Lengde på høytalerkablene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lengde på høytalerkablene

Nettopp kjøpt nytt hjemmekinoanlegg. Forsterker + en surroundpakke.

Etter endt arbeid med å sette det opp så kom kompisene på besøk.. Vet hvordan det er - alltid en som klager.

Han så at jeg hadde klippet høytalerkablene i nøyaktig den lengden jeg trengte. For å unngå å ha metervis med kabler liggene å flyte bak hyller og langs gulvet.

Kompisen mente at kablene burde være like lange på front og bakhøytalerne for å få "likt" signal fra forsterkeren.
    Jo - han har kanskje et poeng, men kan de 3 meterne xtra med kabel på den ene bakhøytaleren gjøre så stor forskjell?

Hva sier dere?

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er bare tull! så det trenger du ikke og være redd for signalene går så fort at det klarer man ikke og høre uansett så har jo alle lengre kabler på bak høyt da... de fleste har forskjellige lengder på senter,front, bak

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lattergal
    Kompisen mente at kablene burde være like lange på front og bakhøytalerne for å få "likt" signal fra forsterkeren.
    Jo - han har kanskje et poeng, men kan de 3 meterne xtra med kabel på den ene bakhøytaleren gjøre så stor forskjell?

Hva sier dere?

Mener han at du skal ha like lange kabler over alt..? F.eks hvis bakhøyttalere har 10 meter kabel så skal frontene da ha 10 meter kabel liggende i en kveil bak høyttaler??

Eller mener han at høyttalere parvis (begge fronter, begge sideht, begge bakht) skal ha like lange kabler?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tull og tøys, gammel overtro og myter.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv hadde jeg en gang høyttalerkabler som var kappet i lengder som passet høyttalerplasseringen.

Da det passet å flytte litt på forsterkeren, måtte jeg skaffe helt nye kabler...

Bortsett fra det -- signalet går så fort gjennom kablene, at lengden har mindre betydning enn noen centimeters ulik avstand til høyttalerne.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror neppe du kommer til å merke forskjell uansett hvor stor lengde forskjell det blir på bak og front HT.....
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo sjekke lengden på kablene til alle ht'ene i Colosseum?
    Det er kanskje noe med ulik motstand ved veeeldig lange og korte strekk, men ellers er det ikke noe å bekymre seg for.

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener jeg leste i et hifiblad her for litt siden at lengden på kablene ikke hadde noen betydning. Det som kunne være negativt var om det lå sammenkveila bak reciver eller HT. Husker ikke hvor jeg leste bare..

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kabler på hhv 8 og 12 m på frontene og har aldri merket noe problem med det. Jeg mener og å høre forskjel på kabler men har aldri merken noe forskjell mellom frontene.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått svarene jeg trengte.
    Gleder meg til neste filmkveld som kompisen kommer på.. Skal bli en liten leksjon da ja :-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel like sannsynlig at du hører forskjell på forskjellig lengde som at du hører forskjell på en kabel til 7kr/m og en til 1000kr/m.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Jeg har kabler på hhv 8 og 12 m på frontene og har aldri merket noe problem med det. Jeg mener og å høre forskjel på kabler men har aldri merken noe forskjell mellom frontene.
    Da burde du vel igrunn tenke nærmere over de forskjellene du mener at du hører? Hvis kabler i det hele tatt gir hørbar forskjell, burde en så stor forskjell i lengde også gi hørbar forskjell.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler bare om signaltap. Men så lenge du ikke beveger deg over 25m er det ingen problemer.. Det er først da du merker det MINIMALT, snakker vi 50-100m så snakker vi om at det kan være "lurt" og bruke 1000kr/m.. Ellers fungerer clas ohlson og biltema eksepsjonelt bra

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er signaltapet mindre i dyre kabler?

Kobber er det nest beste ledermaterialet som finnes, og sølv leder ikke spesielt mye bedre. Billige kabler bruker rent kobber. Enkelte dyrere kabler bruker faktisk materialer som leder dårligere enn kobber. Noen dyre kabler er også relativt tynne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •