5.1 høyttalere til TV via altibox

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 høyttalere til TV via altibox

Har et sett med Logitech 5.1 høyttalere (X-530) til overs som jeg tenkte å koble til TV via Altiboxen. LItt usikker på hvordan jeg får dette optimalt, dvs hvilke overganger jeg skal bruke. Dette er standard kabler til 5.1 kort i pc, dvs grønn, gul og svart.

Altibox dekoder har RCA Audio out (hvit og rød), samt en SPDIF.

Får vel ikke 5.1 lyd ut av altiboxen antageligvis, men hvordan kobler jeg rallemikket sammen på best mulig måte? Convertere? Overganger??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjender ikke Altibox, gå inn i menyen da ser du jo fort om du kan få 5.1 lyd ut digitalt, da aktiverer du 5.1 lyd i menyen.
    Har Logitech noen digital inngang da? har du manualen?
    Da kobler du en rca kabel fra digital ut på Altibox til en digital inngang på Logitech og du er klar.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spdif

Jepp. Har mulighet til digital ut fra altibox, men ikke alle kanaler som sender dette. Ser at Altibox har SPDIF, men vet ikke hvordan jeg skal koble denne sammen med alle ledningen (3stk ) som kommer fra Logitech høyttalerne.

Finnes det kanskje noe converter eller tilsvarende som kan benyttes?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står jo ikke noe fornuftig om dette settet på Logitechs nettsider -- men det må da følge med en bruksanvisning?

Hva slags innganger finnes det på dette anlegget?

Jeg antar at det sitter en forsterker i basshøyttaleren, og at alt skal kobles til denne?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metropol
    Jepp. Har mulighet til digital ut fra altibox, men ikke alle kanaler som sender dette. Ser at Altibox har SPDIF, men vet ikke hvordan jeg skal koble denne sammen med alle ledningen (3stk ) som kommer fra Logitech høyttalerne.

Finnes det kanskje noe converter eller tilsvarende som kan benyttes?
    Post noen bilder av inngangene på Logitech settet så vi kan se...men ja, tviler på du kan bruke dette anlegget, dette er ment til pc bruk.
    Alle kanaler sender ut digital lyd, men ikke alle har 5.1 lyd, så de kanaler der bare har stereo, ja da hører du bare stereo så du kan fint bruke den digitale utgangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innganger

Har lagt ved noen bilder fra selve anlegget (subwofer og fra decoder).

Utifra logitech sitt anlegg kommer det som sagt tre ledninger - grønn, gul og svart. Dette er standard for 5.1 anlegg som skal inn i et 5.1 lydkort for PC

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke bruke anlegget sammen med altibox da, desverre. Selg det og kjøp et vanligt anlegg med forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metropol
    Har lagt ved noen bilder fra selve anlegget (subwofer og fra decoder).

Utifra logitech sitt anlegg kommer det som sagt tre ledninger - grønn, gul og svart. Dette er standard for 5.1 anlegg som skal inn i et 5.1 lydkort for PC
    Regner med at det du har tatt bilde av et pluggene til høyttalerne og ikke inngangene..

Du har nok 3 stk minijack-innganger til lyden, og da kan du jo kjøpe et eksternt lydkort til pc hvor du har coax inngang og med minijackutganger.

Når det er sagt så er det vel minimalt med sendinger på Altiboxen som faktisk har 5.1 lyd (har Altibox selv). Så jeg tror rett og slett jeg hadde bare koblet til Altiboxen med en 2 rca til minijack-kabel på front-inngangen på Logitech-settet dersom du vil bruke dette

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Var klar over at det ikke kommer 5.1 lyd fra Altibox. Tanken var at jeg hadde høyttalerne allerede oppmontert og altiboxen og TV satt dit i ettertid (pc'en stod her før vi byttet om rommene). Da var det en tanke å utnytte høyttalerne. Men det er kanskje like greit å kjøpe noen billige høytalere og koble inn i altiboxen og plukke ned logitech høyttalerne. Vurdere om denne overgangen kunne være noe å bruke i så måte: Logitech EU Nettbutikk - Handlevogn.

takker uansett for god tilbakemelding

Active Mr Jetta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVT HD sender med 5.1 på endel av sine program som sender i HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Jetta
    SVT HD sender med 5.1 på endel av sine program som sender i HD.
    D var jeg faktisk ikke klar over. Spørsmålet om dette går rett gjennom og ut i høyttalerne via bananpluggene på Altibox'en. virker som disse er veldig stereo. Har en mistanke om at det skjer noe reduksjon på veien. Men det kan jo være at de sender Dolby Prologic kodet 5.1 surround lyd og ikke Dolby Digital 5.1. Hvis jeg ikke har lest meg opp feil på emnet, så skulle det kunne over stereo.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev jo at noen kanaler har 5.1 lyd, det kan du se i programoversikten, der står om et program kanskje sendes i 5.1 lyd.
    Men, jeg tror der er noe du misforstår her, du prater om å koble høyttalere til Altiboxen. De eneste høyttalere du kan tilslutte den er AKTIVE høyttalere, og da kan du bare tilslutte 2 høyttalere via Audio Out L/R, altså stereo.
    Er det en sånn Altibox du har : http://www.altibox.no/c/document_lib...&groupId=10327
    Har du lest manualen??
    Om du vil høre surroundlyd fra de sendinger der har dette, da må du ha en surround receiver, da kobler du spdif ut fra Altibox til denne, tilslutter 5 høyttalere og du er klar, du kan ikke bruke de Logitech høyttalere du har, men, jeg får ikke opp den linken du lagde ved så jeg kan ikke se hvilken overgang det er du prater om.
    Men, som sagt, aktive høyttalere, som f.eks. D`feldt 5 (AudioEngine 5) kan du tilslutte audio ut på Altiboxen og få lyd i stereo, da regulerer du volum med fjernkontrollen til Altiboxen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •