 5.1, 7,1 +++.
    men ingen innganger av andre signaler.
    = en billig ufleksibel løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bare handle en brukt reciver av noe slag?
    Bluray har du jo på Ps3, se det er jo bankers. Onkyo TX-SR607 selges - FINN Torget Linker til denne fordi 607en er en jeg kan anbefale. Alle hdmikablene rett i recivern, og en opp til tven. Plug and play. Finnes mange andre recivere på brukten med og uten hdmi. kommer an på lommeboka til den som skal handle
    Billige 5.1 HTsett finnes vel også der

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tientanic

Henger med på denne tråden jeg. Har et oppsett som er en slags blanding med og uten hdmi.
    Lurer på om du har til å se på mitt oppsett (har ikke satt opp ting ennå, venter fortsatt på et par kabler til.)

Her er lenken til tråden min:
    http://avforum.no/forum/generell-vid...se-utstyr.html

Meget takknemlig hvis du (og alle andre :-D ) kan komme med ide/forslag.
    hm, har nettopp tittet på denne jeg.
    YAmaha recievern så deilig ut. Eneste minuset er at det ikke er hdmi...
    Sikkert litt eldre modell før HDMI'n kom, antar jeg.

Eneste (i mitt tilfelle, men ditt er større tilfelle, både fysisk og psykisk).
    TV'n må (som jeg nettopp fikk vite), støtte passthrough av codec igjennom
    optisk.
    Port 3-6, er dette optisk inn? siden denne står i boksen med Digital Output,
    men i egen kolonne under, er jeg litt skeptisk. Om det virkelig er digital input,
    så bør du vel kjøre ALL lyden igjennom disse? Med passthrough fra TV'n, vil jeg anta det kunne bli en usynk på lyd vs bilde, da alt går igjennom TV'n.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wishmasterkk
    Jeg vet ikke *hva* som sendes gjennom optisk kabel, vet bare at det er lys igjennom den. Så, da mener expertene at det er mulig så lenge TV'en støtter passthrough av soundcodec ut på TV'ens optiske utgang..
    Du kan sende stereo
    PCM STEREO.............Pulse-code modulation - Wikipedia, the free encyclopedia
    Dolby Digital (surround codec med max 5,1 kanaler)....Dolby Digital
    DTS.....(surround codec med max 5.1/6.1 med dts es og es decoder)

Passthrough som nevnt med tv er der lyden sendes urørt fra en kilde...hdmi inn tv...urørt optisk ut igjen
    (har egentlig ikke trp på at noe passthrough eksisterer med tv men skriver ikke bastant nei da det av ilike årsaker kan eksistere noe slik

.
    Men står gjerne sånt i brukermanual på TV'n?.
    Om en tv kan mota/videresende urørt lydcodec vil stå i manual

.
    Men som jeg skrev i mitt eksempel, så tok jeg utgangspunkt i min økonomi
    der jeg får både Bluray/Mediesenter og surround-avspiller (med dette, mini-hjemmekino). Orker ikke tanken på å kjøre stor kreditt på en "orntli'" reciever.

Konklusjon:
    Så jeg forstår at dersom kodeken ikke støttes av TV'en, og den ikke kjører passthrough - så vil den ikke sende noe lyd i det hele tatt..
    Kanskje.....
    Det som kan være forvirrende på mange tv*r er at digital utgang/dolby/hjemmekino anlegg er nevnt som mulighet ut med tv
    men
    For de fleste vil dette bare omfatte lyden ut fra intergrert bd eller tv tuner i en tv............................
    å
    ikke videresende
    men
    om du prøver ut med tv innstillinger/finleser tv manual så kanskje PCM stereo kan gå (fra alle hdmi innganger tv å optisk ut fra tv)
    om du må slå av tv høytalere/velge pcm ut fra tv meny osv

.
    Layout'n i min tankegang:

LG HB405SU Bluray med DLNA,USB med 5.1 forsterker hjemmekino (ingen reciever, ingen hdmi-inngang, bare to optiske lydinnganger)
    og
    fiber HD PVR dekoder går inn i hver sin HDMI port på
    TV LG 47LE730N, som da sender en optisk lydkabel inn tilbake til hjemmekino'n.

Så, om TV'n støtter passthrough, er alt OK med playback fra DLNA'n til TV'n.
    Det er en form for hjemmekino reciver du har men den er bare litt dårlig utstyrt med innganger
    (den er mptaker for intergrerte ting som din bd spiller, den decoder lyd osv , den har digital sound prosessor, men lite innganger)

Du bør ta de optiske kablene å legge dem direkte fra kilde til LG HB
    HD/PVR decoder til LG HB osv osv (ikke optisk fra tv til LG HB)

DLNA til tv (har du ikke mulighet til å sende DLNA til reciveren i stedenfor ?
    (for å slippe lyd fra tv til LG HB men heller ta ut lyden med LG HB (om den takler steream) å sende video til tv

Uansett er jeg nesten sikker på at tv ikke kan videresende lydcodec (dolby/dts) som ligger i seream men ta stereo sporet i overføringen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLNA til tv (har du ikke mulighet til å sende DLNA til reciveren i stedenfor ?
    (for å slippe lyd fra tv til LG HB men heller ta ut lyden med LG HB (om den takler steream) å sende video til tv

Uansett er jeg nesten sikker på at tv ikke kan videresende lydcodec (dolby/dts) som ligger i seream men ta stereo sporet i overføringen
    Da forstår jeg det slik at du får PCM Stereo uansett på optisk, i verste fall?
    Jo, DLNA via recievern er greit nok for min del. Men tenkte på en forenkelsesprosess for en litt mindre gutt og en kone som ikke er så teknisk anlagt...

Og så vet jeg at det er litt forskjell mellom hvordan en LG TV og en LG blurayspiller spiller av forskjellige filer. Noe som TV'n spiller av, og noe Blurayspillern klager på. Vet ikke om alt har blitt standardisert de 2-3 siste åra.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ofte vil auto fungere best (man slipper å tenke så mye + lyden man avspiller blir valgt)

men om du må slå av , sette standbye hjemmekino anlegg for å få tv lyd ?
    codec eller ikke vil vel velges ut av lyden du velger.
    Mest viktig er at din tv høyst sansynlig ikke pass through surroudcodec så ønsker du annet enn bare stereo må du bruke optisk/coax fra hver eneste avspillingskilde å rett inn hjemmekino (ikke via tv)

trudde det var hjemmekino reciver jeg skjønner du,dere er raske til og komme med domme kommentarer spar meg for det.ein hdmi kabel gir både lyd og bilde vettu,du viste det sant

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holm Thomas

Jeg forstod godt ditt ekspempel, selvom det var litt uklart skrevet
    Jeg husker ikke om jeg spesifiserte det,
    men jeg har ingen ekte reciever, det var jo derfor jeg lurte på dette med optisk ut til mini-hjemmekino-anlegg som IKKE har hdmi-inn porter, men derimot
    "optisk lyd"-input ... :wink:

Mangel på penger gir meg ikke større slingringsmonn.

Men jeg forstod det slik at uansett utfall med passthrough eller ikke, kunne
    lyden ihvertfall bli sendt som PCM stereo gjennom optisk, og da får jeg ihvertfall lyd... Med mindre dette blir en litt mer temporær løsning til jeg skulle få råd til
    en ekte reciever litt utover ... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LG 47le730n og HB405su med optisk lyd.

Jeg får kjørt media avspilt fra TV-systemet ut gjennom optisk kabel (med støttede kodex i TV'en), med den kodeken som er i mediet. Alt iorden.

Det blir ihvertfall PCM fra IPTV boksen (hdmi2 i TV - optisk ut til hjemmekino).
    Vet ikke om TV-sendingene sendes med digitallyd/5.1 eller PCM ... (?)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •